تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

تحقیق درمورد شهید محمد رجایی

تحقیق درمورد شهید محمد رجایی برای کلاس پنجم

تحقیق درباره شهید محمد رجایی برای کلاس پنجم


فایل تحقیق؛ قابل ویرایش و  آماده چاپ  pdf و word

تحقیق درباره شهید محمد رجایی کلاس

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم


مقدمه:

شهید کسی هست که جان خود را در راه خدا و اسلام فدا می کند. خداوند در رابطه با شهید در قرآن می فرماید که ، هرگز تصور نکنید که شهیدان کشته شده اند؛ بلکه آنان زنده اند و در نزد ما روزی می خورند.

خداوند به شهیدان در تمام کتب آسمانی وعده بهشت را داده است.

شهید یعنی افراد بی ادعا که برای دفاع و پاسداری از وطن و هموطنان خود از خوشی ها و سلامت خویش گذشتند و آنها را فدای دیگران کردند.

وسعت شهید به فهم نمی آید ,هر کس به اندازه وسعت روح خود او را درک می کند.

 

 تولد و خانواده

شهید محمد علی رجایی در 25 خرداد سال 1312 در شهر قزوین به دنیا آمدمحمد علی رجایی در سن چهار سالگی پدر خود را از دست داد، در آن شرایط برادر بزرگتر وی برای تأمین هزینه های زندگی، بیرون از خانه کار می کرد

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

 زندگی در تهران

محمدعلی رجایی بعد از اتمام کلاس ششم به دلیل وضعیت بد اقتصادی، برای کار به تهران آمد و در چند حجره در بازار تهران به شاگردی پرداخت، محمد علی رجایی با وجود اینکه سن کمی که داشت می کوشید تا با کسب درآمد کمک حال خانواده در تأمین معاش باشد.

 

 آغاز فعالیت در نیروی هوایی

در سال ۱۳۳۰نیروی هوایی شاهنشاهی ایران جوانانی را که مدرک ششم ابتدایی داشتند با درجه گروهبانی استخدام می‌کرد. رجایی داوطلب خدمت در این نیرو شد. سه ماه از دوره آموزشی گروهبانی را گذرانده بود که گروه فدائیان اسلام را شناخت و و در جلسات این گروه شرکت کرد و به پیشنهاد لطف الله میثمی و محمدعلی لطفیان سرگزی همکاریش با اعضای این گروه را آغاز کرد.

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

آغاز فعالیت معلمی

رجایی پس از طی دوره آموزشی و دریافت درجه گروهبانی در کنار کار به تحصیل ادامه داد و در سال ۱۳۳۲ دیپلم گرفت. او، چون در شهریور ماه دیپلم گرفته بود نمی‌توانست در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کند. پس راهی بیجار شد و در دبیرستانی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد. با تمام شدن سال تحصیلی، به تهران بازگشت و در دانشسرای عالی تربیت معلم به تحصیل پرداخت و سپس به دانشسرای عالی رفت.

 پس از ۲ سال، مدرک کارشناسی ریاضی گرفت و به استخدام آموزش و پرورش درآمد. ابتدا به ملایر رفت، اما با رئیس آموزش و پرورش اختلاف پیدا کرد و بعد به خوانسار رفت و مشغول تدریس شد و یک سال را با موفقیت گذراند.

 سال تحصیلی که به پایان رسید رجایی به تهران برگشت و در دوره کارشناسی ارشد در رشته آمار مشغول به تحصیل شددر کنار تحصیل، فعالیت های سیاسی هم داشت. در این دوران با فدائیان اسلام مرتبط شد و در سخنرانی های آتشین آنها که بصورت نیمه مخفی و گاه علنی برگزار می‏شد حضور می‏یافت.

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

 نخستین فعالیت‌ جدی انقلابی شهید رجایی چگونه شکل گرفت؟

 پخش اطلاعیه‌های نهضت آزادی علیه رژیم طاغوت در مسیر قزوین ـ تهران از کارهای شهید رجایی بود که در نخستین تعقیب او در قزوین زمانی که متوجه شد ساواک به دنبالش هستند، کیف دستی خودش را بالای پشت بامی انداخت و در مسیر دیگری دستگیر شد اما چون سابقه سیاسی نداشت، در کمتر از ۲ ماه با قید ضمانت آزاد شد.

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

 ازدواج شهید رجایی

محمد علی رجایی در سال ۱۳۴۱ با عاتقه صدیقی، دختر یکی از بستگانش ازدواج کرد.

 

دستگیر شدن رجایی

در اردیبهشت ۱۳۴۲ به علت فعالیتهای سیاسی علیه رژیم طاغوت دستگیر و ۵۰ روز زندانی شد. پس از آزادی با شهید باهنر به سازماندهی مجدد هیئت موتلفه پرداخت و داوطلبانی را به جبهه فلسطین اعزام کرد. پس از بازگشت در سال ۱۳۵۳ به دلیل ارتباط با بنیان‌گذران سازمان مجاهدین خلق توسط ساواک دستگیر شد،

 اما از افشای نام مخالفان حکومت پهلوی خودداری کرد و به مدت ۱۴ ماه شکنجه شد. بار دیگر در همان سال به دلیل ارتباط نزدیک با سازمان مجاهدین زندانی شد. به گفته خودش هفته‌ها تحت شکنجه قرار گرفت. سرانجام در روز عید غدیر خم در آبان ۱۳۵۷ پس از چهار سال زندانی، آزاد شد. مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی او را نمونه‌ای کم‌نظیر در تحمل شکنجه‌ها و افشا نکردن اسرار مبارزان می‌دانست.

رجایی بلافاصله پس از آزادی از زندان با تأسیس انجمن اسلامی معلمان به مبارزه علیه حکومت پهلوی ادامه داد. به محض انتشار خبر قصد امام خمینی برای بازگشت به کشور به عضویت کمیته استقبال درآمد.

شهید رجائی در سال ۱۳۵۸، مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت و به دنبال تمایل مجلس در تاریخ ۱۸/۵/۱۳۵۹ به عنوان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به مجلس معرفی و با رأی قاطع به نخست وزیری انتخاب شد

 

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

ریاست جمهوری

پس از عزل بنی صدر،  دومین انتخابات ریاست جمهوری، در ۲ مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد و رجایی در رقابت با سید علی‌اکبر پرورش،  عباس شیبانی و حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان موفق شد با کسب ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ رای (۹۰٪)رئیس‌جمهور ایران شود.

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

  ویژگی های اخلاقی شهید رجایی

  • از ویژگی های شاخص اخلاقی محمد علی رجایی می توان:
  • مردم گرایی
  • تزکیه نفس در اخلاص عمل،
  • صرفه جویی
  • ساده زیستی
  • نظم و انضباط و قانون گرایی

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

 خانه محمد علی رجایی

خانه محمد علی رجایی واقع در تهران، خیابان ایران (خیابان عین الدوله سابق) تبدیل به موزه شده و برای بازدید عموم آزاد است.

 

شهادت حین خدمت

محمدعلی رجایی در کمتر از یک ماه پس از انتصاب به ریاست‌جمهوری و در ساعت ۱۵ روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ هنگامی‌که در جلسه فوق­ العاده دولت شرکت کرده بود؛ در حادثه تروریستی انفجار ساختمان نخست‌وزیری به شهادت رسید.و پیکر پاک ایشان  در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

دیدگاه حضرت امام خامنه‌ای

ویژگی های شهید رجایی بسیار شاخص و برجسته است به طوری که مقام معظم رهبری در خصوص این شهید فرمودند من، شهيد رجايی را به عنوان يکی از اسوه های بزرگ تقوا، اخلاص و ايمان می شناسم؛ این ویژگی ها ما را بر آن داشت تا گوشه ای از زندگی این شهید بازگو کنیم، زندگی که درسی بزرگ برای همه ماست و ما را در مسیر و خط شهدا قرار می دهد

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

 

وصییت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

این بنده کوچک خداوند بزرگ با اعتراف به یک دنیا اشتباه، بی‌ توجهی به ظرافت مسئولیت از خداوند رحیم طلب عفو و از همه برادران و خواهران متعهد تقاضای آمرزش خواهی می‌ کنم.

وصیت حقیقی من مجموعه زندگی من است.

به همه چیزهایی که گفته‌ ام و توصیه‌هایی که داشته‌ ام در رابطه با اسلام و امام با انقلاب تأکید می‌ نمایم.

به کسی تکلیف نمی‌ کنم ولی گمان می‌کنم اگر تمام جریان زندگی مرا به صورت کتاب در‌آورند برای دانش‌آموزان مفید باشد.هر چه از مال دنیا دارم متعلق به همسر و فرزندانم می‌باشد. کیفیت عملکرد را طبق قانون شرع به عهده خودشان می‌ گذارم.

برادرم محمدحسین رجایی وصی و همسرم ناظر و قیم باشند. خدای را به وحدانیت، اسلام را به دیانت،

 محمد(ص) را به نبوت و علی و یازده فرزندان معصومین علیهم‌ السلام را به امامت وپس از مرگ را به قیامت

و خدای را برای حسابرسی به عدالت قبول دارم و از دریای کرمش امید عفو دارم.

این مختصر را برای رفع تکلیف و تعیین خط ‌مشی برای بازماندگان و بر حسب وظیفه شرعی نوشتم

وگرنه وصیت‌نامه این‌ بنده حقیر با این همه تحولات در زندگی در این مختصر نمی‌گنجد و مکّه،

حج بیت‌الله بر من واجب شده بود امکان رفتن پیدا نشد.

اینک که به لقاءالله شتافتم این واجب را یکی از بندگان صالح خداوند به عهده بگیرد.

ثلث اموال به تشخیص بازماندگان به «خیرالعمل» صرف شود و اگر به نتیجه قطعی نرسیدند به بنیاد شهید بدهید.

محمد علی رجایی

 

تهیه و تنظیم : سایت کلاس درسی


مطالب دیگر:

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید