تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

تحقیق در مورد جلال آل احمد

طرح پژوهش، تحقیق کامل، قابل ویرایش و  آماده چاپ  pdf و word

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاستحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس


مقدمه:

جلال آل احمد، نويسنده‌ی معاصر ايرانی و از چهره‌های برجسته‌ی داستان‌نويسی معاصر فارسی است که از خويش سبکی ويژه را به نمايش گذاشت. حضور او در ادبيات معاصر فارسی، حضوری تاثيرگذار و تعيين‌کننده بود و او با مختصاتی که در نثر خويش به نمايش گذاشت، الگوی نويسندگی بسياری از صاحبان قلم شد.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

زندگی نامه جلال آل احمد:

استاد جلال آل احمد در ۱۱ آذر ۱۳۰۲ در محله سید نصرالدین از محله‌های قدیمی شهر تهران در خانواده‌ای روحانی و اصالتا اهل طالقان به دنیا آمد. کودکی وی در محیطی کاملا مذهبی گذشت.

پدر جلال تمام سعی خود را بکار بست تا از او جانشینی برای خود پرورش دهد.

اما کوشش‌های پدر در تربیت مذهبی کودک به ناکامی انجامید و پس از پایان یافتن دوره‌ی دبستان به دلیل آنکه پدر جلال، تحصیل فرزند را در مدارس دولتی نمی‌پسندید و پیش‌بینی می‌کرد که آن درس‌ها، فرزندش را از راه دین و حقیقت منحرف می‌کند، با او مخالفت کرد و جلال روانه‌ی بازار کار شد تا حداقل حرفه‌ای برای گذران زندگی خود بیاموزد.

جلال روزها به کارهایی چون ساعت‌سازی، سیم‌کشی برق، چرم فروشی و … می‌پرداخت و شب‌ها دور از چشم پدر در کلاس‌های شبانه مدرسه «دارالفنون» به تحصیل خود ادامه می‌داد.

دوران دبیرستان او نیز مصادف با جنگ دوم جهانی بود.

در همین دوران پدر به دلیل حضور برادر بزرگ‌تر جلال در نجف، شرایط را برای اجرای خواست قلبی خود فراهم دید و بار دیگر فرزند جوان خود را روانه نجف کرد تا به تحصیل علوم حوزوی بپردازد. اما جلال بیش‌تر از دو ماه زندگی با برادر را تاب‌ نیاورد و به ایران بازگشت.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

فعالیت های سیاسی:

سال‌های آخر دبیرستان بود، که جلال با کلام کسروی و شریعت سنگلجی، آشنا می‌شود و همین مقدمه‌ای می‌شود برای پیوستن وی به حزب توده.
در سال ۱۳۲۲ وارد دانشسرای عالی تهران شد و در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل گشت.

او تحصیل را در دوره دکترای ادبیات فارسی نیز ادامه داد، اما در اواخر تحصیل از ادامه آن صرف نظر کرد.در سال ١٣٢٣ رسماً به حزب توده می‌پیوندد و دیری نمی‌پاید که در شمار اعضای فعال این حزب در می‌آید. « …
در همین سالها چند داستان و مقاله نوشت و کتابهایی را از زبان فرانسوی به زبان فارسی ترجمه کرد.

پس از آن، به شهرها و روستاهای بسیار سفر کرد و از دیده ها و شنیده ها و پژوهشهایش نوشته ها پدید آورد.

در پی انتشار این نوشته ها بود که مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران سرپرستی نشریه هایی در این زمینه را به عهده آل احمد گذاشت. کارهای او را در این دوره می توان هشدارهایی دانست درباره از میان رفتن سنتهای اصیل ایرانی و جایگزینی آداب و رسوم غربی، کتاب غرب زدگی را در همین زمان نوشت.

در سال 1324 با چاپ داستان «زیارت» در مجله سخن به دنیای نویسندگی قدم گذاشت و در همان سال، این داستان در کنار چند داستان کوتاه دیگر در مجموعه “دید و بازدید” به چاپ رسید. . او که تأثیری گسترده بر جریان روشنفکری دوران خود داشت، به جز نوشتن داستان به نگارش مقالات اجتماعی، پژوهشهای مردم شناسی، سفرنامه ها و ترجمه های متعددی نیز پرداخت.

 

کناره گیری از حزب توده:

در سال ۱۳۲۶ دومین کتاب خود به نام «از رنجی که می‌بریم» را همزمان با کناره‌گیری از حزب توده چاپ کرد که بیانگر داستان‌های شکست مبارزاتش در این حزب است. پس از این خروج بود که برای مدتی به قول خودش ناچار به سکوت شد که البته سکوت وی به معنای نپرداختن به سیاست و بیشتر قلم‌زدن بود.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

 

استخدام در آموزش و پرورش و ازدواج:

وی در سال 1326، به عنوان آموزگار در وزارت فرهنگ مشغول به کار شد و در همین زمان تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی ادامه داد. او در سال 1327 در اتوبوس اصفهان به تهران با سیمین دانشور، داستان‌نویس و مترجم معاصر، آشنا شد و در سال 1329 با وی ازدواج کرد
آل احمد در سال ۱۳۳۰ پیش از آنکه از رساله‌ی دکتری خود با عنوان “قصه هزار و یک شب” دفاع کند، تحصیلات دانشگاهی خود را نیمه کاره رها کرد.

در کتاب “خدمت و خیانت روشنفکران” جلال دلیل بی‌علاقگی خود را نسبت به دریافت درجه‌ی “دکتری” به کم سوادی برخی از استادان دانشگاه مربوط دانست. او همچنین در دیدار با “علی شریعتی” از نیمه کاره رها کردن تحصیلات تکمیلی خود به عنوان “موهبت” یاد کرد.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

ویژگی های آثار:

مهم ترین ویژگی ادبی آل احمد نثر او بود. نثری فشرده ،کوتاه، تاثیر گذار، شتابزده و موجز که نمونه های خوب آن را در سفرنامه های او مثل «خسی در میقات» و یا داستان ـ زندگینامة «سنگی بر گوری» می توان دید.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

 

مقالات و کتابهای تحقیقی :

با قضیۀ ملی شدن نفت و ظهور جبهۀ ملی و دکتر مصدق بود که جلال دوباره به سیاست روی آورد. وی عضو کمیته و گردانندۀ تبلیغات «نیروی سوم» شد که یکی از ارکان جبهۀ ملی بود.

در ۹ اسفند ۱۳۳۱، بعد از اطلاع از محاصرۀ منزل دکتر مصدق با عدۀ دیگری از «نیروی سومی‌ها» فوراً به آنجا رفت و در مقابل منزل دکتر مصدق به دفاع از او سخنرانی کرد؛ اشرار قصد جان او را کردند و او زخمی شد.

در اردیبهشت ۱۳۳۲ به علت اختلاف با رهبران نیروی سوم از آن‌ها هم کناره گرفت. دو کار ترجمۀ وی، «بازگشت از شوروی» ژید و «دست‌های آلوده» سارتر، مربوط به همین سال‌ها است.

پس از کودتای ۲۸ مرداد، که ضربۀ سنگینی بر پیکر آزادی‌خواهان و مبارزین با استبداد بود، آل‌احمد نیز دچار افسردگی شدیدی شد. در این سال‌ها وی کتاب خود را تحت عنوان «سرگذشت کندوها» به چاپ رساند.

جلال به یک دورۀ سکوت رفت و او به دور از تمام هیاهوهای سیاسی سعی به از نو شناختن خود کرد. «…فرصتی بود برای به جد در خویشتن نگریستن و به جستجوی علت آن شکست‌ها به پیرامون خویش دقیق شدن؛ و سفر به دور مملکت؛ و حاصلش اورازان، تات‌نشین‌های بلوک زهرا و جزیرۀ خارک…» که البته «مدیر مدرسه» هم مربوط به همین سال‌ها است.

وی در سال ۱۳۴۲ به اتفاق علی‌اکبر کنی‌پور برای سفر حج به مکه رفت. پیش از این سفر در ملاقاتی که با سید روح‌الله خمینی داشت با وی آشنا شده بود. و کتاب غرب زدگی مورد توجه او قرار گرفته بود.
آل احمد از سفر حج نامه‌ای برای آیت الله خمینی ارسال کرد که بعدها ساواک این نامه را در منزل آیت الله خمینی پیدا کرد. جلال آل‌احمد در این نامه به شخص آیت الله خمینی اظهار اردت کرده بود.

 

آثار:

آثار جلال آل احمد را به طور کلی می توان در پنج مقوله یا موضوع طبقه بندی کرد:

الف- قصه و داستان
ب- مشاهدات و سفرنامه
ج- مقالات
د- ترجمه.
هـ-خاطرات و نامه ها.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

الف – قصه و داستان:

  •  دید و بازدید 1324: نخست شامل ده داستان کوتاه بود، در چاپ هفتم دوازده داستان کوتاه را در بردارد.
  • از رنجی که می بریم 1326: مجموعه هفت داستان کوتاه است
  • سه تار 1327: مجموعه سیزده داستان کوتاه است.
  • زن زیادی 1331: حاوی یک مقدمه و 9 داستان کوتاه است.
  • سرگذشت کندوها 1337: نخستین داستان نسبتاً بلند جلال است
  • مدیر مدرسه 1337: داستان نسبتاً
  • نون والقلم 1340: یک داستان بلند تاریخی
  •  نفرین زمین 1346: رمان
  • پنج داستان 1350: که دو سال پس از مرگ آل احمد چاپ شد.
  • چهل طوطی اصل (با سیمین دانشور) 1351: مجموعه 6 قصه کوتاه قدیمی
  • سنگی بر گوری 1360: رمانی است کوتاه و آخرین اثر داستانی آل احمد

در مجموع داستان‌های آل‌احمد، تصویری از حقارت زنان در جامعه‌ای مردسالار است. زنانی که از خود هیچ اختیاری ندارند و از سوی مردان مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند.

 

ب – مشاهدات و سفرنامه‌ها

اورازان 1333، تات نشینهای بلوک زهرا 1337، جزیره خارک، درٌ یتیم خلیج فارس 1339، خسی در میقات 1345، سفر به ولایت عزرائیل چاپ 1363، سفر روس 1369 ، سفر آمریکا و سفر اروپا که هنوز چاپ نشده‌اند.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

ج – مقالات و کتاب‌های تحقیقی:

گزارش‌ها 1325، حزب توده سر دو راه 1326، هفت مقاله 1333، سه مقاله دیگر 1341، غرب زدگی به صورت کتاب 1341، کارنامه سه ساله 1341، ارزیابی شتابزده 1342، یک چاه و دو چاله 1356، در خدمت و خیانت روشنفکران 1356، گفتگوها 1346.

 

د – ترجمه:

عزاداریهای نامشروع 1322 از عربی، محمد آخرالزمان نوشته بل کازانوا نویسنده فرانسوی 1326، قمارباز 1327 از داستایوسکی، بیگانه 1328 اثر آلبرکامو (با علی اصغر خبرزاده)، سوء تفاهم 1329 از آلبرکامو، دستهای آلوده 1331 از ژان پل سارتر، بازگشت از شوروی 1333 از آندره ژید، مائده های زمینی 1334 اثر ژید (با پرویز داریوش)، کرگدن 1345 از اوژن یونسکو، عبور از خط 1346 از یونگر (با دکتر محمود هومن)، تشنگی و گشنگی 1351 نمایشنامه ای از اوژن یونسکو؛ در حدود پنجاه صفحه این کتاب را جلال آل احمد ترجمه کرده بود که مرگ زودرس باعث شد نتواند آن را به پایان ببرد

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

جملات برگزیده جلال آل‌ احمد:

ترجیح می‌دهم حقیقتی مرا آزار دهد، تا اینکه دروغی آرامم کند.
تنها دو روز در سال هست که نمیتونی هیچ کاری بکنی! یکی دیروز و یکی فردا…
چقدر سخت است همرنگ جماعت شدن وقتی جماعت خودش هزار رنگ است
اگر می‌خواهی محال‌ترین اتفاق زندگیت رخ بدهد، باور محال بودنش را عوض کن.
برنده می‌گوید مشکل است، اما ممکن و بازنده می‌گوید ممکن است، اما مشکل.
دوره، دوره آدم‌هایی ست که همخواب هم می‌شوند ولی هرگز خواب هم را نمی‌بینند.
انسان مجموعه‌ای از آنچه که دارد نیست؛ بلکه انسان مجموعه‌ای است از آنچه که هنوز ندارد، اما می‌تواند داشته باشد.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

تأثیر جلال آل‌احمد بر ادبیات فارسی:

  •  معرفی آلبر کامو به جامعه ادبی؛ با ترجمه‌هایی از آندره ژید، یونگر، اوژن یونسکو، داستایوسکی نقش بسیار مؤثری در پیش برد ادبیات معاصر ایفا کرد.
  •  معرفی بیشتر شعر نو نیمایی و کمک به گسترش آن
  •  حمایت از شاعرانی چون احمد شاملو و نصرت رحمانی و حمایت از جوانان دیگر
  •  نثر جلال آل‌احمد باعث یک جهش بی‌سابقه در نثر فارسی به سوی فضای هیجان عصبانیت شد
  •  تأثیر پذیرفتن و تقلید دیگران از آثارش (به خصوص نویسندگان، روشنفکران و دانشجویان) باعث گسترش هر چه بیشتر نوع نگارش ادبی آل‌احمد شد به گونه‌ای که او به الگویی در میان طیف ادبی و مردمی تبدیل شد.
  •  ایجاد تشکل‌های ادبی و صنفی، از جمله کانون نویسندگان ایران و انتشار مقالات گوناگون از دیگر خدمات جلال به ادبیات معاصر است. در حقیقت در نیمه‌های دهه ۱۳۴۰ جلال نقش «پدرخوانده» ادبیات ایران را ایفا می‌کرد.
  •  جلال آل‌احمد ادامه دهندۀ راهی بود که محمدعلی جمالزاده و صادق هدایت در ساده‌نویسی و استفاده از زبان و لحن عموم مردم در محاورات، آغار کرده بودند. در واقع این نوع نوشتن و استفاده از زبان محاوره‌ای به وسیلۀ جلال به اوج رسید و گسترش یافت.

 

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

بهترین سفرنامه‌های آل احمد کدامند؟

استاد سفرهای زیادی داشت. او به مکه و مدینه سفر کرد، از اسرائیل دیدن کرد و سفرهایش به آمریکا و روسیه را هم در قالب دو سفرنامه به نام‌های سفر آمریکا و سفر روس منتشر کرد..

خسی در میقات، کتابی است که با جزئیات از آداب و مناسک مذهبی، نوع پوشش، مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نوشته است و گاهی هم زبان به گله و شکایت گشوده و از امکانات نامناسبی که در اختیار زائران است، گله کرده است. سفر آمریکا زبانی تند و تیز دارد.

این سفر برای شرکت در سمینار کسینجر در هاروارد انجام شد اما قلم جلال چنان تند و بی‌پروا از این سفر صحبت کرده است که این سفرنامه را به یکی از آثار متفاوت و برجسته‌ی او تبدیل کرده است.

سفر روس هم برای شرکت در کنگره‌ی مردم‌شناسی بود. دعوت از جلال نویسنده به این دلیل بود که او آنقدر سیر و سیاحت کرده بود که حالا حرفی برای زدن آنهم در کنگره‌ی مردم‌شناسی داشته باشد.

 

وصییت نامه جلال آل احمد:

جلال آل احمد وصیت کرده بود که جسدش را در اختیار اولین سالن تشریح دانشجویان قرار دهند؛ ولی به علت اینکه وصیتش برابر شرع نبود، در مسجد فیروزآبادی جنب بیمارستان فیروزآبادی شهر ری پیکر او به امانت گذاشته شد تا بعدها در شأن او آرامگاهی ایجاد شود و هیچگاه این کار صورت نپذیرفت.

در شهر ری در قسمت بالای شبستان مسجد فیروزآبادی جلال آل احمد قرار دارد. بر روی سنگ قبر کوچک و بدون نام وی، تنها امضایش دیده می شود.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

فوت:

جلال آل احمد که تمام عمر کوتاهش را وقف مبارزه و قلم‌زدن کرده بود ،سرانجام در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در سن چهل و شش سالگی در اسالم گیلان دار فانی را وداع گفت و به دیار ابدی شتافت. روحش شاد.

تحقیق در مورد جلال آل احمد کلاس

کلام آخر:

جلال آل‌احمد کوتاه زیست اما در دوران زندگی‌اش تجربیات مختلفی داشت.

از تحصیلات مذهبی گرفته تا پیوستن به حزب توده، جدا شدن از سیاست و افسردگی، رو آوردن به نوشتن و ترجمه، سفرهای پی در پی و … که همه او را به شخصیتی تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران بدل کرده است.


محصولات دیگر:

تحقیق در مورد احمد شاملو کلاس

توصیف شهر اردبیل به زبان انگلیسی با ترجمه

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید