تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

fakr9944تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

دانلود مقاله آماده همین تحقیق بصورت کامل

ax pdf

 


زندگی‌نامه:

فخرالدین اسعد گرگانی شاعر داستان‌سرای ایرانی بود که در نیمه نخست سده پنجم هجری و معاصر طغرل سلجوقی در گرگان دیده به جهان گشود.

جواد جعفری نویسنده کتاب «ملایر و مردم» نسبت به گرگانی بودن فخرالدین اسعد تردید کرده و وی را با استناد به ابیاتی که واژه گوراب در آن آمده، ملایری دانسته است.

 

اما بر خلاف نظر جعفری بسیاری از نویسندگان، شاعران، محققان و تاریخ نگاران مشهور و معروف از جمله، عوفی، نظامی عروضی، عطار نیشابوری، علامه محمد قزوینی، رضا قلی خان هدایت، حمدالله مستوفی، مجتبی مینوی، ادوارد براون، رضا اشرف زاده، فیروز فاضلی و عبدالرضا مدرس زاده وی را گرگانی و جرجانی دانسته اند.

 

فعالیت های فخرالدین اسعد گرگانی:

فخرالدین اسعد گرگانی از داستان سرایان بزرگ ایران بشمار می رود که بر مذهب معتزلی بوده است. او در دوره ی سلطان ابوطالب طغرل( ۴۲۹–۴۵۵) زندگی میکرده است.

او همراه با طغرل اصفهان را فتح نموده و زمانیکه سلطان به قصد تسخیر از اصفهان به همدان مهاجرت کرد، فخرالدین اسعد بهمراه او به همدان نرفت؛ بلکه تا زمستان سال ۴۴۳ در اصفهان در کنار عمید ابوالفتح مظفر نیشابوری که حاکم اصفهان بود، ماند و زندگی اش را گذراند.

 

تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

ویژگی منظومه ویس و رامین:

منظومه ویس و رامین تنها اثریست که از فخرالدین اسعد گرگانی برجای مانده است و ترجمه پهلوی آن را از سالهای ۴۵۵ تا ۴۴۶ هجری بنظم پارسی درآورد.

از شاهکارهای ادب فارسی مثنوی می توان به منظومه ویس و رامین اشاره کرد که تعداد ابیات این منظومه به ۹ هزار و ۴۵ بیت میرسد و مضامین این سروده ها درخصوص هزج مسدس محذوف یا مقصور می باشد.

 

آثار فخرالدین اسعد گرگانی :

  •  منظومه ویس و رامین

منظومه ویس و رامین درباره ی یک داستان کهن ایرانی مربوط به دوره اشکانیان نوشته شده است. تمامی شاهان از شاه موبد، پیروی می کردند. این شاه، عهدی با ملکه زیبای ماهاباد به نام شهرو بست که درصورت به دنیا آوردن دختری، نامزد او میشود.

به این ترتیب شهرو، صاحب دختری به نام ویس شد و مادرش پیمان شکنی کرد و ویس را به برادرش( ویرو) داد؛ همین کار او باعث جنگ و درگیری موبد با ویرو شد و چون نتوانست در مقابل ویرو پیروز شود، ویس را با مکر و حیله از دژ بیرون کشید و آن را بهمراه خودش به خراسان برد.

 

 

fakr63تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

دلیل سرشناسی :

  •  داستان سرایی

منظومه ویس و رامین بدین دلیل بزودی مشهور و موردپسند واقع شد که ناظم به بهترین نحو، نظم آنرا انجام داده و با رعایت جانب سادگی، اثر خود را بزیور فصاحت و بلاغت آراسته است و طبق گفته ی عوفی تا اوایل قرن هفتم، این منظومه هم چنان رایج بود و سرمشق شاعرانی بود که داستانهای عاشقانه می سرودند.

fakr66تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

وفات فخر الدین اسعد گرگانی:

سرانجام این استاد داستان سرایی در تاریخ ادبیات ایران در ۴۴۶ قمری دیده از جهان فروبست. تاکنون در گرگان برای پاسداشت این ستاره درخشان تاریخ و ادبیات، اقداماتی همچون ساخت سردیس و تندیس، نامگذاری یکی از میادین اصلی شهر، اجرای نمایش در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور و برگزاری همایش فخرالدین اسعد گرگانی به منظور شناخت صحیح ابعاد منظومه ماندگارش و معرفی بهتر این شاعر صورت گرفته است.

 

محصولات دیگر:

تحقیق در مورد میرزا محمد فرخی یزدی

تحقیق در مورد محمدعلی اسلامی ندوشن

تحقیق در مورد نظامی گنجوی

تحقیق در مورد مهدی اخوان ثالث

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحقیق در مورد تیمور لنگ

تحقیق در مورد بیدل دهلوی

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

 

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید