راه های انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت

راه هاي انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت

راه هاي انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت

راه های انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت :چنان که پیشتر گفته شد، تکرار یا مرور ذهنی موجب نگهداري مطالب درحافظه کوتاه مدت می شود. افزون بر این، تکرارو مرور ذهنی به انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت نیز کمک می کند.

 براي مثال،وقتی که ما شماره تلفنی را از روي دفتر تلفن نگاه می کنیم می توانیم آن را بی درنگمورد استفاده قرار دهیم، اما بعد آن را به سرعت از یاد می بریم. حال اگر آن شماره را یک ساعت بعد مورد استفاده قرار دهیم، باید آن را با صداي بلند یا به آرامی براي مدتی تکرار کنیم تا ورود حافظه دراز مدت بشود.


تکرار اطلاعات

تکرار اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت نه تنها آن اطلاعات را در این حافظه نگه می دارد، بلکه به انتقال آن به حافظه دراز مدت کمک می کند. بنابر آنچه گفته شد، یکی از راه هاي انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت تکرار آن مطالب است.

 لازم به ذکر است که گرچه تکرار یا مرور ذهنی به انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت کمکمی کند، اما این فرایند از سایر فرایندها در انتقال اطلاعات کم اثرتر است.

 حتی در میان نظریه پردازان یادگیري بر سر اینکه تکرار به تنهایی و بدون ربط دادن مطالب جدید یا مطالب قبلا آموخته شده می تواند موجب اندوزش اطلاعات در حافظه دراز مدت باشد یا نه اختلاف نظر وجود دارد(ارمرود 1995 ). عامل مهم انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت ایجاد نوعی تداعی یا رابطه بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبلی موجود در حافظه دراز مدت است.

به سخن دیگر، باید بین اطلاعات جدید و اطلاعات قدیم نوعی رابطه معنی دار برقرار گردد.آنچه به ذخیره ساي یک مطلب در حافظه دراز مدت کمک می کند معنی آن است نه شکل ظاهري اش .

 براي مثال اگر شخصی در فهرستی از کلماتی که قبلا دیده کلمه قرمز را حفظ کرده باشد، ممکن است در یادآوري بعدي کلمه”سرخ” را به زبان آورد.

 کوتاه سخن اینکه، تکرار و مرور ذهنی اطلاعات سبب نگهداري آن ها در حافظه کوتاه مدت می شود ولی براي اینکه این اطلاعات وارد حافظه دراز مدت شوند بهتر است علاوه بر تکرار آن ها را دسته بندي و سازمان دهی کرد و با اطلاعاتی که از قبل در حافظه دراز مدت موجودند ربط داد.راه های انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت


اقسام حافظه دراز مدت

بنا به تعریفی که قبلا دیدیم، تغییر شکل اطلاعات جدید براي جایگزینی آن ها در حافظه را رمز گردانی یا به رمز درآوردن می نامند. اطلاعات براي ذخیره سازي در حافظه دراز مدت به سه صورت عمده زیر رمزگردانی می شوند:

  1. حافظه رویدادي
  2. حافظه معنایی
  3. حافظه روندي

حافظه رویدادي

منظور از حافظه رویدادي خاطرات ما از تجارب شخصی خودمان است.”نوعی فیلم ذهنی از آنچه دیده و یا شنیده ایم”.(اسلاوین، 1991 ،ص 138 ). به سخن دیگر، حافظه رویدادي شامل اتفاقاتی است که در زندگی ما رخ داده و به زمان ومکان خاصی وابسته اند.

براي نمونه وقتی به یاد می آوریم که در میهمانی شب گذشته چه کسان تازه اي را ملاقات کردیم یا در آخرین روز جمعه اي که به کوه رفتیم چه منظره هاي تازه اي را دیدیم. خاطرات رویدادهاي ویژه را به یاد می آوریم.

اگر کسی از ما بپرسد که در آخرین جمعه ي که به کوه رفتیم چه منظره هاي تازه اي را دیدیم، ما عموما صحنه هاي آن روز تعطیل را در کوهستان پیش خود مجسم می کنیم و به یاد می آوریم که چه چیزهایی را دیده ایم. بنابراین،تصاویرذهنی در حافظه رویدادي نقش مهمی ایفا می کنند. همچنین سرنخ ها یا نشانه هاي مربوط به زمان و مکان به ما کمک می کنند تا اطلاعات را از این بخش حافظه بازیابیم.

راه های انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت

حافظه معنایی

در حافظه معنایی چنان که از نامش بر می آید، معانی ذخیره می شوند.به عنوان نمونه وقی که ما جمله اي را در یک کتاب می خوانیم، معنی آم را حفظ می کنیم، نه کلمات یا ویژگی هاي دستوري آن جمله را. اطلاعات موجود در حافظه معنایی عموما به صورت گزاره(نهاد یا فاعل)  و طرحواره ذخیره می شوند.


گزاره کوچکترین واحد اطلاعاتی است و می توان آن را درست یا غلط نامید. این گفته که ” علی کتاب تازه را خرید” شامل دو گزاره است:

  1. علی کتاب را خرید.
  2. کتاب تازه است.

گزاره ها براي بازنماي یا معرفی واج هاي کوچک معنی مناسب اند، اما زمانی که بازنمایی مجموعه هاي بزرگ تري از دانش سازمان یافته مورد نظر است گزاره ها چندان کارساز نیستند. براي مجموعه هاي بزرگ دانش، به عوض گزاره ها از طرحواره استفاده می شود.

طرحواره یک ساختار انتزاعی است که معرف اطلاعات ذخیره شده در حافظه است. ” انتزاعی است از آن جهت که اطلاعات مربوط به موارد یا مثال هاي متعدد یک چیز را خلاصه می کند، و ساختارمند است از آن جهت که اطلاعات مربوط به موارد یا مثال هاي متعدد ي چیز را خلاصه می کند.

 ساختارمند است از آن جهت که نشان می دهد چگونه اجزاي اطلاعاتی آن به هم مربوط اند”(بایلر و اسنومن، 1993 ،ص 388 ).

سیفرت( 1991) می گوید طرحواره ها هدایت کننده عملیات پردازش خبر هستند.راه های انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت

مثالی از طرحواره

به عنوان نمونه او می گوید وقتی که وارد یک فروشگاه بزرگ می شوید” طرحواره خرید کردن” در شما فعال می شود.این کار به شما امکان می دهد تا رفتار فروشندگان را تفسیر کنید، معنی برچسب قیمت هارا بر اجناس بفهمید و اعمال صندوق ار برایتان قابل درك باشد. رفتار و اشیاي موجود در فروشگاه با رفتار و اشیاي طرحواره خیالی شما براي فروشگاه مقایسه می شوند و اگر این دو به اندازه کافی شبیه به هم باشند تعامل در فروشگاه آسان می شود.

اطلاعاتی که وارد حافظه می شوند و با یکی از طرحواره هاي یادگیرنده همخوان هستند به سادگی آموخته و نگهداري می شوند، زیرا اطلاعات جدید از برکت همین همخوانی معنی دار می شوند.

مندلر می گوید قصه هایی که از سال هاي نخست زندگی براي کودکان گفته می شوند همه داراي یک ساختار طرحواره اي هستند. از جمله اینکه همه این داستان ها با جمله اي شبیه به این شروع می شوند: ” روزي بود و روزگاري.” همچنین جمله پایانی همه این قصه ها”از آن پس سال ها به خوبی و خوشی با هم زندگی کردند” است.

علاوه بر این ، معمولا اين قصه ها از دو سنخ قهرمان خوب و بد تشکیل می شوند که خوب ها مطابق با هنجار هاي جامعه و بدها  برخلاف هنجارهاي جامعه عمل می کنند و آخر سر خوب ها پیروز می شوند و بدها شکست می خورند.

دیاگرام طرحواره موضوعی

حافظه روندي

حافظه مربوط به چگونگی انجام امور به ویژه فعالیت فعالیت هاي فیزیکی یا جسمانی مانند بازي هاي ورزشی را حافظه روندي یا روشی می نامند. اسلاوین ( 2007 )می گوید این نوع حافظه ظاهرا در یک روشته زوج محرك- پاسخ ذخیره می شوند.” به عنوان نمونه ، اگر ما مدتی طولانی دوچرخه سواري نکرده باشیم ، به محض اینکه شروع به این کار بکنیم، محرك ها پاسخ ها را فرا می خوانند.

وقتی که دوچرخه به سمت چپ خم می شود(یک محرك)ما به طور غریزي وزن خود را به سمت راست می دهیم تا تعادل مان را حفظ نماییم (پاسخ) “(ص 141 ) به همین سبب است که هرچند یک عمل بیشتر تکرارشود حالت خودکا بیشتري به خود می گیرد. به طور خلاصه حافظه روندي به دانستن چگونه انجام دادن یک عمل گفته می شود.


راه های انتقال اطلاعات

تمامی مطالب مرتبط با حافظه و فراخوانی و سطوح پردازش را می توانید از لینک های زیر ببنید:

kelasedarsi.ir

 

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید