تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

 

تحقیق درباره حضرت خدیجه برای کلاس چهارم

تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

مقدمه:

پیامبر اسلام (ص):

ما أبدلنی الله خیرا منها، صدقتنی إذ کذبنی الناس وواستنی بمالها اذ حرمنی الناس، ورزقنی الله الولد منها ولم‌یرزقنی من غیرها.

 (ترجمه: خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم می‌کردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی روزی من ساخت در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد.)

شیخ مفید، الافصاح، ۱۴۱۴ق، ص۲۱۷

 

تولد و نسب

حضرت خدیجه (س) ۶۸ سال قبل از هجرت پیامبر در مکه چشم به جهان گشود.

پدر ایشان خُوَیلد بن اسد از قبیله قریش و مادرش فاطمه دختر زائده است.

 

 شغل حضرت خدیجه(س)

وی یکی از زنان برجسته قریش بود که از دوران جوانی به تجارت پرداخت و به دلیل دور اندیشی و زکاوتی که داشت به او لقب بانوی عاقل یا بانوی بانوان قریش داده شده بود.

 ایشان یکی از ثروتمندترین افراد زمان خود بود که همواره به نیازمندان کمک می‌کرد. برخلاف مردم قبیله خود، او هرگز به بت‌ها اعتقاد نداشت و بت‌ها را نمی‌پرستید.

 

اولین بانوی مسلمان

حضرت ام المؤمنین خدیجه (س) از بزرگترین بانوان اسلام به شمار می‎رود. او نخستین زنی بود که به اسلام گروید و به پیامبری حضرت محمد (ص) ایمان آورد، همان‎طور که علی ‏بن ابی طالب (ع) اولین ‏مردی بود که اسلام آورد.

او همچنین اولین بانویی بود که همراه امام علی (ع) با پیامبر (ص) به نماز ایستاد و پیشانی بندگی بر خاک سایید.

خدیجه کبری (س) از کتب آسمانی آگاهی داشت و از کسانی بود که انتظار بعثت و پیامبری خاتم الانبیاء (ص) را می‏ کشید و همیشه از ورقه‏ بن نوفل و دیگر علما، جویای نشانه‎ های‏ نبوت می‌شد.

 

جایگاه علی(ع) نزد خدیجه

تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

پیامبر اکرم(ص) پس از ازدواج با خدیجه(س) و پیش از بعثت، او را از علاقه خود به علی(ع) آگاه کرده بود از این رو خدیجه برای خانه ابوطالب، پدر علی(ع) آنچه را نیاز داشتند می‌فرستاد، چندان که گفته می‌شد علی نور چشم خدیجه است.

همچنین بر اساس روایتی که نباطی بَیاضی، عالم شیعه قرن نهم قمری، نقل کرده، پس از بیعت خدیجه و علی(ع) با پیامبر(ص)، رسول خدا(ص) به خدیجه امر کرد با علی(ع) نیز بیعت کند زیرا علی(ع) مولای خدیجه و مولا و امام مؤمنان پس از پیامبر(ص) است.

 

لقب حضرت خدیجه

القاب مشهور حضرت خدیجه (س) عبارتند از:

  • «خديجه غرّا»
  • «ام‌المؤمنین»
  • «سیده نسوان»
  • «سیده قریش»
  • «طاهره»
  • «صدیقه»
  • «مبارکه»
  • «سيدة نساء قریش»

 

ازدواج حضرت خدیجه (س) با پیامبر اکرم (ص)

تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

حضرت خدیجه (س) یک تاجر محترم بود که در آن زمان از طریق مراکز تجاری اولیه تجارت می کرد. از آنجا که او خود با کاروان سفر نمی کرد و به یک نماینده برای تجارت از جانب او متکی بود ، در جستجوی فردی، صادق بود که کالای خود را به سوریه می برد. حضرت ابوطالب به او پيغمبر اكرم (ص) را پيشنهاد كرد. امانت داری و صداقت و درستکاری پیامبر (ص) چنین نعمت هایی را به همراه داشت که وی با سود غیر منتظره ای بازگشت.

تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

 حضرت خدیجه (س) که پیامبر اکرم (ص) او را در سفر همراهی می کرد تحت تاثیر اخلاق و امانت داری پیامبر (ص) قرار گرفت ، و به او پیشنهاد ازدواج ارائه کرد که پذیرفته شد و با رضایت متقابل، آنها ازدواج کردند. در آن زمان حضرت محمد (ص) 25 سال داشت و حضرت خدیجه (س)، 40 سال داشت.

 

انفاق اموال در راه خدا و گسترش اسلام

اموال و دارایی حضرت خدیجه (س) به عنوان ابزاری مناسب، از همان ابتدا در خدمت اسلام و پیشرفت آن قرار گرفت تا این که آخرین بخش این دارایی هم توسط امیرالمونین امام علی (ع) در جریان هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه صرف شد.

پیامبراکرم (ص) سه شبانه روز در غار ثور ماند، امام علی (ع) هم شبانه خود را به غار رساند و آذوقه و لوازم سفر آورد.

در آن جا پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمود: «امانت‌های زیادی نزد من است، به بالای ابطح (تپه‌ای در مکه) برو و صبح و شب با صدای بلند بگو؛ هر کسی نزد محمد امانت و یا ودیعه‌ای دارد بیاید و تحویل بگیرد …

از آخرین باقی‎مانده اموال خدیجه، برای خود و فاطمه و هر کس از بنی هاشم که قصد همراهی با شما را دارد، شتر و زاد و توشه بخر و بعد از رد امانت‎ها، دیگر درنگ نکن.

 و از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمود: «هیچ مال و ثروتی برای من سودمندتر از اموال خدیجه نبود.»

 

تعداد فرزندان حضرت محمد و خدیجه

حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) صاحب 6 فرزند به نام های قاسم، عبدالله، ام کلثوم، زینب، رقیه و فاطمه زهرا (س) شدند، هر دو پسران و 3 دختر حضرت محمد (ص) به جز حضرت فاطمه (س) قبل از مبعوث شدن پیامبر اسلام از دنیا رفتند.

 

اقدامات برجسته حضرت خدیجه (س) و فضیلت های ایشان

۱. هزینه ثروت در راه اسلام

۲. اولین زنی که اسلام آورد

۳. حمایت معنوی از پیامبر

 ۴. تجلیل و تکریم ایشان از طرف پیامبر

 

سال عامُ الحُزْن

حضرت خدیجه (س) در سن ۶۵ سالگی و در روز دهم ماه رمضان سال دهم بعثت (سه سال قبل از هجرت) و کمی بعدتر از وفات ابوطالب چشم از جان فرو بست. به همین علت این سال را سال عامُ الحُزْن به معنای سال غم و اندوه نامیدند چراکه پیامبر در این سال بزرگترین حامیان خود را از دست داد.

 

مقبره حضرت خدیجه کبری (س)

تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

تحقیق در مورد حضرت خدیجه کلاس چهارم

پیکر مطهر حضرت خدیجه کبری (س) در قبرستان مَعلاة (ابوطالب یا حَجون) که در شهر مکه قرار دارد، به خاک سپرده شد.

 

مطالب مرتبط:

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید