تحقیق در مورد نظامی گنجوی

تحقیق در مورد نظامی گنجوی

 

nezam5تحقیق در مورد نظامی گنجوی

دانلود مقاله آماده همین تحقیق بصورت کامل

ax pdf


مقدمه:

حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن موید معروف به نظامی گنجوی را می‌توان در شمار شاعران بزرگ فارسی همچون سعدی و فردوسی و یکی از استادان مسلم ادبیات فارسی دانست که توانست سبک جدیدی از سرودن شعر را ایجاد کند و آن را به کمال برساند.

 

زندگینامۀ نظامی گنجوی:

کیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن موید معروف به نظامی گنجوی بین سالهای ۵۳۰ تا ۵۴۰ هجری در قرن ششم در گنجه (واقع در جمهوری آذربایجان کنونی) متولد شد. پدر وی، یوسف بوده و مادرش رئیسه نام داشت.

تحقیق در مورد نظامی گنجوی

تحصیلات:

نظامي مانند اغلب اساتيد باستان از تمام علوم عقلي و نقلي بهره مند و در علوم ادبي و عربي کامل عيار و در وادي عرفان و سير و سلوک راهنماي بزرگ و در عقايد و اخلاق ستوده پايبند و استوار و سرمشق فرزندان بشر بوده و در فنون حکمت از طبيعي و الهي و رياضي دست داشته و گويند که اگر وارد مرحله شاعري نبود و به تدريس و تاليف علوم حکميه مي پرداخت در رديف بزرگان حکمت و فلسفه به شمار مي آمد

 

آثار نظامی گنجوی:

خمسه یا پنج گنج نظمی مهم‌ترین اثر اوست که در 5 منظومه شعری تشکیل شده است. خمسه را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات غنایی ایران در نظر گرفت، پس از نظامی بسیاری از شاعران به تقلید او سراغ ادبیات غنایی رفتند.

شعر غنایی در سه دسته قالب کوتاه ( شامل رباعی و دوبیتی)، قالب متوسط (قطعه و غزل) و بلند ( مثنوی و قصیده) جلوه می‌یابد. نظامی در خمسه از هر سه قالب بهره برده است. اولین اثر غنایی ایرانی را می‌توان مجموعه ویس و رامین فخر الدین اسعد گرگانی نامید. منظومه لیلی و مجنون و خسرو و شیرن نظامی با الهام از این اثر سترگ سروده شده است.

 

سبک نظامی گنجوی:

نظامی گنجوی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم ابن زبان دانست. او از آن سخنگویانی است که مثل فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد.

چنانچه داستانسرایی در زبان فارسی توسط نظامی گنجوی آغاز نشده لکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانسته است شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند نظامی است.

 

همسر و فرزندان حکیم نظامی گنجوی

در زندگینامه نظامی گنجوی، زنی در بند که تحفه امیر به نظامی بوده دیده می شود که وی عاشقانه او را دوست داشته و با وی ازدواج می کند.

دوران خوش زندگی نظامی با همسرش باعث سرودن مثنوی خسرو و شیرین می شود. همسر نظامی، که با توجه به ابیات ذیل چنین استنباط می شود نامش آفاق بوده، در جوانی دار فانی را وداع می گوید.

 

nezam1تحقیق در مورد نظامی گنجوی

اخلاق:

در پاکی اخلاق و تقوی، نظیر حکیم نظامی را در میان تمام شعرای عالم نمی‌توان پیدا کرد. در تمام دیوان وی یک لفظ رکیک و یک سخن زشت پیدا نمی‌شود و یک بیت هجو از اول تا آخر زندگی بر زبانش جاری نشده‌است.

 

Nezamiتحقیق در مورد نظامی گنجویتحقیق در مورد نظامی گنجوی

درگذشت:

او سفر کوتاهی به دعوت قزل ارسلان (۵۸۱-۵۸۷) به یکی از نواحی نزدیک گنجه کرد، او در گنجه باقی ماند تا در فواصل سال ۶۰۲ تا ۶۱۲ در گنجه درگذشت و آرامگاهی برای او در همان شهر منسوب است. بعدها بر سر قبرش ضریحی ساختند و خاک او زیارتگاه دوستدارنش شد. وقتی که گنجه جدید را در کنار گنجه قدیم ساختند گنجه قدیم رو به ویرانی نهاد و آرامگاه نظامی گنجوی در بیرون شهر جدید افتاد. اینک در همانجا بنایی ساخته اند که از شاهکارهای معماری ایرانی است.

 

محصولات دیگر:

تحقیق در مورد میرزا محمد فرخی یزدی

تحقیق در مورد محمدعلی اسلامی ندوشن

تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

تحقیق در مورد مهدی اخوان ثالث

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحقیق در مورد تیمور لنگ

تحقیق در مورد بیدل دهلوی

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

 

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید