تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

برای دانلود تحقیق اماده چاپ این مطلب کلیک کنید

تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

کلیات

مرضیه حدیدچی معروف به «طاهره دباغ» متولد ۲۱ خرداد ۱۳۱۸ در همدان، چریک مسلح و زندانی سیاسی در زمان حکومت پهلوی است. وی مبارزات خود را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد و پس از آن نیز در مصدر بسیاری از امور از جمله فرماندهی سپاه همدان و مسئولیت بسیج خواهران ، 3 دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و قائم مقامی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. حدید چی در۲۷ آبان ۱۳۹۵ در تهران گذشت. خاطرات مرضیه حدیدچی را محسن کاظمی گردآوری کرده و انتشارات سوره مهر در اسفند ۱۳۹۰ آن را در ۳۴۲ صفحه به چاپ رسانده‌است.

تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

زندگی نامه

مرضیه حدیدچی معروف به «طاهره دباغ» سال 1318 در یک خانواده‌ مذهبی و فرهنگی در شهر همدان متولد شد. وی تحصیلات خود را از مکتب‌خانه آغاز کرد و از معلومات پدرش در یادگیری قرآن و نهج‌البلاغه بهره فراوان برد. مرضیه حدیدچی سال1333 با محمدحسن دباغ ازدواج و به تبعیت از همسرش به تهران مراجعت کرد. در تهران توانست تحصیلات علوم دینی خود را تا سطح شرح لمعه ادامه داده و از محضر استادانی چون مرحوم حاج آقا کمال مرتضوی، حاج شیخ علی خوانساری، شهید آیت‌الله محمدرضا سعیدی و شهید سید مجتبی صالحی خوانساری بهره برد. وی در حالی که مادر هشت فرزند بود، به تحصیل ادامه ‌داد. وی هم زمان به فعالیتهای سیاسی نیز مبادرت داشت.

مبارزات سیاسی-دستگیری اول

فعالیت‌ها و حرکت‌های سیاسی دباغ با پخش و توزیع اعلامیه در سال های 41-40 آغاز می شود و با ورود به تشکیلات تحت هدایت شهید سعیدی در تهران شدت می یابد. همچنین در این دوره با دانشجویان مبارز دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف و علم و صنعت همکاری و تعامل داشته است. حدیدچی پس از شهادت آیت الله سعیدی در1349 به مبارزه و تبلیغ خود علیه رژیم شاه شدت می‌بخشد و سرانجام در1352 توسط ساواک دستگیر می شود. در کمیته مشترک به همراه دخترش شدیدترین شکنجه‌ها را تحمل کرده به سختی بیمار می‌شود و در زمانی که امیدی به زنده ماندنش نیست از زندان آزاد می شود، در حالی که دخترش همچنان در زندان می ماند.

تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

مبارزات سیاسی-دستگیری دوم

دباغ پس از آزادی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و از مرگ نجات می یابد و پس از چند ماه دوباره دستگیر و زندانی می شود. در این دوره از زندان به تقابل ایدئوژیک با گروه های مارکسیستی برمی خیزد و زنان مسلمان زندانی را پیرامون خود جمع می کند. دباغ در1353 برای ادامه مبارزاتش به خارج از کشور می رود و تا پیروزی انقلاب اسلامی در هجرت به سر می برد. وی در پایگاه های نظامی واقع در مرز لبنان و سوریه آموزش های رزمی و چریکی را طی کرد.

با گروه روحانیت مبارز خارج از کشور زیر نظر شهید محمد منتظری فعالیت می کرد. پایگاه و مرکز فعالیت این گروه در لبنان و سوریه بود و خانم دباغ به سبب ماموریت ها و برنامه های گروه به کشورهای مختلفی از جمله عربستان، انگلیس، فرانسه و عراق تردد داشت. در بسیاری از حرکت ها و فعالیت های مبارزان در خارج از کشور راهپیمایی ها، تظاهرات و اعتصابات شرکت فعال داشت. دباغ پس از هجرت امام به پاریس در سال1357 به خیل یاران ایشان پیوست و وظایف اندرونی بیت امام را به عهده گرفت. مرضیه حدیدچی در خارج از کشور با عناوین خواهر دباغ، خواهر زینت احمدی نیلی و خواهر طاهره شناخته می شد.

تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

پس از انقلاب

مرضیه دباغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و در مصدر بسیاری از امور از جمله: فرماندهی سپاه همدان و مسئولیت بسیج خواهران قرارگرفت، و سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود. علاوه بر آن در دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس پرداخته است و قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی بوده است.

تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

ورود به ایران

مرضیه دباغ در 27 بهمن اجازه یافت که به ایران بیاید.وی در اوایل درگیری هایی با منافقین داشت. که به دنبال آن جلساتی را با تعدادی از آقایان گذاشته که بعد ایشان به همراه لاهوتی و 2 تن دیگر ماموریت یافتند که برای تشکیل سپاه به منطقه غرب بروند. این گروه در پاوه، کرمانشاه، ایلام و چند شهرستان بزرگ دیگر سپاه تشکیل دادند و بعد به همدان رفته که به دلیل جو خاص همدان و این که همه گروهها آنجا پایگاه داشتند آیت الله مدنی در جلسه ای به این نتیجه رسیدند که فرماندهی سپاه همدان را مرضیه دباغ برعهده بگیرد تا سپاه منسجم شود.

تقریبا تا اواسط سال 1360 مسوولیت سپاه همدان با ایشان بود. پس از آن مسوولیت آموزش بسیج را به عهده گرفته و سپس 3 دوره نماینده مجلس شورای اسلامی شدند. همین طور برخی آموزش های سیاسی نظامی را هم برای بسیج تشکیل دادند. مسئولیت زندان های تهران را نیز مدتی به عهده داشتند. همچنین بازرسی زندان های کل کشور را نیزعهده دار بودند. دباغ علت انتخاب شدنش را توسط امام خمینی در هیات حامل پیام امام به گورباچف را بر اساس شناختی که امام در سال 49، نسبت به ایشان داشتند اعلام کردند.

همسر مرضیه حدیدچی

مرحومه مرضیه حدیدچی دباغ در سال۱۳۳۳ با محمدحسن دباغ ازدواج کرد و پس از ازدواج به تهران کوچ کرد. ثمره این ازدواج ۸ فرزند ۷ دختر و یک پسر است. دخترش رضوانه دباغ نیز از مبارزان بر علیه رژیم گذشته است که با در سن ۱۴ سالگی توسط ساواک دستگیر شد. حاج حسن دباغ ۱۵ سال از خانم دباغ بزرگ تر بود و به قول مرضیه خانم «مردی پخته و مهربان» بود. مردی که اگر نبود قطعا “مرضیه دباغ”یی شاهکارهای سیاسی و اجتماعی و دفاعی اش در تاریخ ثبت نمی شد. حاج حسن دباغ در بین نوه ها به “حاج بابا” معروف است.

تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

فرزندان

مرحومه مرضیه دباغ هشت فرزند دارد که در زمان دستگیری فرزند بزرگ خانواده ۱۵ ساله و فرزند کوچک ۳ ساله بود. ۸ فرزند که متشکل از ۷ خواهر و یک برادر است. دخترش اولش راضیه و فرزند دومش رضوانه نام دارد. یکی از دخترانش زمانی که ۱۷ ساله بودند بر اثر بیماری به رحمت خدا رفت.

تحقیق درباره مرضیه حدیدچی

درگذشت

مرضیه حدیدچی صبح پنجشنبه ۲۷ آبان ۹۵ پس از گذراندن دوره‌ای بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران درگذشت.

مطالب دیگر

تحقیق درمورد کشور پاکستان

تحقیق درباره رئیسعلی دلواری

تحقیق کنید چرا ماه شب ها در آسمان دیده میشود

تحقیق درمورد نیمه شعبان

تحقیق درمورد اهرم ها

تحقیق درمورد کلیه

تحقیق درمورد گوش

فروشگاه انگلیسی

عاشق تولیدمحتوا برای کودکان و نوجوانان به مدت 4 سال

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید