تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس پنجم

طرح پژوهش، تحقیق کامل، قابل ویرایش و  آماده چاپ  pdf و word 

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

مقدمه:

آیت‌الله مرتضی مطهری متفکر، فیلسوف و از شخصیت‌های فکری و سیاسی و از یاران مبارز

امام خمینی(ره) بود که با سخنرانی‌ها و آثار علمی و اعتقادی که داشت از انحراف‌های عقیدتی

جوانان هنگام مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری کرد تا آنجا که به‌عنوان پشتوانه‌ای ارزشمند

برای حوزه‌های دینی و علمی کشور شناخته‌ شد.

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

جریان‌های مذهبی نقش مهمی در شکل‌گیری، رشد و پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند؛ جریان‌هایی که با کمک شخصیت‌های طراز اول به بار نشست. آیت‌الله مرتضی مطهری از جمله این افراد بود که به عنوان یکی از معتمدان اصلی امام خمینی(ره) از هیچ کوششی برای پیروزی نهضت اسلامی دریغ نکرد.

 

تولد:

 شهید مرتضی مطهری که مغز متفکر و یکی از معماران نظام جمهوری اسلامی ایران بود در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد دریک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان گشود.

وی پس از طی دوران طفولیت به مکتب‌خانه رفت و به فراگیری دروس ابتدایی پرداخت. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت كرد و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال ورزید.

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

ورود به حوزه علمیه قم:

در سال ۱۳۱۶ علی‌رغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علی‌رغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد و طی اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت ۱۲ سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سیدمحمد حسین طباطبائی (در فلسفه : الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره گرفت. قبل از هجرت آیت‌الله العظمی بروجردی به قم نیز استاد شهید گاهی به بروجرد می‌رفت.

و از محضر ایشان استفاده می‌کرد.مولف شهید مدتی نیز از محضر مرحوم آیت‌الله حاج میرزا علی آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره‌های معنوی فراوان برد.

از اساتید دیگر استاد مطهری می‌توان از مرحوم آیت‌الله سیدمحمد حجت ( در اصول) و مرحوم آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد (در فقه) نام بردشهید مرتضی مطهری در همه ی این سال ها ضمن تحصیل علوم مختلف به

  تزکیه و تهذیب نفس پرداخت چنانکه به روشن بینی و هوش و ذکاوت و دقت علمی کم نظیری دست یافت.

وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشت

و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بود .

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

ازدواج :

آیت‌الله مطهری در ۱۳۳۱ خورشیدی به فریمان رفت و پس از مشورت با والدینش با دختر آیت‌الله روحانی که از علمای وارسته خراسان بود، ازدواج کرد و سپس به اتفاق همسر خود به قم بازگشت و در خانه‌ای اجاره‌ای و با فروش کتاب و شهریه‌ خیلی ناچیزی که می‌گرفت، زندگی جدیدی را آغاز کرد.

 

فعالیتهای دینی «مذهبی وسیاسی استاد»:

در سال 1331 در حالى که از مدرسین معروف و از امیدهاى آینده حوزه به شمار مى ‌رفت،به تهران مهاجرت مى ‌کند. در تهران به تدریس در مدرسه مروى و تألیف و سخنرانیهاى تحقیقى مى ‌پردازد.

در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامى دانشجویان توسط استاد مطهرى تشکیل مى‌گردد. در همان سال، تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامى دانشگاه تهران آغاز مى ‌کند.

در سالهاى 1337 و 1338 که انجمن اسلامى مهندسان و انجمن اسلامی پزشکان تشکیل مى ‌شود، استاد مطهرى از سخنرانان اصلى این دو انجمن است که بعداً تبدیل به یک انجمن شدند و در طول سالهاى 1340 تا 1350 سخنران منحصر به فرد این انجمن به شمار مى ‌رود که بحثهاى مهمى از ایشان به یادگار مانده است و البته حضور ایشان در این انجمن تا پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در همان مدت اندک حیات استاد پس از پیروزی، ادامه داشته است. 

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

فعالیت‌های سیاسی:

الف: درقیام پانزده خرداد:

از سال 1341 که نهضت امام خمینى(ره) آغاز مى ‌شود، استاد مطهرى به طور فعال در کنار امام بوده است؛ به طورى که مى ‌توان سازماندهى قیام پانزده خرداد در تهران و هماهنگى آن با رهبرى امام را مرهون تلاشهاى او و یارانش دانست..

در ساعت ۱ بعد از نیمه شب روز چهارشنبه پانزده خرداد ۱۳۴۲ به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر و به زندان موقت شهربانی منتقل و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی شد.پس از ۴۳ روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستان‌ها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد شد.

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

ب: هدایت هیئتهای موتلفه:

پس از تشکیل هیات‌های موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام خمینی همراه چند تن دیگر از شخصیت‌های روحانی عهده‌دار رهبری این هیئت‌ها شد. پس از ترور حسنعلی منصور نخست وزیر وقت توسط شهید محمد بخارایی کادر رهبری هیات‌های موتلفه شناسایی و دستگیر شد، ولی از آن‌جا که قاضی که پرونده این گروه تحت نظر او بود مدتی در قم نزد استاد تحصیل کرده بود به ایشان پیغام فرستاد که حق استادی را به جا آوردم و بدین ترتیب استاد شهید از مهلکه جان سالم بدر برد.

 

ج:  مبارزه با کجرویها وانحرافات:

در این زمان وی به تألیف کتاب در موضوعات مورد نیاز جامعه و ایراد سخنرانی در دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی کردن محتوای نهضت اسلامی پزشکان، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و غیره ادامه می‌داد.به طور کلی استاد شهید که به یک نهضت اسلامی معتقد بود نه به هر نهضتی.

براى اسلامى کردن محتواى نهضت تلاش‌هاى ایدئولوژیک بسیارى نمود و با کجروی‌ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد.

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

د:  تاسیس حسینیه ارشاد

در سال 1346 به کمک چند تن از دوستان، اقدام به تأسیس حسینیه ارشاد نمود؛ چنانکه مى ‌توان او را بنیانگذار آن مؤسسه دانست؛ ولى پس از مدتى، به علت تکروى و کارهاى خودسرانه و بدون مشورت یکى از اعضاى هیئت مدیره (ناصر میناچى) و ممانعت او از اجراى طرحهاى استاد از قبیل ایجاد یک شوراى روحانى که کارهاى علمى و تبلیغى حسینیه زیر نظر آن شورا باشد، سرانجام در سال 1349 با وجود زحمات فراوانی که براى آن مؤسسه کشیده بود و امید بسیاری به آینده آن بسته بود، از عضویت هیئت مدیره استعفا داد و مؤسسه مذکور را ترک گفت. 

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

ه:  حمایت از مظلومان فلسطین در برابر اسرائیل:

استاد در سال 1348 به جهت صدور اعلامیه ‌اى با امضاى ایشان و علامه طباطبایى(ره) و آیت الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانى، مبنى بر جمع اعانه براى کمک به آوارگان فلسطینى و اعلام آن طى یک سخنرانى در حسینیه ارشاد، دستگیر شد و مدت کوتاهى در سلول انفرادى به سر برد.

 

و: سخنرانی های انقلابی و بازداشت استاد:

 آیت‌الله مطهری پس از کناره‌گیری از حسینیه ارشاد، سراغ پایگاه دیگری به نام مسجدِ اَلجواد(ع) رفت. وی در این مسجد هم سخنرانی و هم درس‌های تفسیرِ خود را دایر می‌کرد تا اینکه در ۱۳۵۱ خورشیدی مسجدالجواد(ع) هم از طرف سازمان اوقاف به صورت موقت تعطیل شد.

از دهه ۵۰ خورشیدی به بعد سخنرانی‌های آیت الله مطهری در مخالفت با رژیم پهلوی افزایش یافت اما ساواک همه سخنرانی‌های وی را زیر نظر داشت. در سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ خورشیدی دانشگاه، مسجد و منبر، پایگاه‌های فکری وی بود و در مساجد مختلف، سخنرانی‌های بسیاری را ایراد کرد تا اینکه در ۱۳۵۴ خورشیدی او را ممنوع التدریس و ممنوع‌المنبر کردند و حتی با دادن گذرنامه به او برای بازدید از کتابخانه‌ها و مؤسسه های علمی کشورهای عراق، اردن، تونس و … مخالفت شد.

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

ز:  تبیین ایدئولوژی اسلامی:اما مهمترین خدمات استاد مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است. این امر خصوصاً در سالهای 1351 تا 1357 به خاطر افزایش تبلیغات گروه‌های چپ و پدید آمدن گروه‌های مسلمان چپ‌زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود رسید.

گذشته از حضرت امام، استاد مطهری اولین شخصیتی است که به خطر سران سازمان موسوم به « مجاهدین خلق ایران » پی ‌برد و دیگران را از همکاری با این سازمان باز داشت و حتی تغییر ایدئولوژی آن‌ها را پیش‌بینی كرد.

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

ح: تدریس در حوزه علمیه قم

دراین سال ها استاد شهید به توصیه حضرت امام مبنی بر تدریس در حوزه علمی قم هفته ای دو روز به قم عزیمت نموده و درسهای مهمی در ان حوزه تلقین می نماید و هم زمان در تهران نیز درسهایی در منزل و غیره تدریس میکند. 

درسال 1355 به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات! زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شود . همچنین دراین سال ها استاد شهید با همکاری تنی چند از شخصیتهای روحانی، «جامعه روحانیت مبارز تهران » را بنیان می گذارد بدان امید که روحانیت شهرستان ها نیز به تدریج چنین سازمانی پیدا کند..

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

ی: به طور دائمی در خدمت انقلاب و امام قرار گرفتن:

گرچه ارتباط استاد مطهرى با امام خمینى(ره) پس از تبعید ایشان از ایران، به وسیله نامه و پیک استمرار داشته است،

ولى در سال 1355 استاد موفق گردید مسافرتى به نجف اشرف نموده و ضمن دیدار با امام(ره) درباره مسائل مهم نهضت و حوزه ‌هاى علمیه با ایشان مشورت نماید.

پس از شهادت آیت الله سید مصطفى خمینى و آغاز دوره جدید نهضت اسلامى، استاد مطهرى به طور تمام ‌وقت در خدمت نهضت قرار مى ‌گیرد و در همه مراحل آن، نقشى اساسى ایفا مى ‌نماید. 

همچنین در دوران اقامت امام خمینى(ره) در پاریس، سفرى به آن دیار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو مى ‌کند.

و در همین سفر، امام(ره) ایشان را مسئول تشکیل شوراى انقلاب اسلامى مى ‌نماید.

هنگام بازگشت امام خمینى(ره) به ایران، استاد مطهرى مسئولیت «کمیته استقبال از امام» را شخصاً به عهده میگیرد

و تا پیروزى انقلاب اسلامى و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامى و مشاورى دلسوز و مورد اعتماد براى ایشان بود.

 

نقش استاد در دوره جدید نهضت:

رابطه این امام و سایر مراجع او هرگز به خاطر عشق به امام مراجع دیگر را تحقیر نمی کرد،استاد شهید در حوادث 29 بهمن تبریزچهلم شهدای قمآیت ا..شریعتمداری را تحریک کرده و ایشان اطلاعیه ای صادر کردند که حتی گفته می شود متن آن توسط استاد مهیا شده بود.

  • ارتباط با امام در پاریس. وقتی امام به پاریس هجرت کرد استاد ارتباط فراوانی با او داشتند.آقای هاشمی می گوید:مرکز هدایت انقلاب در داخل کشور و هماهنگی آن با رهبری حضرت امام.منزل استاد مطهری بود.

 

  • طرح اقتصادی بعد از اعتصاب کارکنان صنعت نفت و کمبود شدید مواد سوختنی در داخل منزل آقای مطهری پیشنهاد شد و افرادی به جنوب فرستاده شدند.

 

  • استاد سعی داشت تا از انحراف نهضت و بهره برداری منافقین خلق و دیگران جلوگیری کند
  • خطری که در مشروطه هم تکرار شد نمونه مراسمی که پیش از انقلاب از سوی جامعه روحانیت مبارز تهران در تجلیل از شهدای نهضت در بهشت زهرا برگزار شده بود در جمعیت بانوان.آرم منافقین مشاهده شد تنها استاد مطهری بود که قاطعانه نظر داد که این آرم باید پایین بیاید و خود شخصاً این کار را انجام داد. آقای مطهری به پاریس سفر کرد و با امام دیدار کرد و در همین سفر استاد شهید از سوی امام مسئول تشکیل شورای انقلاب اسلامی گردید.

 

زمانی که دولت بختیار مانع ورود حضرت امام به کشور شده بود استاد مطهری در صف مقدم روحانیون

متحصن در دانشگاه تهران حضور داشت.وقتی امام می خواستند به ایران برگردند احمد آقا از فرانسه تماس

گرفتند و به شهید مطهری مسأله را بیان کردند ایشان سران جمعیت مؤتلفه را جمع کرد و ساعت 4 صبح

جلسه گرفتند و خود استاد شخصاً ریاست کمیته استقبال را بر عهده گرفتند

آقای ناطق نوری در مصاحبه تلویزیونی گفت:اخباری که از تهران به اقامتگاه امام در پاریس داده می شد

امام به این اخبار اطمینان پیدا نمی کردند مگر آنگاه که از سوی استاد مطهری تأیید می شد.

حضرت امام در بدو ورود به ایران به مدرسه رفاه رفتند ولی در آنجا زمانی پایگاه هواداری سازمان

مجاهدین خلق ایران بود.استاد مطهری پیشنهاد کردند که حضرت امام به مدرسه علوی منتقل شود

که این کار علی رغم مخالفت برخی افراد انجام شد.

 

خیرمقدم به امام خمینی(ره)

سرانجام پس از سال‌ها انتظار، هواپیمای حامل امام خمینی(ره) در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

آیت‌الله مطهری و آیت‌الله سید مرتضی پسندیده نخستین افرادی بودند که در داخل هواپیما به ایشان خیرمقدم گفتند.

متن خوشامدگویی هم که در فرودگاه مهرآباد در حضور امام(ره) خوانده شد به قلم آیت‌الله مطهری بود.

همچنین پیش از سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ خورشیدی در بهشت زهرا (س)، آیت‌الله مطهری نطق کوتاهی ایراد کرد و پس از آن با تشکیل شورای انقلاب به‌ عنوان مسوول این شورا انجام وظیفه کرد.  

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

آثار و کتاب های مرتضی مطهری

استاد مطهری، آثار بسیاری نگاشته اند. آثار منتشر شده استاد بیش از 50 کتاب است که برخی از مهم ترین آن عبارتند از:

  • مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی؛
  • آشنایی با قرآن؛
  • اسلام و مقتضیات زمان؛
  • انسان کامل؛
  • پیرامون انقلاب اسلامی؛
  • پیرامون جمهوری اسلامی؛
  • تعلیم و تربیت در اسلام؛
  • توحید؛
  • نبوت؛
  • معاد؛
  • حماسه حسینی؛
  • خدمات متقابل اسلام و ایران؛
  • عدل الهی؛
  • داستان راستان؛
  • سیری در نهج البلاغه؛
  • سیری در سیره نبوی؛
  • سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام)؛
  • شرح مبسوط منظومه؛
  • علل گرایش مادّیگری؛
  • فطرت؛
  • فلسفه اخلاق؛
  • فلسفه تاریخ؛
  • گفتارهای معنوی؛
  • مسأله حجاب؛
  • نظام حقوق زن در اسلام؛
  • قیام و انقلاب مهدی (عج)؛
  • آثار منتشر نشده استاد مطهری عبارتند از:
  • شرح منظومه (به زبان عربی به قلم حجة الاسلام شیخ محمدتقی شریعتمداری)؛
  • آشنایی با قرآن (جلدهای 5 تا 15)؛ فلسفه تاریخ (جلدهای 2 تا 4)؛
  • مسأله بردگی در اسلام؛
  • توکل و رضا؛
  • انسان شناسی؛
  • حاشیه بر تفسیر المیزان؛ و

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

مرتضی مطهری تحریفات عاشورا

کتاب «حماسه حسینی » مرتضی مطهری به مقوله تحریف عاشورا پرداخته است.

مطهری تحریف را به عنوان آفت دین و مذهب دانسته و نشان می دهد تحریف درباب واقعه

عاشورا چقدر از تحریف سایر وقایع تاریخی مخرب تر بوده و آسیب های بیشتری را به دنبال دارد.

 

 شهید مطهری از نگاه شخصیت های بزرگ:

امام خمینی

مطهری که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود مفت و به ملا اعلی پیوست لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود.

«تسلیت در شهادت مردی که در اسلام شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن بی نظیر بود».

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

آیت الله خامنه ای

آقای مطهری در پیروزی این انقلاب بلکه در به وجود آوردن این انقلاب هم نقش بسیار داشتند…
مرحوم مطهری جزو شخصیت ها و پیش روان کاروان تقریب روحانی و دانشجو بود که با قوت و صلابت شخصیت علمی اش، مخاطبان خودش را متواضع کرده بود.

شهادت شهید مطهری:

آیت الله مطهری هنگام بازگشت از جلسه شورای انقلاب که در منزل یدالله سحابی برگزار شده بود، در ساعت 22 و 30 دقیقه سه شنبه 11 اردیبهشت 1358، به وسیله گروه فرقان مورد سوء قصد قرار گرفت.

پس از تیراندازی، استاد را به بیمارستان طرفه بردند، ولی معالجه اطباء و پزشکان اثر نداشت و سرانجام به شهادت رسید.

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

 

چند شب قبل از شهادت، خوابی می‌بیند که آن را برای همسر خود چنین نقل می‌کند:

«الآن خواب دیدم که من و آقای خمینی در خانۀ کعبه مشغول طواف بودیم

که ناگهان متوجه شدم حضرت رسول (ص) به سرعت به من نزدیک می‌شوند.

همین‌طور که حضرت نزدیک می‌شدند، برای این‌که به آقای خمینی بی‌احترامی نکرده باشم،

خودم را کنار کشیدم و به آقای خمینی اشاره کردم و گفتم: یا رسول‌الله! آقا از اولاد شمایند.

حضرت رسول (ص) به آقای خمینی نزدیک شدند. با ایشان روبوسی کردند و بعد به من نزدیک شدند

و با من روبوسی کردند. بعد لب‌هایشان را بر روی لب‌های من گذاشتند و دیگر برنداشتند

و من از شدت شعف از خواب پریدم، به‌طوری که داغی لب‌های حضرت رسول را روی لب‌هایم هنوز حس می‌کنم.»

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

 

محل دفن :

در صبح پنج شنبه 13 اردیبهشت پیکر استاد از دانشگاه تهران تشییع و به قم منتقل شده و در مسجد بالا سر مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیهم) نزدیک قبر آیات عظام حائری، صدر، خوانساری، دفن شد.

تحقیق در مورد شهید مرتضی مطهری کلاس

 

منبع:

 https://www.irna.ir

https://namnak.com

https://meloposts.ir

https://magirans.com

https://www.talab.org/art/elders

http://oerp.ir/news


مطالب دیگر:

تحقیق در مورد شهید رجایی کلاس پنجم

تحقیق در مورد شهید باهنر

تحقیق درباره شهید حسین خرازی کلاس

تحقیق در مورد شهید مفتح و نقش او در انقلاب کلاس

تحقیق در مورد شهید ابراهیم هادی

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید