تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

nezam almolk11تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

دانلود مقاله آماده همین تحقیق بصورت کامل

ax pdf


خواجه نظام الملک کیست؟

نام اصلی خواجه نظام‌ الملک، ابوعلی حسن و نام پدرش ابوالحسن علی بود و نام پدر او نیز علی بن اسحق بن عباس بود که از دهقان‌ زادگان بیهق بود، علی بن اسحاق که کنیه‌ اش ابوالحسن بود در نویسندگی و حسابداری دستی داشت.

 

ولادت خواجه نظام الملک:

ابوعلی حسن مشهور به خواجه نظام‌الملک طوسی که در روز جمعه ۲۱ ذی‌القعده سال ۴۰۸ هجری در شهر نوقان طوس خراسان دیده به جهان گشود.

 

تحصیلات خواجه نظام الملک:

خواجه‌ نظام‌الملک در کودکی به همراه پدر به دهقانی پرداخت و در همان زمان، نزد وی قرآن را ختم کرد وچون حسن به سن تعلم رسید، مقدمات علوم را فرا گرفت.

همین‌ که در حدود بیست سالگی از تحصیل فقه و حدیث و سایر علوم شرعی و فنون ادبی فارغ شد و فاضلی عالم و دبیری توانا گشت، به اعمال دیوانی مشغول شد. گفته‌ شده که خواجه در خانه دهقانی نشو و نما یافت.

 

القاب خواجه نظام الملک:

خواجه نظام الملک طوسی به دلیل هوش و ذکاوت بالایی که داشت القاب زیادی بین بزرگان حکومت گرفته بود. در کتاب‌های تاریخی هفت لقب به وی نسبت داده شده بود که عبارتند از

  • وزیر کبیر: با توجه به اینکه در حکومت سلجوقیان وزیر بزرگتر از او یافت نمی‌شد.
  • خواجه بزرگ: چندین سال به عنوان آموزگاه ملکشاه در حکومت فعالیت کرده بود.

 

nezam almolk2تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسیتحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

 

خدمت در دبار سلجوقیان:

خواجه در 21 سالگی با انحطاط سلطنت غزنوی و هجوم ترکمانان سلجوقی به خراسان به خدمت سلجوقیان وارد شد.

خواجه بعد از شکست مسعود در دندانقان به سال 432 در ماوراء النهر به دستگاه سلجوقیان پیوست اما پس از آزار و اذیت‌ هایی که از ابن شاذان عمید بلخ دید به مرو رفت و به دستگاه چغری‌ بیگ پیوست و به مدت 10 سال یعنی تا سال 444 در خدمت آنان بود.

 

پادشاهی آلپ ارسلام:

چغری‌بیگ، برادر طغرل بود؛ طغرل در مناطق مرکزی ایران به لشگرکشی پرداخت و در ۴۵۵ درگذشت و به علت اینکه پسری نداشت، آلپ ارسلان جانشین او شد.

در پادشاهی آلپ ارسلان، نظام‌الملک دستی باز در نظارت بر گردش امپراتوری داشت. از این گذشته، وی وقت زیادی را صرف امور نظامی می‌کرداز این گذشته، وی وقت زیادی را صرف امور نظامی می‌ کرد.

 

آغاز وزارت در حکومت سلجوقی :

در تمام دوره سلطنت آلب ارسلان صدراعظم او بود و نظام الملک را به عنوان اتابک یا مربی فرزندان ملکشاه تعیین کرده بود، وقتی آلب ارسلان به قتل رسید، پسرش ملکشاه هجده ساله را به جانشینی خود تعیین و بر ادامه وزارت خواجه نیز تاکید کرد و ملکشاه نیز چنین کرد و همه امور کشور را به او واگذاشت.

 

نقش نظام الملک در اقتصاد:

خواجه نظام الملک، یکی از ‌اندیشمندان اقتصادی زمان خود بود اما بیشتر به عنوان مدیر اجرایی حکومت معروف بود. هوش، ذکاوت و درایت مدیریتی وی، نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌ها و توسعه اقتصاد حکومت اسلامی داشته است.

 

روش کشورداری خواجه نظام الملک :

خواجه نظام الملک در کتاب سیاست نامه از الگوی حکومت یکپارچه مانند حکومت دوره سامانی و دولت های پس از اسلام که از این دولت الگوبرداری کردند مانند بوییان، سامانیان و حتی غزنویان به عنوان الگوی یک نظام آرمانی دفاع می کرد.

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

سیاست نامه خواجه نظام الملک:

سیاست نامه نظام الملک طوسی، یکی از شاهکار‌های معروف زبان فارسی به حساب می‌آید که در قرن ۵ هجری به چاپ رسیده است. موضوع این کتاب، در رابطه با آیین فرمانروایی، کشورداری، اخلاق و سیاست پادشاهان پیشین ایران می‌باشد.

 

آثار خواجه نظام الملک طوسی:

او نویسنده کتاب سیاست نامه (سیر الملوک) است. این اثر با تصحیح هیوبرت دارک توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب در سال 1340 در 372 صفحه منتشر شده‌ است. همچنین وی در پردازش تقویم جلالی با دانشمندانی همچون خیام همکاری داشت، این تقویم در سال 451 هجری تکمیل شد.
همچنین دانشگاه نظامیه بغداد که امام محمد غزالی از آموزگاران آن بود به دستور او برپا شد. نظامیه‌ های مشهور دیگر در اصفهان، نیشابور (نظامیه نیشابور)، بصره، موصل و هرات بودند.

 

ترور خواجه نظام الملک طوسی:

رقبای نظام الملک وقتی دیدند که او در امور نظامی در کشور به پیشرفت هایی نائل شده به او پیشنهاد کردند که برای تقلیل مخارج نظامی تدابیری بیندیشد ولی او زیر بار نرفت.

یکی از مصاحبین ملکشاه به او القا کرده بود که چون مملکت در امنوامان و آرامش است نگهداری چهارصد هزار سپاهی و جیره و مواجب دادن به آنان خرج بیهوده است اگر این عده را به هفتاد هزار تن تقلیل دهند مبلغی توفیر و تفاوت مخارج می شود

 

teror nezam almolkتحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسیتحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

آرامگاه خواجه نظام الملک:

آرامگاه خواجه نظام الملک طوسی، در شهر اصفهان، محله احمد آباد کوچه خواجه نظام الملک قرار گرفته است. این ارامگاه کوچک که دارالبطیخ نام دارد مکانی ساده و بی‌پیرایه است که در زمان سلجوقیان بنا شده است.

 

محصولات دیگر:

 

تحقیق در مورد میرزا محمد فرخی یزدی

تحقیق در مورد محمدعلی اسلامی ندوشن

تحقیق در مورد نظامی گنجوی

تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

تحقیق در مورد مهدی اخوان ثالث

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحقیق در مورد تیمور لنگ

تحقیق در مورد بیدل دهلوی

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

 

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید