تحقیق درباره تامین آب تهران

تحقیق درباره تامین آب تهران

 


تحقیق ورد و pdf تامین آب تهران

 

فایل آماده word و pdf این تحقیق


تحقیق درباره تامین آب تهران

در استان محل سکونت شما برای تامین آب مصرفی

دراستان محل سکونت شما برای تامین آب مصرفی بیشتر از آب های زیرزمینی استفاده می شود یا آب های سطحی

تاریخچه تامین آب تهران

تا سال 1306 آب شهر تهران توسط قنات ها و چشمه های متعددی که عمدتاً از ارتفاعات شمالی منشاء می گرفتند، تأمین می شد.

از جمله اين قنات ها، می توان به قنات های الهیه، باغشاه (ناصریه)، بهاء الملک و ناصرالملک، بهارستان، سفارت روسیه، شاهک، بریانک، پامنار، رحمت آباد، جلالیه، سفارت انگلیس، کریم آباد، صدقیه، شاه، نظامیه، علاءالدوله، حاج علی رضا، مهرگرد، مبارک آباد و مخلص آباد، مهدی آباد (سفارت آمریکا)، صفرآباد و جمشیدآباد، مخصوص، شهاب الملک، نجف آباد، سردار، کوثریه (فرمانفرما)، اکبرآباد، یوسف آباد و بهجت آباد و امین الملکی اشاره کرد ولی مهمترین آن ها، قنات شاه بود که به دستور ناصرالدین شاه حفر و آماده شد و طی وقف نامه ای در سال 1273 هـ . ق وقف شد.

آب این قنات که بسیار گوارا بود تا آغاز دهه 1330 شمسی و پیش از لوله کشی آب تهران، مورد استفاده اهالی شهر قرار می گرفت.

تحقیق درباره تامین آب تهران

تاریخچه استفاده از چشمه ها در تهران

علاوه بر قنات ها، چشمه های متعددی نيز در تهران وجود داشت که برای شرب و یا کشاورزی استفاده می شدند. مهمترین این چشمه ها عبارت بودند از چشمه اعلا دماوند، چشمه قلعه دختر، چشمه آب علی هراز، چشمه وله در گچسر، چشمه شاه دشت كرج، چشمه علی در شهر ری، چشمه تیزآب، چشمه گله گیله. در سال 1306 عملیات احداث کانال انتقال آب رودخانه کرج به تهران آغاز شد.

مهار بارش های جوی

در سال 1333 به منظور مهار بارش های جوی، مطالعات ساخت سد امیرکبیر آغاز و عملیات ساختمانی آن از سال 1337 شروع شد و در سال 1342 به پایان رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت. با توجه به رشد جمعيت شهر تهران و نیاز فزاینده برای تأمين آب مورد نياز، سدهای لتیان و لار احداث شدند. در عين حال به دليل محدودیت منابع سطح الارضی در تأمین نیازهای آبی شهر تهران، از سال 1342 استفاده از منابع آب زیرزمینی تهران آغاز شد و امروز بخش قابل توجهی از نیاز آبی شهر به ويژه آبیاری فضاهای سبز و باغات، کشاورزی و نیز شرب از طریق چاه های حفر شده در داخل و یا خارج از شهر تأمین می شود.

تحقیق درباره تامین آب تهران

منابع آب استان به دو دسته تقسیم می شوند:

الف آب های سطحی:

آب های سطحی در استان تهران شامل جاجرود، رود لار، حبله رود، رود سولقان و گلاب دره است.

جاجرود :

این رود از ارتفاعات کلون بسته سرچشمه می گیرد و رودهای فشم، دماوند، میگون و آهار به آن می ریزند. روی این رود نیز سدی به نام لتیان ساخته شده که هم برای تأمین آب آشامیدنی و هم تولید برق آبی از آن استفاده می شود.

سد لتیان تهران

سد لتیان تهران

حبله رود :

در شرق استان، از ارتفاعات اطراف فیروز کوه سرچشمه می گیرد و به سمت جنوب سرازیر می شود. این رود از استان تهران خارج شده و درنهایت در شن زارهای اطراف گرمسار فرو می رود.


پاورپوینت درس شانزدهم هدیه های آسمان سوم دبستان

 

پاورپوینت حسین گل گلاب


رود لار :

این رود از شعبه های رود هراز است که از ارتفاعات کلون بسته سرچشمه می گیرد و در شمال شرقی استان جاری است. سد لار بر روی این رود بسته شده که آب آن به وسیله تونلی به سد لتیان انتقال داده می شود تا به مصرف شهر تهران برسد.

ب – آب های زیرزمینی:

در استان تهران برای تأمین آب مورد نیاز بخش های مختلف، علاوه بر آب های سطحی از منابع آب زیرزمینی نیز استفاده می شود. این منابع شامل چاه ها، چشمه ها و قنات هاست.

چاه ها :

در تهران بیش از چندین هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق حفر شده است که عمدتاً برای تأمین آب آشامیدنی شهر تهران استفاده می شوند.

چشمه ها :

عمده ترین چشمه ها در مناطق مختلف تهران عبارت اند از:

  • چشمهٔ آبعلی، بین آبعلی و مبارک آباد
  • چشمهٔ آب البرز در جنوب شرقی آبعلی
  • چشمه علی در شهرری
  • چشمه اعلی در شمال شهر دماوند.

قنات ها :

از دیر باز یکی از روش های به دست آوردن آب در استان تهران، استفاده از قنات بوده است؛ از این رو،حدود 500 رشته قنات در منطقهٔ شهری تهران، شهرری و سایر مناطق استان احداث شده است. به علت گسترش مناطق شهری و نبود متولی برای ساماندهی به این قنات ها، اغلب آن ها به حالت مسدود و غیر قابل استفاده درآمده است. بازسازی و به کارگیری دوبارهٔ این قنات ها می تواند به عنوان یکی از را ههای مناسب حلّ کمبود آب استان تهران مورد توجه قرار گیرد.

تامین اب استان تهران

نقشه تامین آب شرب تهران

 

تحقیق درباره تامین آب تهران

رشد جمعیت شهری و قرار گرفتن بخش هایی از این استان در حاشیهٔ کویر مرکزی و آب و هوای نیمه خشک باعث شده تا همواره مسئلهٔ تأمین آب، یکی از دغدغه های اساسی مدیران شهری این استان باشد.

سهم استان تهران از منابع آبی

سهم استان تهران از منابع آبی کشور فقط ٢ درصد است،در حالی که این استان بیش از ١6 درصد از جمعیت کشور را درخود جای داده است. گفتنی است الگوی نادرست مصرف آب نیز در افزایش مشکل آب نقش مهمی دارد.

سهم استان تهران از منابع آبی

برداشت تهران از منابع آبی

اقدامات اساسی در جهت بهر ه برداری بهتر و بیشتر از منابع آب استان تهران:

  • قطع کردن آب مشترکین پرمصرف
  • جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن آب
  • نصب کنتور در هر واحد مسکونی آپارتمانی و کاهش فشار آب
  • استفاده از شیرآلات و لوازم استاندارد
  • استفاده از آب فاضلاب تصفیه شده برای زمین های کشاورزی استان

تحقیق درباره تامین آب تهران

نتیجه گیری:

به طور کلی تامین و انتقال آب استان تهران از طریق دو سامانه شرق و غرب صورت می‌گیرد که سامانه شرق شامل سدهای لار، لتیان و ماملو و سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان می‌شود.

 

آب شرب انتقالی سد طالقان

سدهای پنجگانه تهران بخش عمده‌ای از آب شرب شهر تهران و شهر کرج را تامین می‌کنند، آب سد طالقان از طریق یک خط لوله ۶۲ کیلومتری به قطر ۱۸۰۰ میلی متر به آبگیر بیلقان کرج منتقل و همراه با آب انتقالی از سد امیرکبیر به سمت تصفیه خانه‌های تهران هدایت می‌شود.

تحقیق درباره تامین آب تهران

آب شرب انتقالی از سد لار

آب شرب انتقالی از سد لار نیز از طریق تونل و خط لوله به سمت تهران ارسال می‌گردد که بخشی از آن به تصفیه خانه پنجم تهران و بخشی دیگر نیز به دریاچه سد لتیان منتقل می‌شود و آب انتقالی از سد لتیان به تصفیه خانه‌های شماره ۳ و ۴ تهرانپارس و آب شرب انتقالی از ماملو به تصفیه خانه شماره هفتم منتقل شده و پس از انجام فرآبندهای تصفیه به شبکه توزیع آب شرب شهر تهران تزریق می‌شود.
تامین بیش از ۷۳ درصد آب شرب تهران از منابع سطحی است . در حال حاضر ۲۲ درصد از آب مصرفی استان تهران از سدها، ۲۰ درصد از روان‌آب‌ها و ۵۸ درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.


تحقیق درباره تامین آب تهران

نظرات شما موجب دلگرمی هست.

 

تحقیق رایگان انگلیسی با ترجمه فارسی درباره منظومه شمسی

 

پاورپوینت درس 2 انسان و ناحیه جغرافیا یازدهم

 

پاورپوینت درباره نفت

 

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

  1. توسط احد محررزاده

    با سلام ان شاالله که مردم تهران خطر کم آبی را درک کنند و از اصراف آب خودداری نمایند درغیر اینصورت عواقب بدی متوجه شان خواهد شد.

  2. توسط masterdoc

    بیشتر مردم تهران افراد بادرک و فهم بالایی هستن و رعایت میکنند.

  3. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید