تحقیق درمورد کشور پاکستان

تحقیق درمورد کشور پاکستان

برای دانلود تحقیق اماده چاپ این مطلب کلیک کنید

تحقیق درمورد کشور پاکستان

مقدمه

جمهوری اسلامی پاکستان کشوری در جنوب آسیا با مساحت ۸۰۳۹۴۳ کیلومتر مربع به مرکزیت اسلام آباد در موقعیت جغرافیائی ۳۰ درجه عرض شمالی و ۷۰ درجه طول شرقی واقع شده که از شمال با افغانستان و چین، از شمال غربی با افغانستان، از شمال شرقی و مشرق با هند و از مغرب با ایران همسایه است و از جنوب و جنوب غربی نیزبه دریای عمان محدود می‌شود.

تحقیق درمورد کشور پاکستان

جغرافیا

از نظر جغرافیایی می‌توان پاکستان را به سه بخش عمده تقسیم کرد که این سه بخش عبارت است از

  • ۱- منطقه کوهستانی شمالی که محل تقاطع سه رشته کوه عظیم جهان (هندوکش، قراقروم و هیمالیا) بوده
  • ۲- فلات بزرگ بلوچستان که در جنوب غربی به طور پراکنده گسترش یافته
  • ۳- دشت‌های پنجاب و سند در اطراف رود سند

نظام سیاسی و اداری

دین اسلام عمده‌ترین عامل پیوند بین اقوام مختلف پاکستان می‌باشد لیکن از لحاظ سیاسی می‌توان عامل یکپارچگی مردم این کشور را مسئله کشمیر و مناقشات آن دانست؛ موضوعی که برای سالیان دراز منازعات هند و پاکستان را سبب شده است.

تحقیق درمورد کشور پاکستان

سیاست

وضعیت سیاسی پاکستان و ساختار اداری آن برگرفته از به اصطلاح دموکراسی غربی و البته به شکل ناقص آن است ‘احزاب و تشکل‌های سیاسی نیرومند و دارای ظهور و بروز مقتدرانه‌ای نیستند و عمدتاً پس از پیروزی و انتخاب نخست‌وزیر با رئیس جمهوری بر سر اختیارات به جدال برمی‌خیزند که سرانجام دولت‌ها با دخالت ارتش و کودتا سقوط می‌کنند.
پاکستان به لحاظ استراتژیک در نقطه حساسی از آسیا و در مسیر اتصال چین به مدیترانه و هند به آسیای مرکزی قرار دارد و در مدت هزاران سال، این سرزمین، محل تلاقی، ذوب و جوشش فرهنگ‌های گوناگون، بازرگانان و گردشگران، زائران و مردان روحانی بوده است. 

تحقیق درمورد کشور پاکستان

وضعیت سیاسی پاکستان

پاکستان در ۱۴ اوت سال ۱۹۴۷ از هندوستان جدا شد و در ۳۰ سپتامبر همان سال به عنوان یک کشور مستقل به عضویت سازمان ملل درآمد. اداره پاکستان تا ۳۰ مأوس سال ۱۹۵۶ به صورت فرمانداری کل و تحت امر پادشاه انگلیس بود. اما در آن روز قانون اساسی آن تکمیل و اعلام جمهوری شد و این روز به عنوان روز ملی پاکستان شناخته می‌شود. پاکستان دارای چهار ایالت به نام‌های پنجاب، سند، استان سرحد و بلوچستان و سیستم حکومتی این کشور فدرالی و ترکیبی از نظام پارلمانی و ریاست جمهوری است. این کشور دارای دو مجلس ملی (۳۴۲ نماینده) و سنا (۱۰۰ نماینده) است و هر یک از ایالت‌های آن دارای یک دولت و مجلس ایالتی با اختیارات محدود هستند.

حزب مردم پاکستان

یکی از احزاب اصلی در کشور پاکستان است. ذوالفقار علی بوتو و بی نظیر بوتو از رهبران این حزب سیاسی بودند. این حزب در سال ۱۹۷۰ میلادی توسط ذوالفقار علی بوتو تأسیس شد. این حزب با رویکرد دموکراتیک، در بین نیرو‌های مختلف پاکستان، کمترین توجه را به دین مبذول داشته است. این حزب پس از پایان رژیم ضیاءالحق که با همگرایی با اسلام‌گرایان و مشروعیت‌بخشی به بیان دیدگاه‌های آنان و رشد هویت اسلامی در پاکستان همراه بود، به قدرت رسید. ایده این حزب بر اساس «اسلام عقیده ماست. دموکراسی سیاست ماست. سوسیالیزم اقتصاد ماست و همه قدرت برای مردم» بنا شده‌است. حزب مردم پاکستان معتقد به سکولاریزم و جدایی دین از مذهب است.در پی ترور بوتو، پسر ۱۹ ساله وی به نام بلاول زرداری رهبری این حذب را بر عهده گرفت.

تحقیق درمورد کشور پاکستان

تحقیق درمورد کشور پاکستان

حزب مسلم لیگ

پیشینه تشکیل آن به دوران پیش از استقلال پاکستان بازمی‌گردد و در حال حاضر به چند شاخه منشعب شده است، شاخه مسلم‌لیگ نواز شریف، مسلم لیگ قاعد اعظم و مسلم لیگ ضیاءالحق. این گروه‌ها در برخی موارد با یکدیگر متحد هستند و در برخی مواقع مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. حزب مردم و حزب مسلم لیگ، شاخه‌نواز شریف، رقبای سیاسی سنتی یکدیگر در کسب قدرت می‌باشند.

حزب عوامی (مردمی) ملی

یک حزب سیاسی چپگرای قومگرا در پاکستان است. این حزب بیشتر در بین پشتون‌های استان شمالغربی مرزی، بلوچستان، و مناطق عشایری، پنجاب غربی و نواحی شمال از شهرت برخوردار است. اسفندیار، ولی خان رئیس کنونی حزب است. در انتخابات پارلمانی ۲۰ اکتبر سال ۲۰۰۲ یک‌درصد آراء را به دست آورد، اما هیچ کرسی‌ای را اشغال نکرد.

جبهه عمل متحد

احزاب اسلامی متشکل از جمعیت علمای اسلامی، جماعت اسلامی و جمعیت علمای پاکستان و نیز علما و

احزاب شیعی کوچک‌تر، این اتحادیه انتخاباتی را با هدف یکپارچه‌سازی سیاست‌های اسلامی و کسب اختیار

اسلام‌گرایان از نیرو‌های سکولار مثل ارتش و حزب مردم تشکیل دادند. جمعیت علمای اسلامی، با حضور

نیرومند در نواحی روستایی و قبیله‌ای و نیز برخورداری از تعداد زیادی از مدارس و دانشجویان، نیروی بسیار مهم مذهبی و سیاسی به شمار می‌آیند.

جماعت اسلامی

جماعت اسلامی که خود را پیرو ابوالاعلی مودودی می‌داند به رهبری قاضی حسین احمد فعالیت می‌کند. در عرصه سیاسی و بین المللی فعال است و از قدرت خیابانی چشم‌گیری در شهر‌ها و نیز دانش سیاسی و اداری لازم برای تربیت نیرو‌های سیاسی مؤثر برخوردار می‌باشد.

عضویت در سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای

پاکستان افزون بر عضویت در سازمان ملل متحد و کمیته‌ها و سازمان‌های تابع از قبیل: یونسکو و یونیسف و

فائو، در این سازمان‌ها عضویت دارد: غیر متعهد ها، سازمان کنفرانس اسلامی و آیسیسکو، سازمان

منطقه‌ای اکو، گروه D. ۸، و عضو ناظر پیمان شانگهای.

جمعیت

جمعیت (مسلمان): طبق آخرین آمار‌ها جمعیت پاکستان ۱۸۸ میلیون نفر است که ۷۱% آن در روستا‌ها و ۲۹% آن در شهر‌ها به شرح زیر زندگی می‌کنند. پنجاب ۵۳/۵۶%، سند ۵۹/۲۲%، سرحد ۱۳/۱۳%، بلوچستان ۱۴/۱۵% و مناطق قبایلی ۴/۳%

تحقیق درمورد کشور پاکستان

تحقیق درمورد کشور پاکستان

ساختار سنی جمعیت پاکستان، حاکی از این مطلب است که ۹/۳۶% از آن را افراد صفر تا ۱۴ سال، ۸/۵۸%

را ۱۵ تا ۶۴ سال و تنها ۳/۴% را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند. بر این مبنا، میانگین سنی جمعیت این

کشور به طول کلی ۹/۲۰ سال است که به تفکیک میانگین سنی مردان ۷/۲۰ سال و میانگین سنی زنان ۲۱

سال است. این رقم به خوبی گویای آن است که پاکستان کشور بسیار جوانی است. نرخ زاد و ولد در این

کشور، ۵۲/۲۷ درصد تولد در هر هزار نفر جمعیت است. 

زبان

مشترکات زبانی دیرینه‌ای میان کشور‌های ایران و پاکستان وجود دارد، چراکه از آغاز قرن پنجم تا قرن سیزدهم در شبه قاره هند (که این سرزمین تا سال ۱۹۴۷ بخشی از آن به شمار می‌آمد)، زبان فارسی به عنوان زبان رسمی به حساب آمده و کتاب‌های زیادی به زبان فارسی نگارش یافت. از سوی دیگر، دپارتمان زبان فارسی دانشگاه پنجاب طی سال ۱۸۷۰، به منظور تدریس زبان فارسی تا سطح کارشناسی ارشد تأسیس گردید. زبان رسمی شبه قاره هند بین سال‌های ۱۸۵۷- ۱۰۰۰ فارسی بوده است. با ورود انگلیسی‌ها به منطقه، زبان انگلیسی به تدریج جایگزین زبان فارسی شد و در بخش‌های اداری و مراکز و مقاطع آموزشی رایج گردید.

پس از استقلال این کشور، برابر قانون اساسی، زبان رسمی و ملی کشور، زبان اردو اعلام گردید. لیکن

تاکنون این زبان در برخی از مقاطع آموزشی و اداری همچنان جایگزین زبان انگلیسی نگردیده است. زبان

آموزشی در مقاطع ابتدایی و متوسطه زبان اردو و زبان علمی و دانشگاهی انگلیسی است. زبان اردو ترکیبی

از زبان‌های فارسی حدود ۵۰ درصد عربی، ترکی، انگلیسی وسانسکریت است. در حال حاضر ۳۲ زبان و

لهجه وگویش در کشور پاکستان رایج می‌باشد که مهمترین آن‌ها با درصد جمعیتی شامل: پنجابی ۴۸%،

سندی ۱۲%، سرائیکی ۱۰%، برآهوایی ۱%، پشتو ۸%، اردو ۸%، بلوچی ۳%، هندو ۲%، بروشاسکی و

سایر گویش‌ها ۸% می‌باشد.

دین و مذهب در پاکستان

۹۸% از جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند که از میان آن‌ها ۷۵% اهل سنت و اکثراً از مذهب حنفی،

اندکی شافعی و ۲۰-۲۵% آن‌ها هم دوستداران اهل بیت هستند. سایر گروه‌های دینی شامل مسیحیان و هندوها، حدود ۲% جمعیت را تشکیل می‌دهند.

اشتراک مرزی

وجود ۸۹۳ کیلومتر مرز مشترک سبب شده به رغم تنش‌هایی که گاهی در روابط سیاسی بین دو کشور

ایجاد شده دو ملت به همزیستی مسالمت آمیزی دست یازند. افزون بر آن که وجود همجواری هزینه‌های ارتباطی را کاهش داده و سبب تسهیل روابط فرهنگی شده است. اگر چه اکنون با بی کفایتی برخی مسئولان پاکستانی این فرصت ارزنده برای دو کشور به تهدید و ناامنی مرزی برای ایران تبدیل گشته است.

ورزش

ورزش رسمی و ملی پاکستان هاکی روی چمن است، با وجود اینکه اسکواش و کریکت نیز بسیار محبوب

هستند. تیم ملی کریکت پاکستان یکبار جام جهانی را در مسابقات جهانی کریکت ۱۹۹۲ از آن خود کرد. یکبار هم در جام جهانی کریکت ۱۹۹۹ نایب قهرمان شد و دو بار میزبان بازی‌های جام جهانی کریکت ۱۹۸۷ و جام جهانی کریکت ۱۹۹۶ شده‌اند. این تیم همچنین جام استرالیا را در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ از آن خود کرده‌است.

تحقیق درمورد کشور پاکستان

تحقیق درمورد کشور پاکستان

مکان های گردشگری

لاهور فورت

لاهور فورت قلعه ای معروف در پاکستان می باشد که دارای مساحتی حدود بیست هکتار می باشد. در این محوطه بزرگ کاخ‌ های بزرگ پادشاهی، کتابخانه، مسجد، خوابگاه، زرادخانه، پاسدارخانه و دیوان‌ خاص و عام که زیبایی خاصی که آن داده در پاکستان ساخته شده است و جزو یکی از مکان های تاریخی مهم نیز شناخته شده است. گردشگران بسیاری در سفر خود به پاکستان از این قلعه تاریخی زیبا دیدن می نمایند.

لاهور فورت قلعه ای معروف در پاکستان می باشد که دارای مساحتی حدود بیست هکتار می باشد. در این محوطه بزرگ کاخ‌ های بزرگ پادشاهی، کتابخانه، مسجد، خوابگاه، زرادخانه، پاسدارخانه و دیوان‌ خاص و عام که زیبایی خاصی که آن داده در پاکستان ساخته شده است و جزو یکی از مکان های تاریخی مهم نیز شناخته شده است. گردشگران بسیاری در سفر خود به پاکستان از این قلعه تاریخی زیبا دیدن می نمایند.

منار پاکستان

منار پاکستان به عنوان یکی از نمادهای اصلی و ملی کشور پاکستان شناخته شده می باشد و بسیار

طرفدار در این کشور در بین مردم بومی و محلی و همچنین گردشگران دارا می باشد. کشور پاکستان تا قبل از سال 1940 استقلال نداشت و طی قطعنامه‌ ای در همایش بزرگ مسلمانان شبه قاره هند در سال 1940 به استقلال رسید و در سال 1960 میلادی در محل برگزاری همان همایش، بنایی برای یادبود استقلال پاکستان ساخته شد که امروزه آن را به نام منار پاکستان می‌شناسند. این منار بر روی پایه به طول 5 متر قرار دارد و فاصله آن از سطح زمین حدودا 70 متر می باشد. در دید اولیه همگی این منار را به یک گل تشبیه می کنند که از زمین رویده است و همان معنای استقلال و خودکفایی را برای تمامی مردم و ساکنین پاکستان تداعی می کند.

منار پاکستان به عنوان یکی از نمادهای اصلی و ملی کشور پاکستان شناخته شده می باشد و بسیار طرفدار در این کشور در بین مردم بومی و محلی و همچنین گردشگران دارا می باشد. کشور پاکستان تا قبل از سال 1940 استقلال نداشت و طی قطعنامه‌ ای در همایش بزرگ مسلمانان شبه قاره هند در سال 1940 به استقلال رسید و در سال 1960 میلادی در محل برگزاری همان همایش، بنایی برای یادبود استقلال پاکستان ساخته شد که امروزه آن را به نام منار پاکستان می‌شناسند. این منار بر روی پایه به طول 5 متر قرار دارد و فاصله آن از سطح زمین حدودا 70 متر می باشد. در دید اولیه همگی این منار را به یک گل تشبیه می کنند که از زمین رویده است و همان معنای استقلال و خودکفایی را برای تمامی مردم و ساکنین پاکستان تداعی می کند.

مسجد فیصل پاکستان

یکی از زیباترین و بزرگترین مساجد جهان می باشد که سمبل زیبایی و معماری چشم نوازی نیز می باشد. این مسجد دارای 5000 متر مربع مساحت و ظرفیت نمازگزاری برای سیصد هزار نفر را دارد. زیبایی این مسجد آن است که فاقد گنبد بوده و گنبد آن به شکل خیمه یا چادر طراحی شده است و سالن نمازگزاران به شکل مثلث است و چهار مناره اطراف آن به شکل مدادهای باریک قرار گرفته اند. ورودی مسجد دارای لوسترهای بزرگ می باشد و دیوارها با موزاییک‌ های زیبا پوشیده شده است و همین امر به زیبایی چشم گیر و معروفیت آن می افزاید. این مسجد همچنین در هنگام تاریکی هوا و با نور پردازی های و در زمان روشن شدن چراغ هایش زیبایی بسیار چشم نوازی را به خود اختصاص می دهد.

تحقیق درمورد کشور پاکستان

روهتاس فورت

این قلعه در قرن شانزدهم میلادی و در زمان سلطنت شاه شیری بین سال های 1541 تا 1548 ساخته شده است. این قلعه برای سرکوب قبایل محلی گاگارر منطقه پتهور طراحی شده بوده است. این قلعه برای دیوارهای دفاعی بزرگ و چندین دروازه قابل توجه که ساخته شده اند شناخته شده می باشند. این بنا در سال 1997 از طرف سازمان یونسکو بعنوان میراث فرهنگی ثبت گردیده است.

تحقیق درمورد کشور پاکستان

تحقیق درمورد کشور پاکستان

مطالب دیگر

تحقیق درباره رئیسعلی دلواری

تحقیق کنید چرا ماه شب ها در آسمان دیده میشود

تحقیق درمورد نیمه شعبان

تحقیق درمورد اهرم ها

تحقیق درمورد کلیه

تحقیق درمورد گوش

فروشگاه انگلیسی

عاشق تولیدمحتوا برای کودکان و نوجوانان به مدت 4 سال

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید