نحوه یادآوری و فراموشی اظلاعات در حافظه

نحوه یادآوری و فراموشی اظلاعات در حافظه

یادآوری و فراموشی

نحوه یادآوری و فراموشی اظلاعات در حافظه: منظور از فراموشی عبارت است از ناتوانی ما در به یادآوری اطلاعات از حافظه دراز مدت. بسیاری از اطلاعاتی که ما فکر می کنیم فراموش کرده ایم هرگز به حافظه دراز مدت وارد نکرده ایم، یعنی آن ها را به درستی نیاموخته ایم. پس، یادگیری واقعی به اندوزش اطلاعات در حافظه دراز مدت و فراموشی واقعی به از بین رفتن اطلاعات از این حافظه گفته می شود. با وجود این، درمسیر انتقال اطلاعات هم از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت و هم از آنجا به حافظه دراز مدت حذف اطلاعات صورت می پذیردکه در زیر به آن ها اشاره می کنیم.


  • علت فراموشی اطلاعات از حافظه حسی:

 چنان که در بحث مربوط به حافظه حسی دیدیم، در هر لحظه اطلاعات زیادی وارد حافظه حسی ما می شوند که غالبآن ها مورداستفاده قرار نمی گیرند. از مجموعه اطلاعات فراوانی كه در هر لحظه به حافظه حسی وارد می شوند تنها آن اطلاعاتی که موردتوجه ما قرار می گیرند انتخاب می شوند و برای پردازش به بخشی های دیگر حافظه سپرده می شوند. بنابراین ، مهم ترین دلیل فراموشی اطلاعات از حافظه حسی بی توجهی است.

[vip_data]


  • علت فراموشی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت :نحوه یادآوری و فراموشی اظلاعات در حافظه

 از آنجایی که گنجایش حافظه کوتاه مدت محدود است به سرعت از اطلاعات پر می شود. وقتی که حافظه کوتاه مدت پر شد،برای اینکه اطلاعات تازه ای وارد آن بشوند اطلاعات قبلی باید از آن خارچ گردند. به این پدیده جانشینی می گویند. بنابراین،یک عامل مهم فراموشی یا حذف اطلاعات از حافظه کوتاه مدت جانشینی مطالب جدید با مطالب قدیمی است.

دیگر فراموشی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت حذف خود به خودی آن ها بر اثر گذشت زمان یا محو اثر است. این نظریه

به نظریه رد یاد یا رد حافظه شهرت دارد. طبق این نظریه اطلاعات ذخیره شده در حافظه کوتاه مدت را می توان ردها یا آثاری دانست که در طول زمان محو می شوند.


مقاله سطوح پردازش اطلاعات در حافظه می تواند به شما در بهتر فهمیدن این مقاله کمک کند.

علت فراموشی اطاعات از حافظه دراز مدت :

 روان شناسان عموما بر این عقیده اند که اطلاعات وارد شده به حافظه دراز مدتبه عکس حافظه های حسی و کوتاه مدت، هرگزازبین نمی روند و یا بودن شرایط مناسب همیشه قابل بازیابی(یادآوری)هستند. با وجود این صاحب نظران چندین علت را برای به یاد نیامدن اطلاعات از حافظه دراز مدت ذکر کرده اند که در زیر آن ها را توضیح می دهیم.نحوه یادآوری و فراموشی اظلاعات در حافظه


1.واپس کردن روان شناسان

دسته ای از روان شناسان که پیرو نظریه روان پویایی فروید هستند معتقدند که ما بعضی وقت ها به طور عمد، بعضی اطلاعات یاخاطرای را که نمی خواهیم به یادآوریم واپس می زنیم و به همین دلیل آن ها را فراموش می کنیم. بنابراین یکی از نظریه های مربوط به فراموشی اطلاعات از حافظه دراز مدت نظریه واپس زدن یا سرکوب  نام دارد. مفهوم واپس زدن یا سرکوب خاطرات که در نظریه روان پویایی فروید شهرت یافته است به ناتوانی انسان در یادآوری رویدادهای ناخوشایند یا امور وابسته به آن ها اشاره می کند.

به این نوع فراموشی اغلب فراموشی هیجانی می گویند. واپس زدن اطلاعات را می توان مشکل بازیابی به حساب آورد. طبق این نظر، به دلایلی نشانه های لازم برای شخص امکان پذیر سازد راه یادآوری را می گشاید و موانع یادآوری خاطرات را کنار می زند. روانکاوان یا تحلیل گران روانی روش تداعی آزاد- یعنی گفتن آنچه که به ذهن می رسد- را به همین منظور به کار می برند. شخص ممکن است در ضمن تداعی آزاد نشانه های بازیابی لازم را که به خاطرات فراموش شده می انجامد پیدا کند.

2.تداخل

روان شناسان نظریه دیگری را برای توجیه علت به یاد نیامدن اطلاعات از حافظه دراز مدت ذکر کرده اند که نظریه تداخل نام دارد. طبق این نظریه ، اطلاعات یاد گرفته شده با هم تداخل می کنند و در هم مخلوط می شوند و همین امر سبب به یاد نیامدن می شود. بعضی وقت ها اطلاعات تازه یادگرفته شده با اطلاعات قبلا آموخته شده تداخل می کنند و مانع یادآوری اطلاعات قبلی می شوند. به این نوع تداخل بازداری پس گستر می گویند. گاه اطلاعات قبلا آموخته شده سبب می شوند که ما نتوانیم اطلاعات تازه یادگرفته شده را به یاد آوریم. به این نوع تداخل بازداری پیش گستر می گویند.

3.مشکلات بازیابی

سومین و مهم ترین عاملی که روان شناسان برای به یاد نیامدن اطلاعات از حافظه دراز مدت ذکر کرده اند مشکلات بازیابی 5است. طبق این نظریه، آنچه به حافظه دراز مدت سپرده می شود هرگز از بین نمی رود و علت اینکه ما پاره ای از مطالب آموخته شده را نمی توانیم به یاد بیاوریم این است که در بازیابی آن ها ناتوانیم، و گرنه مططالب در حافظه ما موجود هستند. اگر نشانه ها یا سرنخ های بازیابی لازم را پیدا کنیم می توانیم اطلاعات فراموش شده را به یاد آوریم. این حالت دست مثل پرونده ای است که در بایگانی ذهن موجود است اما شماره آن را در دست نداریم. اگر شماره پرونده را در اختیار داشته باشیم به راحتی می توانیم آن را در بایگانی پیدا کنیم.

قیاس

به عنوان یک قیاس دیگر، کوشش برای پیدا کردن مطلبی از حافظه دراز مدت شبیه به پیدا کردن کتابی در یک کتابخانه بزرگ است. اگر ندانیم که کتاب مورد نظر با چه رمزی و در کجا قرار داده شده است نمی توانیم آن را پیدا کنیم، هر چند که که کتاب دلخواه ما در کتابخانه موجود باشد.شواهد دیگر حاکی از این مطلب که اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت هرگز فراموش نمی شوند از تجارب مربوط به خواب تلقینی(هیپنوتیسم) و روان درمانی به دست آمده است.

بعضی افراد در خواب تلقینی و در جلسات روان درمانی می توانسته اند خاطرات فراموش شده دوران کودکی خود را به یاد آورند.

پس اگر بپذیریم که اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت هرگز محو نمی شوند، باید نتیجه بگیریم که فراموشی به این علت دست می دهد که ما در لحظه ای که می خواهیم مطلبی را به یاد آوریم نشانه ها یا سرنخ های بازیابی لازم را در اختیار نداریم.نحوه یادآوری و فراموشی اظلاعات در حافظه


گنجایش حافظه بلند مدت[/vip_data]


آزمایشات روانشناسی

برای روشن شدن این مطلب، آزمایش را از کتاب زمینه روانشناسی تالیف اتکینسون و همکاران( 1983 ) ترجمه براهنی و همکاران ( ۱۳۹۲ )نقل می کنیم . در این آزمایشاز آزمودنی ها خواسته شد تا فهرستی طولانی از کلمات مختلف را حفظ کنند.

  • مثال:

بعضی از این کلمات نام حیوانات بودند، مانند”سگ” ،” گربه“، و بعضی نام ها میوه ها بودند، مانند” سیب” ،”پرتقال“، وبعضی دیگر نام اشیاء بودند. در زمان یادآوری، آزمودنی ها به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه از آن ها( گروه آزمایشی)

نشانه های بازیابی از قبیل حیوان ، میوه و غیره داده شد، و به گروه گواه این نشانه ها داده نشد. گروه آزمایشی از گروه گواه کلمات بیشتری را به یادآورند. در یک آزمون بعدی، وقتی که به هر دو گروه نشانه های بازیابی را دادند، تعداد کلمات به یاد آمده در دو گروه یکسان بود. بنابراین، اختلاف اولیه بین دو گروه در یادآوری کلمات به ناتوانی گروه گواه در بازیابی اطلاعات نسبت داده شد.


تمامی مطالب مرتبط با حافظه و فراخوانی و سطوح پردازش را می توانید از لینک های زیر ببنید:

kelasedarsi.ir

منبع: http://marifat.nashriyat.ir/node/381

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید