تحقیق در مورد برج طغرل

تحقیق در مورد برج طغرل

 

تحقیق درباره برج طغرل

 

فایل ورد رایگان در 2 صفحه در انتهای صفحه

 

تحقیق در مورد برج طغرل

 

برج طغرل

«برج طغرل»، نگینی ارزشمند در شهر ری و آرامگاه موسس سلسله‌ی سلجوقیان، «طغرل بیک» است.

«برج طغرل»، یکی از زیباترین آثار تاریخی با پیشینه‌ای برابر با ۹ قرن است که در شهرستان ری قرار دارد. این بنای باشکوه و آجری از عمارات عهد سلجوقیان است مورخان و کارشناسان بر این باور هستند که «طغرل بیک سلجوقی»، موسس و نخستین پادشاه سلسله‌ی سلجوقیان در این برج باشکوه و زیبا آرمیده است و همین امر سبب شده است تا این اثر ملی به نام «برج طغرل»، شهرت یابد.

تحقیق در مورد برج طغرل

بخش های برج طغرل

امروزه در این برج بزرگ، دو درب ورودی در قسمت‌های شمالی و جنوبی قرار دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق آن‌ها وارد محوطه‌ی برج شوند.در بخش شمالی حوض آب کوچکی قرار دارد که در ضلع غربی آن، قبری از سنگ مرمر قرار دارد که متعلق به «میر سید محمد محیط طباطبایی»، استاد بزرگ ادبیات و فرهنگ فارسی ایران است.

پیشینه ساخت

در حدود ۹۰۰ سال پیش، بنایی آجری با معماری زیبا و قابل توجه که بیانگر تمدن و فرهنگ عهد سلجوقی است، به اعتقاد برخی از محققان و کارشناسان، توسط «محمد امین معمارباشی»، احداث شده است که از آن به برج طغرل یاد می‌شود.

 

مشخصات ظاهری

طرح بنای آن استوانه‌ای است که برای احداث آن از خشت و آجر استفاده شده است.

 ارتفاع برج حدود ۲۰ متر و مساحت آن بیش از ۴۸ متر مربع است. پابرجایی این برج کهن از شگفتی‌های معماری و استفاده از ساروج عنوان شده است.

 از ویژگی‌های قابل توجه در برج طغرل، می‌توان به سردر ورودی چوبی آن اشاره کرد که با دو دق‌الباب مجزا برای آقایان و بانوان، به زیبایی و هنرمندی ساخته شده و از بخش‌های دیدنی و جذاب برج به‌شمار می‌رود.

تحقیق در مورد برج طغرل

کاربردهای برج طغرل

به عنوان ساعت

علاوه بر این که مدفن طغرل بیک سلجوقی است، از آن به عنوان مشخص شدن ساعت در شبانه‌روز نیز بهره می‌بردند؛ برای انجام این کار در ساخت آن ۲۴ کنگره‌ بر بدنه‌ی خارجی بنا ایجاد شده که با تابش خورشید بر هر کدام از آن‌ها، زمان را محاسبه می‌کردند.

به عنوان منعکس‌ کننده صدا

همچنین دیواره‌های برج را به گونه‌ای ساخته‌اند که صدای افراد را منعکس می‌کند. درواقع خواننده یا واعظ، اگر در مرکز برج قرار گیرد، صدایش همانند میکروفون به صورت اکووار در تمامی برج پژواک کرده و همگان می‌توانند آن را بشنوند.

تحقیق در مورد برج طغرل

به عنوان راهنمای مسافران

به دلیل قرارگیری شهر ری در مسیر جاده‌ی ابریشم، در دوران حیاط و شکوه برج طغرل، بر ان آتش روشن کرده تا مسافران از راه دور با دیدن آتش بتوانند راه و مسیر خود را بیابند. درواقع می‌توان برج را راهنمایی برای مسافرانی که از سمت خراسان به ری در حرکت بوده‌اند، برشمرد.


تحقیق در مورد یخدان ها و یخچال های قدیمی

مطالب دیگر:

میزان سختی کانی به چه عواملی بستگی دارد

کتاب انگلیسی 240 موضوع با پاسخ کوتاه

شباهت خانواده امروزی با خانواده ایران باستان

چرا کشور عراق آثار باستاني زيادي دارد مطالعات اجتماعي پايه پنجم

در مورد شخصیت بزرگمهر تحقیق کنید و شرح حال یا داستانی از زندگی او را در کلاس بخوانید


منابع:

ویکی پدیا

کجارو

سایت کلاس درسی


 

لینک دانلود فایل

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید