تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

saedi4تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

دانلود مقاله آماده همین تحقیق بصورت کامل

ax pdf


مقدمه:

غلامحسین ساعدی یکی از اثرگذارترین و برجسته‌ترین نویسندگانی بود که در دهه‌ی 30 و 40 به نوشتن داستان و نمایشنامه روی آورد. او فضای جامعه‌ی عصر خود را به‌خوبی می‌شناخت و می‌کوشید تصاویری واقعی از آن دوران به خوانندگان خود ارائه دهد. گوهر مراد هرگز نسبت به فقر فرهنگی مردم بی‌توجه نبود و همواره سعی می‌کرد مخاطبانش را از چاه عمیق جهل، خرافه، بی‌خبری و… بیرون بکشد.

 

زندگینامه غلامحسین ساعدی

غلامحسین ساعدی در ۲۴ دی‌ ماه ۱۳۱۴ در شهر تبریز در خانواده ای با سطح اقتصادی ضعیف متولد شد. پدرش علی‌ اصغر ساعدی کارمند دولت بود و مادرش طیبه زنی خانه دار بود. با وجود کارمند بودن پدر آن ها زندگی سخت و فقیرانه‌ ای را پشت سر می گذاشتند.

golam hoseyn saedy (6)تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحصیلات:

وی در سال 1322 وارد دبستان شد و پس از سپری کردن دوران دبستان در سال 1329 به دبیرستان منصور وارد شد. دبیرستان منصور در زمینی بناشده بود که قبلاً قبرستان بود. وی در مورد دبیرستان می گفت که دبیرستان خیلی خوب و معروفی بود و اتوریته داشت و نزدیک خانه ما بود.

 

پیوستن به دموکرات آذربایجان:

زمانی که در دبیرستان مشغول به تحصیل بود اولین نوشته ها و داستان هایش، در هفته نامه دانش آموز چاپ شد. وی در نوجوانی به سازمان فرقه دموکرات آذربایجان پیوست و در سن 17 سالگی مسئول انتشار روزنامه فریاد و جوانان آذربایجان بر عهده وی بود. در تابستان 1322 زمانی که فقط 18 سال داشت به اتهام همکاری با فرقه، برای مدتی به زندان تبریز افتاد.

 

تحصیل در رشته پزشکی:

غلامحسین ساعدی در خردادماه 1333 توانست دیپلم طبیعی خود را بگیرد و یک سال بعد و در بیست سالگی در دانشگاه تبریز تحصیل پزشکی را شروع کرد. در دوران دانشجویی با فعالیت های سیاسی و آشنایی با صمد بهرنگی همراه بود.

 

golam hoseyn saedy (5)تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

 

شروع فعالیت نویسندگی غلامحسین ساعدی:

نخستین نوشته‌های ساعدی در سال ۱۳۳۲ منتشر شد و چند سال بعد با چوب‌به‌دست‌های ورزیل و پنج نمایشنامه دربارۀانقلاب مشروطه نام او در ردیف نمایشنامه‌نویسان مهم ایران قرار گرفت. ساعدی با چوب‌به‌دست‌های ورزیل، بهترین بابای دنیا، تک‌نگاری اهل هوا، پنج نمایش‌نامه از انقلاب مشروطیت، پرواربندان، دیکته و زاویه و آی باکلاه! آی بی‌کلاه و چندین نمایش‌نامۀدیگری که نوشت، وارد دنیای تئاتر ایران شد و آزمون‌های قابل توجّهی در نویسندگیِ گونۀنمایشنامه کرد

 

golam hoseyn saedy (66)تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

 

زندان:

در سال ۱۳۵۳ با همکاری نویسندگان صاحب نام آن زمان، مجله‌ی «الفبا» را منتشر کرد. در خردادماه همین سال، حین تهیه‌ی تک‌نگاری «شهرک‌های نوبنیاد» توسط ساواک دستگیر و به زندان اوین منتقل شد و یک سال در سلول انفرادی شکنجه شد.

 

saediتحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

عشقی بدون وصال:

ساعدی در همان اوایل دوران جوانی عشقی پرشور را تجربه می‌کند. عشقی که هیچ‌گاه به وصال منجر نمی‌شود. گوهر مراد به طاهره کوزه‌گرانی علاقه‌مند می‌شود؛ اما به سبب تفاوت سطح طبقاتی خانواده‌ها و اختلاف در عقاید و نظرات سیاسی، این عشق برای همیشه در دل عاشق و معشوق مخفی باقی می‌ماند. او در آن‌ زمان نامه‌های متعددی برای طاهره نوشته بود که سال‌ها بعد از مرگ طاهره کوزه‌گرانی، در قالب کتابی به نام طاهره، طاهره عزیزم به همت نشر مشکی منتشر شد.

آثار:

  •  نمایش‌نامه‌ها

ساعدی نخستین نمایش‌نامۀخود را با نام پیگمالیون در ۲۱ سالگی نوشت.
۱۳۳۹ – کاربافک‌ها در سنگر،۱۳۴۰ – کلاته گل،۱۳۴۲ – ده لال‌بازی (۱۰ نمایش‌نامۀپانتومیم)
۱۳۴۴ – چوب‌به‌دست‌های ورزیل،۱۳۴۴ – بهترین بابای دنیا،۱۳۴۵ – پنج نمایش‌نامه از انقلاب مشروطیت
۱۳۴۶ – آی باکلاه، آی بی‌کلاه، انتشارات نیل،۱۳۴۶ – خانه روشنی (پنج نمایش‌نامه)،۱۳۴۷ – دیکته و زاویه (دو نمایشنامه)،۱۳۴۸ – پرواربندان،۱۳۴۹ – وای بر مغلوب،۱۳۴۹ – ما نمی‌شنویم (سه نمایش‌نامه)
۱۳۴۹ – جانشین،۱۳۵۰ – چشم در برابر چشم،۱۳۵۲ – مار در معبد،۱۳۵۲ – قوردلار،۱۳۵۴ – عاقبت قلم‌فرسایی (دو نمایش‌نامه)،۱۳۵۴ – هنگامه آرایان،۱۳۵۵ – ضحاک،۱۳۵۷ – ماه عسل

 

golam hoseyn saedy (34)تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

 

سبک نوشتار غلامحسین ساعدی

ساعدی به عنوان نویسنده‌ای صاحب سبک در عرصة ادبیات ایران مطرح شده است.
ادبیات ساعدی ادبیات زمانة هراس (دهه ۵۰ ) است. از این‌رو، ترس از تهاجمی غریب‌الوقوع تمامی داستان‌هایش را فرا می‌گیرد. مضحکه‌ای تلخ به اعماق اثر رسوخ می‌کند و موقعیتی تازه پیدا می‌کند. وموقعیتی تازه پدید می‌آورد. غرابت برخواسته از درون زندگی بر فضای داستان چیره می‌شود ونیرویی تکان‌ دهنده به آن می‌بخشد.

Digital StillCameraتحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی

درگذشت:

غلامحسین ساعدی در 2 آذر 1364 در پاریس چشم از جهان فروبست و در کنار افرادی همچون صادق هدایت، اسلام کاظمیه، رضا دانشور و… در گورستان پرلاشز به خاک سپرده شد.

 

محصولات دیگر:

تحقیق در مورد میرزا محمد فرخی یزدی

تحقیق در مورد محمدعلی اسلامی ندوشن

تحقیق در مورد نظامی گنجوی

تحقیق در مورد فخرالدین اسعد گرگانی

تحقیق در مورد مهدی اخوان ثالث

تحقیق در مورد تیمور لنگ

تحقیق در مورد بیدل دهلوی

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

تحقیق در مورد مولانا جلال الدین محمد بلخی

 

تک داک

محمد طاها هستم کوچک ترین وب مستر

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید