تحقیق در مورد آسیب های جنگ در جامعه امروزی

تحقیق در مورد آسیب های جنگ در جامعه امروزی

آسیب های جنگ در اجتماع امروزی

تحقیق در مورد آسیب های جنگ در جامعه امروزی


مقدمه:

در طول تاریخ بشر همیشه جنگ بوده و زمینه‌های خصومت و درگیری میان انسان‌ها یا گروه‌هایی از انسان‌ها همیشه مطرح بوده است. گاهی هم شرایط به گونه‌ای بوده که جنگ و نزاع‌های گسترده اجتناب ناپذیر می‌شده است.

 اما به نظر می‌رسد علی رغم این وضعیت، جنگ خواه ناخواه زندگی انسان‌ها را از یک وضعیت عادی خارج کرده و به هر حال هم اقتصاد یک جامعه و هم شرایط اجتماعی و فرهنگ و سیاسی آن را تحت تاثیر قرار داده است.

 

جنگ ایران و عراق یک  جنگ اجتماعی

بدین ترتیب جنگ ایران و عراق علاوه بر اینکه جنگی مبتنی بر توان و برنامه‌ریزی نظامی دو طرف جنگ بود، جنگی اجتماعی هم محسوب می‌شد. جامعه ایران و عراق در سطوح گوناگون درگیر آثار مستقیم و غیرمستقیم جنگ بود.

 

تاثیر بر حیات اجتماعی مردم

جنگ بر حیات اجتماعی مردم تاثیر گذاشت و آن را به سمت و سویی هدایت کرد و مردم ایران هم با کمک‌‌ها و اقدامات خود به روند تحولات جنگ شکل دادند.

 تاثیر متقابل جنگ بر نگرش و رفتار اجتماعی مردم ایران و تاثیر مردم بر روند تحولات جنگ موضوعی ملموس در تاریخ جنگ است اما این روند تنها به هشت سال محدود نمی‌شود و پیامدهای آن بعد از آن هم به نحوی دیگر تداوم یافت.

تحقیق در مورد آسیب های جنگ در جامعه امروزی

جنگ تحمیلی زمینه همبستگی

جنگ از یک سو تاثیرات کوتاه مدتی در نزد یک ملت داشته است. تاثیرات کوتاه مدت جنگ این بوده که زمینه هایی برای همبستگی‌های اجتماعی ایجاد می‌کرده است چرا که توسط یک عامل مشترک که همان دشمن است، خواه ناخواه باعث نوعی وفاق در جامعه می‌شده و در عین حال، سطح تحمل و فداکاری را در جامعه بالا می‌برده است.

و خواه ناخواه تقریبا زمینه‌های همبستگی اجتماعی را تقویت می‌کند و در کنار آن حماسه‌های بزرگ از فداکاری و گذشت را برای یک دوره تاریخی مشخصی در تاریخ یک ملت ثبت می‌کند.

 

جنگ تحمیلی و خسارت های مادی و معنوی آن

جنگ تاثیرات اجتماعی دارد. خانواده‌هایی که سرپرست خودشان و عزیزان‌شان را از دست می‌دهند و غم آنها تا آخر دنیا برای آنها باقی می‌ماند و جای آنها خالی می‌شود.

گاهی اوقات یک خانواده بخاطر از دست دادن یک سرپرست ممکن است دچار ضایعات فراوانی شود. کما اینکه امروز می‌بینیم برخی از خانواده‌های شهدا دارای چه مشکلاتی هستند و بعضا ممکن است درگیر آسیب‌های اجتماعی هم شوند.

 

جانبازان

 در کنار آن ضایعات کسانی که در جنگ مصدوم یا معلول می‌شوند، در ایران فراوان داریم جانبازان و کسانی را که در آسایشگاه‌ها یا مراکز نگهداری افراد مصدوم یا معلول به لحاظ روانی یا جسمی نگهداری می‌شوند.

 کسانی که موج آنها را گرفته و تا آخر عمر دچار ضایعات مغزی و روحی شدند و خانواده‌ آنها عذاب می‌کشند. یا کسانی که معلول شده‌اند و معلولیت آنها دردسرهای فراوانی را برای خانواده آنها دربر دارد.

 

اسراء

در کنار آن، اسرایی را داریم که سال‌های سال از خانواده‌های خود دور شدند و برای خانواده‌هاشان ضایعاتی به‌وجود آمد.

 

آرمان گرایی حضور یافتگان در جنگ

طبیعی است کسانی  که تا آخرین روزهای جنگ در جبهه‌ها حضور داشتند و ایثار می‌کردند، اینها همچنان سال‌های سال با آرمان زندگی می‌کردند و پس از اتمام جنگ وقتی اینها به جامعه بازمی‌گردند تفاوت عمیقی بین قبل و بعد از جنگ یا حین جنگ و بعد از آن می‌بینند و این تضادها ممکن است دردسر ساز شوند و عملا تضادهای اجتماعی را تقویت کنند.

تحقیق در مورد آسیب های جنگ در جامعه امروزی

جمعیتی که همچنان در فضای دوران جنگ باقی مانده و نهایتا مطالبه آرمان‌ها را می‌کند و جمعیتی که درگیر زندگی روزمره می‌شوند و جامعه دوباره شرایط عادی خود را پیدا می‌کند و دائم مقابله‌ای است بین این دو گروه، چالش‌هایی که اینها ایجاد می‌کنند و این چالش‌ها حتی به فضای سیاسی کشیده می‌شود و ممکن است زمینه اختلال در آزادی‌های سیاسی، اختلال در عدالت اجتماعی و اختلال در روند اصلاح جامعه پیش آورد.

 

پیامدهای اجتماعی جنگ در دوران امروزی (خروج نخبگان، حاشیه ای شدن اجتماعی، مشکلات خانوادگی)

  • جنگ تحميلي، به تدريج و در بلندمدت موجب مهاجرت اقشار مختلفی ازجمله متخصصان شد كه مجبور بودند مدتي را در جبهه بگذرانند.

 

خروج نخبگان

برطبق نتایج پژوهشی که در مورد ایرانیان مهاجر در آمریکاانجام گرفته بودتعداد سالانه مهاجرین دائم ایرانی از 5861 نفر در سال 1356 به 11105نفر در سال 1359 و 16505 نفر در سال 1365 افزایش یافته بود.

تعداد کسانی هم که به عنوان پناهنده وارد آمریکا شده بودند، از 4 درصد در سال 1357 به 16 درصد در سال 1362 و 48 درصد در سال 1365 افزایش یافته بود. ملاحظه می شود که در طول سالهای جنگ تحمیلی بر شدت مهاجرت های بین المللی با مبدأ ایران افزوده شده است. اکثر این مهاجرين از لحاظ موقعیت های اجتماعی واقتصادی جزء طبقات بالای جامعه بوده اند.

برپايه سرشماري سال 1990 [ 1369 ] ايالات متحده آمريكا، نزديك به 220000 نفر خود را ايراني الاصل معرفي كرده اند.

 

انزوای اجتماعی مهاجران ایرانی

  • از دیگر پیامدهای اجتماعی جنگ تحمیلی می توان به انزوای اجتماعی مهاجران جنگی در مقصد و عدم انطباق با محیط جدید اشاره کرد. انطباقپذیری با ارزش ها وهنجارهای غالب در اجتماع برای مهاجرینی که به دلخواه به مکانی وارد می شوند امردشواری است و این انطباق زمانی که اشخاص منزلت اجتماعی و وضع اقتصادی شان دچار دگرگونی شده و مهاجرت شان اجباری و ناخواسته باشد، به مراتب دشوارترمی گردد.

تحقیق در مورد آسیب های جنگ در جامعه امروزی

 

خروج از واقع گرایی

  • دیگر پیامدهای ناگوار جنگ می‌تواند خروج از واقع گرایی یک جامعه باشد. ما الان در برخی کشورها می‌بینیم علی‌رغم آنکه مدت‌ها در آن کشورها جنگ بود اما بلافاصله پس از جنگ توانستند از آن دوران خاص بیرون آیند و شرایط توسعه در کشور خود را فراهم کنند ولی متاسفانه در کشور ما جنگ، به دلیل طولانی شدنش و به دلیل شرایط خاصی که در آن قرار داشتیم به نظر می‌رسد هنوز از جامعه هزینه می‌گیرد. آن هم هزینه‌های هنگفت.

 

انتظار بیشتر خدمات عمومی

  • در جامعه امروزی خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران به خاطر زحمات و تلاشی که در جنگ تحمیلی کردند انتظار خدمات عمومی بهتری از دولت می کشند و در غیر اینصورت نارضایتی پیش می گیرند و بر کل جامعه اثر می گذارد .
  • به خاطر تلاش های بی فقه که این عزیزان در جنگ متحمل شده اند برخی از امکانات و مزایا برای انها و فرزندان شان از طرف دولت در نظر گرفته شده که ممکن است برای برخی از افراد جامعه خوششان نیاید و موجب گسیختگی افکار در جامعه شود.

 

فقر و بیکاری در دراز مدت

  • بچه هایی که در آن دوران بدنیا امدند به خاطر کمبودهایی که داشتند از تحصیل بازماندند فقر و بیکاری کشور را فرا گرفت و بچه های دوران جنگ الان برای خودشان جوانان و مردانی هستند که تبعات جنگ آنان را فرا گرفته و عده ای بیکار هستند و عده ای هنوز به خاطر مشکلات مالی ازدواج نکرده اند و عده ای به خاطر شرایط آن دوران از تحصیل جاماندند و جنگ آن روز جامعه امروز ما را هم درگیر و گرفتار خودش کرد .

 

خانواده های داغدار شهدا

  • فرزندان، جانبازان و شهیدان آن دوران ازروزجانبازی یا شهادت پدرشان غم غصه خوردند و نزدیک 1 میلیون خانواده داغدار شد و تا به امروز وقتی که پیکر پاک شهیدی تفحص می شود خانواده های آنها داغشان تازه می شود و چون این خانواده ها عضوی از جامعه هستند بر کل جامعه اثر میگذارد .

تحقیق در مورد آسیب های جنگ در جامعه امروزی

جنگ و حذف سرمایه های جوان کشور

  • بسیاری از نخبگان و دانش آموزانی که می توانستند در خدمت کشور و در راستای پیشرفت کشور تلاش کنند در جنگ شهید یا جانباز یا جاویدالاثر شدند یا اسیر شدند و کشور نیروهای متخصص خود را از دست داد و تبعات آن در جامعه امروز آشکار شد که باید نسل جدید این وظیفه را به دوش می کشید و از اول شروع میشد و این باعث عقب افتادگی کشور می شد.

 


مطالب دیگر:

انقلاب اسلامی ایران به زبان ساده

تحقیق در مورد انقلاب اسلامی ایران word

پاورپوینت مهار فشار روانی تفکر و سبک زندگی هشتم

تحقیق درمورد برق گیر و نقش آن درجلوگیری ازاسیب به ساختمان

راه های انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت

چگونه می توانیم مثل سردار سلیمانی باشیم

سخنان مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم

 

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید