فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

 

نمونه عکس فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

پاورپوینت درس پنجم مطالعات اجتماعی پایه ی هشتم

طرح پروژه های آماده تفکر

فعّالیت

1- متن زیر را بخوانید و درباره آن گفت وگوکنید:

٭ کدام یک از این خصوصیات، در شما وجود دارد؟

هیجان طلبی- میل به تجربه کردن و استقلال طلبی یا شک و تردید

 

٭ آیا این خصوصیات، مسائلی هم برای شما ایجاد کرده است؟ چطور؟

بله استقلال طلبی در برخی مواقع باعث شده است تا دچار تنش هایی با والدین و افراد دیگر بشوم

فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

٭ شما با این خصوصیات یا مسائلی که پیش آمده چگونه برخورد می کنید؟

سعی میکنم.سعی میکنم عاقلانه برخورد رفتار کرده و تصمیمات صحیح اتخاذ کنم

 

٭ راه حل منطقی و درست برخورد با هر یک از آنها چیست ؟

برنامه ریزی مناسب با مشورت افراد آگاه و  موفق – توجه به نصیحتهای والدین

 

فعّالیت

 

2- هر یک از شما فکر کنید و پاسخ ها را روی برگه کاغذ بنویسید.

الف) چه هدف هایی برای زندگی خود دارید؟ سه هدف کوتاه مدت (یعنی هدفی که در یکی دو سال آینده می خواهید به آن برسید) و سه هدف بلندمدت (برای آیندهٔ دورتر) خود را بنویسید.

 

اهداف کوتاه مدت : گرفتن نمرات خوب در پایان ترم – قبولی در آخر سال – خرید لپ تاپ یا تبلت آموزش خوشنویسی و زبان انگلیسی و مراحل مقدماتی کامپیوتر تا یکی دو سال آینده

 

اهداف بلند مدت : رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد نظر – داشتن یک شرکت و یا کارخانه داشتن یک شغل مناسب و دلخواه –خرید یک خانه مسکونی – انجام یک ازدواج موفق.

 

ب) آیا هدفهایی که برای خودتان در نظر گرفته اید قابل دسترسی هستند؟ چگونه میتوان به این خواسته ها و هدفها رسید؟

بله، اهدافی که در نظر گرفته‌ام منطقی هستند؛ بنابراین با تلاش و کوشش و درس خواندن و همچنین از دست ندادن امید، قابل دسترسی خواهند بود.

 

پ) چه کسانی میتوانند در رسیدن شما به این هدفها کمکتان کنند؟ (به طور مستقیم یا غیرمستقیم) 

  • بطور مستقیم : والدین – خواهر و برادر بزرگتر – مربیان و معلمان ومشاور مدرسه و مشاوره با افراد موفق و با مهارت در هر یک از این کارها .
  • بطور غیر مستقیم :شناسایی استعدادها و توانایی خود – اعتماد به نفس و اعتماد کامل و توکل به خداوند .

فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

فعّالیت

 

3- الف) ماجرای حامد را بخوانید و به سلیقهٔ خود کامل و در کلاس تعریف کنید. مجسم کنید و حدس بزنید پیامدهای این ماجرا چه می تواند باشد؟

الف: برای هر دو خانواده مشکلاتی پیش می آید،ماند بردن بهرام به بیمارستان و در صورت نیاز عکس برداری از نواحی شکسته .در این میان ،خانوادۀ حامد باید خانوادۀ بهرامی را همراهی کند و همگی علاوه بر صرف وقت و هزینه،نگرانی های زیادی هم متحمل می شوند.

 

ب) چه مشکلاتی برای خانواده حامد و چه دردسرهایی برای خانواده بهرام به وجود می آید؟

ب : خانواده بهرام : نگرانی از وضعیت نامعلوم آینده بهرام – هزینه بیمارستان و رفت و آمد خانواده و از کار و زندگی افتادنشان خانواده حامد که ازیکطرف نگران وضعیت بهرام بودند و از طرفی نگران بدنام شدن حامد در محله

فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

پ) به نظر شما حامد از چه را ههای دیگری می توانست عصبانیت خود را به طور صحیح ابراز کند؟

با دوستش صحبت کند و به بگویدکه هنگام پرتاب توپ مراقب باشند تامزاحمتی برای حامد ایجاد نشود.

 

4- گفت وگو کنید: در هنگام عصبانیت چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟ آیا فرد در هنگام عصبانیت می تواند خوب فکر کند؟ چرا؟

در هنگام عصبانیت تغییرات جسمی،همچون گرفتگی عضلات، قرمز شدن و گر گرفتگی افزایش فشار خون، درد قفسه سینه و تعریق بیش از حد روی می دهد. خیر. فرد در هنگام عصبانیت نمی تواند خوب فکر کند چون در آن لحظه دارای احساسات هیجانی شدید است.

 

فعّالیت

 

5- یکی از سخنان گوهربارپیامبراکرم بزرگوار را دربارهٔ غلبهٔ بر خشم، انتخاب کنید. آن را با خط خوش بنویسید و تزیین کنید و سپس به دیوار منزل یا کلاس نصب نمایید.

اجملوا فی طلب الدنیا فإن کلا میسر لما خلق له.

در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید، زیرا به هر کس هر چه قسمت اوست می‌رسد.

 

6-  کاربرگه شمارهٔ (3) راه های ابراز صحیح خشم را در کلاس اجرا کنید.

فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

کاربرگۀ شمارۀ 3 مقابله با خشم

همفکری کنید و بگویید در هر یک از موقعیت های زیر افراد باید چه روش یا روش هایی برای مقابله با خشم انتخاب کنند و به کار ببرند.

 

 موقعيت (1)

پدر زهره به او و خواهرش قول داده بود که پنجشنبه آنها را به اتفاق دو نفر از دوستانشان به سینما ببرد ولی آن روز به قول خود عمل نکرد و به خانه تلفن زد و گفت که کاری برایش پیش آمده است. زهره و خواهرش عصبانی شدند و… .

آنها باید چه رفتاری از خود بروز بدهند؟

بهتر است با درک شرایط موجود و با آرامش کامل علت را از پدر پرس و جو کنند و منتظر فرصت مناسب باشند

 

موقعيت (2)

حمیده موضوعی را به یکی از دوستانش می گوید و از او میخواهد به دیگران نگوید، اما چند روز بعد متوجه میشود

چند نفر از هم کلاسی هایش موضوع را میدانند. او عصبانی می شود و… .

حمیده چه واکنشی باید داشته باشد؟

باید با حفظ خونسردی و با آرامش به دوستش بگوید که کاراشتباهی انجام داده و اکنون از دست او ناراحت است

فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

موقعيت (3)

رضا و خواهرش یک رایانهٔ مشترک دارند. رضا مشغول کار با رایانه بود اما یک دفعه بدون آنکه بخواهد چند مورد از پرونده های  (فایل) مهمی را که خواهرش ذخیره کرده بود پاک کرد.

خواهر رضا بسیار عصبانی شد. رضا چه کار باید بکند؟

با قبول اشتباه خود معذرت خواهی کند و قول دهد در مرتب کردن فایلها به او کمک کند و اشتباه خود را جبران کند

 

موقعيت ( 4) 

شهرام از نانوایی محل، نان گرفته و در حال رفتن به خانه است. در همسایگی خانهٔ شهرام، پسری

زندگی می کندکه چند سال از او بزرگ تر است و اغلب حالت خشمگین و پرخاشگر دارد. همچنین

معمولا دیگران را مسخره و تحریک به دعوا می کند و بهان های هم برای دعوا، پیش می کشد.

شهرام از کنار او رد می شود تا به خانه برود اما آن پسر جلویش را می گیرد و شروع به فحش

دادن می کند. شهرام با متانت به راهش ادامه میدهد اما باز مورد توهین قرار می گیرد.

شهرام چه رفتاری باید داشته باشد؟

سعی کند تا از او دور شده و به محض رسیدن به خانه پدر و مادرش را مطلع کند تا با والدین او صحبت کنند

 

فعّالیت

فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

گفت وگو کنید:

 

7- آیا فردی که مشکلاتی در زندگی دارد، عاقلانه است به موادّ مخدّر پناه ببرد؟ چرا؟

خیر،مواد مخدّر نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه آسیب های شدیدی بر جسم و روان افراد وارد کرده و مشکلات افراد را دو چندان می کند.

 

8- در سال های قبل مطالبی دربارهٔ مهارت «نه گفتن»آموختید. توضیح دهید منظور از این مهارت چیست؟

نه گفتن و رد کردن موارد نامناسب و آسیب رسان، یعنی استوار و محکم در برابر خواسته های نادرست و اشتباه دیگران قدرت نه گفتن داشته باشیم.

 

9- علل گرایش افراد به موادّ مخدّر کدام اند؟ راه حل درست برخورد با هریک از آنها چیست؟

کنجکاوی،نشناختن توانایی های خودشکست های جزئی در زندگی،اعتیاد در میان یکی از اعضای خانواده،مهارت «نه گفتن».با افزایش آگاهی و جمع آوری اطلاعات دربارۀ آثار مخرب و زیان بار اعتیاد،می توان بر این افکار و اوضاع نابسامان غلبه کرده و برای رهایی از آنها،راه های بهتری را انتخاب کرد.

 

فعّالیت

 

10- با توجه به مطالبی که در این صفحات خواندید و دانسته های قبلی خود، به طور گروهی، پیامدهای مصرف موادّ مخدّر را در زندگی یک فرد، روی کاغذ فهرست کنید و به معلم هید.

 بدهیکلی -کثیفی وآشفتگی – بیماریهای دهان و دندان- عفونت دستگاه تنفسی فوقانی-

اختلالات پوستی اختلالات عصبی وشناختی-اختلالات خواب وهذیان گویی –

تهوع -یبوست-مشکلات شغلی و تحصیلی – تداخل دارویی – خشونت درخانواده –

طلاق- کاهش درآمدو فقر- بیکفایتی درانجام وظایف خانوادگی – غفلت ازفرزندان –

ضعف پایبندی به اصول اخلاقی ومذهبی- بی خانمانی و بیکاری- انواع جرائم مثل سرقت

فعالیت درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم

11- چرا بیشتر کشورها با قاچاقچیان و مصر ف کنندگان موادّ مخدّر مبارزه می کنند؟

زیرا قاچاق و مصرف مواد مخدر موجب از بین رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی جامعه می شود و آسیب های جبران ناپذیری به نیروی کار جوان جامعه وارد می کند

 

تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی

فعالیت درس چهارم مطالعات اجتماعی هشتم

مطالب دیگر:

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید