تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

طرح پژوهش، تحقیق کامل، قابل ویرایش و  آماده چاپ  pdf و word

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

مقدمه:

اهل کاشانم

پيشه ‏ام نقاشی است

گاه گاهي قفسي مي‏سازم با رنگ, مي‏فروشم به شما

تا به آواز شقايق که در آن زندانی است

دل تنهايي ‏تان تازه شود

چه خيالی, چه خيالی, … مي‏دانم

پرده ام بي‏جان است.

خوب می دانم, حوض نقاشی من بی ‏ماهی است

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

تولد:

سهراب سپهری شاعر بزرگ ایرانی است که 15 مهر سال 1307 در کاشان دیده به جهان گشود. سهراب سومین فرزند از یک خانواده 5 فرزندی بود. پدرش اسدالله، یک تلگرافچی بود که به هنر نقاشی و خوشنویسی علاقه زیادی داشت.

ماه جبین، مادر سهراب، مانند پدرش اهل ادب و هنر بود. او دوران کودکی خود را در خانه ای بزرگ با باغ وسیع و درختان فراوان گذراند. خانه ای که بعدها در کتاب “اتاق آبی”، به آن اشارات فراوانی شد. پدر و مادر سهراب نقش پررنگی در شکل گرفتن شخصیت والا و لطیف او داشتند.

پدر سهراب به نقاشی، خوشنویسی و موسیقی علاقه داشت و پسرش را از سن کم برای تمرین نقاشی و خوشنویسی راهنمایی می کرد. بتدریج استعداد سپهری در این هنرها آشکار می شد.

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

 

دوران کودکی سهراب سپهری:

سهراب سپهری چنین می انگاشت که دوران کودکی بسیار خوبی داشته است.

او روزهایی سراسر شور و هیجان را در طبیعت باغ خانه می گذراند و لحظه هایی تکرار ناشدنی را تجربه می کرد. سهراب، عاشق روزهای آفتابی بود. اسفند کاشان را نیز به عنوان سرآغاز رویش جوانه ها و شکوفه ها خیلی دوست داشت.

 

تحصیلات:

سهراب سپهری، بهترین شاگرد مدرسه بود و همیشه سهراب را به عنوان نمونه معرفی می کردند. دورۀ ابتدایی را در سال 1319 در دبستان خیام کاشان (شهید مدرّس فعلی) و متوسّطه را در دبیرستان پهلوی کاشان گذراند.

و پس از فارغ‌التحصیلی در خرداد ۱۳۲۲ در دورۀ دوسالۀ دانش‌سرای مقدماتی پسران به استخدام ادارۀ فرهنگ کاشان درآمد. 

در شهریور ماه ۱۳۲۷ در امتحانات ششم ادبی شرکت نمود و دیپلم دوره ی دبیرستان خود را دریافت نمود. سپس به تهران آمد.

و در دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و هم زمان به استخدام شرکت نفت در تهران در آمد که پس از هشت ماه کار استعفا داد.

 

انتشار نخستین مجموعه شعر:

 سپهری در سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعه ی شعر نیمایی خود را به نام « مرگ رنگ » انتشار داد. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد و به دریافت نشان درجه ی اول علمی نیز نایل آمد.

در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعه ی اشعار خود را با عنوان« زندگی خواب ها » منتشر کرد.

آنگاه به تاسیس کارگاه نقاشی همت گماشت. در آذر ۱۳۳۳ در اداره ی کل هنرهای زیبا ( فرهنگ و هنر ) در قسمت موزه ها شروع به کار کرد و در ضمن در هنرستان های هنرهای زیبا نیز به تدریس می پرداخت. در مهر ۱۳۳۴ ترجمه ی اشعار ژاپنی از وی در مجله ی « سخن » به چاپ رسید. و به‌عنوان هنرمندی برجسته شناخته شد.

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

 

سفرهای خارجی:

سهرا سپهری به فرهنگ و آیین شرقی بسیار علاقه داشت و سفرهایی به هندوستان ،پاکستان ،افغانستان،ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر «حکاکی روی چوب» را در آنجا فراگرفت. همچنین به شعر کهن سایر زبان‌ها نیز علاقه داشت؛ از این رو ترجمه‌هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داد.

 

برگزاری نمایشگاه در اروپا:

در مرداد ۱۳۳۶ از راه زمینی به کشورهای اروپایی سفر کرد و به پاریس و لندن رفت. ضمنا در مدرسه ی هنرهای زیبای پاریس در رشته ی لیتوگرافی نام نویسی نمود. وی همچنین کارهای هنری خود را در نمایشگاه ها به معرض نمایش گذاشت.

در دورانی که به اتفاق حسین زنده‌رودی در پاریس بود بورس تحصیلی‌اش قطع شد و برای تأمین مخارج و ماندن بیشتر در فرانسه و ادامۀ نقاشی، مجبور به کار شد و برای پاک کردن شیشۀ آپارتمان‌ها، گاهی از ساختمان‌های بیست طبقه آویزان می‌شد.

وی همچنین کارهای هنری خود را در نمایشگاه‌ها به معرض نمایش می‌گذاشت. حضور در نمایشگاه‌های نقاشی همچنان تا پایان عمر وی ادامه داشت.

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

ایران و تدریس دانشگاه:

 بعد از بازگشت به ایران سال 1337 در اداره کل وزارت کشاورزی بعنوان سرپرست امور سمعی و بصری مشغول بکار شد و از سال 1340 تدریس در دانشگاه را نیز اغاز کرد

سهراب سپهری در سال 1341 پدرش در گذشت و بار سخت زندگی به دوش مادرش افتاد.

در اسفند همین سال بود که سهراب از کلیۀ مشاغل دولتی به کلی کناره‌گیری کرد. پس از این با حضور فعال‌تر در زمینه شعر و نقاشی آثار بیشتری آفرید و راه خویش را پیدا کرد. وی با سفر به کشورهای مختلف ضمن آشنایی با فرهنگ و هنرشان نمایشگاه‌های بیشتری را برگزار نمود.

این شاعر معاصر در سال های ۴۰ و ۴۱ با داریوش آشوری به کار ترجمه مقالات و نمایش نامه ژاپنی در نسخه های فرانسوی می پرداخت و در سال ۱۳۴۳ کتابی به نام نمایش در ژاپن بهرام بیضایی به چاپ رسید.

سپهری در سال های نوجوانی پدرش را از دست داد و در یکی از شعرهای دوره جوانی از پدرش یاد کرده است (خیال پدر) یکسال بعد از مرگ او سروده است:

 در عالم خیال به چشم آمدم پدر

 کز رنج چون کمان قد سروش خمیده بود

 دستی کشیده بر سر رویم به لطف و مهر

 یک سال می گذشت، پسر را ندیده بود

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

 

 سبک شعر سهراب سپهری:

سپهری از جمله شاعران معاصری است که شناخت درست و کافی با شعر و سبک نیما داشت. در عین پیروی از سبک نیما، خود صاحب سبک و خلاق بود. و خلاقیت سهراب در بیشتر در استفاده بدیع از رنگ و کلمه بوده است. سهراب سپهری شاعری تصویرگراست و این جنبه از شعر سهراب با طبیعت گرایی او مرتبط است؛ ضمن این که دیدگاه عارفانه دارد و خدا را در طبیعت جستجو می کند.اما آشنایی نداشتن با نمادها و رمز های شعری سهراب سپهری ابهاماتی را برای خوانندگان ایجاد می کند. شعر سهراب چون نقاشی او رنگارنگ است. وی در شعرش نگران انسان و سرنوشت اوست. او همه را به نگریستن دقیق تر در پیرامون خود و به جهانی برتردعوت می کند. همه ی اشیا برای او حیات دارند واین اشیا دارای روح و احساس هستند

 

معروفترین شعرهای سهراب سپهری:

از معروفترین شعرهای وی می‌توان به: نشانی، صدای پای آب و مسافر اشاره کرد که شعر صدای پای آب یکی از بلندترین شعرهای نو زبان فارسی است. در سال ۱۳۷۵، ترجمه انگلیسی دو مجموعه صدای پای آب و حجم سبز با ترجمه اسماعیل سلامی و عباس زاهدی توسط انتشارات زبانکده منتشر شد. بعدها نیز مترجمان دیگری شعرهای وی را به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه کردند. در سال ۱۳۷۱ شعرهای منتخبی از دو کتاب حجم سبز و شرق اندوه با نام «ما هیچ، ما نگاه» توسط «کلارا خانیس» به زبان اسپانیایی ترجمه شد. در سال ۱۳۷۵ منتخبی از اشعار سهراب سپهری توسط هنرمند ایرانی جاوید مقدس صدقیانی به زبان ترکی استانبولی ترجمه و از سوی انتشارات YKY در کشور ترکیه منتشر شد.

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاستحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

 

مجموعه آثار سهراب سپهری:

 آثار بسیار متنوع و ارزشمندی از سهراب سپهری به یادگار مانده که کارنامه کاری او را بسیار درخشان کرده است. آثار وی به دو گروه منظوم و منثور تقسیم می‌شوند:

 

آثار منظوم:«هشت کتاب» شامل هشت دفتر در یک مجموعه چاپ سال 1356، مرگ رنگ، زندگی خواب‌ها، آوار آفتاب، شرق اندوه، صدای پای آب، مسافر، حجم سبز، ما هیچ ما نگاه و آوارکتاب

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

آثار منثور: اتاق آبی

سهراب در سال ۱۳۳۷ دو کتاب آوار آفتاب و شرق اندوه از مجموعه آثار منظوم خود را آماده چاپ کرد، اما موفق به چاپ آن‌ها در آن سال نشد. سرانجام در سال ۱۳۴۰ این دو کتاب را به‌همراه دو نمونه دیگر از آثار خود به نام‌های زندگی خواب‌ها و آوار کتاب منتشر کرد، اما شهرت اصلی سهراب سپهری از انتشار شعر بلند او به نام صدای پای آب آغاز می‌شود که در سال ۱۳۴۴ منتشر شد.

از درخشان‌ترین شعرهای فارسی قرن معاصر می‌توان به شعر بلند مسافر سهراب سپهری اشاره کرد که در سال ۱۳۴۵ به انتشار رسید. سهراب سپهری در سال ۱۳۵۵ تمام هشت دفتر و منظومه خود را در هشت کتاب که یکی از اثرگذارترین مجموعه‌ها در تاریخ شعر نو ایران به شمار می‌رود، گرد آورد.

 

نقاشی:

تابلو درخت سهراب سپهری

وی در نقاشی از دستاوردهای زیبایی شناختی شرق و غرب بهره‌مند گشته بود که این تاثیرها در آثارش جلوه­گر بودند. در آثار نقاشی اش رویکرد نوین و متفاوتی داشت به طوریکه فرم‌های هندسی نخودی و خاکستری رنگش با تمامی نقاشان فیگوراتیو همزمانش متفاوت بود. او در نقاشی به شیوه‌ای موجز، نیمه انتزاعی دست یافت که برای بیان مکاشفه‌های شاعرانه اش در طبیعت کویری کارگشا بود. سپهری بیشتر نمایشگاه‌های داخلی آثار نقاشی اش را در «گالری سیحون» برگزار می‌کرد و عادت نداشت که برای روز معرفی در نمایشگاه شرکت کند.

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

امضای وی بر روی نقاشی‌هایش به خط «نستعلیق» بوده که به نظر مرتضی ممیز جلوه از روحیه فروتنانه و ایرانی اش دارد. از آثار او می‌توان به «طبیعت بیجان» ۱۳۳۶، «شقایقها، جویبار و تنه درخت» ۱۳۳۹، «علفها و تنه درخت» ۱۳۴۱، «ترکیب بندی با نوارهای رنگی» ۱۳۴۹، «ترکیب بندی با مربعها» ۱۳۵۱ و «منظره کویری» ۱۳۵۷ اشاره کرد. برخی از آثار وی در نزد مجموعه داران و دوستان سپهری قرار دارد و پروانه سپهری خواهر سهراب، آثاری از وی را که در اختیار داشت به موزه کرمان اهدا نمود.

 

اشعار سهراب سپهری:

  • مرگ رنگ
  • زندگی خوابها در کنار چمن یا آرامگاه عشق
  • آوار آفتاب
  • شرق اندوه
  • هشت کتاب
  • حجم سبز
  • هنوز در سفرم
  • پیغام ماهی‌ها
  • جای پای دوست
  • و…

 

نمونه اشعار سهراب:

خانه دوست کجاست؟!

در فلق بود که پرسید سوار

آسمان مکثی کرد

رهگذر شاخه نوری که به لب داشت به تاریکی شن ها بخشید

و به انگشت نشان داد سپیداری و گفت:

نرسیده به درخت

کوچه باغی است که از خواب خدا سبزتر است

و در آن عشق به اندازه پرهای صداقت آبی است…

می روی تا ته آن کوچه که از پشت بلوغ

سر بدر می آرد

پس به سمت گل تنهایی می پیچی،

دو قدم مانده به گل

پای فواره جاوید اساطیر زمین می مانی

و ترا ترسی شفاف فرا می گیرد…

در صمیمیت سیال فضا، خش خشی می شنوی:

کودکی می بینی

رفته از کاج بلندی بالا، جوجه بردارد از لانه نور

و از او می پرسی

خانه دوست کجاست؟…

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

 ویژگی های اخلاقی:

یکی از خصوصیات اخلاقی سهراب سکوت کردن بود او می توانست ساعت ها در یک جمع ، خاموش بنشیند و اغلب فکر می­کرد وی از هنرمندان جستجوگر و تنها و کمال طلب و فروتن بود که فردی انسان مدار و بسیار فراگیر و گسترده شناخته می شد.

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

کتاب سهراب سپهری:

  • تا انتها حضو
  • سهراب مرغ مهاجر
  • هنوز در سفرم
  • بیدل
  • سپهری و سبک هندی
  • تفسیر حجم سبز
  • حافظ پدر
  • سهراب سپهری پسر
  • حافظان کنگره
  • نیلوفر خاموش: نظری به شعر سهراب سپهری
  • نگاهی به سهراب سپهری
  • مجموعه آثار سهراب سپهری

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

درگذشت سهراب سپهری: 

سهراب سپهری در سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا شد و به همین علت در همان سال برای درمان به انگلستان رفت، ولی بیماری بسیار پیشرفت کرده بود و او ناکام از درمان به تهران بازگشت. سرانجام اول اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ ساعت ۶ بعد ازظهر، در بیمارستان پارس تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

تحقیق در مورد سهراب سپهری کلاس

آرامگاه:

آرامگاه سهراب سپهری در روستای مشهد اردهال توابع کاشان است

آرامگاه سهراب سپهری در ابتدا با قطعه آجر فیروزه ای رنگ مشخص بود و بعد کتیبه ای از هنرمند معاصر، رضا مافی، با قسمتی از شعر «واحه ای در لحظه» از کتاب حجم سبز از سهراب سپهری، جایگزین شد:

به سراغ من اگر میایید

نرم و آهسته بیایید

مبادا كه ترک بردارد

چینی نازک تنهایی من

این سنگ در مهر ۱۳۸۴ با بی توجهی کارگران و به دلیل سقوط مصالح ساختمانی بر روی آن، شکست و با سنگ سفید رنگ دیگری که سعی شده بود با سنگ قبلی شباهت داشته باشد تعویض شد. در ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۷، سنگ بزرگ تر سیاهرنگی بر روی سنگ سفید سهراب سپهری نصب گردید.

 

منابع:

https://www.shebreh.com

https://photokade.com

https://maghalejoo.com

http://www.asemankafinet.ir

https://www.daneshchi.ir

https://www.iribnews.ir

 

 محصولات دیگر:

تحقیق در مورد سلمان هراتی

تحقیق در مورد احمد شاملو کلاس

تحقیق درمورد عطار نیشابوری

پاورپوینت هوشنگ ابتهاج

تحقیق در مورد شمس الدین محمد حافظ شیرازی کلاس

با تحقیق درباره رودکی شاعر ایرانی دوره سامانیان و ابن سینا دانشمند بزرگ ایرانی در زمان آل بویه و یا یکی دیگر از دانشمندان قرن سوم تا اواسط قرن پنجم ایران بنویسید چه درسهایی از زندگی آنها میگیرید ؟

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید