تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

تحقیق در مورد چشم انسان کلاس پنجم

 

eay55545نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

تحقیق کامل

نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان

مقدمه:

اهمیت چشم به عنوان یکی از اعضای حیاتی بدن بر هیچکس پوشیده نیست. این عضو از بدن علاوه بر زیبایی که به صورت می بخشد باعث می شود تا یکی از حواس انسان در راستای حواس دیگر باعث ادامه حیات او شود.

از لحاظ پزشکی چشم یکی از اعضایی است که به مراقبت بسیار نیاز دارد.

روش های مراقبت از این عضو بسیار زیاد است اما در همه ی آن ها می توان به خوبی متوجه شد که این عنصر حیاتی بدن باید به خوبی فعالیت کند تا انسان بتواند در امور مختلف خود موفقیت های مختلفی را به دست آورد.

 

eay5456نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

شاید تفاوت اصلی بودن یا نبودن این عضو از بدن را کسی که از نعمت داشتن آن محروم است بیشتر بتواند متوجه شود.¬ بینایی یکی از نعمت های خوبی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است تا بتواند به راحتی بر مسائل مختلف غلبه نماید. البته این موضوع دلیلی بر عدم توانایی هایی افراد نابینا نیست.

ما انسان‌ها دو چشم داریم، اما تنها یک تصویر می‌بینیم. چشمان ما در همکاری با هم اطلاعات محیط اطراف را جمع‌آوری می‌کنند. دید دو چشمی فواید زیادی دارد که یکی از آنها توانایی دیدن جهان به صورت سه بعدی است.

 

eay111نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاستحقیق در مورد چشم انسان کلاس

چشم چگونه کار می کند؟

چشم انسان همانند یک دوربین دیجیتال عمل می کند . پرتوهای نور وارد سطح شفاف جلوی چشم به نام قرنیه می شوند. نور پس از عبور از لایه ای که زلالیه نام دارد، وارد مردمک چشم می شود. مردمک سوراخی است که به پرتوی نور اجازه ی ورود می دهد.

چون نور به طور مستقیم و بدون بازتاب از مردمک می گذرد، این سوراخ سیاه به نظر می رسد. باز شدن مردمک با عنبیه ( بخش رنگی چشم ) صورت می گیرد و میزان این باز شدن به میزان ورود نور بستگی دارد.

نور پس از آن به عدسی چشم می تابدو عدسی، پرتوهای تابیده به شبکیه چشم را متمرکز می کند. عدسی یک دیسک شفاف و انعطاف پذیر است که شکل آن به منظور تنظیم تمرکز چشم تغییر می کند.

 

 

eay545647نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

اجزای چشم انسان :

بینایی هنگامی رخ می‌دهد که نور از طریق مردمک چشم وارد شود. با کمک ساختارهای مهم دیگر چشم مانند عنبیه و قرنیه، میزان نور مناسب به لنز هدایت می‌شود.

عدسی در چشم انسان نور ورودی به شبکیه (جایی که پیام‌ها رمزگذاری می‌شوند) را شکسته می‌کند. کره چشم شامل سه لایه است:

  • لایه بیرونی، به وسیله قرنیه و صلبیه تشکیل شده است.
  • لایه میانی، ذخیره کننده خون اولیه چشم و حاوی عنبیه و مردمک است.
  • لایه داخلی، از شبکیه تشکیل شده است.

 

 

 

eay756نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

تصویر اجزای چشم به ترتیب:

۱- عدسی ۴-زلالیه ۵-قرنیه ۶-مردمک ۷-عنبیه ۸-ماهیچه‌های مژکی ۹-مشیمیه ۱۰-صلبیه ۱۱-شبکیه ۱۲-لکۀ زرد ۱۳-نقطۀ کور ۱۴-عصب بینایی و مویرگ‌های خونی ۱۵-زجاجیه

 

ساختمان چشم انسان:

 

eay55نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  پلك

وقتي جسم نوك تيزي به چشم ما نزديك مي شود ما بي اختيار پلك ها را مي بنديم. پلك ها در حقيقت ساختمان هاي تمايز يافته اي از جنس پوست و عضلات زير پوستي هستند كه وظيفه محافظت از چشم ها را بر عهده دارند.

مژه ها مثل يك صافي از ورود گرد و غبار و ذرات مختلف به داخل چشم جلوگيري مي كنند.

 

ea99نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  • ملتحمه

ملتحمه به پوشش چشم اشاره دارد. ملتحمه با ترشح مخاط و اشک به روانکاری چشم کمک کرده و از آن در برابر میکروب‌های خارجی حفاظت می‌کند. ملتحمه حاوی سلول‌های گابلت است که باعث ترشح اشک در هر دو چشم می‌شوند.

 

 

eay88نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  • قرنیه

قرنیه لایه شفافی است که نور را به داخل چشم هدایت می کند. درواقع نور قبل از آنکه به شبکیه برسد باید از قرنیه عبور کند.قرنیه از ساختمان داخلی کره چشم محافظت می کند.

قرنیه قسمت شفاف جلوی كره چشم است كه از پشت آن ساختمان های داخلی تر كره چشم مثل عنبیه و مردمك دیده می شود. قرنیه چشم را می توان به شیشه پنجره تشبیه كرد.

 

تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

البته قرنیه انسان یك تفاوت مهم با شیشه پنجره دارد و آن هم اینكه شیشه پنجره یك سطح صاف است در حالیكه قرنیه بخشی از یك كره است.

این ساختمان كروی باعث می شود كه قرنیه چشم مثل یك ذره بین عمل كند و نورهایی را كه از محیط خارج وارد كره چشم می شوند به صورت پرتوهای همگرا درآورد كه تصویر واضحی روی شبكیه ایجاد كنند. البته در همه افراد این امر به صورت دقیق اتفاق نمی افتد.

مثلاً اگر انحنای قرنیه كسی بیشتر از حد طبیعی باشد تصاویر به جای آنكه روی پرده شبكیه بیفتد در جلوی پرده شبكیه تشكیل می شود. چنین فردی نزدیك بین (میوپ) است.

همچنین اگر انحنای قرنیه كسی كمتر از حد طبیعی باشد تصاویر به جای آنكه روی پرده شبكیه بیفتند در پشت آن تشكیل می شوند.

 

eay888نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  • عنبیه

عنبیه علاوه بر اینکه به چشم رنگ می‌دهد مانند دیافراگم دوربین عمل کرده و اندازه مردمک چشم را کنترل می‌کند. یک عضله در داخل عنبیه در نور شدید (به عنوان مثال نور کامل خورشید) مردمک چشم را منقبض می‌کند و عضله دیگر عنبیه در نور کم و تاریکی مردمک را گشاد می‌کند.

رنگ عنبیه چشم انسان هیچ تاثیری در بینایی افراد ندارد و فردی با چشمان قهوه‌ای در مقایسه با کسی که چشمان آبی دارد دنیا را تاریک‌تر نمی‌بیند.

 

 

eay66نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  مردمک چشم

سوراخ وسط عنبیه مردمک نام دارد و مقدار نور وارد شده به چشم را کنترل می کند. وقتی چشم در محیطی تاریک قرار می گیرد مردمک گشاد شده و موجب می شود پرتوهای بیشتری از نور وارد چشم شوند و در محیط های روشن، با تنگ شدن مانع از ورود پرتوهای مزاحم نور به داخل چشم خواهد شد.

 

ea995نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  • اتاق قدامی

اتاق قدامی فضای كوچكی است كه بین قرنیه و عنبیه قرار دارد. در این فضا مایعی به نام زلالیه جریان دارد كه به شستشو و تغذیه بافت های داخل چشم كمك می كند.

همانطور كه در یك استخر برای پاك ماندن استخر مرتباً مقداری آب خارج می شود و به جای آن آب تصفیه شده وارد می شود، در چشم هم مرتباً مقداری از مایع زلالیه خارج می شود

و مایع زلالیه جدیدی كه در چشم تولید شده است جایگزین آن می شود.

 

eay546نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  عدسی

عدسی در پشت مردمک واقع شده است و عمل تطابق و متمرکز کردن نور بر روی شبکیه را انجام می‌دهد. قدرت عدسی در افراد سالم حدود ۲۰ دیوپتر (واحد قدرت عدسی) است.

این ساختمان در سنین پایین، قابلیت تغییر قدرت داشته و این خاصیت سبب می‌شود تصاویر اشیاء دور و نزدیک، هر دو واضح دیده شوند. به این عمل عدسی تطابق می‌گویند.

 

 

eay45552نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  زجاجیه

ماده شفاف و ژلاتینی است که حفره مرکزی چشم را پر می کند. زجاجیه یک ماده شفاف است که حدود 95 درصد آن را آب تشکیل می دهد.

5 درصد باقی مانده شامل کلاژن و اسید هیالورونیک است که باعث می شود زجاجیه حالت ژلاتینی داشته باشد.

 

eay6eay45552نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  • شبكیه

شبکیه یک صفحه نازک نیمه شفاف می باشد که از چند لایه بافت عصبی تشکیل شده است. شبکیه از میلیونها سلول اختصاصی فتورسپتور بنام سلولهای مخروطی و استوانه ای تشکیل شده است

که شعاعهای نوری را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کنند و از طریق عصب بینایی به مغز منتقل می کنند.

 

 

 

eay777نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

  • مشمیه

مشیمیه پرده نازك سیاه رنگی است كه دور شبكیه را احاطه كرده است. این لایه رنگ‌دانه‌دار حاوی مویرگ‌های فراوانی است که تغذیه عنبیه و سلول‌های گیرنده نور شبکیه را بر عهده دارد.

مشیمیه در جلوی چشم بخش رنگین آن، یعنی عنبیه را به وجود می‌آورد. به علاوه سلول های این لایه حاوی تعداد زیادی رنگ دانه سیاه ملانین است كه رنگ سیاهی به این بخش از چشم می دهد.

eay99نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  صلبیه

صلبیه بخش پرده ی سفید رنگ نسبتاً محکمی است که دورتا دور کره چشم به جز قرنیه را می پوشاند یعنی صلبیه درامتداد قرنیه می باشد و تا پشت چشم و تاعصب بینایی ادامه می یابد.

این پردۀ بسیار ظریف که ضخامت آن از یک میلی‌متر تجاوز نمی‌کند؛ استحکام بالایی دارد و از این‌رو از عهدۀ وظیفۀ خود که حفظ کرۀ چشم است، به آسانی برمی‌آید؛صلبیه درامتداد قرنیه می باشد و تا پشت چشم و تاعصب بینایی ادامه می یابد.

 

 

eay855نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  • عصب بینایی

عصب بینایی در پشت چشم قرار دارد و چشم را به مغز متصل می‌کند. تکانه‌های تولید شده توسط شبکیه از طریق عصب بینایی به مغز (محل تبدیل پیام‌های عصبی به تصاویر) ارسال می‌شود، عصب بینایی عصبی است که اطلاعات را از چشم به مغز منتقل می‌کند.

 

eay5666نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  • عضلات چشم

برای اینکه حرکات چشم برای دیدن اشیاء پیرامون به ‌سرعت و سهولت انجام بگیرد و کره چشم با حرکت‏های متعدد خود این وظیفه حیاتی را انجام دهد؛ شش ماهیچه پیرامون آن را فراگرفته‏ است تا حرکت آنرا در جهات گوناگون یعنی بالا و پائین و چپ و راست و به سوی درون و بیرون ممکن کنند.

این عضلات شامل عضله مستقیم خارجی،مستقیم داخلی ،مستقیم فوقانی ،مستقیم تحتانی و مایل فوقانی و تحتانی می باشد.
اختلال حرکتی و یا عدم هماهنگی آن ها می تواند به انحراف چشم یا لوچی منجر شود.

 

بیماری‌های چشمی که درمان ندارد و گاها با تشخیص به موقع قابل پیشگیری است عبارتند از:

عیوب انکساری (نزدیک بینی چشم، دور بینی چشم، آستیگما تیسم)، پیر چشمی، آب مروارید، آب سیاه (گلو کوم)، کور رنگی، شب کوری، سندروم خشکی چشم، آبریزش چشم یا اشک بیش از حد، قرمزی چشم، گل مژه ، ورم ملتحمه یا چشم صورتی،..

تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

شایع ترین بیماری های چشمی در افراد مختلف:

eay5463نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

  •  تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا یا AMD یک بیماری وابسته به سن است که در زنان و مردان بالای 50 سال شایع است. این بیماری هنگام آسیب به شبکیه رخ می‌دهد. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کار‌های دقیق مانند خواندن و رانندگی لازم است.

 

eay12521نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  بیرون زدگی چشم

بیرون زدگی چشم یا bulging eyes در شرایطی اتفاق می افتد که یکی یا هر دو چشم از حدقه چشم بیرون بیاید که در اثر ضعف هایی مانند تورم ماهیچه ها، چربی و بافت پشت چشم، از حدقه ی چشم بیرون میزند.

 

eay545نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  آب مروارید

عدسی کریستالی طبیعی چشم به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر روی افراد و اشیاء در فواصل دور و نزدیک تمرکز کنید. اما با افزایش سن، این عدسی سفت و غیرقابل‌انعطاف شده و توانایی تمرکز خود را از دست می‌دهد.

 

eay56646نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  • جداشدگی شبکیه

این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که شبکیه از بافت‌های عصبی و خون‌رسانی زیر آن جدا شود.

 

  •  علت‌ بیماری جداشدگی شبکیه

شبکیه چشم به زجاجیه، یا همان ژل شفاف وسط چشم شما متصل است. با افزایش سن، زجاجیه ممکن است منقبض شده و بخشی از اتصال خود را از دست بدهد. این رویداد باعث کشیده شدن شبکیه می‌شود.

ازطرفی حرکت سلول‌های عصبی شبکیه چشم می‌تواند باعث جرقه زدن چشم ‌شود. این جرقه زدن در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛

 

 

eay456نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاستحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  کور رنگی

کور رنگ در واقع به معنای واقعی نابینایی نیست، بلکه یک نقص در بینش رنگ است. افرادی که تحت تأثیر آن قرار گرفته اند، با اکثر افراد در مورد تطابق رنگ ها هم نظر نیستند.

 

eay54656نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

 

  •  تنبلیه چشم

که معمولاً با نام تنبلی شناخته می شود، آمبلیوپی بینایی ضعیف در چشم است که از دوران کودکی به علت پیگیری کم بینایی در افراد ایجاد می شود.

 

برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا به مراقبت از چشمها کمک کنید.

 

ea65552نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

  • رعایت نظافت چشم و پلک‌ها
  •  استفاده از عینک آفتابی در فضاهای باز به منظور حفاظت از چشم‌ها در برابر نور خورشید
  • افزایش رطوبت منزل با استفاده از دستگاه بخور
  • مصرف قطره اشک مصنوعی به منظور افزایش رطوبت چشم‌ها
  • استفاده از عینک به جای لنزهای تماسی
  • پیاده‌روی
  • کاهش مدت زمان استفاده از صفحات نمایش
  • مصرف بیشتر خوراکی‌های مفید

ea652نمونه عکس تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

ویتامین‌های مفید برای چشم‌ها از جمله آنتی اکسیدان‌ها در خوراکی‌های بسیاری موجود است. برخی تحقیقات حتی نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌ها با کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های خاص چشم مانند تخریب لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) وابسته به سن (AMD) می‌توانند از چشم‌ها و بینایی شما محافظت کنند.

تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

با برخی از شگفتی ها و حقایق ساختار چشم آدمی آشنا شوید:

  1. در طول زندگی شما پانصد میلیون بار پلک میزنید!
  2. هر چشم از یکصدو سی میلیون سلول حساس به نور ساخته شده است.
  3. بسیاری از بیماریهای بدن انسان از جمله :دیابت ،پارکینسون و آلزایمر را میتوان از چشمها تشخیص داد
  4. چشمها همانند دوربین عکاسی کار میکنند
  5. عضلات چشم، فعال ترین عضلات بدن شما هستند.
  6. چشم انسان می تواند حدود ۱۰ میلیون رنگ مختلف را از هم تشخیص دهد.

 

 

نتیجه گیری:

كار اصلي چشم آن است كه نورهايي را كه از خارج دريافت مي كند طوري روي پرده شبكيه متمركز كند كه تصوير دقيقي از شيء مورد نظر روي پرده شبكيه ايجاد شود.

شبكيه اين تصاوير را به صورت پيام هاي عصبي به مغز ارسال مي كند و اين پيام ها در مغز تفسير مي شوند. بنابراين براي واضح ديدن، قبل از هرچيز لازم است كه نور به طور دقيق روي پرده شبكيه متمركز شود.
ساختمان چشم شبيه يك كره است.

 

محصولات دیگر:

گیرنده های نوری در کدام لایحه چشم قرار دارد

چشمان سگ هاسکی

چشم زیر دریایی چگونه ساخته می شود کلاس سوم و از آن چه استفاده ای میشود

 

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید