تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس

تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس،تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس پنجم،تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس  ششم

تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس


تحقیق کامل 13 ابان قابل ویرایش و  آماده چاپ  pdf و word

تحقیق در مورد زکریای راضی


مقدمه:

دانش آموز قشری از جامعه است که در سال‌های آینده بدنه اصلی کشور را تشکیل خواهد داد.

بها و ارزش دادن به نوجوانانی که در آینده تصمیم گیران اصلی این مرز و بوم خواهند شد وظیفه اصلی بزرگسالان است. سیزده آبان روز دانش‌آموز و روز مبارزه با استکبار در ایران است.

روز 13 آبان که به خاطر رشادت‌های نوجوانان در سال 57 به روز دانش آموز مشهور است تنها قطره‌ای از حضور موثر این نوجوانان در سرنوشت سرزمینمان است.

تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس

برخی از وقایع مهم این روز عبارتند از:

تبعید امام خمینی در سال ۱۳۴۳ش به خاطر اعتراض به حکومت پهلوی، کشتار دانش‌آموزان معترض توسط رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ش و تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸ش. در سالگرد این روز، راهپیمایی و مراسم بزرگداشت برگزار می‌شود.


شرح حادثه 13 آبان ماه

در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دانش‌آموزان تهرانی به نشانه اعتراض در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند، هدف تیراندازی مأموران دولت جعفر شریف‌امامی قرار گرفته و شهید شدند.

در این اعتراض که با همیاری قشرهای دیگری از مردم نیز همراه بود، با شروع شلیک گاز اشک‌آور و سپس گلوله، ۱ دانش‌آموز شهید شد و ۳ نفر دیگر مجروح شدند.


علت نام گذاری روز دانش آموز

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ جمعی از دانش آموزان مدارس پایتخت طی بیانیه‌ای اعلام کردند:

ما دانش آموزان ایرانی روز شنبه سیزدهم آبان ۱۳۵۷ را به عنوان روز دانش آموز اعلام نموده و قصد داریم هر ساله با یاد شهیدان جنبش دانش آموزی در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم.

به منظور گرامی‌داشت این روز، ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شده‌است.


۱۳ آبان چه روزی است؟ و چرا روز دانش آموز نامیده شد؟

روز 13 آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.

  • تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343،
  • کشتار دانش آموزان 13 آبان 1357 که روز دانش‌آموز نام گرفت
  •  و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358

عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند و به همین دلیل این روز «روز ملی مبارزه با استکبار» نامیده می‌شود.

هویت هر سه رخداد، مبارزه با استکبار و عوامل آن است

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343

در 13 آبان 1343 امام خمینی توسط مأموران حکومت شاه بازداشت و پس از انتقال از قم به تهران، به ترکیه تبعید شدند.

این تبعید در پی اعتراض امام به سیاست های حکومت پهلوی و از جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون به وقوع پیوست.

تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس

امام 9 روز پیش از تبعید، در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) در منزلشان برگزار شد، با ایراد نطقی جنایات و مفاسد کاپیتولاسیون را تشریح کردند.

امام در سپیده دم 13 آبان توسط یک گروه از مأموران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی ـ رئیس ساواک تهران ـ بازداشت شدند و هنوز آفتاب از افق سرنزده بوده که با یک فروند هواپیمای نظامی از فرودگاه مهرآباد به ترکیه تبعید شدند. تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس 

اطلاعیه کوتاه ساواک که از رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها انتشار یافت، چنین بود:

«طبق اطلاع موثق و شواهد و دلائل کافی چون رویه آقای خمینی و تحریکات مشارالیه علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور تشخیص داده شد، لذا در تاریخ 13 آبان 1343 از ایران تبعید گردید.»

در پی تبعید امام خمینی علیرغم فضای خفقان، موجی از اعتراض ‌ها به صورت تظاهرات در بازار تهران، تعطیلی طولانی دروس حوزه‌‌ ها و ارسال طومارها و نامه ‌ها به سازمان های بین‌المللی و مراجع تقلید جلوه‌ گر شد.

آیت‌الله حاج مصطفی خمینی نیز در روز تبعید امام بازداشت و زندانی شد و پس از چندی در 13 دی 1343 به ترکیه نزد پدر تبعید شد.

دوران تبعید امام به ترکیه بسیار سخت و شکننده بود.

امام حتی از پوشیدن لباس روحانیت منع شده بودند.

محل اقامت اولیه امام هتل بلوار پالاس آنکارا بود. اما فردای آن روز برای مخفی‌ نگاهداشتن محل اقامت، امام را به محلی واقع در خیابان آتاترک منتقل کردند.

چند روز بعد (21 آبان 1343) برای منزوی‌ تر ساختن ایشان و قطع هرگونه ارتباط، محل تبعید را به شهر بورسا واقع در 46 کیلومتری غرب آنکارا انتقال دادند.

در این مدت امکان هرگونه اقدام سیاسی از امام خمینی سلب شده و ایشان تحت مراقبت مستقیم مأمورین اعزامی ایران و نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشتند.

امام خمینی جمعاً 11 ماه در ترکیه به سر بردند، سپس ساواک با هماهنگی دولت ترکیه ایشان را در 13 مهر 1344 به عراق تبعید کردند.

تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس

ایشان به مدت 13 سال تحت نظارت توأم با فشار رژیم بعثی عراق بودند.

در بحبوحه انقلاب اسلامی، و در نتیجه افزایش اختناق رژیم بغداد امام خمینی تصمیم به خروج از عراق و عزیمت به کویت گرفتند اما کویت تحت فشار شاه، از پذیرش امام و هیئت همراه امتناع ورزید در نتیجه امام خمینی در مهر 1357 راهی فرانسه شدندو در «نوفل لوشاتو» در حومه پاریس اقامت گزیدند.

امام طی 4 ماه اقامت خود در فرانسه انقلاب اسلامی را تا مراحل پیروزی هدایت کردند و سپس در 12 بهمن 1357 به کشور بازگشتند.

امام در طول هجرت 14 ساله خود به روشنگری افکار عمومی ایران و جهان نسبت به ماهیت حکومت شاه پرداخته و زمینه انقلاب مردمی و سقوط رژیم پهلوی را فراهم ساختند.

به همین دلیل نقطه شروع دوره هجرت یعنی 13 آبان 1343 و همچنین نقطه پایان آن یعنی 12 بهمن 1357 به عنوان «یوم‌الله» شناخته شده است.

اعتصابات و تظاهرات گسترده از مهر تا آبان ۱۳۵۷ و نقش دانش آموزان

پس از فاجعه خونین ۱۷شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی، رژیم درصدد برآمد تا با انجام برخی اصلاحات و اقدامات از خشم مردم بکاهد اما برای اصلاحات دیگر دیر شده بود و حتی اقدامات آنها جز به عقب نشینی دولت در مقابل خواست های مردم منجر نشد.

با بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و حوزه ها، زنگ خطر برای رژیم به صدا درآمد، چرا که آنها مبارزه منسجم تری را علیه رژیم آغاز کردند.

 

هم زمان با این اقدامات، موج اعتصاب نیز شروع شد.

همچنین با هجرت امام خمینی(ره) از نجف به پاریس در مهر ۱۳۵۷ خورشیدی روند تحولات چهره روشن تری به خود گرفت؛

زیرا برخلاف تصور رژیم که می پنداشت با سفر امام(ره) به فرانسه نام و افکارش محو خواهد شد، ایشان در مرکز توجه مطبوعات و محافل سیاسی جهان قرار گرفت و او توانست صدای انقلاب را از قلب اروپا به گوش جهانیان برساند.

این گونه بود که نهضت اسلامی در آستانه یک سلسله تحولات جدید و سرنوشت ساز قرار گرفت و موج اعتصابات نیز شدت یافت.

در همین اوضاع، دانشجویان برخی از دانشگاه ها نیز خواسته های سیاسی خود را اعلام کردند و در پی آن استادان نیز به پشتیبانی آنها و در اعتراض به بازداشت دانشجویان پیشگام حرکت در آموزش عالی شدند.

این اعتصاب و اعتراض در موسسات آموزشی، اعلام خطری بزرگ برای نظام حاکم به شمار می رفت تا اینکه در صبح ۱۳ آبان ۱۳۵۷خورشیدی گروهی از دانش آموزان به نشانه اعتراض به رژیم پهلوی مدارس را تعطیل کردند و در محوطه دانشگاه تهران اجتماع کردند. اقشار مردم و دیگر دانشجویان رفته رفته به این اعتراض پیوستند.

ساعت ۱۱ صبح، ماموران، ‌ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان جمعیت پرتاب کردند اما، اجتماع کنندگان صدای خود را بلندتر کردند بنابراین دستگاه‌های وابسته به رژیم که همه یا بسیاری از آن‌ها تربیت شده و دستور گرفته از آمریکایی ها بودند به دانش‌آموزان رحم نکردند و این اعتراض را مانند دیگر اعتراض ها به شدت سرکوب کردند به طوری که این حادثه تلخ موجب به خاک و خون کشیدن ۵۶تَن از تجمع کنندگان و صدها زخمی دیگر شد.

این جنایت به وسیله دولت آشتی ملی یعنی دولت شریف امامی صورت گرفت.

در حقیقت حادثه ۱۳ آبان ۱۳۵۷ پس از حادثه ۱۷ شهریور آن سال، دومین جنایت دولت شریف امامی به شمار می رفت در حالی که عمر سیاسی این دولت از ۷۰ روز تجاوز نمی‌کرد.

ابعاد حادثه دانشگاه به حدی بود که وقتی در برنامه اخبار شبانگاهی گزارش تیراندازی مستقیم سربازان به طرف دانش‌آموزان از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد، وزیر علوم بلافاصله استعفا داد و فردای آن روز کابینه شریف امامی نیز سقوط کرد.تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس 

به مناسبت گرامیداشت کشتار دانش آموزان، جمعی از دانش آموزهای مدارس پایتخت در ۱۶ بهمن ۱۳۵۷خورشیدی در بیانیه‌ ای اعلام کردند:

ما دانش آموزهای ایرانی روز شنبه ۱۳ سیزدهم آبان ۱۳۵۷ را به عنوان روز دانش آموز اعلام می نماییم و قصد داریم هر ساله با یاد شهیدان جنبش دانش آموزی در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم. از آن روز به بعد ۱۳ آبان به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شد.

تسخیر لانه جاسوسی ـ روز مبارزه با استکبار جهانی 13 آبان 1358

در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند.

دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و … گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.

تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس

در هنگام تسخیر سفارت، آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزارت و غارت‌های خود شدند ولی پس از تسخیر سفارت به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت.

به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند.

امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛

از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و …، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست.

اما پس از بی‌ثمر ماندن، آنها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛

از جمله قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و… که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است.


پیام روز سیزدهم آبان

یوم اللّه سیزده آبان، یادآور حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان عزیزمان است. این روز باشکوه بدین سبب روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطره فرزندان دلیر انقلاب برای همیشه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی برای تمام دانش آموزان در سراسر گیتی باشد که با ابرقدرت های چپاول گر به مبارزه بی امان بپردازند و عزّت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند.

روز سیزدهم آبان به همه مستضعفان جهان آموخت که بر ضد مستکبران قیام کنند و حقوق از دست رفته خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند.

پیام روز سیزدهم آبان به مسلمانان این است که:

تنها در برابر پروردگار جهانیان و مکتب توحید به نماز بایستند و فقط در پیش گاه خدا به کرنش بنشینند و تا همیشه زمان در برابر ظلم و زورگویی ابرقدرت ها سرتسلیم فرود نیاورند.

بدون شک دانش آموزان همان گونه که در پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری آن نقش بسزایی داشتند.

در تثبیت و تداوم آن دارای نقش محوری هستند، آنها پس از انقلاب ‌در طول جنگ تحمیلی برای دفاع از کیان اسلام جنگیدند به طوری که که بیش از ۵۵۰ هزار دانش آموز بسیجی در جنگ شرکت کردند و بیش از ۳۶هزار تَن شهید و ۲ هزار و ۸۵۳ تَن مفقود الاثر و جانباز و ۲ هزار و ۴۳۳تَن آزاده را در این راه تقدیم دفاع از وطن کردند.

بنابراین باید گفت حضور دانش آموزان و فداکاری های آنها در روزهای منتهی به انقلاب و جنگ تحمیلی توطئه دشمنان را خنثی کرد.

از این رو توجه جدی به دانش آموزان و فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت همه جانبه‌ آنان تضمینی برای پیشرفت انقلاب اسلامی و تحقق اهداف آن است و بدون همراهی آنان دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی امکان پذیر نخواهد بود. تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش اموز کلاس 


آثار استکبار

استکبار، صفتی است که در مقام عمل، به مسیری تبدیل می شود که مستکبران آن را می پیمایند. پذیرش و پیمودن این مفهوم، همراه خود آثار و نتایجی دارد که در رهنمودهای بزرگان جامعه مدنظر بوده است.

از دیدگاه امام خمینی رحمه الله می توان آثار استکبار را این گونه برشمرد:

محرومیت از تمدن، تبعیض و بی عدالتی، وابستگی اقتصادی، ایجاد تفرقه، پایمال شدن حق مظلومان، استعمار فکری و فرهنگی، دگرگون شدن شخصیت فکری ملت ها و در یک کلام، به وجود آمدن وابستگی کشور در تمامی زمینه ها به مستکبران عالم.

این نتایجی است که معمولاً از طرف قدرت طلبان و برتری جویان پدیدار می شود.

این گروه، تهذیب نفس نمی کنند و دچار خودخواهی و مقام پرستی هستند. به همین دلیل، از مقام آدمی، به موجودی با اخلاق حیوانی تبدیل می شوند.


مطالب دیگر:

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

  1. توسط علی رضا

    عالللللللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی ممنونم

  2. توسط masterdoc

    ممنون

  3. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید