تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

تحقیق در مورد آریو برزن کلاس چهارم،تحقیق در مورد آریو برزن کلاس پنجم

ariv 7نمونه عکس تحقیق در مورد آریو برزن کلاس


تحقیق کامل

نمونه عکس تحقیق در مورد آریو برزن کلاس


 

مقدمه:

دویست سال بود که کوروش بزرگ سلسله باشکوه و متمدن هخامنشی را بنیادگذاشته بود. دویست سال بود که کشور ما نیرومندترین و صلح جوترین کشورجهان به شمار می رفت. تخت جمشید با عظمت و شکوه خیره کننده اش مرکز فرمان‌ روایی این سرزمین پهناور بود.

در میان این همه شکوه و جلال ناگاه تندبادی سهمگین از سوی باختر وزیدن گرفت. اسکندر، مردی شهرت طلب، از سرزمین مقدونیه قدم بر خاک پاک ایران گذاشت و با لشکری بیکران به سوی قلب کشور ما رو آورد.

امیدها به یک باره به نومیدی گرایید. آیا باید به همین سادگی اجازه داد تا بیگانگان سرزمین مارا لگدکوب سم اسبان خود سازند؟ هرگز! هرگز! میهن دوستان تا آخرین قطره خون خود در برابر دشمن پایداری خواهند کرد.

آریوبَرزَن سردار بزرگ تاریخ ایران و نام یکی از شاهزادگان هخامنشی و سردار ایرانی بود که در برابر سپاه اسکندر مقدونی ایستادگی کرد و خود و سربازانش تا واپسین تن کشته شدند.

نام آریوبرزن در پارسی کنونی به گونه آریابرزین هم گفته و نوشته می‌شود که به معنی ایرانی باشکوه است.

ariv8نمونه عکس تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

تولد:

وی در حدود سال ۳۶۸ پیش از میلاد مسیح زاده شد. عده ای او را از قوم لر و عده‌ای از اقوام کرد می‌دانند.

آریوبرزن از نوادگان فارنابازوس است که پسر یکی از اشراف‌زادگان ایرانی بوده است. او خواهری داشت به نام یوتاب (به معنی درخشان و بی همتا) که در جریان جنگ با اسکندر دوشادوش آریوبرزن، فرماندهی قسمتی از لشکر را به عهده داشت.در سال ۳۳۵ پیش از میلاد داریوش سوم آریو برزن را به عنوان ساتراپی شهر پاریس انتخاب کرد و ساتراپی به معنی شهربان است.

 

دفاع آریوبرزن

بعد از فتح بابل و شوش بدست اسکندر، او درباره جاده‌ها، منابع و آب‌های پارسیس اطلاع جمع کرد. سپس نیروی منتخب ۱۷ هزار نفری به سمت پرسپولیس (مرکز ملی و دودمانی امپراتوری) روانه کرد.

 

نبرد آریو برزن:

اسکندر مقدونی در سال ۳۳۱ پیش از میلاد و بعد از آن که در نبرد معروف به جنگ آربل (گوگامل هم گفته می‌شود) که سومین جنگ با ایرانیان بود، به پیروزی دست یافت و توانست به شهرهای بابل، شوش و استخر سلطه بیابد، او درباره جاده‌ها، منابع و آب‌های پارسیس اطلاع جمع کرد.

سپس نیروی منتخب ۱۷ هزار نفری به سمت پرسپولیس (مرکز ملی و دودمانی امپراتوری) روانه کرد.اسکندر سپاهیان خود را در دو دسته تقسیم نموده بود:

سپاه اول به فرماندهی پارمن یونوس قرار شد از راه جلگه ای رامهرمز و بهبهان به سوی پارس حمله ور شوند .
سپاه دوم به سرکردگی شخص اسکندر از راه های کوهستانی کهگیلویه روانه‌ی پایتخت شدند.

 

ddنمونه عکس تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

آریوبرزن با 25000 سپاهی در گذرگاه سختی به نام دربند پارس در کوهگیلویه ، اسکندر را به دام انداخت . سپاهین ایران با غلطاندن سنگهای عظیم از فراز کوه و پرتاب تیر و سنگ فلاخن عده بسیاری از سپاهیان اسکندر را نابود کردند . تا جایی که اسکندر فرمان عقب نشینی داد .

تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

آریو برزن به همراه خواهرش با سپاهی اندک که شامل ۴۰ سواره و ۵۰۰۰ پیاده بود بر اساس عدم آگاهی اسکندر راه کوهستانی تصمیم گرفت تا در منطقه‌ای در پارس که کوهستانی بود که پوشیده از درختان انبوه ،به سپاه اسکندر حمله کند.

 

ariv14نمونه عکس تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

در این زمان بعد از خیانت چوپان 1(لی‌بانی) که اسیر اسکندر بود که راههای منطقه را میشناخت و به او وعده ی آزادی داده شده بود ،راه گذر از کوهستان را به اسکندر نشان داد و اسکندر با تقلید از ایرانیان در جنگ ترموپیل در یونان پیاده کرده بودند با گذر از بیراهه‌ها و تنگه‌های صعب‌العبور خود را به پشت سپاه آریو برزن رساند و سپاهیان او را محاصره کرد..

ایرانیان مقاومت کردند و شجاعانه جنگیدند آریو برزن چون از محاصره بیرون آمد خواست تا به کمک پایتخت بشتابد و آن را پیش از رسیدن سپاه مقدونی اشغال کند. اما لشگر اسکندر که از راه جلگه به پارس رفته بودند، مانع او شدند. در این هنگام وی به مخاطرۀ سختی افتاد، ولی راضی نشد تسلیم گردد.

گفته می شود ایستادگی آریوبرزن یکی از چند ایستادگی انگشت شمار در برابر سپاه اسکندر بوده است.

تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

شجاعت آریو برزن:

پس از شکست محاصره، اسکندر که از شجاعت آریوبرزن متعجب شده بود از او خواست تا تسلیم شده و به سپاهان او بپیوندد تا اسکندر در مقابل، پادشاهی ایران را در اختیار او بگذارد. اما پاسخ او به اسکندر این چنین بود : فرمانروای ایران دفاع از این خاک را بر عهده من گذاشته است و تا آخرین قطره خون خود وتا جان در بدن دارم از این سرزمین دفاع خواهم کرد.

و حتی پس از آن که اسکندر به وی گفت شاه او گریخته است، بازهم درخواست اسکندر را نادیده می‌گیرد و هرگز لذت فدا شدن در راه میهن را به ذلت تسلیم شدن نمی‌فروشد.

پس از مرگ او در همان مکان به خاک سپردند و روی قبر او نوشتند: به یاد لئونیداس. ناگفته نماند که اسکندر پس از مرگ آریوبرزن، اسیر ایرانی(چوپان) را به جرم خیانت به آریوبرزن کشت.

 

ariv10نمونه عکس تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

 

مقایسه با نبرد گوگمل:

کالیستنس درخصوص مقایسه نبرد دربند و نبرد گوگمل نوشته‌است.
اگر چنین مقاومتی در نبرد گوگمل (درکردستان کنونی عراق) در برابر ما صورت گرفته بود، شکست مان قطعی بود.

در گوگمل با خروج غیر منتظره داریوش سوم از صحنه، واحدهای ارتش ایران نیز که در حال پیروز شدن بر ما بودند در پی او دست به عقب‌نشینی زدند و ما پیروز شدیم. داریوش سوم در جهت شمال شرقی ایران فرار کرده بود و آریو برزن در ارتفاعات جنوب ایران و در مسیر پرسپولیس به ایستادگی ادامه می‌داد.

 

ariv11نمونه عکس تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

 

آریوبرزن نماد ایستادگی ایرانیان در برابر یورش بیگانگان

آریوبرزن یک فرمانده بزرگ مهین‌پرست ایرانی بود. کسی که در سال 330 پیش از میلاد در نبرد دربند پارس تا پای جان در برابر اسکندر مبارزه کرد.او کوه های سر به فلک کشیده زاگرس را به گواهی گرفت که همواره به آیندگان یادآوری کنند که ایرانی چگونه میهن‌پرستی را معنا می‌کند.

آنان جان دادند تا نام ایران جاویدان ماند.سالروز ایستادگی سردار ایرانی آریوبرزن که در ۱۲ اوت برابر با ۲۱ مرداد می باشد.

 

ariv9نمونه عکس تحقیق در مورد آریو برزن کلاس

محصولات دیگر:

تحقیق در مورد جبار باغچه بان کلاس

تحقیق درباره انواع رباط در مفصل ها علوم

تحقیق در مورد دایناسورها کلاس

شخصیت دهخدا را با یکی از نام آوران مقایسه کنید

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید