تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس هفتم

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس هشتم

koochak kan1 (3)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

تحقیق کامل

نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس


طرح پروژه های آماده تفکر


مقدمه:

میرزا یونس مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی از مبارزان مشروطه‌خواه ایران بود که با هدف آزادی کشور از چنگال بیگانه، نهضت جنگل را پایه‌ریزی و رهبری کرد.

میرزا کوچک خان جنگلی از سرداران معروف گیلک، مبارز انقلابی، مشروطه‌خواه و رهبر جنبش جنگل بود. فردی که تمام تلاش خود را برای آزادی ایران از نفوذ قوای روس و انگلیس به کار گرفت. گرچه که شیوه مبارزه او خالی از اشتباه نبود، همواره از میرزا کوچک خان به‌عنوان فردی وطن‌پرست و آزادی‌خواه یاد می‌شود.

 

koochak kan1 (2)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاستحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

تولد:

شیخ یونس، معروف به میرزا کوچک خان جنگلی، در سال 1257 هجری شمسی در محله استاد سرای رشت دیده به جهان گشود. پدر و مادر وی از خاندان رشوند‌های الموت قزوین بودند. خانواده میرزا کوچک وضعیت متوسطی داشتند. در قیاس با نام پدرش ـ که میرزا بزرگ بود ـ او را میرزا کوچک خان می خواندند.

 

تحصیلات:

میرزا کوچک خان جنگلی ابتدای عمر خود را در مدرسه علمیه حاج حسن و مدرسه جامع شهر رشت شروع به آموختن تحصیلات دینی نمود و پس از آن به قزوین رفت و در مدرسه ی صالحیه تحصیل دروس حوزوی را آغاز نمود و پس از آن هم در مدرسه محمودیه تهران مدتی را برای یادگیری علوم حوزوی گذراند.

آموزش حوزوی، می‌توانست وی را در مسلک یک روحانی تربیت کند، امّا حوادث و انقلابات کشور مسیر افکارش را تغییر داد و او را به راهی دیگر کشاند.

 

koochak kan1 (17)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

اولین گامهای میرزا کوچک خان جنگلی:

میرزا کوچک خان جنگلی در زمان اقامتش در تهران با اوضاع و احوال اجتماع آن دورانِ جامعه بیشتر آشنا شد. پس از بررسی وقایع و اوضاع آن دوره احساس کرد که موقع تلاش فرا رسیده و هرگونه فعالیتی برای روشن ساختن افکار عامه و مبارزه با زور و استبداد در سرنوشت مملکت و مردم مؤثر خواهد افتاد.

لذا به رشت مراجعت کرد و بلافاصله در میان دوستان و آشنایان، مخصوصا طلاب مدرسه حاجی حسن، شروع به تبلیغ روشنگری نمود.

در همان ایام سید عبدالمجید، خطیب آزادی خواه، در تهران به قتل رسید. میرزا با استفاده از این حادثه فعالیت های خود را تشدید کرد.

 

koochak kan1 (22)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

فعالیت‌های سیاسی

رهبری هیأت اتحاد اسلام:

هم زمان با اوج‌گیری نهضت مشروطه در تهران، شماری از آزادی‌خواهان رشت کانونی به نام «مجلس اتّحاد» تشکیل دادند. و افرادی به عنوان فدایی گرد آوردند.

میرزا کوچک خان که در آن دوران طلبه بود و افکار آزادی‌خواهانه داشت به مجلس اتحاد پیوست. در سال ۱۲۸۹ش، در نبرد با نیروی طرفدار محمد علی شاه در ترکمن صحرا شرکت داشت و در این نبرد زخمی و مدتی در بادکوبه در یک بیمارستان بستری شد.

در سال ۱۲۹۴ش، به جای «مجلس اتّحاد» «هیأت اتّحاد اسلام» از یک گروه هفده نفری در رشت تشکیل شد. بیشتر افراد این گروه روحانی بودند و میرزا کوچک خان عضو مؤثّر آن بود.

این هیأت هدف خود را خدمت به اسلام و ایران اعلام کرد و به زودی میرزا کوچک خان رهبری هیأت را بر عهده گرفت.

 

koochak kan1 (1)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

هیأت اتحاد اسلام:

میرزا کوچک خان جنگلی پس از ناامید شدن از همراهی صاحبان ثروت و موقعیت در تهران، به همراه علی خان دیوسالدر به گیلان بازگشت و در راه به دلیل اختلاف نظر از او جدا شد و ابتدا به لاهیجان رفت.

در لاهیجان با دکتر حشمت که به کار پزشکی اشتغال داشت تماس گرفت و موافقت او را در خصوص نهضت جلب کرد. سپس مخفیانه با عده ای از روشن فکران و آزادی خواهان و اعضای حزب دموکرات و حزب اتفاق و ترقی تماس گرفت و آنان را در مسیر اندیشه ها و اقدامات خود قرار داد.

اغلب این افراد با قبول تعهداتی برای کمک به میرزا کوچک خان جنگلی، خواستار شروع فوری فعالیت شده، او را ترغیب و تشویق می کردند.

 

koochak kan1 (8)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

آغاز نهضت میرزا کوچک خان جنگلی:

میرزا کوچک خان و هم فکرانش پس از فراهم شدن زمینه مبارزه علنی با عوامل استعمار و استبداد با صدور بیانیه ای نهضت را آغاز نمودند.
در این بیانیه برای اعلام طرز تفکر و اهداف و آرمان های خود چنین نوشتند:
ما قبل از هرچیز، طرفدار استقلال ایران هستیم؛ استقلالی به تمام معنی کلمه… با هیچ کس نظر دوستی و دشمنی نداریم. با دولت ایران دوستیم و با دشمن این آب و خاک با تمام خصومت دشمن،…

بعد از احراز استقلال، اصلاحات اساسی مملکت و رفع فساد تشکیلات دولتی نقطه نظر ماست؛ چرا که هرچه بر سر ایران آمده از فساد تشکیلات است و بس…
پس از آن که مردم از حرکت میرزا کوچک خان و دوستانش آگاه شدند، فوج فوج به او پیوستند و بدین وسیله نهضت جنگل توسعه یافت.

 

koochak kan1 (7)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

فعالیت‌های نهضت جنگل :

در فروردین ۱۲۹۷، بعد از انقلاب بلشویکی روسیه نیروهای روس از ایران خارج شدند و در این خروج قوای جنگل راه را برای آن‌ها هموار کردند.

اما آخرین دسته روس‌ها، در خرداد ۱۲۹۷، نیروی ژنرال بیچراخوف که داری افکار تزاری(امپراتوری روس) بود، وضعیتی متفاوت داشت.

او با انگلیسی‌ها به فرماندهی ژنرال دنسترویل متحد شده بود که به قفقاز برود و در آنجا با بلشویک‌ها بجنگد. انگلیسی‌ها از میرزا خواستند که ضمن اجازه عبور قوای بیچراخوف و قوای انگلیس از گیلان، تعدادی از پاسگاه‌ها را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهند تا به وسیله آن تدارکات پشت جبهه قفقاز میسر شود. میرزا قبول نمی‌کند و به ناچار در کنار پل منجیل جنگ سختی درمی‌گیرد.

 

kochakنمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

واکنش حکومت و انگلستان:

همین ایام در تهران وثوق الدوله به قدرت می‌رسد. برای از بین بردن نهضت جنگل، وثوق الدوله در بهمن ۱۲۹۷، به وسیلۀ سید محمد تدین، پیام صلحی برای کوچک خان فرستاد و از او خواست که ضمن تأمین جانی به عتبات برود و قوایش را در اختیار دولت قرار دهد.

بعد از مخالفت میرزا با این پیشنهاد، وثوق الدوله در ۱۸ اسفند ۱۲۹۷، تیمورتاش را با بیست هزار قزاق به عنوان والی گیلان فرستاد تا جنگلی‌ها را سرکوب کند. پس از درگیری‌های فراوان عده‌ای از سران نهضت از جمله دکتر حشمت که پزشک بود و به واسطۀ خدمات پزشکی محبوبیت زیادی در لاهیجان کسب کرده بود و در آن جا یک گروه چند صد نفری به نام «نظام ملی» گرد آورده بود، تسلیم نیروی دولتی در رشت شد.

میرزا که نمی‌خواست با هموطنانش بجنگد تصمیم گرفت با افرادش به سمت شرق گیلان عقب‌نشینی کند. و با پای پیاده به سمت شرق گیلان (لاهیجان) حرکت کردند.

 

koochak kan1 (13)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

نهضت جنگل و رهبران انقلاب اکتبر روسیه:

قوای دولتی نتوانستند میرزا را دستگیر کنند، لذا جنبش جنگل همچنان به بقای خود ادامه‌داد. رفته رفته جنگلی‌ها همدیگر را پیدا کردند و دوباره قدرت گرفتند.

از طرفی دولت وثوق الدوله بعد از مخالفت سراسری با قرارداد ۱۹۱۹ احساس بی‌ثباتی می‌کرد، لذا نماینده‌ای نزد میرزا فرستاد که تا بازشدن دوره جدید مجلس بین قوای دولتی و قوای جنگل آتش‌بس برقرار شود.

 

koochak kan1 (21)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

دولت مرکزی و سرکوب نهضت جنگل:

روتشتاین در اجرای سیاست دولت شوروی در نامه‌ای به میرزا خواستار پایان دادن به نهضت شد. میرزا مسئله را منوط به در نظر گرفتن منافع مردم و دفاع از استقلال ایران به وسیله دولت مرکزی دانست ولی در ملاقات نمایندگان میرزا با روتشتاین، معلوم شد که هدف دولت شوروی از خاتمه دادن به جنبش جنگل اجرای موافقتها با دولت انگلستان بوده است.
با ادامه اختلاف میان اعضای دولت جدید، در ۶ مهر ۱۳۰۰ تنی چند از طرفداران میرزا (بدون اطلاع میرزا) به جلسه اعضای دولت حمله کردند.

 

kochak1نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

تشکیل کمیته انقلاب سرخ ایران:

میرزا کوچک خان با مشورت دیگر اعضای نهضت جنگل، اعلامیه ای رسمی با عنوان «فریاد ملت مظلوم ایران از حلقوم فداییان جنگل گیلان» تهیه و منتشر ساخت. میرزا پس از انتشار این بیانیه در نوزده خرداد ۱۲۹۹، دیدگاه های خود را به این قرار اعلام کرد:

  •  جمعیت انقلاب سرخ ایران، اصول سلطنت را ملغی کرده، جمهوری را رسماً اعلام می نماید؛
  •  تشکیل حکومت موقتی جمهوری، حفاظت جان و مال عمومی اهالی را بشارت می دهد؛
  •  هر نوع قرارداد و معاهده ای را که دولت ایران قدیما و جدیدا با هر دولتی منعقد کرده است، لغو و باطل می داند؛
  •  حکومت جمهوری، همه اقوام بشری را بی تفاوت، با این آمال شریک دانسته و درباه آنها تساوی رفتار کرده و حفظ شعایر اسلامی را نیز از فرایض می داند.

 

koochak kan1 (6)نمونه عکس تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی کلاس

 

درگذشت میرزا کوچک خان:

میرزا کوچک خان پس از حدود هفت سال مبارزه و جنگ و گریز با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در برف و بوران اسیر گشت و جان خود را از دست داد. با درگذشت وی در روز دوشنبه یازدهم آذر ۱۳۰۰ش نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
جسد کوچک خان در گیلوان با مراقبت احترام‌آمیز آقا سید نصرالله گیلوانی به خاک سپرده شد. در گیلوان جسد کوچک خان به دست افراد سالار شجاع برادر سردار مقتدر طالشی افتاد. یکی از آنان سر وی را جدا کرد که به نشانه پایان روزگار او به تهران منتقل و به سردار سپه(رضاخان) ارائه شد. در نهایت سرش در گورستان حسن‌آباد تهران در نقطه نامعلومی دفن شد که بعداً از جانب یاران جنگلی محل دفن شناسایی شد.

 

محصولات دیگر:

تحقیق در مورد شهید چمران کلاس

تحقیق در مورد پلیس فتا کلاس

تحقیق در مورد چشم انسان کلاس

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید