تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل

تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل

تحقیق درباره مضرات مصرف الکل

 

تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل


تحقیق ورد و pdf مضرات مصرف الکل

فایل آماده word و pdf این تحقیق


فهرست مطالب

مقدمه: 1

چه كسي معتاد الكل است؟ 1

دیدگاه ادیان. 1

دیدگاه مسیحیت.. 1

دیدگاه اسلام 1

مضرات کوتاه مدت ودراز مدت مصرف الکل. 2

مراقب این گروه باشید 2

آسیب های مصرف مشروبات  الکلی. 3

سه مکانیسم اصلی آسیب توسط الکل عبارتند از: 3

آسيب‌هاي رواني مصرف الكل. 3

برخي از مهم‌ترين اختلالات رواني ناشي از مصرف الكل، اين موارد هستند: 3

اختلال حافظه: 3

افسردگي: 3

اضطراب: 4

خودكشي: 4

اختلال شخصيت: 4

اختلال عملكرد جنسي: 4

توهم: 4

آسیب های اجتماعی ناشی از الکل: 4

اثرات جسمی سو مصرف الکل. 5

1- اختلالات گوارشی(شایع): 5

2- اختلالات سیستم عصبی: 5

3- اثرات بر جنین: 5

اختلالات عصبی- روانی ناشی از مصرف الکل: 5

1- مسمومیت غیر عادی: 5

الف) خلاء حافظه: 6

ب) مستی پاتولوژیک: 6

2- عارضه محرومیت (دلیریوم ترمنس): 6

3- اختلالات تغذیه ای و توکسیک: 6

4- اختلالات روانی وابسته: 6

اثرات الکل بر ارگان هاي مختلف بدن. 7

اثر بر مغز. 7

اثر بر قلب.. 7

اثر بر کبد 7

اثر بر لوزالمعده 7

تضعيف سيستم ايمني. 7

علائم ترك الكل. 8

مصرف الکل در ایران. 8

نتایج تحقیقات  اخیر در مورد مصرف مشروبات الکلی. 8

 


مقدمه:

نوشیدنی‌های الکلی یا مشروبات الکلی نوشیدنی‌هایی هستند که حاوی مقدار قابل‌توجهی اتانول (به صورت غیررسمی الکل) هستند، که عوارض آن در دوزهای پایین شامل نشئگی، کاهش اضطراب و خوش مشربی و در دوزهای بالا شامل مستی، بهت و ناهشیاری است. استفادهٔ طولانی-مدت می‌تواند منجر به سوءمصرف الکل، وابستگی فیزیکی و الکلیسم شود.

در ایران علی‌رغم ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی، سالانه چندین میلیون دلار صرف وارد کردن مشروبات الکلی به کشور می‌شود که همه آنها به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و مصرف می‌شوند. این مسئله به افراد سودجو امکان هرگونه سوءاستفاده‌ای را می‌دهد.

واژه <الکلیسم> به مصرف بیش از حد الکل یا صدمات روانی، فیزیکی و اجتماعی حاصل از مصرف زیاد آن اشاره دارد.

 

چه كسي معتاد الكل است؟

وابستگي به الكل زماني رخ مي‌دهد كه مصرف الكل مداوم بوده و از فواصل زماني منظمي برخوردار باشد به نحوي كه مانع بروز علائم ترك الكل شود. اين حالت در اغلب موارد در سنين ميانه چهل‌سالگي براي مردان و چند سال بالاتر براي زنان ايجاد مي‌شود و متاسفانه در حال حاضر در ميان سنين پايان نوجواني هم رو به افزايش است. اين حالت پس از شكل‌گيري به‌صورت مخرب پيشرفت مي‌كند مگر آنكه بيماران نوشيدن الكل را متوقف كرده و يا آن را كنترل كنند.

 

دیدگاه ادیان

دیدگاه مسیحیت

از مست شدن و افراط در شراب‌خواری به عنوان گناه یاد شده‌است.

پولس رسول نیز می‌گوید:

        «مست شراب مشوید که شما را به هرزگی می‌کشاند؛ بلکه از روح پر شوید.»

 

دیدگاه اسلام

نوشیدنی‌های مست‌کننده از جمله شراب، حرام می‌باشند، نجس هستند ولی به شرط آن که پزشک مصرف آن را به مریض سودمند بداند:

در فقه شیعه، تمام الکل‌های نوشیدنی نجس هستند و اگر لباس و بدن با آن‌ها آلوده شوند، باید تطهیر شوند. فقط الکل‌هایی که ذاتاً قابل شرب نیست یا جنبهٔ سمی دارد، نجس نیست.

اما استفاده از الکل نجس در ضد عفونی کردن وسایل آزمایشگاهی، لوازم پزشکی، در تزریقات و سایر موارد اشکال ندارد ولی خوردن آن‌ها حرام است و همچنین اگر لباس و بدن با آن‌ها آلوده شود، باید آن را تطهیر کنند. ماءالشعیر طبی، پاک و خوردن آن نیز بی‌اشکال است.

تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل

مضرات کوتاه مدت ودراز مدت مصرف الکل

الکل ماده‌ای است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده، می تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در درازمدت، مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد.

مصرف الکل موجب مشکلات وخیمی برای سلامت شخص می شود. الکل پس از نوشیدن، از طریق معده و روده کوچک جذب خون می‌شود و ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بعد به حداکثر میزان غلظتش در خون می‌رسد.

کبد، الکل را با سرعتی در حدود یک واحد در ساعت تجزیه می‌کند. بدن قادر به تغییر این مقدار نیست؛ مصرف دائم  الکل ممکن است موجب وابستگی به الکل و مشکلات اجتماعی از جمله خشونت خانوادگی و بلهوسی شود.الکل کنترل مغز بر خویشتن‌داری و توازن و هماهنگی حرکتی را مختل می‌کند. نوشیدن درازمدت الکل به سلول های مغزی کنترل کننده یادگیری و حافظه صدمه می رساند. مصرف الکل موجب التهاب کبد (هپاتیت) شود. نوشیدن الکل قادر است به کبد صدمه شدید وارد کند و موجب بیماری‌های چون سیروز و سرطان شود. ممکن است در نتیجه مصرف الکل، زخم معده و دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) ایجاد شود.

 

مراقب این گروه باشید

بیشترین میزان مصرف الکل در مردان جوان به‌ویژه در سنین انتهایی نوجوانی روی می‌دهد، البته مثل خیلی از ناهنجاری‌های دیگر، سن مصرف الکل هم پایین آمده و در سال‌های اخیر افزایش مصرف الکل در میان افراد 15 تا 16 سال گزارش شده است. زنان در مقایسه با مردان کمتر مقادیر خطرناک الکل را مصرف می‌کنند اما همین مقدار هم در زنان بسیار بیشتر از مردان تاثیر می‌گذارد. به‌طور کلی می‌توان گفت زنان در مقابل عوارض مغزی ناشی از مصرف الکل بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان هستند. علاوه بر این، در میان کسانی که بنا به ضرورت شغلی، دسترسی آسان‌تری به الکل دارند، میزان مصرف خطرناک الکل بیشتر از افراد دیگر است. در ضمن طبق‌نظر محققان، عوامل ژنتیکی هم می‌توانند در مصرف الکل دخیل باشند.‌

تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل

آسیب های مصرف مشروبات  الکلی

مصرف الکل باعث سه نوع آسیب جسمی، عصبی- روانی و اجتماعی می شود چه وابستگی روی داده باشد چه خیر.

 

سه مکانیسم اصلی آسیب توسط الکل عبارتند از:

مسمومیت: بیشتر باعث صدمه مستقیم مغز و کبد و افزایش حوادث و اختلال نظم عمومی می شود.

مصرف مزمن و طولانی مدت: باعث رژیم غذایی نامطلوب و کمبود پروتئین و ویتامین های گروه Bو افزایش بروز عفونت می شود.

وابستگی: به سندروم های محرومیتی شدید منجر می شود.

 

آسيب‌هاي رواني مصرف الكل

الكل بدون تعارف، يك ماده سمي است كه اثر مستقيمي روي بافت‌هاي مغز و كبد دارد. مقالات و كتب بسياري در مورد آسيب‌هاي فيزيكي ناشي از الكل مانند زخم معده، واريس‌ها، سرطان مري و مشكلات لوزالمعده، اختلالات سيستم اعصاب مانند زوال عقل، مشكلات مخچه‌اي، صرع و مشكلات بينايي، كم‌خوني و …. به نگارش در آمده‌اند، اما بحث در مورد آسيب‌هاي رواني و اجتماعي ناشي از مصرف الكل، موضوع مهم‌تري است كه در اين مقاله به آن پرداخته شده است.

 

برخي از مهم‌ترين اختلالات رواني ناشي از مصرف الكل، اين موارد هستند:

اختلال حافظه:

در كساني كه مقادير خطرناكي از الكل را به‌صورت مداوم مصرف مي‌كنند، علاوه بر تابلوي آشناي مستي، اختلال حافظه نيز رخ مي‌دهد به‌طوري كه، شخص، حوادثي را كه در زمان مستي رخ داده است، به ياد نمي‌آورد.

 البته چنين دوره‌هاي اختلال حافظه در كساني كه سابقه مصرف عادتي و مرتب الكل را ندارند اما يك‌باره مقادير زياد آن را مصرف كرده‌اند نيز ممكن است رخ دهد. اختلال حافظه طولاني‌مدت به‌طوري كه قسمت اعظمي از روز يا تمام روز را شامل شود، نمايانگر مصرف مستمر و لاينقطع مقادير زياد الكل است.‌

 

افسردگي:

 افسردگي ممكن است در اثر مصرف طولاني‌مدت و خطرناك الكل ايجاد شود ولي از طرف ديگر افراد افسرده نيز در بعضي از موارد الكل زيادي مصرف مي‌كنند تا بدين وسيله نشانه‌هاي خود را بهبود بخشند. يعني هم افسردگي مي‌تواند باعث مصرف الكل شود و هم مصرف الكل مي‌تواند موجب افسردگي شود، بنابراين بايد توالي دقيق اين دو حالت را مشخص نمود.

 

اضطراب:

در دوره ترك نسبي الكل نشانه‌هاي اضطراب شايع هستند، با اين وجود برخي از مبتلايان به اضطراب براي كاهش اضطراب خود به مصرف الكل روي مي‌آورند. بنابراين همانند افسردگي، اضطراب و مصرف الكل هم رابطه‌اي دوطرفه دارند.

خودكشي:

 رفتارهاي دال بر ميل به خودكشي و يا قصد آسيب‌رساندن به خود در ميان الكلي‌ها نسبت به جمعيت هم‌سن آنها از شيوع بيشتري برخوردار است. براساس برآوردهاي موجود، 6 تا 20 درصد مصرف‌كنندگان مقادير زيان‌آور الكل، اقدام به خودكشي مي‌كنند.

 

اختلال شخصيت:

 تغيير شخصيت يكي ديگر از مشكلاتي است كه اغلب در مصرف‌كنندگان مقادير زياد الكل رخ ‌مي‌دهد. اين اختلال مي‌تواند خود را به‌صورت خود محوري، اهمين ندادن به ديگران، عدم رعايت موازين رفتاري و اخلاقي به‌ويژه عدم صداقت و مسئوليت‌پذيري نشان دهد. حسادت بيمارگونه نوعي عارضه نادر ولي جدي مصرف زياد الكل است. سوءظن نسبت به همسر هم در ميان اين افراد بسيار شايع است. ‌

تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل

اختلال عملكرد جنسي:

 افرادي كه به‌مدت طولاني الكل مصرف مي‌كنند، اغلب از اختلال عملكرد جنسي شاكي هستند و معمولا اختلالاتي در نعوظ يا انزال تاخيري دارند. اثر الكل بر سيستم عروقي و عصبي و يا ايجاد اختلال در ارتباط با شريك جنسي در اثر مصرف شديد الكل، ممكن است در اختلال عملكرد جنسي در اين افراد نقش داشته باشند.

 

توهم:

 توهم‌هاي گذراي بينائي يا شنوائي در برخي از مصرف‌كنندگان مقادير زياد الكل ديده مي‌شود. حتي در نوعي اختلال نادر كه توهم‌زدگي الكلي ناميده مي‌شود، فرد دچار توهم‌هاي شنوايي پريشا‌ن‌كننده مي‌شود كه معمولا شامل صداهاي تهديدكننده است. برخي از بيماران با صداهايي كه مي‌شنوند با صداي بلند با هم بحث و گفتگو مي‌كنند و گروهي ديگر نوعي احساس اجبار در تبعيت از فرمان‌هاي اين صداها را تجربه مي‌كنند. امكان بروز سوءتعبيرهاي هذياني نيز در اين افراد وجود دارد كه اغلب از نوع گزند و آسيب است، مثلا بيمار فكر مي‌كند كه ديگران او را تعقيب مي‌كنند. مدت زماني كه اين اختلالات طول مي‌كشد در افراد مختلف متغيير است.

 

آسیب های اجتماعی ناشی از الکل:

این آسیب ها شامل موارد زیر است:

1- خشونت با خانواده

2- مشکلات هیجانی و رفتاری در فرزندان فرد بیمار

3- عملکرد ضعیف شغلی و غیبت به دلیل بیماری

4- بیکاری

5- تصادفات جاده ای

6- جرم و خلاف

تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل

اثرات جسمی سو مصرف الکل

این اثرات عبارتند از:

 

1- اختلالات گوارشی(شایع):

 به ویژه گاستریت( التهاب معده)، زخم معده، واریس مری،سرطان مری، پانکراتیت حاد و مزمن، ارتشاح چربی کبد، هپاتیت و سیروز کبدی( منجر به نارسایی کبد)

نکته مهم این است که وابستگی به الکل خطر مرگ ناشی از سیروز کبدی را تا ده برابر افزایش می دهد.

 

2- اختلالات سیستم عصبی:

مانند نوروپاتی محیطی، دمانس(جنون پیری)،تخریب مخچه ای، صرع و آسیب عصب بینایی.

سایر اختلالات جسمی شامل کم خونی،هیپو گلیسمی( افت قند) دوره ای، کاردیومیوپاتی ها(اختلال عملکرد عضله قلبی) و چاقی.

 

3- اثرات بر جنین:

 نوشیدن الکل در حاملگی باعث سندروم جنین الکلی شامل ناهنجاری صورت،وزن پایین،ضریب هوشی پایین و بیش فعالی می شود.

خانم حامله باید از نوشیدن حتی مقدار کم الکل در حاملگی خودداری کند.

 

اختلالات عصبی- روانی ناشی از مصرف الکل:

این اختلالات عبارتند از:

1- مسمومیت غیر عادی:

علاوه بر مستی ممکن است دو سندروم دیگر در الکلی های افراطی دیده شود شامل:

 

الف) خلاء حافظه:

 عبارت است از فقدان حافظه در مورد حوادث روی داده در طی مدت زمان مسمومیت. این حمله بعد از یک مورد افراط در افرادی روی می دهد که عادت به سو استفاده از الکل دارند.

تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل

ب) مستی پاتولوژیک:

تغییر رفتار معمولا بصورت تهاجمی که چند دقیقه بعد از دریافت الکل به مقداری که معمولا باعث مستی نمی شود،روی می دهد.

 

2- عارضه محرومیت (دلیریوم ترمنس):

نشانه های محرومیت از الکل پس از افت سطح خونی الکل در شب در هنگام بیداری بروز می کنند.

اولین و شایع ترین تظاهر لرزش حاد در دست ها و پاها و تنه است به گونه ای که فرد قادر به نشستن و ثابت نگه داشتن یک فنجان در دست نیست.سایر علائم شامل کاهش هوشیاری، توهم وهذیان، تعریق،طپش قلب،افزایش فشار خون،اتساع مردمک ها و بی خوابی شدید است.

 

3- اختلالات تغذیه ای و توکسیک:

منجر به کمبود ویتامین B(تیامین) در بدن می شود که کمبود تیامین خود باعث سندروم فراموشی با اختلال در حافظه اخیر می شود.

 

4- اختلالات روانی وابسته:

این اختلالات شامل موارد زیر هستند:

الف) اختلال افسردگی

ب) علائم اضطرابی که به ویژه در فواصل محرومیت روی می دهد.

ج) رفتار خودکشی و خود آزاری عمدی که در افراد الکلی بیش از سایر افراد همسن است.نسبت مصرف کنندگان الکل که نهایتا خود را می کشند تقریبا بین 6 تا 20% است.

د) حسادت پاتولوژیک: یک نوع سوء ظن هذیانی در مورد خیانت و عدم وفاداری همسر

ه) اختلال عملکرد جنسی که شایع بوده و اغلب بصورت اختلال نعوظ یا انزال دیررس است.

و) توهمات الکلی که یک حالت نادر است که توهمات شنوایی و صداهای تهدید آمیز در هوشیاری کامل به گوش می رسند و گاهی بیمار با صداهای بلند با صداها بحث می کند.

 کند.

  

اثرات الکل بر ارگان هاي مختلف بدن

 

اثرات الکل بر ارگان هاي مختلف بدن

واکنش بدن افراد به ميزان الکل دريافتي مي تواند بسيار متفاوت باشد. سن، جنس، نژاد، وزن بدن، وضعيت سلامت جسمي و مصرف داروها از عواملي هستند که تعيين مي کنند که چه ميزان از الکل مي تواند باعث ايجاد علائم مصرف در افراد مختلف گردد.

 

اثر بر مغز

مصرف مقادير بيشتر الکل مي تواند باعث از دست دادن هوشياري و اشکال در تنفس (به دليل تاثير بر مرکز تنفس در مغز) گردد. اگر ميزان الکل به بيش از چهار برابر حد مجاز در خون برسد، ممکن است فرد به کما برود و تنفس او متوقف گردد. براي اکثر افراد رسيدن الکل به پنج برابر حد مجاز در خون مي تواند باعث مرگ شود.

  

اثر بر قلب

نوشيدن مقادير زياد الکل در يک نوبت و يا در درازمدت باعث بروز مشکلات قلبي نظير کارديوميوپاتي (افتادگي و تضعيف عضلات قلب)، آريتمي (ضربان غيرطبيعي قلبي)، حمله قلبي و افزايش فشار خون مي گردد.

  

اثر بر کبد

نوشيدن بيش از حد الکل بار زيادي را به کبد تحميل مي نمايد، زيرا الکل پس از ورود به خون بايد از طريق کبد پاکسازي شود. هر چه ميزان نوشيدن الکل بيشتر باشد، ممکن است آسيب بيشتري به کبد وارد گردد. اين آسيب  ها شامل ايجاد کبد چرب، هپاتيت (يرقان) الکلي، تغيير بافت کبد به صورت فيبروز و سيروز کبدي (مرگ سلول هاي کبدي و کوچک شدن کبد) مي باشند.

  

اثر بر لوزالمعده

الکل باعث مي شود که لوزالمعده موادي سمي توليد کند که مي توانند باعث التهاب و تورم لوزالمعده

(Pancreatitis) گردند که اگر به صورت حاد اتفاق بيافتد مي تواند تهديدکننده حيات باشد.

   تضعيف سيستم ايمني

نوشيدن دراز مدت الکل باعث تضعيف سيستم ايمني و بالا رفتن خطر ابتلا به بيماري هاي مختلف و سرطان مي گردد. افراد الکلي بيشتر به بيماري هايي نظير ذات الريه و سل مبتلا مي شوند که ناشي از تضعيف سيستم ايمني ايشان مي باشد. نوشيدن مقادير زياد الکل در يک نوبت هم سيستم ايمني را تا 24 ساعت تضعيف مي کند و خطر ابتلا به سرماخوردگي و ساير عفونت ها را افزايش مي دهد.

تحقیق در مورد مضرات مصرف الکل

 

علائم ترك الكل

چنانچه فردی پس از مصرف طولانی و زیاد الكل، ناگهان آن را قطع كند و یا مقدار مصرف آن را كاهش دهد دچار علایم ترك می‌گردد. این علایم عبارتند از:

‌‌●تعریق

‌‌●افزایش ضربان قلب

‌‌●لرزش شدید دستها

‌‌●بی‌خوابی

‌‌●تهوع و استفراغ

‌‌●توهمات شنوایی و بینایی (شنیدن صداها یا دیدن چیزهایی كه وجود ندارد)

‌‌●هیجانات شدید

‌‌●اضطراب

‌‌●تشنج

مصرف الکل در ایران

بعد از انقلاب اسلامی ایران، تولید و مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیرقانونی و جزو اقلام قاچاق اعلام شد. مطابق مواد ۷۰۲ و ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی، تولید و فروش مسکرات و مشروبات الکلی برای تمامی آحاد جامعه اعم از مسلمان یا اقلیت‌های مذهبی ممنوع و غیرقانونی اعلام شد.در ایران افراد مستی که موجب سلب امنیت اجتماعی و فردی دیگران شوند، در دفعهٔ اول و دوم ۸۰ ضربه شلاق حد دارند و برای بار سوم اعدام می‌شوند. البته این قانون تبصره‌هایی نیز دارد.

 

نتایج تحقیقات  اخیر در مورد مصرف مشروبات الکلی

جوانانی که الکل می نوشند، در معرض خطر مرگ قرار دارند

پژوهشی جديد که روی مصرف کنندگان نوشابه های الکلی در بريتانيا انجام گرفته، نشان می دهد که هر چه ميزان مصرف الکل در جوانان بيشتر شود، احتمال مرگ نيز بالا می رود.

بر اساس نتايج اين پژوهش که در نشريه “برتيش مديکال” آمده است، حتی کسانی که الکل را در حد متوسط مصرف می کنند، نسبت به کسانی که اصلا الکل نمی نوشند، بيشتر احتمال دارد که در نتيجه ابتلا به سرطان های مختلف مانند سرطان کبد و يا در اثر تصادفات و خشونت ها، جان خود را از دست بدهند.

در گذشته نتايج تحقيقاتی منتشر شد که نشان می داد مصرف الکل در حد متعادل، سبب پيشگيری از بيماری های قلبی می شود.ولی پژوهش اخير نشان می دهد که نتايج مثبت مصرف متعادل الکل تنها در مردان و پس از سن 35 سالگی ديده می شود.

منابع:

سایت ویکی پدیا

سایت تبیان

سایت بیتوته

باشگاه خبرنگاران جوان

«قانون و مجازات شرب خمر». پایگاه خبری افکارنیوز. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۱۷.

 

 

 


 

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید