گنجایش حافظه بلند مدت

گنجایش حافظه بلند مدت

گنجایش حافظه بلند مدت: حافظه دراز مدت حفظ اطلاعات  از چند دقیقه پس از یادگیري تا تمامی طول عمر شخص را شامل می شود، و براي گنجایش آن نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد. به سخن دیگر، این حافظه می تواند تمامی اطلاعات دریافتی را براي همیشه وولفولک حافظه دراز مدت و حافظه کوتاه مدت را از لحاظ گنجایش و طول مدت نگهداري اطلاعات به گونه زیر با هم مقایسه کرده است:

  • اطلاعات خیلی سریع وارد حافظه کوتاه مدت می شوند، اما ورود اطلاعات به حافظه دراز مدت به زمان و کوشش بیشتري نیاز دارد.
  • در حالی که گنجایش حافظه کوتاه مدت محدود است، ظرفیت حافظه دراز مدت از تمام جهات عملی نامحدود به نظر می رسد.

علاوه بر این، پس از آنکه اطلاعات به طور صحیح در حافظه درازمدت ذخیره شدند براي همیشه در آنجا باقی می مانند. از لحاظ نظري، ما باید بتوانیم هر چه را که می خواهیم و براي هر مدت زمانی که می خواهیم به یادآوریم.

البته مشروط به اینکه بتوانیم اطلاعات مورد نیاز را پیدا کنیم. دسترسی ما به اطلاعات در حافظه کوتاه مدت فوري است، زیرا اطلاعات موجود در این حافظه همان چیزي است که در آن زمان درباره اش فکر می کنیم، اما دسترسی به اطلاعات در حافظه دراز مدت مستلزم زمان و کوشش زیاد است. بنا به آنچه گفته شد، بزرگ ترین محدودیت حافظه دراز مدت ماهیت غیرفعالانه آن است. به همین سبب غیرفعال بودن اطلاعات موجود در حافظه درازمدت است که بازیابی آن ها مستلزم کوشش زیاد و گاه همراه با دردسر است.

برسر زبان بودن

پدیده ” برسر زبان بودن” معرف این نوع مشکل است. گاه اتفاق می افتد که ما هنگامی که می خواهیم اطلاعاتی را از حافظه دراز مدت به یاد بیاوریم و در آستانه یادآوري آن هستیم از عهده اش بر نمی آییم. مثلا آشنایی را می بینیم که نام او بر سر زبان ماست اما آن را به یاد نمی آوریم.حتی ممکن است حرف اول آن را به یادآوریم ولی اسم کامل شخص مورد نظر به یاد ما نمی آید. این تجربه نزدیک شدن به اطلاع مورد نظر همان چیزي است که به پدیده ” بر سر زبان بودن” شهرت یافته است .

گنجایش حافظه بلند مدت

گنجایش حافظه بلند مدت


فرآیندهای حافظه

از لحظه ای که تأثرات حسی به وسیله گیرندها دریافتمی شوند تا زمانی که از حافظه کوتاه مدتمی گذرند و به حافظه درازمدت منتقل می شوند و یادگیری کامل می شود، فرایندهای مهمی جریان می یابند. از آنجا که این فرایندها به دانستن یا شناخت مربوط می شوند به آن ها فرایندهای شناختی حافظه می گویند.

 این فرایندها رامی توان در سه دسته:

  1.  تکرار یا مرور
  2.  بسط یا گسترش
  3.  و سازمان دهی قرار داد.

به این فرایندها استراتژی ها یا راهبردهای شناختی نیز می گویند.


تکرار یا مرور:

در بخش حافظه کوتاه مدت گفتیم که تکرار یا مرور ذهنی دو کار عمده انجام می دهد. نخست آنکه اطلاعات را در حافظه کوتاه مدت نگه می درد؛ دوم اینکه به انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت کمکمی کند. ساده ترین شکل تکرار یا مروراین است که یک مطلب را چه با صدای بلند و چه با صدای آهسته برای خود بگوییم.

مثالی از تکرار و مرور:

مثلا راننده ای که آدرس محلی را ازکسی پرسیده است، برای اینکه آن را فراموش نکند، در ضمن رانندگی به شوی مقصد،مرتبا می گوید” چپ- راست،چپ-چپ- راست”یا شخصی که شماره تلفنی را از کسی پرسیده است ، برای حفظ کردن، آن را چندین بار تکرار می کند.

تکرار تراکمی :

نوع پیشرفته تر این کار تکرار تراکمی نام دارد. در تکرار تراکمی، فهرستی از تعدادی ماده ابتدا چند بار تکرار می شود. درمرحله بعد، نخستین ماده فهرست کنار گذاشته می شود و ماده تازه ای به انتهای آن افزوده می شود و باز هم فهرست برای چند بار تکرار می شود. در مرحله بعدی بار دیگر ماده بالای فهرست حذف مش ود و ماده تازه ای به انتهای آن اضافه می شود و باز هم فهرست برای چندین بار تکرار می شود، و این کار به همین صورت ادامه می یابد.

بهترین روش تکرار یا مرورمطالب

بهترین روش تکرار یا مرورمطالب این است که ابتدا آن ها را بنا به ویژگی های مشتركبین مواد دسته بندی نماییم و مجموعه های متفاوتی از ماده های همگون بسازیم و آن گاه به تکرار آن ها اقدام نماییم. این نوع تکراربهترین روشتکرار و مرور برای یادگیری مطالب است .

 اگر در زمان یادآوری ، یادگیرنده به هر طبقه یا دسته همگون از اطلاعات حفظ شده نام یا عنوانی بدهد احتمال یادآوری عناصر یا اجزای آن طبقه به مقدار بسیار زیاد افزایش می یابد. هر چند که استراتژی یا راهبرد تکرار و مرور بیشتر برای یادگیری اطلاعات ساده مانند شماره تلفن مفید است، اما در یادگیری مطالب پیچیده نیز می تواند مفید واقع شود.


روش بسط یا گسترش معنایی

بسط یا گسترش معنایی روش دیگری برای به خاطرسپردن اطلاعات است که از آن طریق یادگیرنده به مطالبی که می خواهد بیاموزد چیزهایی می افزاید یا آن ها را گسترده تر می کند، و هدف او از این کار آن است که مطالب رابیشتر قابل یادگیری و یادآوری نماید. وولفونک بسط را به عنوان ” افزودن معنی به اطلاعات تازه از راه ارتباط دادن آن ها با دانش قبلی”تعریف کرده است.

گنجایش حافظه بلند مدت

مقاله خلاقیت با تکنیک تحرک مغزی


تمامی مطالب مرتبط با حافظه و فراخوانی و سطوح پردازش را می توانید از لینک های زیر ببنید:

kelasedarsi.ir

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید