مزایای راه آهن برقی

مزایای راه آهن برقی

 مزایای راه آهن برقی:  براي راه آهن برقي مزايا و معايب مختلفي برشمرده مي شود كه براساس مقايسه نتايج فني و اقتصادي ناشي از اين مزايا و معايب در يك خط امكان برقي كردن خط بررسي مي شود.

از جمله اين مزايا و معايب عبارت است از:


  • لكوموتيوهاي برقي سريعترند:مزایای راه اهن برقی

البته سرعت قطار در يك شبكه تابع عوامل ديگري نيز مي باشد مانند :

  • الف- توانائي لكوموتيو
    ب- توانائي واگنها
    ج- سيستم سيگنالينگ
    د- وضعيت خط
    و- توانائي لكوموتيوران

اما با توجه به اينكه هريك از عوامل بكار رفته در توليد، انتقال و كنترل نيروي محركه قطار خود داري مشخصه هاي كاري هستند كه در نقاط كاري قطار كليه اين عوامل بايد در محدوده مشخصه كاري قابل قبول خود باشند، مي توان انتظار داشت كه لكوموتيوهاي برقي به علت نداشتن دو عامل مكانيكي (موتوراحتراقي و ژنراتور) كه تاثير محدود كننده بسياري در نقاط كاري مختلف (خصوصا از نظر آب و هوا وارتفاع) دارند بتوانند محدوده كاري بزرگتري را از نظر سرعت و قدرت پوشش دهند.


در لكوموتيو ديزل الكتريك، انرژي الكتريكي توسط يك واحد ديزل ژنراتور كوچك توليد مي شود در حاليكه در لكوموتيو برقي انرژي الكتريكي توسط مجموعه نيروگاههاي موجود در شبكه توليد مي شود كه با استفاده از محاسبات پخش بار اقتصادي مي توان هزينه توليد آن را روي حداقل مقدار نگه داشت، از طرف ديگر به علت حضور دائمي بارراه آهن برقي، اين بار بار پايه شبكه تلقي مي گردد كه باحداقل هزينه توليد مي شود (و نبايد آنرا با ساير انواع بار شبكه كه فقط ساعاتي از روز در شبكه حضور دارند مقايسه شوند).

مقاله انگلیسی همراه با ترجمه رانش صخره نیز می تواند برایتان جالب باشد


  • راه آهن برقي نسبت به ديزل الكتريك آلودگي كمتري ايجاد مي نمايد:

در كشش برقي الكتريسيته مورد نياز در نيروگاهها توليد مي شود، بنابراين بايد آلودگي توليد در يك نيروگاه با آلودگي توليد در ديزل ژنراتوريك لكوموتيو مقايسه شود. در نيروگاهها انرژي مكانيكي مي تواند توسط سوخت اتمي، انرژي ذخيره شده در آب پشت سدها، يا سوختهاي با آلودگي كمتر (مانند گاز طبيعي ) يا سوختهاي فسيلي پستتر (مانند مازوت) تامين مي شود. بنابراين در قسمت عمده نيروگاهها انرژي الكتريكي از سوختهاي با آلودگي بسيار كم (نسبت به گازوئيل) تامين مي شود و تنها سوخت با آلودگي زياد مازوت است كه عمدتا نيروگاههاي با سوخت مازوت در فواصل دور از شهرها و مراكز تجمع انساني قرار دارند.

[vip_data]

انرژي حاصل از احتراق گازوئيل به علت قيمت بالاي گازوئيل بسيار گرا نقيمت است، در حاليكه در نيروگاهها از سوختهاي پست و ارزان استفاده مي شود.”مزایای راه آهن برقی”


  • لكوموتيوهاي برقي به علت قابليت حمل قطارهاي سنگينتر و بار بيشتري را دارند:

البته توانائي حمل بار يك لكوموتيو به توانائي شروع به حركت لكوموتيو زير بار بستگي دارد كه خود تابع

  • الف-بار محوري
  • ب- و ضريب چسبندگي

است. بايد در نظر داشت كه در طول مسير قطار شرايط كار ثابت و يكنواخت نيست و قدرت كشش قطار بر حسب شرايط كاري كه در طول مسير با آن مواجه مي شود (از نظر شيب و فراز و تونلها و ساير عوملي كه باعث افت قدرت كشش لكوموتيو مي شود) انتخاب مي گردد، بنابراين به علت محدوديتهاي كمتر در مشخصه هاي كاري و عوامل كمتر (تقريبا صفر) كه منجر به افت قدرت مي شوند و نيز تحمل اضافه باربيشتر مي توان انتظار داشت كه در شرايط كاري متنوع عليرغم قدرت كمتر لكوموتيو برقي بتواند قطارهايي سنگينتري را بكشد.


  • لكو موتيوهاي برقي به علت توان بيشتر نسبت به ديزل الكتريك كاركرد بيشتري دارند :

 كاركرد يك لكوموتيو تابع توان خروجي و تكنولوژي آن دارد و در خطوط مسافري بصورت تن كيلو مترناخالص در هر روز براي هر لكوموتيو و در خطوط باري بصورت تن كيلو متر خالص در هر روز براي هر لكوموتيو بيان مي شود. به علت نياز كمتر لكوموتيوهاي برقي و نيز كشوئي بودن بسياري از قطعات كه منجربه كاهش زمان توقف قطار هنگام تعميرات مي شود، مي توان انتظار داشت كه اين لكوموتيوها كار كرد بيشتري در شبكه داشته باشند.

  • عدم محدوديت توان :

 از جمله مسائل محدود كننده توان در لكوموتيوهاي ديزل الكتريك، محدوديت  در ساخت ديزل و ژنراتورهاي با توان بالا و مناسب جهت نصب در لكوموتيو مي باشد .


  • راه آهن برقي نسبت به ديزل الكتريك ضريب اطمينان بيشتري دارد:  

البته بايد ضريب اطمينان براساس  حوادثي كه براي لكوموتيو و شبكه بالاسري پيش مي آيد مقايسه شود. زيرا در شرايط بد آب و هوائي خودشبكه بالا سري مي تواند باعث حادثه شود اما در مقابل مشكلات ايجاد شده در ديزل ژنراتور خود مي تواند منجر به كاهش ضريب ااطينان لكوموتيوهاي ديزل الكتريك شود.

  • راه آهن برقي نسبت به ديزل الكتريك هزينه بهره برداري كمتري دارد:  

به علت راندمان و كارائي بيشترلكوموتيوهاي برقي و نياز كمتر آنها به تعميرات هزينه بهره برداري راه آهن برقي كمتر از ديزل الكتريك خواهد بود.


به طور خلاصه برقي كردن راه آهن زمينه ساز شرايط زير است:

  1. جايگزيني سوخت گازوئيل لكوموتيوهاي ديزلي توسط سوخت ارزانتر (مانند مازوت) يا تميزتر(مانند گاز طبيعي) كه معمولا در نيروگاه ها استفاده مي شود.
  2. افزايش بهره وري در مسيرهاي كوهستاني، شيب و فرازهاي تند و تونل هاي طويل و شرايط مختلف جوي.
  3. كاهش هزينه بهره برداري و در نتيجه كاهش بهاي تمام شده حمل بار و مسافر.
  4. افزايش ضريب استفاده از سرمايه گذاري انجام شده (خصوصاً لكوموتيوها) به علت نياز به تعميرات دوره اي كمتر.
  5. كاهش آلودگيهاي زيست محيطي در سطح كلان (به علت جايگزيني سوخت).
  6. عدم نياز به گرم نگه داشتن موتورها در حالت توقف.
  7. افزايش سرعت متوسط حركت و افزايش ظرفيت خطوط را ه آهن.
  8. بهره اقتصادي بيشتر.“مزایای راه آهن برقی”مزایای مترو
[/vip_data]

اگر به دنبال ساختار قطارهای برقی می گردید این مقاله می تواند کارساز باشد

مقاله : نحوه یادآوری و فراموشی اظلاعات در حافظه

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید