تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس چهارم

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس پنجم

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس ششم

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس هفتم


تحقیق آماده ورد و pdf تخت جمشید

فایل آماده word و pdf این تحقیق

طرح پروژه های آماده


فایل کامل = PDF ، ورد و پاورپوینت


تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

مقدمه:

تخت جمشید نام یکی از شهرهای باستانی ایران در مرودشت استان فارس است که داریوش بزرگ آن را بنیان نهاد.

این شهر در سالیان متمادی توسط پادشاهان دیگر هخامنشی همچون خشایارشا و اردشیر اول گسترش یافت و تا سال‌ها پایتخت باشکوه و تشریفاتیِ امپراتوری هخامنشیان بود.


بنیاگذاران تخت جمشید و جمعیت:

در سال ۵۱۸ پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه آغاز گردید.

بنیان‌گذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با افزودن بناهای دیگر، این مجموعه را گسترش دادند.

سامنر برآورد کرده‌ است که دشت تخت جمشید که شامل ۳۹ قرارگاه مسکونی بوده، در دورهٔ هخامنشیان ۴۳٬۶۰۰ نفر جمعیت داشته‌است.

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس


پاورپوینت درس دوازدهم مطالعات اجتماعی چهارم دبستان

فعالیت درس دوازدهم مطالعات اجتماعی چهارم


تخت جمشید کجا واقع شده:

تخت جمشید در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت و در ۵۷ کیلومتری شیراز قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۷۰ متر است. این سازه باشکوه در جلگه مرودشت قرار دارد که نام اصلی آن مرغ دشت به معنای دشت خرم است.

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

در حاشیه شرقی مرودشت کوهی به نام کوه رحمت وجود دارد که در گذشته با نام کوه مهر یا کوه میترا خوانده می‌شده است.

نام کوه نشان از تقدس آن در نزد ایرانیان باستان دارد و در الواح ایلامی تخت جمشید نشانه‌هایی از این تقدس و حتی نذر کردن برای کوه دیده می‌شود.

تخت جمشید دقیقا بر روی صخره‌ای در دامنه یکی از کوهپایه‌های کوه رحمت ساخته شده است؛ کوهی که تا دو سده پیش کوه شاهی نیز خوانده می‌شد.

طرف شرقی مجموعه کاخ‌های پارسه، بر روی کوه رحمت و سه طرف دیگر آن درون جلگه مرودشت ایجاد شده‌اند. تخت جمشید نیز بر روی صفه یا سکویی سنگی واقع شده است که ارتفاع آن از سطح جلگه مرودشت بین ۸ تا ۱۸ متر است.


نام تخت جمشید از کجا آمده است؟

نام اصلی این شهر باستانی، «پارسه» است زیرا در زمان پادشاهی هخامنشیان، قوم پارس در این منطقه حضور داشتند. پس از آن، یونایان از نام‌های دیگری همچون «پرسپولیس» یا «پرسه‌پولیس» برای این شهر استفاده کردند که به معنی «پارسه‌شهر» بود. در زمان ساسانیان، از نام «سد ستون» یا «صد ستون» برای تخت جمشید استفاده می‌شد.

در دوران مختلف حتی این بنا با نام‌های بسیار متفاوت دیگری مثل «چهل منار» یا «تخت حضرت سلیمان» نیز شناخته می‌شد.

پژوهشگران معتقدند در دوران ساسانیان، نام جمشید به این بنا نسبت داده شده است.

در فارسی معاصر این بنا را «تخت جمشید» یا قصر شاهی جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران می‌نامند.

در شاهنامه فردوسی آمده‌است:

جمشید پادشاهی عادل و زیبارو بود که نوروز را بر پا داشت و هفتصد سال بر ایران پادشاهی کرد.

اورنگ یا تخت شاهی او چنان بزرگ بود که دیوان به دوش می‌کشیدند.


تاریخچه کلی تخت جمشید دانلودنمونه پژوهش دانش آموزی رایگان

تخت جمشید یکی از مهم ترین و باشکوه ترین آثار تاریخی ایران و جهان به شمار می رود. این سایت گردشگری نمونه ای از تمدن ایران را در 518 سال پیش از میلاد نشان می دهد. ساخت تخت جمشید 188 سال به طول انجامیده است. تکمیل بنای تخت جمشید تا دوران فرمانروایی داریوش بزرگ، خشایارشاه و اردشیر اول ادامه داشته است.

بخش های مختلف تخت جمشید

 


سنگ‌نبشته‌های خشایارشا

خدای بزرگ اهورامزدا است، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که آدم را آفرید، که شادی را برای آدم آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یک شاه از بسیاری٬یک فرمان‌دار از بسیاری.

من خشایارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌های دارندهٔ همه گونه مردم، شاه در این زمینِ بزرگِ دور و دراز. پسر داریوش شاه هخامنشی.

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

 


حمله اسکندر و ویرانی :

در دوران حکومت هخامنشیان، پادشاهان بسیاری بر تخت فرمانروایی تخت جمشید تکیه زدند. دوره فرمانروایی داریوش کبیر، 36 سال طول کشید. پس از آن نیز افراد دیگری از جمله خشایارشا، اردشیر یکم، داریوش دوم، اردشیر دوم، اردشیر سوم و داریوش سوم فرمانروای پارسه بودند.

طی سال‌های 499 تا 449 پیش از میلاد مسیح، جنگ سختی میان ایرانی‌ها و یونانی‌ها شکل گرفت. سرانجام، در سال 330 پیش از میلاد، اسکندر مقدونی با لشکرکشی به مرودشت و به آتش کشیدن تخت جمشید، به حکومت پرآوازه هخامنشیان پایان داد.

 

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

 


نشانه ها در تخت جمشید:

محققان سنگ‌نگاره‌ها و نقوش دیوارها و پلکان‌ها را نشانی از قداست این محل می‌دانند. به عنوان مثال نقش‌برجسته مهم حمله شیر به گاو در تخت جمشید به نوعی نشانه آیین مهرپرستی است؛

اما در مورد این نقش باید حالت حمله شیر به گاو و نشانه‌های موجود بر بدن گاو را هم مورد توجه قرار داد؛ این گاو نشان سلطنتی بر بدن دارد و گویی یک گاو معمولی نیست.

این بدان معناست که سنگ‌نگاران و معماران، حیوانی با نشان سلطنتی را به عنوان قربانی مهر در نظر گرفته‌اند.

نگاره دوم نقش نبرد شاه با شیر است که در فاصله کمی از این تصویر قرار دارد.

منظور از نقوشِ کسانی که شی، حیوان، منسوجات، نوشیدنی و خوراکی خاصی حمل می‌کنند، این است که ملل تابعه با محصول و نشانه آن ملت به تصویر کشیده شوند. مثلا نمایندگان لیدیه با بازوبندهای طلا مشخص‌اند؛نمایندگان ایالات جنوبی آفریقا حیوانی به نام اُکاپی و عاج‌های فیل دارند.

نمایندگان ملل دست‌هایشان را به نشانه دوستی به طرف همدیگر دراز کرده‌اند.

داشتن عصا نشان از مقام و درجه عالی‌است، کلاه شیاردار بلند نشانهٔ مقام ارتشی و کلاه بلند ساده نشانه از بزرگی و کلاه استوانه کوتاه نشانه از کارمند درباری و گارد سلطنتی و خدمتگزاران می‌باشد.

 

 

 

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

 


برگزاری جشن ها و مراسم ها:

گفته می‌شود هر ساله در این روز نمایندگان ملت‌‌های تابعه امپراتوری هخامنشی (حدود ۲۸ ملت) به تخت جمشید می‌‌آمدند و خیمه‌های خود را در دشت مقابل آن برپا می‌کردند.

آن‌ها از پله‌‌های وروی کاخ بالا می‌رفتند و از دروازه ملل می‌گذشتند تا هدایایی را که از سرزمین خود آورده بودند، به دست شاه بدهند. در نقش‌برجسته‌‌های تخت جمشید تصاویر گویایی از این تشریفات مشاهده می‌شود.

خارجیان یعنی ملت‌‌های بیرون از سلطه هخامنشیان نمی‌توانستد وارد این مراسم شوند.

در آغاز گروهی از مردان نیزه‌دار می‌آیند، سپس گاوان و اسبانی را برای قربانی می‌آورند…در اواخر برگزاری آیین همه به مراسم قربانی می‌پرداختند.

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

 


بخش های مختلف تخت جمشید

در تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس بخش های این بنای عظیم در شکل پایین نشان داده شده است.

تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

 

 

پلکان‌ ورودی و دروازه ملل

در بخش شمال غربی تخت جمشید، دو ردیف 111 پله‌ای با پهنای زیاد و ارتفاع کم (10 سانتی‌متر) در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند پس از طی کردن 111 پله و تماشای نقوش مختلف به «دروازه ملل» که با نام‌های دیگری مثل «دروازه بزرگ» و «دروازه خشایارشا» نیز شناخته می‌شود، می‌رسیم.

دروازه ملل 10 متر ارتفاع دارد و اگرچه حالا بخش اعظم آن تخریب شده، ولی به نظر می‌رسد یک ورودی و دو خروجی داشته است. طرح مردان بالدار و گاوهایی با سر انسان بر روی دروازه‌ها است.

  پس از عبور از دروازه ملل نیز باید وارد کاخ بزرگ آپادانا شویم.

بخش های مختلف تخت جمشید

 

کاخ آپادانا (تالار بزرگ بارعام)

آپادانا از قدیمی‌ترین کاخ های تخت جمشید و بزرگترین سازه این بنای تاریخی است که ساخت آن به دستور داریوش بزرگ برای برگزاری جشن‌های نوروزی و پذیرش نمایندگان کشورهای دیگر کلید خورد و در دوران پادشاهی خشایارشا به پایان رسید. مساحت کاخ آپادانا به 12 هزار متر مربع می‌رسد و مطابق با شواهد موجود، 72 ستون سنگی در گوشه‌وکنار این کاخ وجود داشته است.

امروزه فقط 14 ستون از مجموع 72 ستون پابرجاست و ظاهرا بسیاری از بخش‌ها در اثر یک آتش‌سوزی مهیب نابوده شده‌اند.

بخش های مختلف تخت جمشید

کاخ صد ستون

یکی دیگر از باشکوه‌ترین و عظیم‌ترین سازه‌های تخت جمشید که بی‌شک تماشای آن شما را حیرت‌زده خواهد کرد، کاخ صد ستون با تقریبا 4 هزار و 300 متر مربع مساحت است. در تالار مرکزی این کاخ، از 100 ستون 14 متری برای نگه داشتن سقف استفاده شده بوده و به همین جهت از آن به عنوان «بزرگترین تالار سرپوشیده جهان» یاد می‌شود.

از نظر وسعت، کاخ صد ستون دومین کاخ در تخت جمشید محسوب می‌شود.

بخش های مختلف تخت جمشید

کاخ تچر

«تچر» یا «تچرا» نام کاخ اختصاصی داریوش بزرگ است که در جنوب غربی آپادانا قرار گرفته و طول آن به 40 متر و عرض آن به 30 متر می‌رسد. محققان بر روی یکی از کتبیه‌ها نوشته‌ای با این مضمون را پیدا کرده‌اند: «من، داریوش، این تچر را ساختم.»

بخش های مختلف تخت جمشید

بخش های مختلف تخت جمشید

 

کاخ هدیش

در جنوبی‌ترین و البته مرتفع‌ترین قسمت از صفه‌ تخت جمشید، کاخی به نام «هدیش» را می‌توان پیدا کرد که مخصوص خشایارشا بوده است. هدیش کاخی مستطیلی‌شکل با مساحت تقریبا 2200 متری است که در تالار اصلی آن 36 ستون وجود داشته است. به علاوه، در این کاخ دو مجموعه پلکان وجود دارد که به کاخ ملکه وصل می‌شوند.

هدیش به معنای جای بلند است و از آنجایی که همسر دوم خشایارشا نیز به همین نام بوده، این کاخ هدیش نام گرفته است.

بخش های مختلف تخت جمشید

کاخ ملکه

در نزدیکی کاخ هدیش، کاخی به نام «ملکه» وجود دارد که به دست خشایارشا ساخته شده و نسبت به سایر بناهای تخت جمشید، در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد.

بخش های مختلف تخت جمشید

کاخ سه دری (تالار شورا)

کاخ مرکزی، کاخی با سه دروازه و چند راهرو با ظاهری چهارگوش است که بخش‌های مختلف تخت جمشید را به یکدیگر وصل می‌کند. اگر به نقاشی‌های روی دیواره‌ها و پلکان این کاخ دقت کنید، افرادی را می‌بینید که به شکلی غیر رسمی به دیدار فرمانروا می‌روند؛ همین موضوع نیز باعث شده است تا این کاخ با نام تالار شورا یا کاخ شورا نیز شناخته شود.

بخش های مختلف تخت جمشید

کاخ G

یکی دیگر از عمارت‌های مهمی که در مجاورت کاخ هدیش قرار گرفته، کاخ G است. اگرچه امروزه بسیاری از بخش‌های این کاخ زیبا ویران شده، اما بقایایی از یک بنای بلند که ظاهرا روی سنگ خارای کوه ساخته شده بوده است،روی دیوار جنوبی این بنای تاریخی، تصاویری از سربازان و خدمه به چشم می‌خورد که به‌نظر به کاخ داریوش برده شده‌اند.

 

دروازه نیمه تمام

یکی از مهم‌ترین بناهای تخت جمشید، دروازه نیمه تمام است. این دروازه بزرگ از نظر ظاهری شباهت زیادی با دروازه ملل دارد و در بخش‌های شرقی و غربی آن می‌توان دو اتاق را پیدا کرد که ظاهرا برای استقرار نگهبانان در نظر گرفته شده بودند.

بخش های مختلف تخت جمشید

ساختمان خزانه شاهی

دیگر بخش مهم و ارزشمند در این مجموعه 125 هزار متری، ساختمان خزانه است که گفته می‌شود به دستور داریوش کبیر ساخته شده بوده است. خزانه حدود 10400 متر مساحت دارد و در آن می‌توان دو تالار باشکوه و بزرگ را با 99 و 100 ستون در کنار تعدادی اتاق، راهرو و حیاط روباز پیدا کرد.

بخش های مختلف تخت جمشید

آرامگاه اردشیر دوم و سوم

در کنار ساختمان‌های مهم و کاخ‌های کوچک و بزرگ، آرامگاه‌های اردشیر دوم و اردشیر سوم نیز بر روی کوه رحمت و رو به تخت جمشید قرار گرفته‌اند. برای نما از علامت یک صلیب با چهار شاخه هم‌اندازه استفاده شده است که هرکدام مفهومی جداگانه داشته و با علامت‌های مخصوصی معرفی شده‌اند.

بخش های مختلف تخت جمشید

 

آب‌روهای زیرزمینی

یکی دیگر از شگفتی‌های تخت جمشید به وجود آبروهای زیرزمینی مربوط می‌شود؛ مجاری مخصوصی که در قالب یک شبکه فاضلاب در زیر بناهای مختلف طراحی شده بوده است تا با هدایت سریع و آسان آب باران از خیابان‌‌ها و حیاط‌های مجموعه، آسیبی به ساختمان‌های اصلی نرسد.

ظاهرا محل تجمیع این آب‌ها در دامنه کوه رحمت و خندق‌هایی بوده که به منظور ذخیره آب و استفاده از آن در هنگام نیاز و همچنین مقاصد دفاعی استفاده می‌شده است. ساخت این شبکه فاضلاب، اوج توانمندی و ظرافت هنر معماران ایرانی در هزاران سال قبل را به تصویر می‌کشد.

موزه تخت جمشید

کاخ ملکه که در واقع همان حرمسرای خشایارشا بوده است، امروزه به موزه‌ای بسیار زیبا تبدیل شده که در آن می‌توان بسیاری از کتبیه‌ها، گل‌نبشته‌ها و سایر آثار تاریخی به دست آمده از تحقیق در این منطقه را مشاهده کرد. تحقیق در مورد تخت جمشید کلاس

نتیجه گیری

درست است که کاربری تخت جمشید هنوز هم برای بسیاری پرسشی بی‌پاسخ تلقی می‌شود؛ اما می‌توان بر اساس نشانه‌ها نتیجه گرفت که تخت جمشید تختگاه پادشاهان هخامنشی از داریوش اول تا داریوش سوم بوده و در تابستان‌ها از آن استفاده می‌شده است.

امور سیاسی و مسایل مربوط به حکومت، دربار هخامنشی، دید و بازدیدهای بین‌المللی و دیدار با عامه مردم به طور موقت در این مکان صورت می‌گرفته است. برگزاری آیین‌هایی چون نوروز و مهرگان نیز در اینجا مرسوم بود.

پس تخت جمشید صرفا یک تختگاه سیاسی یا یک معبد نبوده و کاربری آیینی نیز داشته است. شواهد و مدارک بازمانده، به ویژه سنگ‌نبشته‌های فارسی باستان و الواح ایلامی نشان می‌دهند که علاوه بر اجرای امور اداری و سیاسی، تشریفات آیینی گسترده‌ای در اینجا اجرا می‌شده است؛

ازاین‌رو، آیینی بودن تخت جمشید مساله‌ای غیرقابل‌انکار است. حتی می‌توان اهمیت اداری سیاسی را نیز برای آن در نظر گرفت؛ اما تلقی آن به عنوان صرفا یک معبد هنوز سند درستی ندارد.


تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی


مطالب دیگر:

تحقیق در مورد سلمان هراتی

تحقیق در مورد ورزش والیبال

تحقیق در مورد آیت الکرسی

تحقیق درباره سنگ پا یا پوکه معدنی

فعالیت درس دهم مطالعات اجتماعی پایه چهارم

تحقیق در مورد سنگ های رسوبی و آذرین و دگرگونی

تحقیق در مورد خشت و آجر کلاس چهارم

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید