آیا میشود با شرطی کردن کلاغها از آنها برای جمع آوری زباله های سطح محیط زیست استفاده کرد

آیا میشود با شرطی کردن کلاغها از آنها برای جمع آوری زباله های سطح محیط زیست استفاده کرد

 آیا میشود با شرطی کردن کلاغها از آنها برای جمع آوری زباله های سطح محیط زیست استفاده کرد


کلاغ:

کلاغ‌ها در ردیف باهوش‌ترین پرندگان جهان قرار دارند و قادر به حل مسائل پیچیده‌ای هستند. آنها در طی آزمایشات متعدد، هوش سرشار و حافظـــه‌ قدرتمنـــد خـــود را بـــه اثبات‌رسانده‌اند. کلاغ‌ها در کار تشخیص چهره، تخصص فوق‌العاده‌ای دارند و دارای حافظـــه‌ای هستند که به شکل مادام‌العمر تصویر افراد خوب و بد را برایشان نگهداری می‌کند.

در طی آخرین آزمایشاتی که در این‌ باره انجام گرفته، نتایج حیرت‌آور آن، دانشمندان را با این پرسش سخت رو به‌ رو کرده که کلاغ‌ها به چه منظوری این حجم از اطلاعات را به‌صورت مادام‌العمر نگهداری می کنند و حتی به‌صورت وراثتی به نسل‌های بعد هم انتقال می‌دهند.

در زیر تنها نمونه‌ای از ویژگی‌های رفتاری این پرندگان باهوش را بیان کردیم.

کلاغ‌ها برای رسیدن به اهدافشان از ابزار استفاده می‌کنند.

زاغ‌ها هم مانند میمون‌های بزرگ (شامپانزه‌ها و اورانگوتان‌ها) توانایی حل مسئله دارند.

کلاغ‌ها معمولا فرصت طلب و خلاق هستند و معمولا از منابع غذایی جدید استفاده می‌کنند یا استراتژی‌های تغذیه جدیدی را برای آسان‌تر کردن زندگی خود به کار می‌گیرند. به عنوان مثال، کلاغ آمریکایی از ماهی تغذیه می‌کند و برای صید آن در برخی موارد از نان یا مواد غذایی دیگر به عنوان طعمه برای جذب ماهی استفاده می‌کند.

حتی گاهی اوقات به طور مخفیانه قربانی را تعقیب می‌کنند.

به گفته آزمایشگاه پرنده‌شناسی کرنل، در یک مورد، گروهی از کلاغ‌های آمریکایی دیده شدند که حواس یک سمور رودخانه‌ای را پرت می‌کردند تا بتوانند ماهی‌های آن را بدزدند.

بسیاری از کلاغ‌ها نیز در حین پرواز، آجیل‌های پوست دار را از هوا پرتاب و از نیروی جاذبه زمین برای انجام کار‌های سخت استفاده می‌کنند. این کار توسط پرندگان دیگر نیز انجام می‌شود، اما به نظر می‌رسد برخی از کلاغ‌ها در انجام این کار چند قدم جلوتر از دیگرانند.

به عنوان مثال، کلاغ‌های ژاپنی، گردو‌ها را در جاده‌ها قرار می‌دهند تا خودرو‌ها پوستشان را خرد کنند، سپس منتظر می‌مانند تا چراغ راهنمایی قرمز شود و با خیال راحت گردوی مغز شده را از وسط خیابان جمع می‌کنند.

کلاغ‌ها کینه به دل می‌گیرند و می‌دانند شما چه کسی هستید؟

کلاغ‌ها نسبت به افراد خاصی که آن‌ها را در تحقیق عمدا کمی اذیت کردند کینه به دل گرفتندبسیاری از حیوانات دیگر نیز می‌توانند چهره انسان‌ها را تشخیص دهند، اما کلاغ‌ها در این مورد هم از سایرین پیشی گرفتند.

هم به خاطر طولانی بودن حافظه بلندشان و هم به خاطر نحوه به اشتراک گذاشتن اطلاعاتشان بین خود و هم نوعانشان.

یادگیری شناسایی انسان‌ها می‌تواند یک مهارت ارزشمند برای کلاغ‌های شهری باشد. کلاغ‌های وحشی تا حد زیادی نسبت به چهره افرادی که به آن‌ها ظلم نکرده اند بی تفاوت به نظر می‌رسند، و حتی می‌توانند روابط مثبتی با آن‌ها ایجاد کنند.

لهجه های متفاوت

مشابه انسان‌ها که زبانشان می‌تواند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت باشد، کلاغ‌ها هم همینگونه هستند.

اگر کلاغی وارد گروهی جدید شود، صدا‌های خود را با گروه جدید هماهنگ می‌کند. وقتی کلاغ‌ها به گله جدیدی می‌پیوندند، گویش گله را با تقلید از اعضای غالب گله یاد می‌گیرند.

نحوه استفاده در محیط زیست؟

طبق مطالعه‌ای در مجله کارنت بیولوژِی، کلاغ‌ها همچنین می‌توانند برای انجام کارهایشان برنامه‌ریزی کنند. محققان نوشتند که این پرندگان توانایی “کنترل ذهنی اهداف” را دارند و حتی با موفقیت ابزار اضافی را که در مسیر آن‌ها کار گذاشته شده بود تا حواس آن‌ها را پرت کرد نادیده گرفتند.

یک شرکت استارت آپ سوئدی در حال آموزش کلاغ‌ها برای جمع آوری فیلترهای سیگار است.

 شرکت Corvid Cleaning که یک شرکت استارت آپی متخصص در آموزش کلاغ‌ها برای جمع آوری زباله در ازای غذا است،بنا به گزارش بنیاد سوئدی تیدی سالیانه یک میلیارد فیلتر سیگار در خیابان‌های سوئد توسط شهروندان دور ریخته می‌شود که تقریبا ۶۲ درصد کل زباله‌ها را تشکیل می‌دهد.

آموزش مردم برای دور انداختن ته سیگار در خیابان تاکنون دشوار بوده، اما مسئولان این شرکت معتقدند که با کمک کلاغ‌ها می‌توان فیلترها را جمع آوری و از این راه سالیانه دولت‌های محلی میلیون‌ها هزینه نظافت را پس انداز کنند.

با آموزش کلاغ‌های وحشی کار کثیف انسانی (دور انداختن فیلتر سیگار و تخریب محیط زیست) را به روشی گام به گام انجام می‌دهد که شامل پرداخت غذا به این پرندگان در ازای هر نخ سیگاری که جمع آوری می‌کنند، است.

موسس این شرکت در این باره می‌گوید:

“آموزش کلاغ‌ها آسانتر است و همچنین شانس بیشتری برای یادگیری از یکدیگر دارند. در عین حال خطر کمتری وجود دارد که آن‌ها به اشتباه هرگونه زباله‌ای را بخورند.

آن‌ها پرندگان وحشی هستند که به صورت داوطلبانه در این کار شرکت می‌کنند.”اساسا به پرندگان آموزش داده می‌شود که ته سیگار را با غذا معاوضه کنند و وقتی پرنده مقابل دستگاه قرار می‌گیرد با انداختن ته سیگار، غذا دریافت می‌کند.

در ادامه این مثال از آموزش پرندگان می توان به آموزش آنها برای جمع آوری پلاستیک های(نایلون ها)  رها شده در طبیعت اشاره کرد، که  می توان با سیستم تنبیه و پاداش و دریافت غذا به ازای هر نایلون ، نایلون ها یا مواد پلاستیکی موجود در طبیعت را جمع اوری کرد.


شرطی کردن کلاغها

کلاغها به عنوان یکی از پرنده های شهری، در حال حاضر در سطح بالایی از شهرها و محیط های شهری وجود دارند.

آنها معمولاً به دنبال غذا و منابع غذایی می گردند و به دلیل هوشمندی و توانایی هایشان در جستجو و شناسایی منابع غذایی، می توانند به عنوان ابزاری برای جمع آوری زباله ها استفاده شوند.

اثرات مثبت شرطی کردن کلاغها

شرطی کردن کلاغها برای جمع آوری زباله ها اثرات مثبتی را بر محیط زیست و جامعه خواهد داشت. اولاً، این روش می تواند به کاهش تعداد زباله های موجود در محیط زیست کمک کند و باعث بهبود شرایط بهداشتی شهرها و کاهش آلودگی هوا و آب شود. همچنین، این روش می تواند به کاهش هزینه های مربوط به جمع آوری و دفع زباله ها کمک کند.

علاوه بر این، شرطی کردن کلاغها می تواند به توسعه یک سیستم مستدام برای مدیریت زباله ها منجر شود.

اثرات منفی شرطی کردن کلاغها

هرچند که شرطی کردن کلاغها برای جمع آوری زباله ها اثرات مثبتی دارد، اما باید به برخی از اثرات منفی نیز توجه کرد. اولاً، احتمال ایجاد وابستگی کلاغها به غذاهایی که از زباله ها بدست می آورند وجود دارد.

این امر می تواند باعث کاهش توانایی آنها در جستجوی غذاهای طبیعی و موجودات دیگر شود. همچنین، احتمال افزایش تعداد کلاغها به دلیل وجود منابع غذایی فراوان نیز وجود دارد که می تواند به تغییرات زیستی و مشکلات دیگر در جامعه منجر شود.

نتیجه گیری

شرطی کردن کلاغها برای جمع آوری زباله ها می تواند یک راهکار نوآورانه و کارآمد برای مقابله با مشکلات زباله ها باشد. با ایجاد تعادل بین اثرات مثبت و منفی، این روش می تواند به بهبود وضعیت محیط زیست و بهداشتی شهرها کمک کند و به توسعه یک سیستم مدیریت زباله های پایدار منجر شود.

با این حال، برای اجرای موفق این روش، نیاز به بررسی دقیق تمامی عوامل مربوطه و اتخاذ سیاست های مناسب مدیریتی و آموزشی است.


تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی


مطالب دیگر:

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید