تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

molana663تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

دانلود مقاله آماده همین تحقیق بصورت کامل

ax pdf


مقدمه:

سرزمین ایران مهد پرورش نام آوران و شاعران بیشماری می باشد، یکی از پرآوازه ترین شاعران ایرانی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی است که او را با القابی همچون جلال الدین، خداوندگار، مولانا خداوندگار می خواندند اما بعد از قرن 9 القابی چون مولانا، مولوی، مولوی رومی و ملای رومی برای وی به کار برده اند از بعضی اشعارش تخلص او را خامش، خموش و خاموش بیان کرده اند

 

زندگینامه مولانا:

مولاناجلال‌الدین محمد بلخی در ۱۵ مهرماه ۵۸۶ – ۶ ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری – در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین خطیبی معروف‌به بهاءالدین ولد و سلطان‌العلما، از بزرگان صوفیه و عارفان بود و نسبت خرقۀ او به احمد غزالی می‌پیوست.

ترک بلخ در 6 سالگی:

سلطان‌العلما در سال ۵۹۲ – ۶۱۰ هجری – هم‌زمان با هجوم چنگیزخان از بلخ کوچید و سوگند یاد کرد که تا محمد خوارزمشاه بر تخت نشسته، به شهر خویش بازنگردد.

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

دیدار با عطار نیشابوری:

در طول سفر مولانا در مسیر سفری که از بلخ آغاز کرده بود به همراه پدرش با فریدالدین عطار نیشابوری نیز ملاقات داشت و عطار، مولانا را ستود و کتاب اسرارنامه را به او هدیه داد.

 

از مکه تا اسکان در قونیه:

آنها در مسیر سفر خود به قصد حج از بغداد راهی مکه شدند و بعد از انجام مناسک حج به طرف شام (سوریه کنونی) حرکت کردند در مسیر اما با بخاطر شهرت پدرش با دعوت علاء الدین کیقباد یازدهمین سلطان از سلجوقیان روم به شهر قونیه (ترکیه) حرکت کردند و آنجا ساکن شدند

 

molana962تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

سرچشمه لقب رومی:

در سال های بعد از 597 یعنی زمانی که تقریبا 13 ساله بود به همراه خانواده اش به آناتولی مرکزی ترکیه کنون که تحت نظر روم بود می روند و حدود 4 سال را در منطقه لارنده سپری می کنند بعدا به همین خاطر لقب رومی را به وی اعطا می کنند

 

ازدواج مولانا:

  •  مولوی در هجده سالگی با گوهر خاتون دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد و صاحب دو پسر به نام های سلطان ولد و علاءالدین محمد شد.
  •  همسر دوم مولانا خاتون قونوی نام داشت و مولانا از او فرزندانی به نام های مظفرالدین امیر عالم و ملک خاتون داشت. همسر دوم مولانا ۱۹ سال پس از وفات مولانا زنده بود.

فوت پدر:

سرانجام پدرش سلطان العما در سال 610 خورشیدی وقتی مولانا 24 ساله بود در قونیه از دنیا می رود و در همان جا به خاک سپرده می شود، بعد فوت پدر مریدان از مولانا می خواهند که بر جای پدر بنشیند
همه کردند رو به فرزندش                     که تویی در جمال مانندش
شاه ما زین سپس تو خواهی بود          از تو خواهیم جمله مایه و سود

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

شروع سفر:

بعد از بهره مندی از تعلیمات و ارشادات معلم خود به تشویق وی برای برای تکمیل معلومات خود عازم شهر حلب شد و علم فقه را از کمالدین عدیم فرا گرفت.

 

تدریس علوم دینی:

بعد از مرگ برهان الدین در سال 617 مولوی در 33 سالگی به مدت 5 سال به تدریس علوم دینی پرداخت و حدود 400 شاگرد تربیت کرد

 

ماجرای آشنایی مولانا با شمس:

گفته می‌شود که در روز بیست و ششم جمادی‌الثانی سال 642 قمری، زمانی که مولانا در راه خانه بوده، به عابری ناشناس، شمس تبریزی، برخورد می‌کند. طی سؤال و جوابی گستاخانه از سمت شمس و پرخاش‌جویانه از سمت مولانا، مولانا، شیفته شمس شد.

مولانای سی و هفت ساله‌ای که شاعر، عارف و دانشمند زبانزد زمانه خود بود، از شمس درخواست می‌کند تا او را ترک نکند و در راه رسیدن به الله یاری‌رسان او باشد.

 

shamse1تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

 

دگرگونی مولوی پس از دیدار با شمس:

شمس همچون خورشید به زندگی مولانا تابید و به زندگی‌اش روشنی بخشید. مولانا پس از دیدار با شمس، چنان دگرگون شد که در سی‌سال باقیمانده از عمرش، آثاری شگرف برجای نهاد که تأثیر آن در ابعاد جهانی کم‌سابقه بوده است.

دیدار شمس و مولانا نقطه عطفی در زندگی مولانا بوده و او را از یک عالم دینی با عقاید خشک مذهبی، تبدیل به یک عاشق دل سوخته‌ای کرد که وارد دنیای شناخت شد.

 

molana33تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

زندگی مولانا پس از غیبت شمس:

از زمانی که مولانا شیفته شمس شد، مریدان حسادت می‌ورزیدند، به دنبال فتنه بودند و شمس را تحقیر می‌کردند که سرانجام و در ۲۷ اسفند ماه ۶۲۴ – ۲۱ شوال ۶۴۳ هجری – هنگامی‌که مولانا ۳۹ سال داشت ، شمس از کردار مریدان به ستوه آمد و به ناگهان از قونیه به دمشق کوچ کرد. 

 

غروب دائم شمس:

پس از مدتی دوباره حسادت مریدان برانگیخته شد و آزار شمس را از سر گرفتند. شمس از کردارهایشان رنجید تاجایی‌که که به سلطان ولد شکایت کرد:
خواهم این بار آنچنان رفتن         که نداند کسی کجایم من
همه گردند در طلب عاجز          ندهد کس نشان ز من هرگز
چون بمانم دراز، گویند این         که ورا دشمنی بکشت یقین
او سرانجام بی‌خبر از قونیه رفت و ناپدید شد و از تاریخ سفر و چگونگی آن کسی چیزی نمی‌داند.

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

 

بیشترین آثار مولوی به زبان پارسی:

حدود شصت تا هفتاد هزار از ابیات اشعار مولانا به زبان فارسی سروده شده است و خطبه ها، تقریرات و نامه های او نیز به این زبان ثبت شده اند
تنها حدود هزار بیت از اشعار او به عربی و کمتر از 50 بیتش به زبان های ترکی و یونانی است

آثار مولانا:

  •  آثار منظوم مولوی:
  •  آثار منثور مولوی

 

وفات حضرت مولانا:

جلاالدین محمد مولوی در ۶۳ سالگی و در روز یکشنبه پنجم جمادی الاخر سال ۶۷۲ هـ قمری بر اثر بیماری ناگهانی با حرکتی سریع و بی وقفه پله پله نردبان نورانی سلوک را یک نفس تا ملاقات خدا طی کرد.

 

محصولات دیگر:

تحقیق در مورد میرزا محمد فرخی یزدی

تحقیق در مورد محمدعلی اسلامی ندوشن

تحقیق در مورد نظامی گنجوی

تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

تحقیق در مورد مهدی اخوان ثالث

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحقیق در مورد تیمور لنگ

تحقیق در مورد بیدل دهلوی

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

 

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید