برای رژیم مصرف رسانهای خود اصول و قواعدی بنویسید
با در نظر گرفتن موارد زیر برای رژیم رسانهای خود اصول و قواعدی بنویسید تا با كمک آنها بهرهمندی خود را از رسانهها مدیریت كنید.
تفکر و سواد رسانهای کلاس دهم درس 21
من از رسانهها هوشمندانه استفاده میکنم!
پاورپوینت درس 21 رسانه های هوشمند با جواب و طراحی فوق العاده
پاورپوینت های درسی کلاس دهم
- پاورپوینت درس 10 آمادگی دفاعی دهم
- پاورپوینت درس 10 یاری از نماز و روزه دین و زندگی 1 پایه دهم
- پاورپوینت درس 11 آمادگی دفاعی دهم
- پاورپوینت درس 11 جغرافیای استان تهران دهم
جدول رژیم مصرف رسانه ای
معیار اصول قواعد
هزينه :
با در نظر اینکه چقدر هزینه برای این رسانه می کنم ، رژیم رسانه ای خود را کنترل میکنم.
مثلا من بیشتر از 1 گیگابایت مصرف داده نمی خرم و این طور مطمئن می شوم که مصرف من بهینه است.
زمان:
در زمان های پِرت و کوتاه از آن استفاده می کنم و لیست نیازمندهایم را می نویسم و دنبال ان می روم.
مكان :
سعی می کنم در جمع خانواده نباشد، و به جمع عمومی احترام بگذارم.
قوانین:
در ساعات درس خواندن و با خانواده بودن و همینطور قبل از خواب از آن استفاده نکنم، و در به اشتراک گذاری منابع مفید سهیم می باشم.
ارزشها و باورها:
به ارزش های دینی و اجتماعی پایبند هستم و این باعث می شود که من رژیم رسانه ای خود را بهتر مدیریت کنم.
———————–
رژیم مصرف رسانه ای تفکر دهم
چرا باید از رژیم مصرف رسانه ای پیروی کنیم:
تا مدیریت کاملی بر رفتار و زمان و عمر و سلامتی مان داشته باشیم.
رژیم مصرف رسانه ای به چه معناست
رژیم مصرف رسانه ای یعنی چه
منظور از رژیم مصرف رسانه ای چیست تفکر دهم
رژیم مصرف رسانه ای و سبک زندگی
تعریف رژیم مصرف رسانه ای:
منظور از رژیم مصرف رسانه ای چیست:
استفاده صحیح از منابع رسانه ای، اعم از شبکه های اجتماعی، رسانه های صوتی و تصویری، با توجه به زمان، هزینه ها و ارزش ها و باورهای صرف شده که مطابق با چارچوب های اجتماعی باشد، را رژیم مصرف رسانه ای می گویند.
تعریف دیگر و خلاصه:
تعریف ساده این واژه یعنی چه کسی، چه رسانه ای چه مقدار و چه وقت و در چه مکانی و چه هدفی استفاده کند.
برای رژیم مصرف رسانهای خود اصول و قواعدی بنویسید
مقدمه:
اطلاعاتی که یک انسان عصر رسانه در طول یک روز دریافت می کند برابر است با همه اطلاعاتی که یک انسان قرن ۱۸ در طول عمرش دریافت کرده است.
یکی از شاخص های دستیابی به مهارت سواد رسانه ای، اخذ رژیم مصرف رسانه ای است.
سواد رسانهای و اخذ رژیم مصرف رسانه ای میتواند مصرف رسانهای ما را لذتبخشتر و یک رابطه انفعالی را به یک رابطه فعال تبدیل کند.
شما در این پروسه دیگر یک مخاطب چشم و گوش بسته زودباور نخواهید بود و با کسب و ارتقای این مهارت ها مخاطبی هوشمند، فعال و آگاه به رسانه خواهید شد.
چگونه رژیم بگیریم؟
الف) ساعت مشخصی را صرف فضای مجازی کنید:
ب) به فضاهای مورد نیاز وارد شوید:
عادت کردهایم در همه شبکه های اجتماعی عضو شویم و صفحات مختلف و متنوعی را دنبال کنیم! برای مثال در چند کانال خبری عضو هستیم؛ این در حالی است که بسیاری از آنها خبرهای یکسانی را منتشر میکنند.
ج) همه چیز را نخوانید:
لازم نیست به همه پیامها و مطالبی که به اشتراک گذاشته میشود، توجه کنید. وقت خود را هدر ندهید.
د) به خانواده برگردیم:
باید ساعات مشخصی از روز را صرف خانواده کنیم. گوشی تلفن همراه را کنار بگذارید و با خانواده صحبت کنید.
ه) دروازهبانی کنیم:
دروازهبان مراقب است هر کسی از دروازه شهر عبور نکند.
و) به فکر جایگزین باشیم:
رسانههای متعددی در اطراف ما است و هر کدام از آنها کارکرد خاص خود را دارد. باید با شناخت از کارکرد هرکدام از این رسانهها، به آنها مراجعه کنیم.
مثلا نصف یکدهم زمانی را که صرف پرسهزنی در فضای مجازی میکنیم، کتاب بخوانیم.
چند راهکار عملی برای اخذ رژیم مصرف رسانهای:
۱ ـ برای استفاده از رسانه ها زمانی را مشخص کنید به نحوی که «الگوی مصرف رسانه ای» شما برای اطرافیانتان قابل لمس باشد.
به عنوان مثال اگر یک ساعت از شب را به فضای مجازی اختصاص دهیم دوستان ما نیز به مرور زمان با این رژیم سازگاری می شوند.
۲ ـ از زمان های پرت برای استفاده از فضای مجازی استفاده کنید.
زمان های پرت موقعی است که شما نمی توانید به کارهای دیگر که نیازمند تمرکز زیاد هستند، بپردازید.
3 ـ ساعاتی که با خانواده هستید یا کاری دارای اولویت دارید با قاطعیت تلفن همراهتان را در حالت پرواز قرار دهید.
برای رژیم مصرف رسانهای خود اصول و قواعدی بنویسید
منبع مطالب پایین با کسب اجازه:
https://magerta.ir
مفهوم «سرریز اطلاعات» چه مثال هایی را در ذهن شما تداعی می کند؟
پاسخ:
1) مثل مواقعی که در حال گرم کردن شیر هستیم، شیر از در درون ظرف سرریز می کند،
2) مانند زمانی که در حال ریختن آب در ظرفی هستیم که با ریختن بیش از حد آب، با سرریز آب از درون ظرف روبرو می شویم.
سرریز اطلاعات ما را با چه مشکلاتی رو به رو می سازد؟
پاسخ:
1) کاهش قدرت تصمیم گیری در انتخاب ها،
2) افزایش بیش از اندازه اطلاعات بدون استفاده،
3) گرفتن وقت ما برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرمان و موارد دیگر.
نقش مثبت یا منفی ما در سونامی «سرریز اطلاعات» چیست؟
پاسخ:
از نقش منفی آن می توانیم بگوییم که باعث بلاتکلیفی ما می شود و ما نمی توانیم انتخاب درستی داشته باشیم و یا اطلاعات مورد نظر خودمان را پیدا کنیم، اما از نظر نقش مثبت آن می توان گفت که باعث می شود که سیل عظیمی از اطلاعات جدید و مختلف روبرو شویم و با دید باز تری اطلاعات خود را دریافت و انتخاب کنیم.
به نظر شما «معتاد رسانه ای» چه ویژگی هایی دارد؟
پاسخ:
1) تمایل و علاقه شدید به رسانه های اینترنتی
2) بی اهمیت نشان دادن زمان
3) عدم کنترل زمان
4) از دست دادن زمان
5) تاثیر منفی بر دیگر بخش های زندگی
6) پنهان بردن به بازی و اینترنت به هنگام بروز مشکلات
7) دفاع از عملکرد
8) استفاده نادرست از پول
9) بروز احساسات چند گانه
امروزه اعتیاد به کدام رسانه ها بیشتر است؟
آیا سن، جنسیت و … در اعتیاد رسانه ای اثرگذار است؟
پاسخ:
امروزه اعتیاد به رسانه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی بیشتر است. بله، چون ممکن است انسان در سنین مختلف به دنبال اطلاعاتی در مورد جنسیت خودش باشد.
چه چیزهایی زمینه برای اعتیاد رسانه ای را فراهم می کند؟
پاسخ:
متخصصین معتقدند که این شکل از اعتیاد نیز مانند سایر انواع اعتیاد میتواند ناشی از مشکلات درون روانی و ناتوانی در حل و فصل کردن آنها باشد.
برای مثال در بسیاری از موارد افراد به دلایلی مانند افسردگی، اضطراب و یا برای فرار از موقعیت های ناخوشایند و واقعیت های زندگی به استفاده افراطی از اینترنت و رسانه های دیگر روی می آورند.
چگونه می توان با اعتیاد رسانه ای مقابله یا آن را ترک کرد؟
پاسخ:
1) خاموش کردن اطلاعیهها (نوتیفیکیشن)،
2) ساعات مشخصی از روز را به فضای مجازی اختصاص دهید،
3) تهیه فهرستی از کارهایی ضروری در فضای مجازی،
4) قبل از ورود به فضای مجازی لیست کارهایتان را چک کنید، آهسته در فضای مجازی و رسانه های اعتیاد آور حرکت کنید،
5) به دنبال سرگرمی های جدید و جایگزین باشید،
6) پرهیز از انتشار محتواهای پوچ و بیارزش و موارد دیگر.
به نظر شما بین «سرریز اطلاعات» و «معتاد رسانه ای» رابطه ای وجود دارد؟
دلیل خود را برای پاسخی که داده اید، بیان کنید.
پاسخ:
بله، چون یک معتاد رسانه ای به دنبال سرریز اطلاعات است که وقت و زمان خود را با آن بگذراند و می توان گفت که یک معتاد رسانه ای به نوعی معتاد و وابسته به سرریز اطلاعات می باشد.
تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی
جدول زیر را با مراجعه به منابع معتبر و با مشورت مربی امداد تکمیل کنید
درباره پدیده بیوتروریسم تروریسم زیستی مطالعه و تحقیق کنید
تحقیق در مورد جهت یابی در روز و شب
تحقیق درباره چرا باید پیشرفت موشکی خود را ادامه دهیم
دیدگاه کاربران ...
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.