تحقیق در مورد جنگ های صلیبی

تحقیق در مورد جنگ های صلیبی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:

جنگ های صلیبی

تهیه و تنظیم:

نام دبیر:

 

تحقیق در مورد جنگ های صلیبی


تحقیق ورد و pdf جنگ های صلیبی

فایل آماده word و pdf این تحقیق


فهرست مطالب

جنگ های صلیبی. 1

مقدمه جنگ… 1

عبارت جنگ‌های صلیبی. 1

اولین جنگ صلیبی. 1

دومین جنگ صلیبی. 2

سومین جنگ صلیبی. 2

چهارمین جنگ صلیبی. 2

پنجمین جنگ صلیبی. 2

ششمین جنگ صلیبی. 2

هفتمین جنگ صلیبی. 3

هشتمین جنگ مذهبی. 3

نهمین جنگ صلیبی. 3

آثار جنگ‌های صلیبی. 3

لوت (عود) 3

شکر و ادویه. 3

بهداشت و طرز لباس پوشیدن. 4

پارچه‌های بسیار زیبا 4

قالیچه‌های ایرانی. 4

آلات موسیقی. 4

عینک… 5

سفر به بیت المقدس.. 5

سفر جنگجویان صلیبی. 5

دانش‌های ایرانیان و اعراب.. 5

جذام 5

جنگ های صلیبی

جنگ‌های صلیبی به سلسله‌ای از جنگ‌های مذهبی گفته می‌شود که به دعوت پاپ توسط شاهان و نجبای اروپایی داوطلب برای بازپس‌گیری سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان برافروخته شد.

مبارزان صلیبی یا به اختصار صلیبیان، مسیحیان کاتولیکی بودند که علیه مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس در قلمرو روم شرقی و در ابعاد کوچکتر با اسلاوها و بالتهای پگان، مغولها، و خوارج مسیحی می‌جنگیدند؛ گرچه در بازه‌هایی مسیحیان ارتدوکس با آنها متحد شده، علیه مسلمانان می‌جنگیدند. صلیبیان، توسط پاپ مورد تکریم قرار گرفته و آمرزیده می‌شدند.

تحقیق در مورد جنگ های صلیبی

 

تحقیق در مورد جنگ های صلیبی

مقدمه جنگ

صلیبیان در ابتدا با هدف بازپس‌گیری اورشلیم و سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان شروع به جنگ کردند و مبارزات آنها در حقیقت پاسخی بود به درخواست رهبران امپراتوری روم شرقی برای جلوگیری از پیشروی ترکان سلجوقی در آناتولی .

رقابت‌ها بین مراکز قدرت مسیحی و مسلمان گهگاه منجر به اتحاد بین جناحهای مذهبی در برابر مخالفان خود شد، مانند اتحاد مسیحیان با سلجوقیان روم در جنگ صلیبی یکم.

جنگ‌های هفتم، هشتم و نهم به پیروزی مملوک‌ها و حفصیان انجامید و جنگ نهم پایان‌بخش جنگ‌های صلیبی در خاورمیانه بود.

جنگ‌های صلیبی بسیاری طی قرون یازدهم و پانزدهم میلادی رخ دادند اما ۹ جنگ مهم و در خور توجه بودند که سعی در فتح بیت المقدس داشتند.

 

عبارت جنگ‌های صلیبی

عبارت جنگ‌های صلیبی برای توصیف مبارزاتی همزمان و پس از آن در قرن ۱۶ به کار می‌رودکه در خارج از شام به دلایل مختلف مذهبی، اقتصادی و سیاسی معمولاً علیه پگانها و خوارج مسیحی و افراد تکفیر شده انجام‌شد.

 

اولین جنگ صلیبی

 اولین جنگ صلیبی بین سال‌های ۱۰۹۶ تا ۱۰۹۹ میلادی به وقوع پیوست که در پی فراخوان و درخواست پاپ اوربان دوم برای کمک به مردم بیزانس بود.

 طی سه سال، جنگجویان مسیحی، بیت المقدس را فتح کرده و پیروزی خود را با غلبه بر خلافت فاطمیان، حین محاصره‌ی اورشلیم در سال ۱۰۹۹ میلادی، تکمیل کردند. جنگجویان مسیحی بعد از پیروزی، قلمرو بیت المقدس را بین خود تقسیم و بر آنها فرمانروایی کردند. سپس حکومت‌های «پادشاهی اورشلیم»، «منطقه‌ی شاهزاده‌نشین انطاکیه»، «شهر تریپولی» و «شهر اودسا (الرها)» را تشکیل دادند.

 

دومین جنگ صلیبی

دومین جنگ صلیبی بین سال‌های ۱۱۴۷ تا ۱۱۴۹ میلادی رخ داد که به‌خاطر باز پس‌گیری شهر اودسا از دست «خاندان زنگید» بود. در سال ۱۱۴۸ میلادی، مسیحیان نتوانستند دمشق را در زمان محاصره پس بگیرند. یک سال بعد، رهبران مسیحیان، بیت المقدس را بدون کسب پیروزی ترک کردند.

 

 سومین جنگ صلیبی

سومین جنگ صلیبی بین سال‌های ۱۱۸۹ تا ۱۱۹۲ میلادی بود که برای باز پس‌گیری اورشلیم از دستان صلاح‌الدین ایوبی، رهبر و سردار مسلمان خاندان ایوبیان به وقوع پیوست. این جنگ تقریبا موفقیت‌آمیز بود و مسیحیان توانستند طی آن، شهرهای «عکا» و «یافا» را پس بگیرند اما نتوانستند به هدف اصلی خود یعنی تسخیر اورشلیم دست یابند.

نقشه جنگ های صلیبی

 

چهارمین جنگ صلیبی

چهارمین جنگ صلیبی بین سال‌های ۱۲۰۲ تا ۱۲۰۴ میلادی با دستور پاپ اینوسنت سوم برای پس گرفتن اورشلیم آغاز شد. مسیحیان در راه بازگشت از بیت المقدس، به‌جای ونیز، توانستند شهر زادار را بگیرند. جنگ صلیبی چهارم هرگز به فتح اورشلیم منتهی نشد و بیشتر حول محور تصاحب تاج و تخت بیزانس می‌چرخید. این جنگ با محاصره‌ی قسطنطنیه در سال ۱۲۰۴ میلادی و شکل‌گیری امپراتوری لاتین پایان یافت.

 

تحقیق در مورد جنگ های صلیبی

پنجمین جنگ صلیبی

پنجمین جنگ صلیبی بین سال‌های ۱۲۱۷ تا ۱۲۲۱ میلادی به خواست پاپ هونوریوس سوم، جانشین پاپ اینوسنت سوم برای نبردی دوباره در اورشلیم اتفاق افتاد. این جنگ در مصر آغاز شد و تا سال ۱۲۱۹، مسیحیان شهر مهم دمیاط را گرفتند. در آن زمان، مصریان حاضر بودند تمامی شهرهای مقدس را تسلیم مسیحیان کنند؛ البته به شرط این‌که مسیحیان مصر را ترک کنند. اما آنان این شرط را با ایمان به موفقیت‌های خود رد کردند ولی در نهایت نتوانستند قاهره را فتح کنند و بدون هیچ دستاوردی مجبور به ترک مصر شدند.

 

ششمین جنگ صلیبی

ششمین جنگ صلیبی بین سال‌های ۱۲۲۸ تا ۱۲۲۹ میلادی بدون فتوای پاپ به وقوع پیوست. این جنگ به دستور «فردریش دوم، امپراتور مقدس روم» آغاز شد. او در آن زمان تکفیری بوده و از قوانین کلیسا پیروی نمی‌کرد؛ با این‌حال، رهبری جنگ صلیبی پنجم به دست او بود. پس از چندین نبرد کوچک، فردریش موفق به مذاکره با سلطان مصری از طایفه ایوبیان به نام الکامل محمد بن عادل شد.

طی این مذاکره، شهرهای اورشلیم، ناصره، سیدون، یافا و بیت‌اللحم در اختیار مسیحیان قرار گرفتند. در عوض، حکومت حرم شریف، مسجدالاقصی، قبةالصخره و قلعه‌های اردن در اختیار مسلمانان باقی ماند. قرار بود این مذاکره تا ۱۰ سال اعتبار داشته باشد و بعد از آن منقضی شود.

 

هفتمین جنگ صلیبی

هفتمین جنگ صلیبی بین سال‌های ۱۲۴۸ تا ۱۲۵۴ میلادی با از دست رفتن اورشلیم بعد از پایان اعتبار پیمان فردریش اتفاق افتاد. این جنگ با فرمان پادشاه فرانسه، لوئی نهم آغاز شد که با باز پس‌گیری دمیاط و شکست برای تسخیر قاهره پایان یافت. لوئی طی نبرد المنصوره دستگیر و با مبلغ هنگفتی به‌عنوان باج، آزاد شد. سپس لوئی چهار سال در قلمرو مسیحیان به سر برد و قبل از بازگشت به فرانسه، از ثروتش برای بازسازی نیروهای دفاعی و نیز اتخاذ تدابیر جنگی استفاده کرد.

 

هشتمین جنگ مذهبی

هشتمین جنگ مذهبی در سال ۱۲۷۰ میلادی، بار دیگر توسط لوئی نهم به وقوع پیوست. اما مسیحیان این‌بار جنگ را در تونس آغاز کردند. بعد از مدت کوتاهی که مسیحیان وارد این شهر شدند، بیماری منطقه را فرا گرفت و شاه لوئی یک ماه پس از آن جان باخت. برادر شاه، چارلز آنژو با خلیفه‌ی تونس برای ترک بدون‌خطر ارتشش از شهر مذاکره کرد.

 

نهمین جنگ صلیبی

نهمین جنگ صلیبی بین سال‌های ۱۲۷۱ تا ۱۲۷۲ و توسط شاهزاده ادوارد انگلستان در شهر عکا آغاز شد. ادوارد نتوانست اعتماد مسیحیان را برای شرکت در جنگ جلب کند و به‌خاطر شنیدن خبر بیماری پدرش، شاه هنری سوم، مجبور شد به انگلستان بازگردد.

 

آثار جنگ‌های صلیبی

لوت (عود)

شوالیه‌هایی که از جنگ‌های صلیبی در خاور میانه باز می‌‌گشتند، ره آوردهای فراوانی را از سرزمینهای عربی با خود به اروپا آوردند که یکی از این ره آوردها ساز عود می‌‌باشد. موسیقی نواخته شده با ساز عود، در دبار پادشاهان قرون وسطی محبوبیت خاصی به دست آورد. آهنگ‌های عود روی سیمهای پنج جفتی سازعود نواخته می‌‌شد.

تحقیق در مورد جنگ های صلیبی

شکر و ادویه

در اروپای قرون وسطی، از عسل برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنیها استفاده می‌‌کردند. صلیبیان نیشکر را به خانه بردند. قند و شکر به عنوان اشیاء گرانبها، در گنجینه‌ها نگهداری شد و فقط در مناسبتهای مخصوص مورد استفاده قرار می‌‌گرفت. صلیبیان همچنین ادویه جاتی مثل فلفل سیاه، دانه‌های خشخاش (تخم خشخاش)، سیر و همچنین میوه‌های خشک شده و لیمو را با خود به اروپا بردند. دولت شهر و نیز، در شمال ایتالیا، در زمینه واردات مواد غذایی جالب توجه و جدید از خاورمیانه شکوفایی خاصی پیدا کرده بود.

 

بهداشت و طرز لباس پوشیدن

صلیبیان همچنین روی زندگی ثروتمندان قرون وسطی اثر گذاشتند. در گرمای سرزمین مقدس، صلیبیان لباسهای سبک تر و گشادتر پوشیدند و دمپایی به پا کردند. در آب و هوای داغ خاورمیانه سربازان مجبور بودند بیشتر خود را بشویند، که این کار با استفاده از صابونها و عطرهای محلی صورت می‌‌گرفت. هنگامی که آنها به خانه‌های خودشان در اروپا بازگشتند، عادت حمام کردن را ادامه دادند. آرایش موهای اروپایی هم از آرایش موهای مسلمانان تأثیر گرفت.

 

پارچه‌های بسیار زیبا

پارچه‌های زیبای بافته در سرزمین‌های اسلامی، در اروپای قرون وسطی با استقبال عمومی روبه رو شد. پارچه‌های نخی نرم، مثل چیت و موصلی و تور بافته شده در غزه را، خانمهای اروپایی به‌عنوان مقنعه یا روبند ازکلاههای زیبایشان می‌‌آویختند. حریر گلدار و خوشرنگ دمشقی، پارچه پر طرفدار دیگری بود که صلیبیان از خاورمیانه به ارمغان می‌‌بردند. مسلمانان فرشها و قالیچه‌های رنگی می‌‌بافتند که صلیبیان با خود به کشورشان می‌‌بردند.

 

پارچه های سوغاتی جنگ های صلیبی

 

قالیچه‌های ایرانی

بعد از جنگهای صلیبی فرشها و قالیچه‌های ایرانی کف اتاقها ورودی مبلهای خانه‌های قرون وسطی را پوشاند. پیش از آن برای پوشش کف اتاقها از بوریا استفاده می‌‌شد.

 

آلات موسیقی

بعد از جنگهای صلیبی، ترویدورها، نغمه سرایان دربار از پادشاهان اروپای قرون وسطی، آوازهای خود را با نوای ساز عود Lute همراه ساختند. این ساز دارای پنج رشته سیم بود و از سرزمینهای اسلامی به اروپا برده شد.

 

عینک

صنعتگران مسلمان اطلاعاتی را که درباره اعضای بدن انسان داشتند، با تخصص شیشه سازان ترکیب کردند وانواع عدسی‌های طبی را برای عینک ساختند. صلیبیان از این تخصص برای ساخت عدسی استفاده کردند و در اوایل قرن چهاردهم، عینکهای مطالعه با عدسی‌های محدب در یک کارخانه در ونیز ساخته شد.

 

سفر به بیت المقدس

نخستین گروه از جنگجویان صلیبی از راه خشکی به اسرائیل سفر کردند. آنها از مجارستان عبور کرده و مستقیم از میان قسطنطنیه گذشتند و بعد به ارض مقدس (سرزمین فلسطین) پا گذاشتند. کشتیهای آنها استحکام لازم را نداشت و قادر به سفر دریایی نبودند. اما بعدا جنگجویان صلیبی از راه دریا و از طریق مدیترانه به بیت المقدس سفر کردند.

 

سفر جنگجویان صلیبی

سفر به سرزمین مقدس، چه از راه دریا چه از راه خشکی، طولانی و مخاطره آمیز بود. اولین گروه از جنگجویان صلیبی بعد از 3 سال به بیت المقدس رسیدند.

تحقیق در مورد جنگ های صلیبی

دانش‌های ایرانیان و اعراب

صلیبیان علوم اسلامی را در شمال اروپا منتشر ساختند علوم جدیدی را که صلیبیان با خود از شرق به اروپا بردند همه چیزرا از دریانوردی و فیزیک نور گرفته تا حسابداری و معماری، دستخوش تغییر ساخت. برای مثال، روش شمارش از 0 تا 9 (دستگاه دهدهی) که مسلمانان آن را از هندیان فرا گرفته بودند، در نتیجه جنگهای صلیبی به اروپا راه یافت. بطور وسیعی مورد استفاده قرار گرفت.

 

جذام

نتایج جنگهای صلیبی همیشه پر سود نبود. بیماریهایی مانند جذام، مرضی که روی پوست و اعصاب بیمار اثر نامطلوب می‌‌گذارد، به علت جنگ و عدم رعایت بهداشت شیوع پیدا کرد. این بیماری شکل ظاهری بیمار را تغییر می‌‌داد و افراد جذامی در جوامع قرون وسطی از جامعه طرد می‌‌شدند. جذامیان فقط مجاز بودند در «جذامی خانه ها» که در خارج از دیوارهای شهرها قرار داشتند، سکونت کنند. هنگامیکه افراد جذامی می‌‌خواستند از یک «جذامی خانه» به «جذامی خانه» دیگری بروند، مجبور بودند که با خود زنگ‌هایی را حمل کنند و مرتب آن را به صدا در آوردند تا بدینوسیله به دیگران اعلام خطر کنند که افراد مبتلا به جذام در حال عبور هستند.

منابع:

ویکی پدیا

 

 

 


 

مطالب دیگر:

انشا در مورد نوجوان سالم

 

مسلمانان جهان شادی خود را از داشتن این نعمت چگونه نشان می دهند

 

تحقیق در مورد نوجوان سالم

 

انشا کوتاه انگلیسی در مورد تابستان

 

تحقیق کوتاه در مورد استاد فرشچیان

 

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید