فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

نمونه عکس فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

پاورپوینت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی پایه ی هفتم

طرح پروژه های آماده تفکر

فعّالیت

1- همفکری کنید و روی یک کاغذ بنویسید مردم در چه فعّالیت های (در منزل، شهر، روستا، مدرسه و…) از آب استفاده می کنند؟ فهرست خود را در کلاس بخوانید.

شستن ظرف و لباس، آبیاری گل ها و درختان ،آشامیدن،پخت و پز،استحمام،تولید برق،کولر…

 

فعّالیت

2- به شکل چرخه ( گردش ) آب درطبیعت توجّه کنید ومقابل اعداد 1 تا 5، هر مرحله را توضیح دهید.

  1. تبخیر آب دریا بر اثر تابش نورخورشید
  2. تشکیل ابر از بخار آب بر اثر متراکم شدن
  3. ریزش باران از ابرها و فرود آمدن بر زمین
  4. جاری شدن باران بر روی زمین یا زیر زمین
  5. ریختن آبها به داخل دریاچه ها و برکه ها یا فرو رفتن در زمین (آبهای زیرزمینی)

فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

فعّالیت

3- میانگین بارش سالانۀ٭ کشور ما حدود 230 میلی متر است. روی نمودار مقابل این میانگین را با برخی از کشو رهای همسایه مقایسه کنید. چه نتیجه ای می گیرید؟

نمونه عکس فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

ایران از نظر بارش بعد از ترکیه ،پاکستان،جمهوری آذربایجان و افغانستان است

فعّالیت

4- کاربرگۀ شمارۀ(11) نقشۀ پراکندگی رود های ایران را در کلاس کامل کنید.

نمونه عکس فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

روی نقشه  نام رودهایی را که با شماره مشخص شده بنویسید.

 نام دریاچه ها را بنویسید.

 نام باتلاقی که زاینده رود به آن می ریزد چیست؟ گاو خونی

 دریاچه ها و دریاها و مسیر رودها را با مداد آبی رنگ کنید.

 کدام یک از رودها و دریاچه هایی که نام بردید،خشک یا بسیارکم آب شده اند؟ پرس و جو کنید و بنویسید. سیمینه رو،زاینده رود

5–  اگر به شما بگویند چرا با آنکه کشور ایران از شمال و جنوب به دریا های بزرگی راه دارد با مشکل کمبود آب مواجه است، شما چه پاسخی می دهید؟

کوه‌های البرز مانع بادهای مرطوب به نواحی داخلی کشور می شوند و از میزان بارندگی در داخل کشور کم می‌شود. نواحی مرکزی هم به دلیل تابش زیاد نور خورشید گرم می‌شود و امکان تشکیل ابر و بارندگی در زمین این نواحی کم است.

فعّالیت

7- با یکی از سالمندان خانواده یا فامیل طبق کاربرگۀ شمارۀ ( 12) مصاحبه کنید و نتیجه را در کلاس بخوانید.

کاربرگۀ شمارۀ ( 12 ) مصاحبه دربارۀ مصرف آب مصاحبهٔ من با خانم / آقای محمد نادری دربارهٔ مصرف آب در زمان گذشته.

سؤال: آیا وقتی هم سن من بودید به راحتی به آب دسترسی داشتید؟ چطور؟

پاسخ نخیر خانم و بچه های ما از چشمه آب و ظرف هاو لباسهایشان را سرچشمه می شستند مدتی بعد از آن هم خودمان چاه زدیم و از آب چاه استفاده می کردیم

 

سؤال: وقتی جوان بودید، مصرف آب در خانهٔ شما چه فرقی با امروز داشت؟

پاسخ: مصرف آب خیلی کم بود چون به اندازه کافی آب نداشتیم و همیشه دردسترس نبود ظرفها را پر میکردیم به اندازه آشامیدن و دست شستن وبعد از تمام شدن دوباره فردای همان روز از چشمه آب می آوردیم

 

سؤال: آیا شما در خانه تان حمام و دوش داشتید؟

پاسخ:نخیر بعضا یک کتری آب میگذاشتیم روی اتش واز آن برای شستن سر استفاده میکردیم و برای حمام هم حمام های بیرون می رفتیم

فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

سؤال: آیا شما در خانه تان آب گرم داشتید؟ آب را چطور گرم می کردید؟

پاسخ نخیر آب را در داخل کتری روی آتش گرم میکردیم یا یک کتری بزرگ میگذاشیم روی بخاری زغالی و گرم میشد

 

سؤال: لباس هایتان را چطور می شستید؟

پاسخ: خانمها در رودخانه ها با دست میشستند

 

سؤال: آیا در زمان شما، مردم از صرفه جویی در آب یا قطع آب یا کمبود آب حرف می زدند؟ چرا؟

پاسخ: نخیر چون آن موقع جمیعت و مصرف این همه زیاد نبود

 

فعّالیت

همفکری کنید و کاربرگۀ شمارۀ (13 ) « دربارۀ مصرف صحیح آب» را در کلاس انجام دهید.

کاربرگۀ شمارۀ ( ١٣) پیشنهاد دربارۀ مصرف آب به طور گروهی دربارهٔ هریک از این موارد پیشنهاد یا پیشنهاداتی بدهید که آب کمتر مصرف شود.

نمونه عکس فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

نمونه عکس فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

9- اگر 10 دقیقه زمان دوش گرفتن در حمام طول بکشد چند لیتر آب (معادل چند لیوان) مصرف می شود؟ حساب کنید.هر لیتر معادل چهار لیوان آب است.

800=4*200

لیتر200=20*10

10- اگر شعری دربارۀ آب می دانید، در کلاس بخوانید. آب را گل نکنیم از استاد سهراب سپهری

آب را گل نکنیم 

در فرودست انگار کفتری می خورد آب

 یا که در بیشه ای دور سیره ای پر می شوید 

یادر آبادی کوزه ای پر می گردد

آب را گل نکنیم 

شاید این آبروان 

می رود پای سپیدار تا فرو شوید اندوه دلی

 دست درویشی شاید نان خشکیده فروبرده در آب

 زن زیبایی آمد لب رود  

آب را گل نکنیم 

روی زیبا دو برابر شده است 

 چه گوارا این آب

 چه زلال این رود 

 مردم بالا دست چه صفایی دارند 

چشمه هاشان جوشان 

گاوهاشان شیر افشان باد

 من ندیدم ده شان

 بی گمان پای چپر هاشان جای پای خداست 

 مهتاب آنجا می کند روشن پهنای کلام 

 بی گمان در ده بالا دست ،چینه ها کوتاه است 

 مردمش میدانند که شقایق چه گلی است 

بی گمان آنجا آبی ،آبی است 

غنچه ای می شکفد اهل ده باخبرند 

چه دهی باید باشد کوچه باغش پر موسیقی باد 

مردمان سر رود آب را می فهمند گل نکردنش ، ما نیز

آب را گل نکنیم 

 

فعّالیت

11-به این تصویر دقت کنید و با همفکری یکدیگر بگویید خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد؟

ما انسان ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از گیاهان و میوه ها که وابستگی به خاک دارند تغذیه میکنیم و همچنین حیوانات نیز چه گیاه خوار و چه گوشت خوار به طور مستقیم و غیر مستقیم به خاک نیاز دارد پس نتیجه میگیریم خاک یک منبع مهم برای تامین تغذیه است خاک اساس هستی ،تولید وانبار مواد خام است وبدون داشتن خاک سالم حیات روی زمین امکان پذیر نخواهد بود 95 در غذای انسان مستقیم ویا غیرمستقیم از زمین حاصل

می شود .

 

فعالیت

 

2-  ده مورد از مواد غذایی را که در دو روز گذشته مصرف کرده اید بنویسید و در جدول علامت بزنید.

نمونه عکس فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی هفتم

محصولات دیگر:

فعالیت درس دوازدهم مطالعات اجتماعی هفتم

فعالیت درس سیزدهم مطالعات اجتماعی هفتم

 

تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

  1. توسط نیکان

    عالی بود

  2. توسط masterdoc

    تشکر

  3. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید