حافظه در نظریه یادگیری خبر پردازی

حافظه در نظریه یادگیری خبر پردازی

 

مقدمه:

در نظریه هاي خبر پردازي فرایند هاي یادگیري، به یاد سپاري، و یاد آوري در ارتباط با یکدیگر مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند.

محركهاي محیطی، مانند نور،صدا،حرارت، بو، و غیره به وسیله ي گیرنده هاي مختلف چون چشم، گوش،پوست، بینی و جز این ها دریافت می شوند و براي مدت کوتاه (حدود یکتا سه ثانیه) در حافظه حسی ذخیره می گردند. ما از طریق فرایند توجه و ادراك از وجود این محركها آگاه می شویم. بخشی از این اطلاعات که بر اثر توجه به صورت الگوهاي تصویر ذهنی،صداها، یا معانی رمز گردانی می شوند(به رمز در می آیند) وارد حافظه کوتاه مدت می شوند.

 

اطلاعات وارد شده


اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاه مدت براي حدود 15 تا 30 ثانیه در این حافظه ذخیره می شوند. بخشی از این اطلاعات که با اطلاعات یاد گرفته شده قبلی ارتباط برقرار می کنند به حافظه دراز مدت انتقال می یابد و مابقی با اطلاعات جدید جانشین می شوند.

اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت

اطلاعات وارد شده به حافظه دراز مدت به صورت موارد سازمان یافته در می آیند که براي مدت هاي طولانی، حتی براي تمام عمر، در آنجا باقی می مانند. اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت در صورت لزوم به حافظه کوتاه مدت بازگشت می نمایند و شخص بر اساسآن ها پاسخ می دهد. به توضیح مفصل تر این فرایند توجه نمایید.


حافظه حسی

چنان که در شکل دیده می شود، حافظه حسی  نخستین مرحله خبر پردازي است. به حافظه حسی، مخزن حسی و ثبت حسی  نیز گفته می شود. محركهاي محیطی ( نور، صدا، حرکت، بو و جز این ها ) به طور دایم بر گیرنده هاي حسی ما اثر می گذارند.

حافظه در نظریه یادگیری خبر پردازی

 

گیرنده ها اجزاي نظام حسی مربوط به دیدن،شنیدن، چشیدن، بوییدن و لمس کردن هستند. نظام کلی گیرنده ها را حافظه حسی می نامند.الگوهاي فعالیت عصبی که به هنگام رسیدن محرك ها به گیرنده ها تشکیل می شوند، پس از قطع تاثیر محرك، براي مدت بسیار کوتاهی ( یکتا سه ثانیه ) حفظ می شوند، اما در همین فاصله کوتاه ما فرصت انتخاب اطلاعات را براي انتقال به حافظه کوتاه مدت داریم.

مثال :


براي روشن شدن موضوع، با انگشت خود به بازویتان ضربه بزنید و احساس آنی آن را تجربه کنید. بعد ضربه زدن را متوقف کنید و ببینید چگونه احساسبه سرعت زایل می شود. ابتدا شما احساس واقعی ضربه را حسمی کنید، اما بعد تنها به یاد می آورید که به بازویتان ضربه زده اید. در این آزمایش، درون داد حسی پساز حذف محرك بسیار کوتاه باقی می ماند. بنابراین، اطلاعات وارد شده شده به حافظه حسی تنها براي مدتی بسیار کوتاه ( حداکثر همان سه ثانیه ) دست نخورده حفظ می شوند.

حافظه در نظریه یادگیری خبر پردازی


مخزن پژواکی

در حفظه حسی نسخه دقیقی از اطلاعات حسی ذخیره می شود. برخی از صاحب نظران را عقیده بر این است که براي هر یک از حواس ما یک حافظه حسی جداگانه وجود دارد. با این وجود،حواس دیداري و شنیداري بیشترین مقدار اطلاعات محیطی را به ما می رسانند. حافظه حسی منطبق با حس بینایی را مخزن تصویري  و حافظه حسی منطبق با حس شنوایی را مخزن پژواکی  نامیده اند.

در زیر به مثال هایی از وجود این دو مخزن حسی نسبتا توجه کنید.

 

” دستتان را در مقابل صورت تان تکان بدهید. رد ضعیفی که پساز کنار رفتن دست تان باقی می ماند، یعنی آثار رویداد اتفاق افتاده، گواه مشخصی بروجود یکنظام حسی است. دست تان را مشت کنید و به سرعت دو تا از انگشتانتان را باز کنید، دوباره با داکثر سرعت ممکن دستتان را مشت کنید. اگر دقت کنید، ردي از انگشتانتان را خواهید دید که آن قدر دوام می آورد تا آن ها را بشمارید(نورمن 1982 ،3 ،ص5).

 

 


نتیجه گیری:

همزمان اطلاعات بسیار زیادي حس می شوند و همه آن ها در حافظه حسی ثبت می گردند. ما در هر لحظه اطلاعاتی بسیار فراتر از آنچه بتوانیم به یاد آوریم دریافت می نماییم. بااین حال، تنها اطلاعاتی که مورد توجه مان قرار می گیرند حفظ می شوند. به سخن دیگر ، آن بخش از اطلاعات موجود در حافظه حسی که مورد توجه قرار می گیرند وارد حافظه کوتاه مدت می شوند، ولی بقیه اطلاعات از این حافظه حذف یا فراموش می شوند.

 

توجه یا دقت

پس، نخستین عامل مهم در یادگیري توجه یا دقت  است، یعنی تمرکز انتخابی بر روي بخشی از اطلاعاتی که به حافظه حسی وارد می شوند. به طور کلی، اطلاعات یا فعالیت هاي تازه و ناآشنا نیاز به توجه بیشتري دارند. براي نمونه، مطالعه یک متن درسی سنگین و همزمان گوش دادن به رادیو کاري دشوار است، در حالی که خواندن یک مطلب ساده و گوش دادن به رادیو کار چندان دشواري نیست.

 


نکته:

به طور کلی، ما از طریق توجه کردن به بعضی امور و بی توجهی به بعضی امور دیگر تصمیم می گیریم که تنها آنچه را که می خواهیم ادراك کنیم انتخاب نماییم. بنابراین، توجه یا دقت در ادراك  اطلاعات انتقال آن ها به حافظه کوتاه مدت و از آنجا به حافظه دراز مدت نقش اساسی به عهده دارد. با وجود این، ادراك محرك ها صرفا به معنی دریافتآن ها نیست، بلکه ادراك تحت تأثیر حالات ذهنی،تجارب قبلی، دانش، انگیزش و بسیاري ویژگی هاي دیگر ادراك کننده قرار دارد.

حافظه در نظریه یادگیری خبر پردازی

kelasedarsi.ir

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید