تحقیق درباره ناصر خسرو کلاس پنجم ، تحقیق درمورد ناصر خسرو کلاس پنجم،تحقیق درباره ناصر خسرو کلاس
تحقیق ناصر خسرو قابل ویرایش و آماده چاپ pdf و word
ابومعین ناصر بن خسرو
ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی، در ۹ ذیقعده ۳۹۴ هجری قمری (۱۲ شهریور ۳۸۳ شمسی) در روستای قبادیان از توابع بلخ که روزگاری از شهرهای مهم خراسان بود و امروزه متعلق به افغانستان، دیده به جهان گشود.
قبادیان نیز که اکنون در شمال افغانستان واقع شده، بخشی از تاجیکستان امروزی به شمار میرود.خانواده ناصر خسرو، ثروتمند و از کارکنان دولت و دیوان بودند.
ناصرخسرو در جوانی قرآن را از بر کرد و دانشهای گوناگون زمان خود را فراگرفت به طوری که توانست در علوم فلسفه، اخترشناسی، کیهان شناسی، پزشکی، کانی شناسی، هندسه اقلیدوسی، موسیقی، علوم دینی، نقاشی، سخنوری و ادبیات صاحب نظر شود.
بهعنوان مردی ادیب و فاضل وارد دربار سلطان محمود شد و شغل دبیری را تا زمان فرزند او «سلطان مسعود غزنوی» نیز ادامه داد.
آثار ناصرخسرو
ناصرخسرو تالیفات بسیاری داشته که برخی از آنها از جمله دیوان شعر عربی، بستانالعقول و دلیلالمتحرین به مرور زمان دستخوش نابودی شد و آنچه باقی مانده به شرح زیر است: تحقیق درباره ناصر خسرو کلاس پنجم
– دیوان اشعار فارسی
– زادالمسافرین:
از متون منثور کهن فارسی و از مهمترین آثار کلامی فلسفی اسماعیلی
– روشنایینامه: رسالهای به نظم
– سعاتنامه: رسالهای به نظم
– وجه دین: رسالهای به نثر در کلام و احکام و شریعت
– خوانالاخوان: کتابی به نثر در اخلاق و حکمت و موعظه
– جامعالحکمتین: رسالهای به نثر فارسی دری و در بیان عقاید اسماعیلیان
– گشایش و رهایش:
رسالهای به نثر روان فارسی شامل ۳۰ پرسش و پاسخ در موضوعات دین
– سفرنامه:
مهمترین و معروفترین اثر ناصرخسرو مشتمل بر مشاهدات و گزارش سفر هفت ساله او که به زبانهای متعددی ترجمه شده و در کنار «سفرنامه مارکوپولو»، از کتب مهم این حوزه است.
این سفر در ۶ جمادی الثانی سال ۴۳۷ هجری قمری و از مرو در خراسان آغاز و به سال ۴۴۴ هجری قمری در بلخ پایان میگیرد.
سبک شعر و دیوان ناصر خسرو
اواخر قرن پنج و آغاز قرن ششم هنوز شعر فارسی تحت تأثیر سبک دوره اول غزنوی قرار داشت و حتی گاه شاعران میکوشیدند سبک سامانیان را احیاء کنند؛
از جمله کسانی که دنباله این سبک سامانیان را در این عهد گرفت، ناصرخسرو است که قصایدش یادآور شاعران اواخر قرن چهارم است.
ناصر خسرو اشعار خود را به دو زبان عربی و فارسی سروده است.
بسیاری از اصطلاحات حکمی و دینی را در اشعار خود آورده و از موضوعات و مفاهیم علمی برای تفهیم مقاصد خود بهره برده است.
در کل دیوان او اثری از غزل نیست؛ چراکه او غزلسرا نیست؛
بنابراین دیوان او از مضامین لطیف عاشقانه و بیان انفعالات نفس انسانی بیبهره است.
دیدن خواب و بیداری روح
ناصرخسرو در ابتدای دهه چهارم زندگی و به سبب خوابی که میبیند، مسیری تازه پیش روی این حکیم و شاعر بلندآوازه زبان فارسی قرار میگیرد.
بعدها در سفرنامهاش، این دگرگونی و تغییر احوال را چنین شرح میدهد:
شبی در خواب دیدم که یکی مرا گفتی:
«چند خواهی خوردن از این شراب که خرد از مردم زایل کند، اگر به هوش باشی بهتر است.»
من جواب گفتم که: «حکیمان جز این چیزی نتوانستند ساخت که اندوه دنیا را کم کند.»
جواب دادی:
«در بیخودی و بیهوشی راحتی نباشد. حکیم نتوان گفت کسی را که مردم را به بیهوشی رهنمون باشد؛ بلکه چیزی باید طلبید که خرد و هوش را بیفزاید.»
گفتم که: «من این از کجا آرم؟»
گفت: «جوینده یابنده باشد.»
پس به سوی قبله اشارت کرد و دیگر سخن نگفت.
چون از خواب بیدار شدم، آن حال تمام بر یادم بود بر من کار کرد و با خود گفتم که از خواب دوشین بیدار شدم باید که از خواب چهل ساله نیز بیدار گردم.
تاثیر شگرف آن گفتگو در خواب، اندیشه دگرگونی را در ناصرخسرو بیدار کرد و اشاره به قبله را تعبیر به سفر حج میکند.
عازم سفر مکه
پس بههمراه برادرش در ۴۳۷ هجری قمری، عازم سفر مکه و انجام مناسک حج میشود.
سفر را از مرو و بخشهای شمالی ایران آغاز و به سوریه، آذربایجان، ارمنستان، آسیای صغیر، فلسطین، جزیرة العرب، طرابلس، تونس، سودان و مصر رفته و در نهایت مجدد به مکه و مدینه ختم میکند. تحقیق درباره ناصر خسرو کلاس پنجم
پس از زیارت خانه خدا از بخشهای جنوبی وارد ایران شده و رهسپار خراسان و زادگاهش بلخ میشود.
این سفر سه هزار فرسنگی، هفت سال به طول میانجامد و حکیم ناصرخسرو قبادیانی را به انسان دیگری تبدیل میکند.
محصول این سفر متفاوت، اثری ماندگار با نام «سفرنامه ناصرخسرو» است.
سه سال از هفت سال سفر ناصرخسرو قبادیانی، به اقامت در مصر گذشت.
کوچ ناصرخسرو به منطقه بدخشان که امروزه جزئی از کشور افغانستان محسوب میشود، به دعوت «شمسالدین ابوالمعالی امیر علی بن اسد بن حارث» یکی از امرای محلی بدخشان صورت گرفت.
بسیاری از آثار این شاعر بلندآوازه زبان فارسی نیز، در زمانی به رشته تحریر درآمد که در یمگان به سر میبرد.
جامع الحکمتین
از جمله کتاب «جامع الحکمتین» را ناصرخسرو در همان روزها (۴۶۲ هجری قمری) و به درخواست امیر اسماعیلی مذهب یمگان «علی بن اسد بن حارث» نوشت.
تبعید خود خواسته ناصرخسرو قبادیانی به یمگان و اشتیاق سفری که هنوز در او زنده بود، به سیر و سفر در روستاهای ولایت بدخشان منجر شد.
مردمان این دیار نیز حرمت بسیاری برای حکیم قائل بوده و منزلت وی تا جایی ذکر میشود که امروزه نیز اهالی، با القابی چون «حجت»، «سید شاه ناصر ولی»، «پیر شاه ناصر»، «پیر یمگان»، «پیر کوهستان» و «پیر کامل» از او یاد میکنند.
شخصیت ناصر خسرو
او در خداشناسی و دینداری سخت استوار بودهاست، و مناعت طبع، بلندی همت، عزت نفس، صراحت گفتار، و خلوص او از سراسر گفتارش آشکار است.
او در سخن توانا است، و از سلطان و امیر ترس ندارد، شعر و کلام او سحر حلال است.
او شکار هوای نفس نمیشود،او بنده روزگار نیست، چرا که بندهٔ آز و نیاز نیست، ناصر جهان فرومایه را به پشیزی نمیخرد.
او به آثار منظوم و منثور خویش مینازد، و به علم و دانش خویش فخر میکند.
وفات:
سرانجام در سال ۴۸۱ هجری قمری (۴۶۷ خورشیدی) چراغ عمر این حکیم و شاعر بزرگ و نام آشنای ایرانی، در یمگان خاموش شده و در همان منطقه نیز به خاک سپرده میشود.
مزار او در یمگان، اینک به زیارتگاهی برای عاشقان و علاقهمندان این شخصیت تاریخی، ادبی، فرهنگی زبان فارسی تبدیل شده است.
ناصرخسرو کیست؟
حکیم ابومعین ناصرخسرو قبادیانی بلخی، ملقب به ناصرخسرو و متخلص به حجت، شاعر، فیلسوف، متکلم، حکیم و جهانگرد مشهور ایرانی در قرن پنجم هجری قمری بود.
معرفی مختصر مهم ترین آثار ناصر خسرو
زادالمسافرین :
این اثر مهم فلسفی ناصر خسرو که در سال 453 هجری بنام المستنسربالله – خلیفه فاطمی مصر نوشده شده، به نظر ناصر “اصل ” و “قانون” کلام اسمعیلی و رهنمای مرد خردمندی است که در سفر زندگی قرار دارد.
این کتاب پیش از جامع الحکمتین نوشته شده و مولف در آن خواسته است عقاید فلاسفه، از جمله عقاید فلسفی ذکریای رازی را رد نماید.
جامع الحکمتین :
مضمون این اثر نیز مانند زاد المسافرین است و از مهم ترین تالیفات ناصر خسرو میباشد. جامع الحکمتین در سال 462 هجری بنابر خواهش امیر بدخشان ابوالمعالی علی بن احمد، در یمگان نوشته شده و در آن 82 بیتی خواجه ابوالهیثم جرجانی به گونه مفصل تفسیر گردیده و به سوالات موصوف پاسخ داده شده است.
وجه دین :
کتاب دیگری است از حکیم ناصر خسرو که در تاویلات و احکام شریعت به طریقه اسماعیلیان نوشته شده و در متن کتاب، مولف در هیچ جایی اسم خود و یا زمان و مکان تالیف اثر ذکری به میان نیاورده است.
مگر نام این کتاب در “بیان الادیان ” که بعد از چند سال مرگ ناصر خسرو تالیف گردیده، ذکر دشه و از آن ناصر خسرو نامیده شده است.
این اثر بعد از سال 453 هجری نوشته شده است ؛چون که در متن کتاب اشاراتی به زادالمسافرین موجود است.
خوان الاخوان :
این کتاب نیز در باره مسایل دینی و مذهب اسماعیلی نگاشته شده، نسخه خطی آ« در کتابخانه ایا صوفیه موجود بوده و دو مراتبه، یکبار به کوشش یحی الخثاب و بار دیگر به تصحیح سعید نفیسی از چاپ بر آمده است.
گشایش و رهایش :
این اثر نیز در مسایل دینی بوده، شامل پاسخ هایی است به جواب یکی از پیروان مذهب اسماعیلیه.
روشنایی نامه :
رساله ایست منظوم در پند و حکمت که در بحر هزج سروده شده و مرکب از 592 بیت است. این اثر خلاصه ایست از مطالب اساسی جامع الحکمتین و زادالمسافرین.
تاریخ تالیف این اثر از مسایلی است که تاکنون حل نگردیده است.
سعادتنامه :
اثر منظوم کوچکی است مشتمل بر سیصد بیت در پند و حکمت. تاریخ تالیف این رساله نیز معلوم نیست.
و از سوی دیگر برخی از دانشمندان معتقدند که سعادتنامه از آن ناصر خسرو نیست. از جمله ملک الشعرا بهار در جلد سوم “سبک شناسی” تصریح میدارد که این اثر از تالیفات ناصر خسرو نبوده، بلکه متعلق به ناصر خسرو شریف اصفهانی متوفی سال 753 هجری میداند. که قابل تامل است. تحقیق درباره ناصر خسرو کلاس پنجم
دیدگاه کاربران ...
جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.