حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت: چنان که در رابطه با حافظه حسی دیدیم، تنها بخش کوچکی از اطلاعات وارد شده به حافظه حسی که مورد توجه قرار می گیرد به حافظه کوتاه مدت می رسد و بقیه اطلاعات از این حافظه حذفمی گردد. اطلاعاتی که در حافظه حسی مورد توجه قرار می گیرند، به الگوهاي تصویري یا صوتی( یا سایر رمز هاي حسی ) تبدیل می شوند و به حافظه کوتاه مدت انتقال می یابند. بنابراین، بر خلاف حافظه حسی که در آن اطلاعات دقیقا مطابق با محرك هاي حسی ذخیره می شوند، در حافظه کوتاه مدت، اطلاعاتبه صورت رمز در می آیند( رمز گردانی می شوند).

حافظه شورت ترم

در حافظه شورت ترم، اطلاعات عمدتا با شکل صوتی یا شنیداري رمز گردانی می شوند، اما این حافظه ازرمزهاي دیگري چون رمزهاي دیداري و معنایی نیز استفاده می کند. رمز شنیداري وابسته به صدا یا تلفظ محرك است؛ رمز دیداري مبتنی بر نوعی تصویر ذهنی از محركاست؛ و رمز معنایی متکی بر معنی محرك (مثلا نوعی تداعی میان آن و محرك با محرك هاي دیگر ) است.

براي نمونه، وقتی که ما به شماره تلفنی نگاه می کنیم و تا لحظه گرفتن شماره آن را حفظ می نماییم یکی از کار هاي زیر را انجام می دهیم: یا یک تصویر ذهنی از آن شماره می دهیم، مثلا آن را با یک شماره آشنا تداعی می کنیم (رمز معنایی). علاوه براینها، رمز هاي مربوط به سایر حواس، مانند لامسه و بویایی، نیز در حافظه کوتاه مدت ذخیره می شوند. مثلا بوي شیر ترشیده تا چند ثانیه بعد از تجربه کرن آن در یاد ما می ماند.

ماندگاری اطلاعات وارد شده

اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاه مدت براي حداکثر 30 ثانیه باقی می مانند و پس از آن فراموش می شوند ( از این حافظه حذف می شوند). اگر بخواهیم اطلاعات موجود در این حافظه را براي مدت زمان بیشتري نگه داریم باید از استراتژي یا راهبرد تکرار یا مرور ذهنی کمک بگیریم. تا زمانی که اطلاعات تکرار یا مرور می شوند در حافظه کوتاه مدت باقی می مانند. تکرار یا مرور براي اطلاعاتی مفید است که صرفأ می خواهیم آن ها را مورد استفاده قرار دهیم و بعد فراموششان نماییم، مانند شماره تلفنی که نیازي به حفظ کردن آن نداریم، اما از زمانی که آن را می بینیم یا می شنویم تا زمانی که آن را می گیریم باید در حافظه ما نگه داري شود.

حافظه کوتاه مدت

مدل مفهومی MEM

چطور یاد بگیریم؟

براي مطالبی که قصد یادگیري آن ها را داریم،علاوه بر تکرار یا مرور ذهنی لازم است آن ها را با مطالبی که قبلا آموخته ودر حافظه دراز مدت ذخیره کرده ایم نیز تداعی نماییم. در این حالت، مرور ذهنی به این سبب انجام می شود که بتوانیم ارتباط لازم بین مطلب جدید و قدیم ایجاد نماییم. معمولا اطلاعات از دو منبع مختلف وارد حافظه کوتاه مدت می شوند:

غالبا اطلاعات به طور همزمان از این دو حافظه کوتاه مدت می شوند.

براي مثال، وقتی که ما یک پرنده مثلا سار را می بینیم،حافظه حسی ما تصویر ذهنی این محرك را به حافظه کوتاه مدت می فرستد. در همین حال، ممکن است که ما، به طور ناهوشیار، در حافظه دراز مدت خود به جستجو بپردازیم تا اطلاعات مربوط به پرندگان را بیابیم و از این طریق پرنده مورد نظر را به عنوان یک سار شناسایی کنیم. همراه با این شناسایی، ممکن است که اطلاعات دیگري درباره سارها به حافظه کوتاه مدت ما بیاییند، از جمله خاطرات تجارب گذشته ما درباره سارها یا احساس ما نسبت به این پرندگان. همه این اطلاعات در طول زندگی ما تدریجا به حافظه دراز مدت وارد شده اند، و اینکاز طریق پردازش ذهنی منظره سار به حافظه کوتاه مدت ما رسیده و به صورت هوشیار و آگاهانه درآمده اند.

این نوع حافظه را می توان حافظه هوشیار آدمی دانست،زیرا ما از تمام محتواي آن آگاه هستیم و هریک از اطلاعات موجود در این حافظه را می توانیم به سادگی به یاد آوریم و بر اساس آن پاسخ بدهیم.هرگونه اطلاعی را که بخواهیم مورد استفاده قرار دهیم ابتدا باید آن را به حافظه کوتاه مدت بفرستیم. یعنی اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت نیز براي تبدیل به پاسخ باید ابتدا وارد حافظه کوتاه مدت بشوند.


مثال برای درک بهتر

مثلا وقتی که ما در دفترچه تلفن شماره اي را می بینیم، مدت 15 تا 30 ثانیه کافی است تا قلم و کاغذ برداریم و شماره مورد نظرمان را یادداشت کنیم. یا هنگام مطالعه ، از لحظه اي که اولین کلمه یک جمله را می خوانیم تا زمانی که به پایان جمله می رسیم مجموعه کلمات جمله را در حافظه نگه می داریم تا اینکه معنی جمله را درك نماییم و بعد بلافاصله کلمات را از یاد می بریم یعنی زمانی که به کلمه آخر جمله می رسیم هنوز کلمه نخست آن را به یاد داریم.

همچنین در حل کردن مسایل و تصمیم گیري هاي مختلف، به این حافظه متکی هستیم. هر چند که اطلاعات مورد نیاز براي حل کردن مسایل یا درك معنی جملات از خارج حافظه کوتاه مدت می آیند، اما عمل واقعی حل مسئله یا درك معنی جمله تنها از اطلاعاتی که در حافظه کوتاه مدت موجودن میسر می شود.


ویژگی مهم حافظه:

ویژگی مهم دیگر short term memory مدت گنجایش اندك آن است. پژوهشگران یادگیري گنجایش این حافظه را براي بزرگسالان 7+-2 ماده اطلاعاتی برآورد کرده اند. بعضی افراد می توانند در یک زمان 7+2 یعنی 9 ماده اطلاعاتی را در حافظ کوتاه مدت خود نگه داري کنند، در حالی که بعضی دیگر قادر به حفظ تنها 7-2 یعنی 5 ماده اطلاعاتی هستند. ما می توانیم یک شماره 7 رقمی را بعد از نگاه کردن از دفتر تلفن و تا رسید به تلفن و گرفتن آن شماره در حافظه نگه داریم، اما اگر قرار باشد دو شماره تلفن 7 رقمی را با هم حفظ کنیم این کار از عهده حافظه ما بر نخواهد آمد زیرا دو شماره تلفن 7 رقمی برابر است با 14 ماده اطلاعاتی که فراتر از گنجایش حافظه کوتاه مدت ماست.

 اگه می خواهید بدانید راه های انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت چطوریه این مقاله را از دست ندین

kelasedarsi.ir

masterdoc

مدت 9 سال هست در زمینه تولید محتوا کار می کنم. و علاقمند به تولید محتوای با کیفیت هستم.امیدوارم رضایت خاطر شما جلب شده باشد.

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید