تحقیق درباره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع ، تحقیق درمورد تبیین و ترویج فرهنگ دفاع
مقدمه:
امام خمینی (ره) :
هر انسان مخلص و متهدی که آمادگی دفاعی را لازمه ی حیات جامه ی اسلامی بداند در نزد خدا آبرو پیدا می کند.
مقام معظم رهبری :
در دنیایی که سلطه گری یک امتیاز محسوب می شود ملت ما باید قادر به دفاع ازخود باشد.
با مراجعه به تاریخ این مطلب روشن میشود که بشر تا حد امکان در مقابل عملی که نا عادلانه وغیرمشروع شناخته شده سرتسلیم فرود نیاورده ودفاع دربرابر چنین عملی را جزء حـقوق طبیعی خود به شمار آورده است .
تعریف دفاع:
دفاع در مادّه اصلىاش «دفْع» به معناى دور نمودن چيزى است.
به مجموعه اقداماتی گفته می شود که انسان برای حفظ و حراست از حیات ، اعتقادات ، سرزمین و …خود در برابر خطراتی که او را تهدید می کند ، انجام می دهد.
فرهنگ دفاعی :
فرهنگ دفاعی جنبه هایی خاص از فرهنگ است که به زندگی و نحوه کنش افراد جامعه به مسائل مختلف در صیانت از آرمان ها، ارزش ها و مرز و بوم در برابر تهدیدهای مرتبط با حوزه های پایداری کشور ارتباط پیدا می کند.
مسأله حس تعلق و مشارکت ایثارگرانه مردم در دفاع از ارزش ها، هویت، استقلال ملی، دستاوردهای انقلاب، بالندگی و پیشرفت کشور و نحوه ورود افراد جامعه به آن نشأت گرفته از فرهنگ دفاعی است. تحقیق درباره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع
دفاع از دیدگاه امام خمینی(ره)
و آن بر دو قسم است:
یکی از آنها: دفاع از اساس اسلام و قلمرو آن است.
دوم آنها: دفاع مکلف از خودش و مانند آن است.
دفاع از اسلام:
امام خمینی در تحریرالوسیله در بیان ابعاد و صور مساله میفرماید:
«اگر دشمنی که از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمین ترس باشد، بلاد مسلمین و یا مرزهای آن را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمانها واجب است که از آن به هر وسیلهای که ممکن است با بذل مال و جان، دفاع نمایند.»
دفاع از نفس
امام خمینی در تحریرالوسیله در این باره میفرماید:
«اشکالی نیست که انسان حقّ دارد محارب و مهاجم و دزد و مانند اینها را از خود و حریم و مالش هراندازه که میتواند، دفع نماید.
دفاع از مال
دفاع از مال در برابر مهاجم، جایز، بلکه- بنابر دیدگاه بعضى- در صورت غلبه ی ظنّ به سلامت، واجب است.
دفاع از ناموس
دفاع از عِرض (آبرو و ناموس) در صورت علم یا ظن به سلامت جان، واجب است.
شرایط دفاع :
1)دفاع بایستی درمقابل تعرض مجرمانه باشد.
2)دفاع باید تنها وسیله ی ممکن برای دفع تجاوز باشد .
3)دفاع باید به منظور جلوگیری از وقوع تعرض و تجاوز اعمال گردد.
4)دفاع باید ضرورت داشته باشد.
5)دفاع باید متناسب باخطر تهدید کننده باشد.
دفاع در قرآن:
در سوره بقره میخوانیم« ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض ولکن الله ذوفضل علی العالمین، آیه 251» اگر دفاع عدهای در، هجوم و تجاوز ناصحیح نبود، زمین به فساد و تباهی کشیده میشد ولی فضل خداوند، دستور دفاع را مجاز و مباح و واجب ساخت و زمین را از لوث وجود متجاوزان پاک ساخت.
در سوره آلعمران که حوادث«احد» را پی میگیرد، جبهه جنگ و جهاد و دفاع را صحنه آزمون مومنان و منافقان، معرفی میکند و در دفاع و جهاد است که ایثارگران و متخلفان معلوم میگردند. تبیین و ترویج فرهنگ دفاع
قرآن کریم در مورد اهمیّت دفاع می فرماید: (آیه 40، سوره حج )
اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد صومعه ها ، کلیساها ، کنسیه ها و مساجدی که نام خدا در آن ها بسیار برده می شود ، ویران می شد.
تبیین فرهنگ دفاع:
تبیین در لغت به معنای بیان کردن یا توضیح یا آشکار ساختن است، بیان فرهنگ دفاع در عصر کنونی بایستی توسط ابزارهای مدرن انجام پذیرد، کمک گرفتن از تعالیم کتاب آسمانی ، نصایح و ورایات ائمه اطهار، استفاده از رسانه های جدید ، آگاه سازی مردم نسبت به ارزش مادی و معنوی دفاع در نزد خداوند، پیش قدم شدن تبیین کنندگان در این راه ، همه از راه هایی هست که می تواند به تبیین فرهنگ دفاع کمک موثری بکند.
ترویج فرهنگ دفاع:
برای ترویج فرهنگ دفاع بایستی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بخوبی تبیین شود و آثار و برکات معنوی و مادی این حرکت بخوبی روشن شود.
راهکارهای ترویج فرهنگ دفاع
— آشنایی نسل جدید با آموزه های قرآنی
— آشنایی با فرهنگ حماسه گرایی، شهادت طلبی و استکبارستیزی
— داشتن بصیرت و هوشمندی در دفاع؛
امیرالمؤمنین (علیهالصّلاةوالسّلام) فرمود: اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر؛ باید بصیرت پیدا کرد، باید در این راه صبور بود.
— تربیت فرزندان مطابق با ارزش های اسلامی
— تقویت روحیه استکبار ستیزی و کمک به مظلومان در بین اقشار مختلف مردم
— ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی
— توسعه و گسترش تفکر و فرهنگ بسیجی
آثار و نتایج تبیین و ترویج فرهنگ دفاع:
- تقویت اعتماد به نفس و خودباوری؛
- رشد باورهای دینی؛
- رشد فضائل اخلاقی و معنوی؛
- افزایش انسجام اجتماعی و تحکیم وحدت ملی؛
- تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران؛
- تضمین استقلال کشور و بازدارندگی دشمنان به تعرض به ایران اسلامی؛
راهکارهای ترویج فرهنگ دفاع مقدس:
مواجه نمودن دانشآموزان با فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس, استفاده از هنرهاي تجسمي و نمايشي در بيان ارزشهاي دفاع مقدس, بازديد از مناطق جنگي , حضور در آرامگاه شهدا و تشريح مسئله شهادت از ديدگاههاي مختلف , حضور در بيمارستان جانبازان دفاع مقدس و مشاهده نمادهاي مقاومت.
روش های تبییین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس
روشهاي نظري تبيين و ترويج ارزشهاي دفاع مقدس:
1- معرفي اسوههاي مقاومت در دفاع مقدس :
اسوه عبارت از حالتي است كه انسان به هنگام پيروي از غير خود , پيدا ميكند و برحسب اين كه پيروي از چه كسي باشد, ممكن است اسوهاي نيك يا بد براي انسان فراهم آيد . تحقیق درباره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع
با معرفي و ارائه اسوه, نمونه رفتار و كردار مطلوب در معرض ديد فراگير قرار ميگيرد و موقعيت او دگرگون ميشود تا او به پيروي پردازد و حالت نيكوئي, در خود پديد آورد . معلم بايد حالات مطلوب فراگير را كه عملا در وجود كسي آشكار شده, به او نشان دهد, اين كار اساسا در شرايط واقعي اجتماعي مدنظر است ولي حاصل آن اين است كه شخصيتهاي تاريخي نيز الگوي عمل محسوب ميشوند .
در قرآن اين روش به كار گرفته شده است كه گاهي در آيات مستقيما به پيروي از كسي تصريح مي شود وگاه بدون چنين تصريحي , اسوهها در معرض ديد گذاشته ميشوند
– بهرهگيري از مقالات و كتب نوشته شده در مورد دفاع مقدس
– استفاده از يادنامههاي شهدا
– استفاده از وصيتنامههاي شهدا
– استفاده از خاطرات رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس
2- ايجاد احساس خودباوري مذهبي و ملي در دانشآموزان :
خودباوري اصطلاحي است كه امروزه در جامعهشناسي, روانشناسي و علوم تربيتي به كار ميرود و منظور از آن يك حالت مثبت روحي و رواني است كه در نتيجه احساس ارزشمندي در نفس انسان پديد ميآيد و او را آماده ميسازد تا از طريق بهرهگيري از لياقتها و توانمنديهايي كه دارد به انجام وظايفي كه برعهده اوست قيام نمايد و در اين راه , از مشكلات و موانعي كه پيش ميآيد هراسي به دل راه ندهد .
از اين حالت روحي در فرهنگ اسلامي با تعابيري چون علو همت, مناعت طبع, اعتماد به نفس, عزت نفس و… ياد ميشود .
در واقع , خودباوري , باور به استعدادها , تواناييها و نيروهاي نهفته فطري دروني است كه با اتكا به آن , ميتوان به اهداف مورد نظر در زندگي رسيد و به آنان جامعه عمل پوشاند و مرحله عالي خودباوري, شكوفايي همه استعدادهاي بالقوه فرد است .
خودباوري ملي, در مقابل از خودبيگانگي و خودباختگي ملي مطرح ميشود .
گاهي افراد يك جامعه در اثر ناآگاهي و يا تحت تاثير تبليغات سو و جذاب دشمنان, به سنت و باورهاي ملي و فرهنگي خود پشت ميكنند و از نمادها و ارزشهاي رايج در جوامع ديگر پيروي و تقليد ميكنند .
اين كار به تدريج , راه نفوذ و تسلط همه جانبه بيگانگان را در عرصههاي مختلف آن جامعه هموار ميسازد .
در نهايت , كيان و استقلال آن جامعه را با خطر جدي مواجه ميسازد . در تاريخ جوامع اسلامي به نمونههاي زيادي از اينگونه جامعهها برميخوريم .
تركيه دوران آتاترك و حتي تركيه امروز در مقابل غرب , و ايران دوره رضاخان و بسياري از جوامع ديگر, مصداق روشني از مردمي هستند كه به خودباختگي ملي گرفتار آمدهاند .
براي خودباوري آفتهاي زيادي ذكر شده است كه به برخي از آنها اشاره ميگردد:
الف) جهل و ناآگاهي
ب) خودكم بيني و احساس حقارت
ج) تبليغات دشمنان
علاوه بر آنچه بيان شد, امور ديگري چون :
شكستها, راحتطلبي , غرور, خودبزرگبيني, رسوخ و باور انديشههاي غلط فكري و فرهنگي , سستي و تنبلي و… ازجمله آفات خودباوري در افراد , به ويژه جوانان است .
بنابراين , اگر افراد جامعهاي خواهان پيشرفت و تعالي هستند بايد از طريق اصلاح نظام آموزشي و تربيتي جامعه و بازنگري در باورها و ارزشهاي فكري و فرهنگي به جاي مانده از گذشته، تمام اين گونه اوصاف و ويژگيهاي نادرست فكري و اخلاقي را اصلاح نمايند و به يك انقلاب فكري و فرهنگي, به ويژه در سطح انديشه و اعتقادات نسل جوان دست بزنند .
آنگاه از طريق احياي ارزشهاي اصيل و حياتبخش، روح اعتمادبهنفس و خودباوري را در وجود اين قشر, كه مهمترين سرمايه جامعه محسوب ميگردند, شكوفا ساخته و حفظ و استمرار خواهند بخشيد .
دفاع مقدس در اين زمينه نقشي اساسي ايفا ميكند , به شرط آنكه كساني از قبيل معلمان كشور با نحوه ايجاد خودباوري در جوانان آشنا بوده و از طريق اين احساس , ارزشهاي دفاع مقدس را تبيين و ترويج نمايند .
3-ارائه و معرفي جلوههاي زيباي ارزشهاي دفاع مقدس در وصيتنامههاي شهدا:
وصيتنامههاي شهدا از بهترين اسناد مكتوب دوران جنگ تحميلي است كه علاوه بر استفاده تاريخي از آنها ميتوان نمونههاي عالي ارزشها را در آنها يافته و به نسل جديد معرفي نمود .
4-تشويق و دعوت به تحقيق و بررسي در كتب و مقالات مربوط به ارزشهاي دفاع مقدس
امروزه ثابت شده است كه انجام تحقيق و مطالعه از سوي دانشآموزان , يكي از بهترين راههاي تفهيم موضوعات مختلف به آنهاست
5- تحليل تاريخي دفاع مقدس و تشريح علل وقوع آن :
هر حادثه تاريخي نياز به تحليل تاريخي نيز دارد .
اين تحليل بويژه پس از پايان يافتن آن حادثه و براي معرفي بيشتر آن به كساني كه در زمان وقوع حادثه , حضور نداشتهاند ضروري مينمايد
در مورد دفاع مقدس اين امر از اهميت ويژهاي برخوردار است. چرا كه موارد زيادي مبني بر ايجاد شبهه در اصل دفاع مقدس وزير سؤال بردن آن مشاهده ميشود .
اين شبههها از سوي كساني دامن زده ميشود كه با انقلاب اسلامي و مباني آن مخالفت ميورزند و بيشتر نيز سعي در انتقال اين شبههها به مراكز فرهنگي كشور مثل مدارس و دانشگاهها دارند .
در اين ميان وظيفه معلمان بيشتر از ديگر اقشار جامعه مهم بنظر ميرسد و آنها بايد به خوبي با فلسفه وجودي دفاع مقدس و ارزشهاي آن آشنا بوده و اين آشنائي خود را از طريق بيان ساده و شيوا به دانشآموزان منتقل نمايند .
6- بررسي و توضيح ديدگاه امام و رهبري در مورد ارزشهاي دفاع مقدس:
معمولا در هر مقطع تاريخي, مطالعه و بررسي ديدگاههاي افراد مهم و اثرگذار در آن مقطع ميتواند در ايجاد ديد وسيع و دقيق در نسل هاي بعدي نقش مهمي داشته باشد.
اين امر در مورد دفاع مقدس بويژه در مورد حضرت امام خميني (ره) و مقام رهبري مصداق پيدا ميكند .
سالهاي دفاع مقدس همواره قرين سخنان و نظرات حضرت امام بوده است كه اين سخنان آينه تمام نماي آرمانها و آرزوهاي ملت ايران در آن برهه زماني بوده است .
آشنايي معلمان با اين سخنان و ارائه آنها به دانشآموزان ميتواند تاحد زيادي دفاع مقدس و ارزشهاي آن را به نسل جديد معرفي كند . تحقیق درباره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع
7- تشريح و توضيح ابعاد سياسي ارزشهاي دفاع مقدس :
يكي از مهمترين ابعاد سياسي دفاع مقدس اين بوده است كه براي اولين بار در طول تاريخ صدههاي اخير, ملت ايران بدون دادن هيچ امتيازي , به تمام جهان ثابت كردند كه متجاوز, رژيم بعثي عراق بوده است و اين امر در سازمان ملل نيز به رسميت شناخته شد .
متاسفانه ابعاد ارزشي دفاع مقدس چندان مورد توجه قرار نميگيرد و معلمان از اولين كساني هستند كه ميتوانند با مقايسه دوران دفاع مقدس با جنگهاي قبلي تاريخ ايران كه همواره ايران مجبور به تحمل زور و قبول خواستههاي دشمنانش بوده است , ارزش دفاع مقدس را از اين نظر به دانشآموزان معرفي نمايند.
8- تشريح و توضيح ابعاد اجتماعي ارزشهاي دفاع مقدس :
از مهمترين ابعاد اجتماعي دفاع مقدس ايجاد روحيه ايثار و فداكاري در تمامي اقشار جامعه اعم از زنان و مردان , كارمندان و كارگران, … ميباشد.
نگاهي به وضعيت جامعه آن روز در ايران گواه اين مطلب خواهد بود كه چقدر افراد جامعه نسبت به يكديگر داراي روحيه فداكاري و مهرباني بودهاند .
9- تشريح و توضيح ابعاد فرهنگي ارزشهاي دفاع مقدس :
هر حادثه تاريخي بيش از هر اثري ميتواند آثار فرهنگي مثبت يا منفي براي جامعه به دنبال داشته باشد .
ابعاد فرهنگي دفاع مقدس نيز تاحد زيادي معرفي و ارائه شدهاند , كه ميتوان به فعاليتهاي صدا و سيما, سينما و تئاتر , دانشگاهها و آموزش و پرورش اشاره نمود .
10- تشريح و توضيح ابعاد ديني و مذهبي ارزشهاي دفاع مقدس :
انقلاب اسلامي, قبل از هر چيز يك انقلاب ارزشي و ديني بوده است .
دقت در افكار و ايدههاي رهبري انقلاب , آرمانها و شعارهاي انقلابيون , … همه و همه نشانگر روح مذهبي انقلاب است .
مسلماً آثار و پيامدهاي انقلاب نيز ديني و مذهبي است و اين امر بويژه در مورد دفاع مقدس صادق است , چرا كه اگر روح دين و مذهب در اين قضيه وجود نداشت ممكن نبود جوانان ايران با اين شور و اشتياق و بصورت داوطبانه در جبههها حضور يابند و آن حماسهها را بيافرينند .
روشهاي عملي تبيين و ترويج ارزشهاي دفاع مقدس :
1- مواجه نمودن دانشآموزان با فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس :
در معرفي و ارائه آثار يك واقعه تاريخي, بيش از هركسي حاضران و شاهدان آن واقعه ميتوانند بيانگر واقعيات و ناگفتهها باشند .
اين امر در مورد دفاع مقدس نيز صادق است, زيرا زمان زيادي از وقوع آن نگذشته است و خوشبختانه افراد زيادي در جامعه وجود دارند كه آن زمان را درك كردهاند و در نتيجه به راحتي ميتوانند ديدههاي باارزش خود را از آن دوران به نسل جديد منتقل كنند.
آثار تربيتي اين روش بدليل اعتمادي كه به راوي وقايع ميشود, بسيارند.
دانشآموزان با اين روش درك بهتر و روشنتري از وقايع خواهند داشت و شرايط و جو حاكم بر آن برهه از تاريخ كشور را ميفهمند .
2- استفاده از هنرهاي تجسمي و نمايشي در بيان ارزشهاي دفاع مقدس :
منظور از اين هنرها, بيشتر استفاده از سينما, تئاتر, گرافيك و نقاشي , مجسمه سازي و … ميباشد .
نمايش فيلمهاي سينمايي مربوط به دفاع مقدس به همراه توضيح و تفسير و نقد آن از سوي معلمان تاثير شگرفي بر درك و فهم دانشآموزان از ارزشهاي دفاع مقدس دارد , چرا كه اين فيلمها عمدتاً جو معنوي حاكم بر جامعه و جبهههاي جنگ را خوب توصيف كردهاند .
3- بازديد از مناطق جنگي:
هيچ چيز به اندازه ديدن صحنههاي واقعي يك حادثه, نميتوانددر بيان آن حادثه تاثير گذار باشد. اين امر بويژه در مورد دفاع مقدس صادق است , زيرا مناطق جنگي گوياي شرايط آن زمان ميباشد كه هر بينندهاي را ناخودآگاه در حال و هواي آن روز قرار ميدهد .
خوشبختانه با آماده كردن مناطق جنگي براي بازديد مردم، اين فرصت در اختيار مدارس و معلمان قرارداده شده است تا بتوانند با سفر به اين مناطق, جوانان را با ابعاد دفاع مقدس و ارزشهاي آن سازند .
4- حضور در آرامگاه شهدا و تشريح مسئله شهادت از ديدگاههاي مختلف :
آرامگاه شهدا هميشه يادآور جواناني است كه با دست شستن از همه آرزوهاي دنيوي خود به استقبال شهادت رفتند و آنرا مشتاقانه در آغوش گرفتند.
بازديد از اين آرامگاه به همراه توضيحات يك معلم در زمينه شهادت، تاثير عميقي بر دانشآموزان خواهد داشت .
دفاع مشروع از دیدگاه حقوقی اسلامی
علی الاصول همانطور که میدانیم اصول واحکام حقوقی دین مبین اسلام در زمینه جلوگیری از تـجاوز و دفاع از حق و اجـرای عدالت بر پایه ی دو قاعده مشهور و محکم حقوقی اسلام استوار است که عبارتند از:
قاعده لا ضرر و قاعده تسلیط بسیاری از احکام حقوقی دین اسلام براساس این دو قاعده ی فقـهی در جهت تأمین این دو اصل حقوقی به منظور تحقق یک سیاست کیفری که حاصل این دوقاعده فقهی وحقوقی است وضع وتدوین شده اند
و به طور کلی فلسفه ی امتناع از اضرار به غیر و احترام به حقوق افرادکه در دو اصل لا ضرر و تسلیط گنجانیده شده اقتضاء آن دارد همه افراد از تجاوز به حقوق دیگری اعم ازطبیعی و قراردادی امتناع نموده وبه افرادیک جامعه حق داده شودکه درمواقع مقتضی با توسل به هر وسیله ای از تجاوز به آن حقوق جلوگیری بعمل آورند .
مشاهیر فقها و صاحبنظران اسلامی ،در بحث راجع به دفاع ازکیان اسلامی، در تحلیل دفاع فردی و جواز آن در اسلام ، با استـشهاد از برخی آیات قرآن کریم و احادیث و روایات منقول از پیامبر (ص ) و ائمه طاهرین (ع) ، دفاع از نفس و مال و ناموس را بارعایت شرایطی جایز دانسته و به عنوان یک حق استـثنائی معرفی کرده اند ،
از جـمله محقق حلی در « شرایع » و شهیدین در « لمعه و شرح » لمعه وفقهای متاخر مانندشهید مطهری در کتاب جهاد و امام خمینی ( قدس سره ) در تـحریر الوسیله باب دفاع از اسلام راجع به مشروعیت و جواز دفاع فردی بحث کرده اند و در مجموع دفاع مشروع فردی را به عنوان یک حق استثنائی شرعی شناخته اندو حتی برخی از بزرگان در مواردی اقدام به دفاع را یک تکلیف شرعی دانسته اند.
به هر حال اکثریت فـقها دفاع را یک حق دانسته اندکه عبارت است از توانائی وامتیازی که به موجب آن شخصی که جان یاناموس یامالش بناحق مورد حمله قرار گرفته ، چنانچه برا ی دفاع ( مقالات مرتبط با دفاع – سوالات مرتبط با دفاع ) از خودیا دیگر ی مرتکب قتل یا جرح مـهاجم گردد ، اقـدام او جـایز است و هیچ مسئـولیت و مجـازاتی نخواهد داشت . تحقیق درباره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع
برای روشن شدن بیشتر مطلب ودیدگاه اسلام در خصوص دفاع مشروع به ذکر نمونه هایی از نظریات فقهای اسلام که در کتاب دکتر صالح ولیدی( حقوق جزای عمومی ، ج 2) بیان شده است اشاره خواهد شد :
شهید ثانی در فصل ششم کتاب شـرح لمعه در بیان حکم محارب ضمن ذکر اقوال سایر فقها در مورد جواز فردی مینویسد :
” جایز است دفع کردن محارب و لو به کشتن او و هر گاه جز با کشتن مهاجم حمله او را نتوان دفع کرد و باعث کشته شدن مهاجم شودخونش هدر است ودیه ای بر عهده مدافع نیست .
همینطور در شرح لمعه از شهـید اول در خـصـوص دفاع فردی در مقابل تعدی نا حق به نفس و مال و حریم چنین آمده است :
“دفاع از جان و مال و حریم و در هر یک جایز است به اندازه ای که برای دفاع مقدور باشد.
به شرط اینکه به آسانترین طـریق و کم ضررترین وسیله دفاع باشد و چنانچه تنها راه دفع حمله متجاوز قتل او باشد جایز است قتل اوواگر مدافع کشته شود شهید است ” تحقیق درباره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع
تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی
دیدگاه کاربران ...
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.