فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

پاورپوینت درس هفدهم مطالعات اجتماعی پایه ی نهم

طرح پروژه های آماده تفکر

فعّالیت

1- فرهنگ چیست؟

فرهنگ را ادوارد تایلور (۱۹۱۷-۱۸۳۲)، مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات

و هرچه که فرد بهعنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند. هر منطقه از هر کشوری می‌تواند

فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ به وسیله آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود.

فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

برداشت خود را از واژهٔ فرهنگ بنویسید و به نوبت در کلاس بخوانید. معلم نکات مشترک را روی تخته بنویسد.

فرهنگ، به طور كلّی، به یك مفهوم تشریحی، به معنای گنجینه­ ا­ی انباشته از آفرینندگی بشر است: كتابها، نقّاشیها، بناها و مانند آن، و نیز دانش هماهنگ كردن خود با محیط، انسانی یا طبیعی، [همچنین] زبان، رسوم و نظام آداب، فضائل اخلاقی، دین و احكام شایست و ناشایست كه با گذشت روزگاران پدید آمده است.

 

پس از پایان درس، یکبار دیگر نوشتهٔ خودتان و نکات روی تخته را مرور کنید و بگویید برای تکمیل توضیح فرهنگ، چه نکات دیگری را اضافه می کنید.

در نشست و برخاست چه آدابی را رعایت کند، چگونه به مهمان ها سلام و تعارف کند، در موقع خمیازه کشیدن دست را جلوی دهانش بگیرد یا پاهایش را جلوی افراد بزرگ تر دراز نکند و موقع غذا خوردن، دهانش صدا ندهد.چگونه در مراسم مختلف، مثل جشن ها یا عزاداری ها شرکت کند و چه بپوشد و چگونه رفتار کند.

 

فعّالیت

4- فرض کنید کودکی از هر نوع ارتباط با آدم های دیگر محروم باشد و فقط نیازهای زیستی ٭ اش برطرف شود تا زنده بماند به نظر شما این کودک چه ویژگی هایی خواهد داشت؟

همچین کودکی تودار است ،نحوه ی آداب و معاشرت را نمی دادند ،در هنگام روبه رو شدن با دیگران سلام نمی گوید به بزرگترها احترام نمی گذارد.با دیگران نمیتواند ارتباط برقرار کند،برای زندگی خود نمی تواند برنامه ریزی کند یا تصمیم بگیرد همیشه از مردم دوری می کند.در نتیجه آینده خوبی ندارد و همیشه در طول زندگیش با شکست روبه رو است..

 

5-با توجه به تصاویر این دو صفحه، معنای هریک از نمادها و رفتارهای نمادین را بیان کنید.

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

فعالیت

6-درباره نمادها و هنجارهای مربوط به سلام و احوالپرسی و تعارفات در چند منطقه کشور متفاوت پر سوجو کنید و نتیجه را در کلاس بیان کنید.

ایران

اگر در جمعی هستید، با کسی که از شما فاصله دارد از دور سلام و احوالپرسی نکنید.اگر هم شخصی چنین کاری کرد و به شما از راه دور سلام کرد، تنها به تکان دادن سر و یا دست بالا بردن در آن لحظه اکتفا کنید و سپس به سمت شخص بروید و مودبانه احوالپرسی کنید.

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

نیوزلند

سلام و احوالپرسی در قبایل مائوری نیوزلند رسمی جالب و بامزه است که به آن «Hongi» می‌گویند. رسم قبایل مائوری نیوزلند به این ترتیب است که دو نفر وقتی به هم می‌رسند پیشانی و بینی‌ها را به هم می‌چسبانند و چشم‌ها را می‌بندند.

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

ژاپن

رسم سلام و احوالپرسی در کشور ژاپن تعظیم کردن، دست دادن و در آغوش کشیدن یکدیگر است.

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

تبت (واقع در چین): بیرون آوردن زبان

این سنت به قرن نهم و به داستان شاه تبتی لنگ دارما (Lang Darma) اشاره دارد که  به رفتارهای شیطانی و داشتن زبانی سیاه رنگ معروف بوده است. مردم این منطقه همچنان از طریق بیرون آوردن زبان با یکدیگر سلام و احوالپرسی می‌کنند.

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

فعّالیت

گفت وگو کنید

7- هر یک از هنجارهای زیر مبتنی بر کدام ارزش ها و عقاید است؟ توضیح دهید.

الف) برخی نانواها، شب های جمعه یک یا چند تنور نان خود را به صورت رایگان و صلواتی به مردم می دهند.

ارزش اسلامی و اعتقادات دینی

 

ب) مردها در هنگام ورود به خانهٔ دیگران با صدای بلند «یا الله»می گویند. ارزش اسلامی و عرفی و دینی

 

 ج) افراد در موقع دیدن کودک«ماشاء الله»می گویند. عقیده اسلامی و عرفی

فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

8-  همهٔ ارز شها و هنجارها مفید و خوب نیستند. برای مثال ممکن است در یک گروه دوستان یک مدل نامناسب لباس به هنجار تبدیل شود یا در بین عده ای فال گیری رواج پیدا کند یا یک گروه عادت کنند تیم ورزشی رقیب را با نام های زشت خطاب کنند یا در بعضی خانواده ها خودنمایی و خرید اسباب و اثاثیهٔ گران قیمت متداول شود. آیا پیروی کورکورانه از همهٔ هنجارها درست است؟ ملاک تشخیص درست و مفید بودن ارز شها و هنجارها چیست؟  نخیر- ملاک تشخیص درست و مفید بودن ارز شها و هنجارها عقاید و باورها – قانون است

 

9- عوامل مختلفی می توانند نمادها، ارزش ها و هنجارهای یک جامعه را تغییر دهند و در فرهنگ آن جامعه تغییر و دگرگونی پدید آورند. دربارهٔ این عوامل و چگونگی تأثیر آنها بر فرهنگ گف توگو کنید و مثال هایی بیاورید.

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

10 – کاربرگهٔ شمارهٔ ( ١٣) را انجام دهید.

کاربرگ شماره ی 13

لایه های فرهنگ

متن زیر دربارهٔ روستای خان آباد نوشته شده است. خان آباد (محمدیه) روستایی کوهستانی در بخش جنوبی استان مرکزی و در 35 کیلومتری غرب شهرستان خمین است و حدود 500 نفر جمعیت دارد. متن زیر را بخوانید و چند مورد از نمادها، هنجارها، ارزش ها و عقاید مردم این روستا را از متن استخراج و دسته بندی کنید و در جدولی بنویسید.

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

محصولات دیگر:

فعالیت درس پانزده مطالعات اجتماعی نهم

تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

  1. توسط امیررضا

    سپاس فراوان از نویسنده محترم اقای محمد طاها و همینطور از سایت کلاس درسی یا همان KD

  2. توسط سجاد شافعی

    ممنون از محبت شما.

  3. توسط Trnm

    عالی بود، دمتون گرم .هیچ سایتی اینقدر کامل نبود🤘👏

  4. توسط علی زاهدی اصل

    ممنون…نظر لطف شماست…بازم سر بزنید*

  5. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید