تحقیق درمورد ادبیات بومی استان ایلام

تحقیق درمورد ادبیات بومی استان ایلام

تحقیق درمورد ادبیات بومی استان ایلام

پاورپوینت ادبیات بومی استان ایلام

ایلام

استان ایلام یکی از استان‌های کشور ایران است که در باختر این کشور و در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته‌است. این استان از استان‌های کمابیش جنگلی ایران است. شمال استان دارای اقلیم کوهستانی است اما در جنوب این استان دشت‌های وسیع وجود دارد.

جغرافیا

استان ایلام با وسعت ۲۰٬۱۵۰ کیلومتر مربع و ۱٫۲ درصد مساحت، بیست و دومین استان ایران از نظر وسعت محسوب می‌شود این استان یکی از استان‌های نیمه مرطوب کوهستانی ایران می‌باشد که وسعت و عظمت ارتفاعات آن هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و هر کدام از این کوه‌ها، جاذبه‌ها و زیبایی‌های خاص طبیعی خود را به همراه دارد و منطقه ایلام به غیر از نواحی جنوب غربی آن، مشتمل بر کوهستان‌های بسیار رفیع و در هم تنیده‌ای است که از چین خوردگی‌های متعدد و موازی تشکیل شده‌است. تحقیق درمورد ادبیات بومی استان ایلام

نامگذاری

پیش از دوره رضاشاه به این ناحیه لرستان پشتکوه می‌گفتند (به دلیل سلطه اتابکان لر بر این منطقه). پس از شکست مسلحانه والیان و ایلات لر و قدرت یافتن حکومت مرکزی در شهریور ۱۳۰۷ ه‍.ش در زمان پادشاهی رضاشاه به موجب تصویب‌نامه هیئت وزیران و به منظور یادآوری عظمت و شکوه تمدن عیلام باستان، نام روستای حسین‌آباد، به ایلام تغییر یافت و این روستا به عنوان شهر ایلام انتخاب شد.

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت استان ایلام در سال ۱۳۹۵ برابر با ۵۸۰۱۵۸ نفر بوده‌است که از این میان ۲۹۵۱۹۹ نفر مرد و ۲۸۴۹۵۹ زن بوده‌اند. این استان ۱۵۹۳۱۰ خانوار دارد.

تقسیمات کشوری

استان ایلام دارای ده شهرستان به این شرح است: آبدانان، ایلام، ایوان، بدره، دره شهر، دهلران، چرداول، ملکشاهی و مهران و سیروان از سال ۱۳۱۶ ه‍.ش در تقسیمات کشوری، ایلام بخشی از استان پنجم یعنی کرمانشاهان گردید. در سال ۱۳۴۳ ه‍.ش محدوده کنونی استان ایلام به عنوان فرمانداری کل شامل شهرستان‌های ایلام، دره‌شهر، دهلران و مهران بخشی از استان کرمانشاه به تصویب هیئت وزیران رسید طی این مصوبه، بخش‌هایی از لرستان و خوزستان به ایلام ملحق شدند.تحقیق درمورد ادبیات بومی استان ایلام

مردم

کردها بیشترین جمعیت استان ایلام را تشکیل می‌دهند، سپس لرها و بعد از آن عرب‌ها تشکیل‌دهنده جمعیت این استان هستند. ایل ریزه وند، خزر و ملکشاهی از جمله ایل‌های کرد معروف در این استان هستند.

مذهب

در ادبیات جهان تشیع از استان ایلام به عنوان استان صد در صد شیعه یاد می‌شود. استان ایلام اگر چه از نظر قومی متکثر است، اما به لحاظ مذهبی استانیست که همه ساکنانش پیرو مذهب شیعه دوازده‌امامی هستند.

زبان

زبان رایج ساکنین استان ایلام کردی است که طوایف و ایلات مختلف در تمامی شهرستان‌های استان با اندک تفاوتی در ادای الفاظ و کلمات بدان تکلم می‌کنند.

اقلیم

ایلام از مناطق گرمسیر کشور است بخش‌های شمالی، جنوبی و غربی استان دارای اختلاف درجه حرارت و بارندگی زیاد هستند که دلیل آن هم وجود ارتفاعات است.

لباس محلی

لباس‌های بومی و محلی ایلام به دست فراموشی سپرده شده و حتی در روستاهای استان نیز کمتر به

چشم می‌خورد فرهنگ کلانشهرها به استان کوچکی مثل ایلام نیز ورود کرده و سبب نابودی خرده

فرهنگ‌های بومی و محلی شده است. تحقیق درمورد ادبیات بومی استان ایلام

غذای محلی

از غذاهای استان ایلام میتوان به تره کوهی، ترخینه، کوفته سیرابی اشاره کرد.

صنعت و صنایع دستی

در استان ایلام بیشتر فعالیت‌های اقتصادی بر روی دامداری و کشاورزی متمرکز شده‌است و زمینه‌های

مساعدی نیز جهت پرورش زنبور عسل وجود دارد. بخش صنعت در این استان سهم بسیار ناچیزی از اشتغال

را نسبت به بخش‌های کشاورزی و خدمات به خود اختصاص داده‌است.

پاورپوینت ایلام

سوغاتی های استان ایلام

گیوه، بژی برساق، کله کنجی، حلوای بگل، شله کینه، نان ساجی، نان پپگ، نان گرده، برنج عنبربو، بنه، روغن حیوانی، عسل کوهی و گلیم برجسته از سوغاتی های استان ایلام هستند.

رسم و رسوم

آیین سنتی و باستانی مردم ایلام؛ مراسم سوگواری “چمر” است. قدمت این مراسم به دوره های پیش از اسلام می رسد. چمر مراسمی است که در عزای بزرگ ایل ، شخصیتی والا و یا جوانی غیور برگزار می‌شود.

آثار تاریخی

کاخ فلاحتی، قلعه والی ایلام، نقش‌برجسته گل گل ملکشاهی، آتشکده سیاهگل، تپه‌های لارت در

شهرستان بدره، مجموعه آثار تنگه دربند در شهرستان بدره، دریاچه سد سیمره در شهرستان بدره،

سنگ‌نوشته تخت خان، طاق شیرین و فرهاد، دژ جولیان، قلعه کلم، شهر تاریخی سیروان، شهر تاریخی

ماداکتو، آتشکده و تنگه بهرام چوبین، تنگه شمشه، مسجد والی در شهر ایلام از آثار تاریخی این استان هستند. تحقیق درمورد ادبیات بومی استان ایلام

تحقیق های مشابه :

تحقیق درباره ادبیات بومی استان کرمانشاه

تحقیق درمورد ادبیات بومی اصفهان

فروشگاه انگلیسی

عاشق تولیدمحتوا برای کودکان و نوجوانان به مدت 4 سال

دیدگاه کاربران ...

  1. توسط kajal

    کاملا اشتباه گفته شده ایلام اصلا ی نام داشته ک در دوره باستان ب اون سرزمین ایلامی و پایتختش شوش گفته شده سواد ندارید لازم نیست مطالب اشتباه تحویل مردم بدبد

  2. توسط masterdoc

    ار خودمون چیزی اینجا گفته نشده ، و از منابع منعتبره

  3. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید