تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس هشتم

تحقیق در مورد پلیس فتا مطالعات هشتم

fata85نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

 

تحقیق کامل

نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

 

مقدمه:

امروزه استفاده از اینترنت و حضور در دنیای مجازی، بخش جدایی ناپذیری از زندگی همه ما شده است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. به همین دلیل، این فضا، نیازمند سر و سامان و نظم گرفتن است تا از امنیت برخوردار باشد و حقوق افراد در آن، مورد تعرض و خدشه، توسط سوء استفاده گران، قرار نگیرد.

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس
پلیس فتا، به منظور پیگیری، تحقیق و کشف جرایمی که در فضای مجازی ، اتفاق می افتد، ایجاد شد.

وظایف fata، ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های مختلف در جامعه‌ اطلاعاتی، ممانعت از تعرض، به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات، با هدف پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی، می باشد.

fata11نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

ضرورت تشکیل پلیس «فتا» در کشور:

توسعه‌ی روزافزون زیرساخت‌های فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و سایر فنّاوری‌های اطّلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی نظیر خطوط تلفن‌های ثابت و همراه، شبکه‌های دیتای کشوری و محلّی، ارتباطات ماهواره‌ای از جمله‌ی دلایلی است که لزوم ایجاد و توسعه‌ی سازوکاری برای برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطّلاعات جمهوری اسلامی ایران را توجیه می‌کند.

همچنین توسعه‌ی خدمات الکترونیک در کشور نظیر دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سایر خدمات از این دست، نیز لزوم ایجاد پلیسی تخصّصی در مجموعه‌ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین امنیت و مقابله با جرایمی که در این فضا به وقوع می‌پیوندند را آشکار می‌کند.

fata557نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

پلیس فتا (fata) چیست؟

کلمه فتا (fata) در واقع مخفف عبارت “فضای تولید و تبادل اطلاعات” است که همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، با پیشرفت تکنولوژی و سوق داده شدن افراد و کسب و کارها به سمت اینترنت برای حفظ امنیت آن‌ها در فضای مجازی، سازمانی تحت عنوان پلیس فتا در 3 بهمن ماه سال ۱۳۸۹ (۲۳ ژانویه ۲۰۱۱) به فرمان اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی تشکیل داده شده است.

اهداف اولیه تأسیس:

انگیزه این اقدام را می‌توان واکنش پلیس به انتشار کرم رایانه‌ای استاکس نت و همچنین مقابله با کنترل فضای سایبر توسط مخالفان حکومت ایران (بعد از ناآرامی ایران پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸) دانست.

ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه اطلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات برای پیش‌گیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگی‌ها و عملیات برای انجام و تحقق فعالیت‌های غیرقانونی و ممانعت از تعرض به ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه در فتا از جمله وظایف و مأموریت‌های پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.

 

fata457نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاستحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

وظایف پلیس فتا:

طبق ماده ۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری، فرماندهان، افسران و درجه‌داران نیروی انتظامی جزو ضابطان عام دادگستری هستند و طبق ماده ۲۸ همان قانون، این ضابطان دادگستری وظیفه «کشف جرم، حفظ آثار و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی» را دارند‌.

 

ویژگی‌های پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات:

پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا دارای ویژگی‌های ممتاز و برجسته‌ای به شرح ذیل است.
ویژگی‌هایی که نویدبخش امنیت و آرامش برای مردم در فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران است.

چشم‌انداز پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور با سازمانی فعّال، نوآورانه و به سوی پیشرفت، کارآمد، پویا، پاسخ‌گو و قانون‌مند در راستای فراهم نمودن اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی و ارزش‌های اسلامی در افق ایران 1404 چشم‌انداز پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.

مهمترین وظایف پلیس فتا عبارتند از:

ایجاد و تأمین امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات در بستر اینترنت
حفظ و صیانت از هویت دینی، ملّی و ارزش های انسانی جامعه و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی
احترام به حریم خصوصی افراد و در گام دوم حفظ آن
حفاظت از اسناد عمومی، اسرار و منافع ملی یا حکومتی در فضای تولید و تبادل اطلاعات

fata54نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاستحقیق در مورد پلیس فتا کلاس


تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

چه جرایمی در پلیس فتا قابل پیگیری هستند؟

به‌طور کلی جرایم که در فضای مجازی هستند و جزو جرایم رایانه‌ای به حساب می‌آیند از طریق پلیس فتا قابلیت پیگیری دارند که در ادامه نیز به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

  • برداشت مبالغ غیر مجاز از حساب افراد مختلف
  • اقدام به شنود غیر مجاز صحبت‌های دیگران
  • کلاهبرداری‌های اینترنتی هم‌چون ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی جعلی
  • اقدام به فیشینگ و جعل رایانه‌ای
  • هک کردن گوشی موبایل
  • جاسوسی رایانه‌ای از افراد

fata77نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

راه های ارتباط و ثبت شکایت در پلیس فتا:

ارتباط با شماره تلفن 24 ساعته مرکز فوریت های پلیس فتا، با شماره 096380 یکی از راحت‌ترین راه های برقراری ارتباط با پلیس فتا بدون مراجعه حضوری است. روش دیگر، مراجعه به سایت اینترنتی مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به آدرس https://cyberpolice.ir/ است.

 

شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای:

بهترین راه ثبت شکایت از جرایم سایبری و فضای مجازی، مراجعه به دادسرای جرایم رایانه ای است. دادسرای جرایم رایانه ای، پیگیری و حل و فصل پرونده های قضائی تخلفات و شکایات اینترنتی را بر عهده دارد.

 

fata66نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

افراد برای مراجعه به این دادسرا، ابتدا باید به دفاتر قضایی مراجعه کنند و بعد از تشکیل پرونده، شکایت خود را ثبت کنند و بعد از دریافت پیامک، روند رسیدگی به پرونده را پیگیری نمایند. شاکی بعد از دریافت پیامک، به دادسرای جرایم اینترنتی ارجاع داده می‌شود تا شکایت او پیگیری شود.

در این مرحله بر اساس اهمیت و حساسیت پرونده ممکن است شاکی به پلیس فتای مرکزی نیز ارجاع داده شود.

سامانه پیامکی ۱۱۰۳۲۰۴۰۴۰ سرشماره ای است که پلیس فتا برای ارسال احضاریه و اطلاع رسانی، از طریق آن اقدام می کند. افراد باید دقت داشته باشند که ارسال پیامک از شماره های دیگر، جعلی و فاقد ارزش قانونی است.

همچنین دقت داشته باشید که پلیس فتا از طریق فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی، اقدام به ارسال احضاریه نمی کند.

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

احضاریه پلیس فتا چیست و چگونه ابلاغ می شود ؟

اگر از طریق اینترنت و فضای مجازی، به شما توهین شده است یا تصاویر و عکس ها و فیلم های خانوادگی شما منتشر شده یا دچار کلاهبرداری شده اید و مال خود را از دست داده اید باید پلیس فتا را در جریان گذاشت.

فتا در جهت رسیدگی به موضوع ادعای شاکی، و یا درصورت مشاهده تخلف یا وقوع جرم در فضای مجازی از سوی افراد و اشخاص، ممکن است در ابتدا با توجه به جزیی بودن رفتار ارتکابی صرفا اخطار بدهد و در صورت تکرار عمل احضاریه ارسال شود، اما در موضوعات مهم، رای گرفتن توضیحات متهم احضاریه (که می تواند به صورت پیامکی و یا مکتوب توسط مامور ابلاغ شده باشد ) ارسال میکند.

 

 

fata3نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

 

پلیس فتا چه روش هایی برای برخورد با مجرمان اینترنتی اعمال می کند؟

پلیس فتا پس از شناسایی و نهایتا دستگیری متهمان آنها را به مرجع قضایی ذیربط که همان نهادهای دادسراهای عمومی هستند، تحویل می دهد. لازم بذکر است مدارک و ادله دیجیتال به عنوان دلیل در محاکم محسوب می گردند.

و اظهارات متهم برای پلیس فتا دارای سندیت نیست، شاکی و پلیس و حتی خود متهم موظفند برای اثبات ادعا‌های خود به محاکم قضایی، ادله دیجیتال ارائه کنند.

 

fata5555نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

شکایت به پلیس امنیت:

همه ی ما روزانه استفاده های گسترده ای از فضای دیجیتال برای انجام امور روزمره مان نظیر خرید اینترنتی، پرداخت قبوض، خرید شارژ، انتقال وجوه، پرداخت اقساط داریم.

 

با این حال شکایت به پلیس امنیت را زمانی در دستور کار خود قرار میدهیم که دچار سوء استفاده های اینترنتی، سرقت اطلاعات یا کلاهبرداری شویم.

 

نحوه رسیدگی به جرائم در پلیس فتا:

بعد از اینکه یکی از جرائمی که رسیدگی به آن در صلاحیت پلیس فتا هست رخ بدهد و پلیس آن را شناسایی کند یا شکایتی از بابت آن صورت بگیرد، از جمله شکایت فروشگاه های اینترنتی بابت کلاهبرداری و …، پلیس اقدام به انجام تحقیقات مقدماتی، جمع آوری دلایل جرم و پیدا کردن متهم می کند.

 

بعد از پیدا شدن متهم، پلیس فتا، او را تحویل مقامات قضایی می دهد، زیرا بازجویی در این جرایم کمتر رخ می دهد و ادعا و اقرار متهم ارزش اثباتی ندارد و معمولا برای اثبات از مدارک دیجیتالی استفاده می شود.

fata145نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

روند شکایت و پیگیری در پلیس فتا چقدر زمان می برد؟

معمولا، زمان پیگیری هر پرونده در پلیس فتا، با توجه به نوع پرونده و مدارک و مستندات آن پرونده مشخص می شود. پلیس فتا بعد از بررسی و مشاهده پرونده و جرایم و تخلفاتی که واقع شده،

شروع به تحقیق درباره موضوع پرونده و شناسایی مجرم می کند. باتوجه به نوع و شرایط پرونده،‌ ممکن است احضاریه در طی مدت تحقیقات یا در انتهای آن، برای شاکی ارسال شود.

 

پلیس فتا، درصورت مشاهده تخلف یا جرم در فضای مجازی و یا در موارد رسیدگی به پرونده، اگر رفتار ارتکابی را جزئی تشخیص بدهد، ممکن است در ابتدا به اخطار اکتفاء کند، اما در موارد تکرار تخلف یا جرم، احضاریه ارسال می کند. در احضاریه ارسالی، علت احضار و زمان و مکان حضور شخص بیان می شود.

 

 

fata758fata145نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

 

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و… خواهد بود.

 

مدارک لازم برای اثبات جرم در فضای مجازی:

افراد برای شکایت با موضوع جرایم در فضای مجازی، باید تمامی مدارک و مستنداتی که از تخلفات یا جرایم در فضای مجازی دارند را، همراه با شکوائیه به پلیس فتا یا دادسرای مربوطه بدهند.

 

مواردی مانند: آدرس الکترونیکی سایت مورد نظر، فیش واریزی، اسکرین شات، صدا، متن چت و مواردی مانند این ها از دلایل و مستنداتی هستند که در صورت وجود باید ضمیمه شکایت شوند.

 

fata45نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

 

برخی هشدارهای پلیس فتا برای مصون ماندن از جرایم سایبری:

از مکان‌های عمومی مثل کافی‌ نت یا اماکنی که دارای اینترنت رایگان هستند وارد حساب اینترنت بانک خود نشوید.
هنگام خرید اینترنتی از فروشگاه‌ها حتی فروشگاه های معتبر، سعی کنید شخصا از دستگاه های کارت خوان استفاده کنید.
هنگام دریافت پول از دستگاه‌های خودپرداز ، مراقب پشت سر خود باشید تا کسی رمز وارد شده شما را نبیند.
مراقبت اقلام نامتعارف روی دستگاه‌های عابر بانک باشید.

 

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

fata8نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

 

شکایت پلیس فتا اینستاگرام:

اینستاگرام اپلیکیشنی که در جامعه امروزی طرفداران بسیاری پیدا کرده و طرفداران زیادی دارد گاهی به دلیل وجود جرایم موجود.

طرح شکایت پلیس فتا بابت کلاهبرداری اینترنتی اینستاگرام مطرح می شود گرچه در این اپلیکیشن شرایطی فراهم شده تا برخی افراد از آن به منظور راه اندازی کسب و کار آنلاین استفاده کنند.

اما متاسفانه مجازی بودن این فضا سبب شده تا عده زیادی از این طریق به تخلفات سایبری و کلاهبرداری بپردازند. به هر روشی برای شروع طرح شکایت خود کافی است.

 

fata10نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

دسترسی غیر مجاز به اطلاعات:

• هک نمودن حسابهای بانکی و برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص
• جعل رایانه‌ای، شنود غیرمجاز، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی
• جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، سرقت و کلاهبرداری

 

ماهیت پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات:

ماهیت اصلی پلیس فتا، عملیاتی است به این معنا که به صورت کاملاً تخصّصی و از طریق تجهیز به منابع ارزشمند نیروی انسانی، دانشی و تجهیزاتی با توان عملیاتی خوب، نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیش‌بینی، پیش‌گیری و کشف جرم اقدام می‌نماید.

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس
میزان جرایم اینترنتی در فضاهای مجازی معمولا در چه مواردی افزایش بیشتری نشان می دهد؟
معمولا بالاترین آمار جرایم در فضای اینترنت کشور، مربوط به جرایم مالی در فضای مجازی است.

و پر تعدادترین این جرایم اینترنتی در حوزه امور مالی با دستبرد سایبری به حساب‌ های بانکی اشخاص به وقوع می پیوندد.

fata7نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس
در این حالت، سارقان اینترنتی با شگردهای مختلف، رمز صاحبان حساب‌ های اینترنتی را به دست آورده و اقدام به سرقت و برداشت موجودی حساب آنها می نمایند.

در برخی مواقع نیز با استفاده از کارت خوان های پز، به راحتی رمز ۴ رقمی کارت‌ های بانکی را از مالکین آن سوال نموده و هنگام خرید و کشیدن کارت، دو بار از حساب او پول برداشت می‌ نمایند.

 

fata789نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

کلاهبرداری فیشینگ هم یکی دیگر از روش‌ های کلاهبرداری در بستر اینترنت است.

در این حالت، سایتی دقیقاً همانند درگاه اینترنتی بانک‌ های معتبر کشور طراحی شده و شناسه و رمز عبور استفاده کنندگان را هنگام خرید اینترنتی درخواست می‌ نماید، در ادامه هکر یا همان سارقی که این سایت جعلی را راه اندازی کرده، با بدست آوردن غیر مجاز اطلاعات اینترنتی اشخاص، اقدام به سرقت از حساب آن ها می‌ نماید.

 

 

fata1547نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

پلیس فتا و کافی‌نت‌ها:

یکی از اقدامات پلیس فتا ابلاغ بخشنامه‌های لازم به دفاتر خدمات اینترنتی (کافی‌نت‌) و بازرسی از آنهاست. چنانچه پلیس فتا تخلف این مراکز را مشاهده کند علاوه بر اقدامات انتظامی خود، متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

پلیس فتا چگونه دستگیر می‌کند؟

پلیس فتا با بررسی اسناد و مدارک موجود و همچنین با استفاده از ترفند های کامپیوتری و هکری با پیدا کردن محل زندگی و شماره تلفن فرد، اقدام به دستگیری فرد مجرم میکند.

 

جرم پخش عکس و فیلم خصوصی دیگران در فضای مجازی چیست؟

افرادی هستند که به دلایل مختلف یا از روی دشمنی یا به دلایل شخصی دیگر، اقدام به پخش عکس و فیلم خصوص دیگران می کنند. در مواد 16 و 17 قانون جرائم سایبری، آمده است که پخش فیلم وعکس خصوصی دیگران، بدون رضایت آنها جرم محسوب می شود.

شرایط تحقق جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران در فضای مجازی عبارتند از:

  • تحقق جرم به وسیله سامانه رایانه ای باشد.
  • عکس متعلق به فرد دیگری باشد.
  • شاکی از انتشار عکس یا فیلم رضایت نداشته باشد.

fata8569نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

طبق ماده ی 16 قانون جرائم رایانه ای، چنانچه فردی، عکس دیگری را عمدا تغییر داده و منتشر کند، یا بداند عکس کسی تغییر کرده و با علم به تغییر عکس، اقدام به پخش آنها کند.

به مجازات حبس از 91 روز تا دو سال یا جریمه نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال مجازات می شود، یا امکان دارد که هر دوی این مجازات ها برای فرد مجرم در نظر گرفته شود.

fata854نمونه عکس تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس


غیر از موارد بالا سایر جرایمی که به نوعی با سامانه‌های مختلف رایانه‌ای مرتبط باشد در حوزه وظایف پلیس فتاست. برای نمونه:

  • تولید، انتشار یا توزیع هر اطلاعات آموزشی یا برنامه‌ یا هر نوع ابزار الکترونیکی برای ارتکاب جرائم رایانه‌ای.
  • فروش یا انتشار گذرواژه یا در دسترس قرار دادن دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی متعلق به دیگران و بدون رضایت آنها.
  • پلیس فتا و نماد اعتماد فروشگاه‌های اینترنتی

 

عناوین مجرمانه در فضای مجازی:

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، براساس قانون مجازات و قانون جرائم رایانه ای اقدام به تعیین عناوین مجرمانه در فضای مجازی نموده است. به جهت تعدد و گستردگی جرایم فضای مجازی، برخی از این عناوین مجرمانه در ادامه بیان می شود.

  • محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی:
  • این دسته از محتواهای مجرمانه شامل جرائمی از این قیبل می شود:
  • تحریک، ترغیب، تشویق، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء
  • جرائم منافی عفت، اشاعه فحشاء و انحرافات جنسی
  • انتشار، ترویج، تبلیغ، توزیع و معامله محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی
  • ایجاد مراکز همسریابی در فضای مجازی بدون اخذ مجوز

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

محتوای علیه مقدسات:

  1. اهانت به دین اسلام و مقدسات اسلامی
  2. تولید محتوای الحادی و خلاف موازین اسلامی
  3. اهانت به انبیاء عظام یا ائمه اطهار یا حضرت زهرا (س)
  4. تبلیغ به نفع حزب، فرقه یا گروه های منحرف و مخالف اسلام
  5. اهانت به امام خمینی و مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام

 

نتیجه گیری:

امروزه با توجه به پیشرفت علم و دانش و روی کار آمدن تکنولوژی و همه گیر شدن استفاده از اینترنت ، استفاده از فضای مجازی جزو لاینفک زندگی مردم است.

و شاید بتوان گفت کمتر کسی است که از فضای مجازی استفاده نکند و در این فضا ها صفحه و پیج و کاربری نداشته باشد .

 

از مهمترین اهداف این نهاد نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ حریم خصوصی تامین امنیت از فضای مجازی
  • صیانت از ارزش‌های انسانی و هویت دینی
  • حفظ زیرساخت‌های امنیتی کشور
  • حفظ بستری هم جهت انجام فعالیت‌های مالی و تجاری در اینترنت

محصولات دیگر:

تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

تحقیق در مورد شهید چمران کلاس

تحقیق در مورد شهید احمد کاظمی کلاس

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید