تحقیق در مورد حسن صباح

تحقیق در مورد حسن صباح

ax tahgig hsan sabah8تحقیق در مورد حسن صباح

دانلود مقاله آماده همین تحقیق بصورت کامل

ax pdf

تولد:

حسن صباح در حدود سال 445 در قم، در خانواده‌ای از شیعیان امامی، به دنیا آمد. پدرش، علی بن محمدبن جعفر صبّاح حِمیَری، اصلش از کوفه بود ولی ادعا می کرد که نسبش حمیری یَمنی است.

حسن صباح منصوب به مقام:

اندکی بعد در 464، حسن صباح توجه ابن‌عطّاش (رهبر اسماعیلیانِ سرزمینهای سلجوقی) را، که به ری آمده بود، جلب کرد. ابن‌عطّاش که متوجه استعداد و کفایت او شده بود، در سلسله مراتب دعوت اسماعیلیه، مقامی به ‌وی داد.

 

بازگشت به اصفهان:

منازعه حسن صباح با بدرالجمالی بر سر جانشینی مستنصر باللّه بود و اینکه حسن حمایت خود را از ولیعهد او، یعنی نزار، اظهار کرده بود . مستنصرباللّه شخصاً به حسن گفته بود که جانشین وی نزار خواهد بود. در هر صورت، حسن سرانجام از مصر اخراج شد و در ذیحجه 473 به اصفهان بازگشت .

ax tahgig hsan sabah4تحقیق در مورد حسن صباح

تسخیر قلعه الموت:

حسن برای به دست آوردن الموت، که در آن هنگام در دست عُمال سلجوقیان بود، شماری از داعیان زیردست خود را به آن ناحیه فرستاد تا اهالی آنجا را به کیش اسماعیلی درآورند. در همان حال، وی اسماعیلیان را از جاهای دیگر فراخواند و در الموت مستقر ساخت. حسن صباح در رجب 483 مخفیانه وارد قلعه الموت شد.

 

استقرار در الموت:

حسن صباح بلافاصله پس از استقرار در الموت، به اصلاح و توسعه استحکامات و انبارهای آذوقه آنجا پرداخت، به طوری که از لحاظ دفاعی و مایحتاج، الموت را چنان قلعه تسخیرناپذیری کرد که می توانست در برابر محاصره‌های طولانی مقاومت کند؛ امتحانی که در سالهای بعد بارها در آن موفق شد.

 

ایجاد دولت اسماعیلیه در قهستان:

در ۴۸۴ق حسن، یکی از داعیان به نام حسین قائنی را به قهستان (کوهستان)، در جنوب شرقی خراسان، گسیل داشت تا در آنجا برای جنبش کمک فراهم آورد. و آن منطقه، دومین سرزمین عمده اسماعیلیان را برپا کند.

 

حسن صباح، حامی نزار:

چند سالی بود که حسن صباح سیاست انقلابی مستقلی اتخاذ کرده و رهبری اسماعیلیان سرزمین‎های سلجوقی را نیز برعهده گرفته بود.

پایان نفوذ اسماعیلیه در اصفهان:

سلطان محمدبن ملکشاه سلجوقی، جانشین برکیارق، قاطعانه‌تر برضد اسماعیلیه اقدام کرد. وی لشکرهای بزرگی به مقابله با الموت فرستاد و شخصً نیز با سپاهیانش قلعه شاه دز را محاصره کرد و عاقبت آنجا را در سال ۵۰۰ از اسماعیلیه گرفت و به نفوذ آنان در منطقه اصفهان پایان داد.

تحقیق در مورد حسن صباح

صباح و حشاشین:

حسن صباح چهره‌ای کاریزماتیک بود. وی نفوذ عجیبی بر انسان‌ها داشت. وقتی سخنرانی می‌کرد پیروانش با شنیدن هر کلمه‌ای می‌گریستند و زمانی که دستوری به کسی می‌داد، بی‌درنگ اطاعت می‌کرد.. فداییان حسن صباح در سراسر کشور پراکنده بودند و با خنجری که در لباس پنهان می‌کردند می‌توانستند هر کس را که حسن صباح اراده می‌کند از پای درآورند. راهی شدن آن‌ها برای عملیات ترور شباهت زیادی به عملیات‌های استشهادی داشت.

 

درگذشت حسن صباح:

حسن صباح چون پایان عمرش را نزدیک دید، کیابزرگ امید را از لَمسر فراخواند و او را داعی دیلم و جانشین خود در الموت کرد. حسن صباح در پی بیماری کوتاهی، در ۶ ربیع‌الثانی ۵۱۸ درگذشت. او را در نزدیکی قلعه الموت به خاک سپردند. مقبره او، که بعداً کیابزرگ امید و دیگر رهبران نزاریه ایران نیز در آنجا دفن شدند، تا هنگامی که به دست مغولان ویران گشت، زیارتگاه اسماعیلیان نزاری بود.

 

محصولات دیگر:

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی pdf،word

تحقیق در مورد تیمور لنگ pdf،word

تحقیق در مورد بیدل دهلوی pdf،word

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی pdf،word

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی pdf،word

 

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید