تحقیق در مورد معایب اقتصاد متکی به خام فروشی نفت چیست

تحقیق در مورد معایب اقتصاد متکی به خام فروشی نفت چیست

تحقیق در مورد معایب اقتصاد متکی به خام فروشی نفت چیست


حتحقیق ورد و pdf معایب اقتصاد متکی به نفت خام

فایل آماده word و pdf این تحقیق


تحقیق کامل در مورد مزایا و معایب اقتصادی طلای سیاه نفت


پاورپوینت درس 10 آمادگی دفاعی دهم پدافند غیر عامل

فعالیت3 صفحه 129 امادگی دفاعی دهم درس 10 پدافند غیر عامل


مقدمه:

رشد اقتصادی هر کشور، دلالت بر افزایش تولید یا درآمد سرانه ملی دارد. اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند، می‌توان گفت که در آن کشور، رشد اقتصادی اتفاق افتاده است.

منابع نفتی موجود در ایــران ودیگر کشورهای نفت خیز محدود می باشد،با روند فزاینده استخراج نفت و گاز در جهان ، تنها ۸۰ سال دیگر منابع نفتی جهت استخراج در زمین موجود می باشد.

 

اقتصاد متکی به نفت سایر کشورها

به طور دقیق تر می توان نشان داد که از بین بیش از ده کشور بزرگ تولیدکننده نفت تنها نروژ که دارای ساختار سیاسی و تاریخی کاملا متفاوتی با بقیه کشورها است و البته توانسته است به شیوه ای متفاوت و معقول درآمد های نفتی را مدیریت کند و رشد اقتصادی مناسبی را تجربه کرده و بقیه کشورها عموما با مسائل مهمی در این رابطه مواجه بوده اند.

صورت مسئله نشان می دهد که سرازیر شدن درآمد متوسط سالیانه بیست و پنج تا سی میلیارد دلار به اقتصاد کشور نتوانسته است رشد مناسبی را به دنبال داشته باشد وحتی موجب تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد ایران گردیده است.

کسب درآمدهای حاصل از صادرات بی‌رویه نفت و افزایش قیمت نفت باعث بروز بیماری هلندی در این کشورها می‌شود و در دهه ۷۰ میلادی نیز برخی کشورها از جمله انگلستان و ایران با این پدیده مواجه شدند.

با گفتگوی گروهی معایب اقتصاد متکی به خام فروشی نفت را بررسی کنید

در اینجا چند نمونه از معایب اقتصاد متکی به نفت را ذکر می کنیم:

  1. درآمد متکی به نفت خام ، فرصت و فکر کردن به سایر حوزه ها را محدود می کند و نیازی نیست که از منابع دیگر و متکی بر پتانسیل داخلی کاری در جهت منافع کشور انجام شود.
  2. درآمد متکی به نفت و خام فروشی ، یعنی مالیاتی در کار نیست که صرف ابادانی و مشارکت همگانی شود.
  3. خام فروشی در وهله اول شاید بصرفه باشد ولی موقعی که فرآورده های آن را با 10 برابر قیمت ارز بری وارد کشور شود ، مصیبتی برای اقتصاد می شود.
  4. وقتی اقتصاد کشور کاملا متکی بر نفت خام باشد، جوانان و افراد مستعد کشور دیگر انگیزه ای برای ورود به کارآفرینی و ایجاد فرصت شغلی ندارند .
  5. متکی بودن به نفت، فرار مغزها و ناکامی افراد نخبه در کشور را به همراه دارد.
  6. متکی بودن به نفت ، یعنی بیش از 5 میلیون کارمند دولتی که منتظر فروش نفت خام هستند.
  7. اقتصاد متکی به نفت ، فساد و رانت خواری های بزرگ در پی دارد.

  8. اگر وابستگی روزمره به نفت وجود داشته باشد همیشه با افزایش یا کاهش قیمت نفت دچار آسیب می شویم.  یعنی اگر قیمت نفت بالا برود با افزایش واردات مواجه می شویم که موجب آسیب به تولید می شود و اگر قیمت نفت پایین بیاید باعث کاهش بودجه عمرانی خواهد شد و دولت قادر به پرداخت بدهی خود به پیمانکاران نخواهد بود که این موضوع پیامدهای خود را بدنبال خواهد داشت.
  9. کشورهای نفت‌خیز در طول سال‌ها، فرهنگ نهادی خاصی را شکل داده‌اند؛ دولت‌ها قدرتمند و ثروتمند شده‌اند و جامعه ضعیف شده است.
  10. خام فروشی یعنی واردات بیشتر کالا و فراورده های نفت خام و این یعنی نابود شدن تدریجی صنایع تبدیلی و کارخانجات کشور.

 

تحقیق در مورد معایب اقتصاد متکی به خام فروشی نفت چیست

خام فروشی در اسلام

اقتصاد متکی به فروش گاز و نفت خام که در حقیقت خام فروشی است بر خلاف آموزه‌های اسلام است.

توصیه اسلام این است که این مواد خام در کشور فرآوری شده و به سرمایه تبدیل شود و در مرحله بعد همین سرمایه را مجدداً به سرمایه‌های دیگری تبدیل کنیم.( آیت الله جوادی آملی)

قرآن کریم از ملتی که جیبش خالی باشد به «فقیر» تعبیر می‌کند، معنای فقیر غیر از فاقد و گداست، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است؛ یعنی قرآن کریم می‌فرماید اگر می‌خواهید ستون فقرات جامعه سالم باشد باید اقتصاد جامعه سالم باشد.

 

حضرت امیرالمومنین(ع) فرمود :  

کشوری که آب و زمین دارد و باز محتاج دیگری است از رحمت خدا به دور است لذا باید در اداره کشور و در مدیریت کلان اقتصادی کشور به توان داخلی توجه بیشتری شود.

راهکارهایی برای برون رفت:

  • توسعه زیر ساخت های کشاوزی کشور ، طوری که از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن حرکت کنیم.
  • توسعه صنایع مادر کشور، همچون صنعت نساجی و پوشاک، صنعت سیمان، صنایع پالایشگاهی و تبدیل کننده های مواد خام به مواد بارزش صنعتی ، همچون دوده که یکی از مهمترین مواد لاستیک سازی و سایر کارخانجات هست.
  • توسعه بسترهای گردشگری کشور : ایران با غنای تاریخی جزء 10 کشور برتر دنیاست ولی سهم ناچیز و در حقیقت صفر از این منابع ارزی دارد.
  • اتکا به توان علمی و دانشگاهی کشور و حمایت از نخبگان برای ارزش آفرینی در داخل کشور
  • حمایت از کسب و کارهای جدید در کشورو بهاء دادن به شرکت های دانش بنیان

  • تنظیم سیستم مالیاتی دقیق و حساب شده که از فرار مالیاتی که سالانه بیش از 5000 هزار میلیار تومان هست جلوگیری شود.
  • درآمدهای نفتی باید کلا و به تدریج از جریان بودجه جاری کشور خارج شود و از آن به عنوان درآمدی ملی برای سرمایه گذاری استفاده کرد تا بتوان برای نسل های فعلی و آتی سرمایه گذاری کرد.

سبک زندگی تحمل خطرات و سختی های زمان جنگ را توصیف کنید

درباره چگونگی جذب آموزش و اعزام نیروهای بسیجی در دوران دفاع مقدس تحقیق کنید

 

پاورپوینت نفت به انگلیسی با ترجمه فارسی

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

  1. توسط Mahmoud saneipour

    با سلام گزارش مفیدی بود ، بعضی از نقد ها وبیانیه ها ، شعار است واز مناط های فنی وتحلیل های لازم بر خوردار نیست ، بین حلقات یک زنجیره تولید وعرضه ، بجای اینکه یک اتصال فنی ، مدیریتی ، سیستمی ، خبرگی و… قرارگیرد ، دلال ها قراردارند ، ، پس زنجیره ناقص وبعضاً ناقض هستند وضد اقتصاد صحیح وقابل قبول عمل میکنند ، حجم وکثرت این مداخله گرهای زیاد که در وحدت ضد نظام عمل میکند ، وحدت رونق تولید وجهش تولید ونظیر این انتظارات را ممکن نمی سازد ، ریشه های این فقدان ها در 300 مقاله از من آمده است ، خبره میان رشته ای ، محمود صانعی پور

  2. توسط masterdoc

    خیلی ممنون از طرح نظرات . ایرادات و نقدهای شما کاملا منطقی و بجا است . مطمئنا هر نظریه و مقاله و پژوهشی خالی از اشتباه و نقد نیست.

  3. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید